3 ungdommer drept på Bygdøy i trafikk ulykke

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.234
Antall liker
9.092
Torget vurderinger
1
Det er jeg helt enig i. Og omkomne korrigert for alder.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.671
Antall liker
10.150
Jeg er ikke helt sikker på om det er unge menn i gamle biler som er mest utsatt.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.234
Antall liker
9.092
Torget vurderinger
1
Jeg undres egentlig mest over aldersstatistikken -regner med at menn i aldersgruppa 18-30 er de som står for størstedelen av de omkomne. Det statistikken ikke sier noe om, er antallet trafikkskadde.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Pink_Panther skrev:
bjornh skrev:
......... Men igjen, så er det nok mange usikre biler som fortsatt er i omløp på norske veier.

Ulykkesstatistikk fra Trygg Trafikk for 2007: http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3234


Mvh. Bjørn
Det skulle vært interessant å se en statistikk som viser ulykkesrate for gamle, usikre biler kontra nye, sikre.
Jeg synes denne statitstikken er ganske interessant.

Rusmidler er medvirkende årsak i 2/3 av alle ulykker.
40% av de som dør bruker ikke bilbelte. Bruker du bilbelte halveres sannsynligheten for å dø i en kollisjon.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.234
Antall liker
9.092
Torget vurderinger
1
Ja det stemmer nok det også.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Thomas1 skrev:
Komponenten:
Det handler da ikke om å sette opp sikkerhetstiltak for å værne folk som kjører uansvarlig. Det handler om å verne hvermansen. Prøv å plant tennene i rattet når du koliderer med noe som ikke komprimerer seg v sammenstøt i 50 kmt.

Selvsagt riktig at det er større fare for skader om man kjører i et tre eller lignende, men om man ser på hvordan man prioriterer å bruke penger på veier i dette landet tror jeg man først bør fikse og utbedre alt det av dårlig vei man har før man begynner utenfor veien. Og hva med lyktestolper og alt annet man finner rundt om, mye har jo en funksjon der det står og. Men det er klart at om man har en skarp sving hvor mange kjører ut bør man fjerne det digre treet som står der som en stor blink, jeg mener bare at de fleste steder noen kjører av veien og inn i noe er de de første som gjør det, det blir en umulig oppgave å hindre ulykker på denne måten.
 

picpac

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
Snickers-is skrev:
Offentlige tilskudd til organisert motorsport og kontroller med mer fokus på regelrett idiotkjøring.
Helt enig dette.
De som har bil som interesse har svært få muligheter her i landet. Er vel 3 steder det er mulig å få kjørt litt på bane. Har man en interesse, tynes den ofte til det ytterste, det være seg bil, HiFi eller snowboard.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.858
Antall liker
8.173
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
På trafikkopplæringskursa vert det undervist i statistikkane. Dei syner at gutar i 18 - 25årsalderen er sterkt overrepresenterte i ulukker.
Det ser ut som her skjer eitkvart, sjølv om denne informasjonen har kome fram til dei aktuelle iallfall dei siste 5 åra.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Det er vel vi "voksne" som er verst til å kjøre i fylla. ( Gjør det ikke selv men ligger i aldersgruppen ) Hva med å stoppe alkoholservering til alle over 35 i helgene slik at disse fyllekjørerne ikke fikk tak i alkohol. Det måtte jo være et veldig godt trafikksikkerhetstiltak? Eller ..?

Feilen ligger i at man i dette barnmehage samfunnet som Norge har blitt ikke har lært å ta ansvar for egne handlinger. "Tante" skal ha ansvaret og passe på deg slik at ikke noe ekkelt skjer mens du er i barnehagen. Når du kommer hjem så er det spesialsand på lekeplassen slik at det ikke skal gjøre vondt om du faller. Hvis barna klatrer i trærne på skoleplassen blir trærne saget ned slik at ingen skal falle ned og få vondt! Det er da ikke rart at dette går lukt til hælvete, ungdommene får aldri lært seg at det gjør vondt å falle ned fra et tre. Når de ikke lærer å ta ansvar og at feilhandlinger får konsekvenser i tidlig alder, er det ikke annet å vente enn at de ikke forstår at det er galskap å kjøre uten bilbelte, og at de kan drepe seg selv og andre om de kjører for fort. Her har de i hele oppveksten lært seg at det er andres ansvar å passe på dem, at det ikke er deres skyld om noe går galt. Vi kan da ikke forvente at de som ved et mirakel er i stand til å ta ansvar for seg selv og egne handlinger bare fordi de fyller 18 og får førerkort.

Nei la ungene få lov til å falle ned fra trærne og kjenne at det gjør vondt, la dem stå til ansvar når de gjør noe galt. Det fungerte i "gamle dager". Vet at trafikken da jeg var ung var mye mindre, men jeg visste faktisk at det var MITT ansvar om det skjedde noe når jeg kjørte bil. Dårlig føre eller dårlig vei? Det var enkelt, avpasse farten etter forholdene!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Nei la ungene få lov til å falle ned fra trærne og kjenne at det gjør vondt, la dem stå til ansvar når de gjør noe galt. Det fungerte i "gamle dager". Vet at trafikken da jeg var ung var mye mindre, men jeg visste faktisk at det var MITT ansvar om det skjedde noe når jeg kjørte bil. Dårlig føre eller dårlig vei? Det var enkelt, avpasse farten etter forholdene!
Gi ungene en Playstation og Gran Turismo mens de er små. Så gi man dem ris på rumpa, trekk i ukelønnen og lever til middag hvis de bunker bilen før de er i mål. Neste steg er å slippe dem løs i traffikken så tidlig som mulig med trehjulssykkelen, trøbilen og rattaren. Da vil de mest dumdristige sjåførene bli luket vekk før de blir store nok til å få lappen og bli en fare for sine omgivelser og medmennesker. Å sende dem ut i trafikken med duggete skibriller og dansesko, vil også lære dem viktigheten av gode dekk og rene vinduer om vinteren.

Den skal tidlig kvestes som god trafikkant skal bli.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
2 ungdommer (17 og 18 år) som omkom i en bilulykke et par dager før disse. Noen som hørte om det? Stedet var Karmøy.

http://www.h-avis.no/article/20080505/NYHET/102589215/1010/AKTUELT
Nei det har jeg ikke, men gudbedre meg som navnet Karmøy har brent seg inn som et sted det stadig skjer noe ::)
Sitter med følelsen av at det skjer noe stadig vekk på det stedet ofte med død til følge, eller er det bare jeg som surrer.
Noen ganger lurer jeg på hvor mange det egentlig er som bor der ;D

Til Bygdøy (og Karmøy) tragisk er det uansett, og ingen vet vel egentlig helt hvordan/hva som skjedde (bortsett fra for høy fart) kanskje var det en av passasjerene som ble vettaskremt å la inn en fysisk protest, bare en tanke som slo meg.

Jeg prøvekjørte en TT (siste modell) kort etter at den kom, og jeg ble faktisk litt skremt av fart og akselerasjon på den bilen, rart med det når ressursene ligger der.
Liksom ikke den helt store vitsen dersom det aldri skal kunne nytes, og alder? Forblir voksne gutter/menn med fingra på et slikt ratt, ja, voksne?
Jeg avsto (i første omgang) å tenke mer på den ::), men for å være ærlig, det var mest for frykten til å miste lappen, det vil nemlig være svært vanskelig å aldri bryte fartsgrensene med en slik en.
mvh.KW
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.858
Antall liker
8.173
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
Det er vel vi "voksne" som er verst til å kjøre i fylla. ( Gjør det ikke selv men ligger i aldersgruppen ) Hva med å stoppe alkoholservering til alle over 35 i helgene slik at disse fyllekjørerne ikke fikk tak i alkohol. Det måtte jo være et veldig godt trafikksikkerhetstiltak? Eller ..?

Feilen ligger i at man i dette barnmehage samfunnet som Norge har blitt ikke har lært å ta ansvar for egne handlinger. "Tante" skal ha ansvaret og passe på deg slik at ikke noe ekkelt skjer mens du er i barnehagen. Når du kommer hjem så er det spesialsand på lekeplassen slik at det ikke skal gjøre vondt om du faller. Hvis barna klatrer i trærne på skoleplassen blir trærne saget ned slik at ingen skal falle ned og få vondt! Det er da ikke rart at dette går lukt til hælvete, ungdommene får aldri lært seg at det gjør vondt å falle ned fra et tre. Når de ikke lærer å ta ansvar og at feilhandlinger får konsekvenser i tidlig alder, er det ikke annet å vente enn at de ikke forstår at det er galskap å kjøre uten bilbelte, og at de kan drepe seg selv og andre om de kjører for fort. Her har de i hele oppveksten lært seg at det er andres ansvar å passe på dem, at det ikke er deres skyld om noe går galt. Vi kan da ikke forvente at de som ved et mirakel er i stand til å ta ansvar for seg selv og egne handlinger bare fordi de fyller 18 og får førerkort.

Nei la ungene få lov til å falle ned fra trærne og kjenne at det gjør vondt, la dem stå til ansvar når de gjør noe galt. Det fungerte i "gamle dager". Vet at trafikken da jeg var ung var mye mindre, men jeg visste faktisk at det var MITT ansvar om det skjedde noe når jeg kjørte bil. Dårlig føre eller dårlig vei? Det var enkelt, avpasse farten etter forholdene!
Fyllekøyring er sjølvsagt svært ille, og svært uansvarleg. Men det er ille at det må døy minst ein ungdom i kvart område kvart 4. år for at dei andre skal få den nødvendige ettertanke. Trur ikkje at medaljeinnehavaren som traff treet på Bygdø "kjende at det gjorde vondt". Dette er ei tragedie, og ho kjem til å gjenta seg. Ein annan plass i landet vil det alltid vere ein annan som kjenner seg trygg nok til å køyre med idiotfart...og om fire-fem år er det ein ny vennegjeng på Bygdø med nye sertifikat som har lyst til å finne ut kor fort ein bil kan gå. Og den dødsulukka vi no snakkar om, vil då vere noko som skjedde for lenge sidan...

Når det gjeld born sine manglande erfaringar med treklatring, fysisk dugleik og generelt manglande åtferdskompetanse, er det tema det trengs ein eigen streng for...
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Spiralis skrev:
Nei la ungene få lov til å falle ned fra trærne og kjenne at det gjør vondt, la dem stå til ansvar når de gjør noe galt. Det fungerte i "gamle dager". Vet at trafikken da jeg var ung var mye mindre, men jeg visste faktisk at det var MITT ansvar om det skjedde noe når jeg kjørte bil. Dårlig føre eller dårlig vei? Det var enkelt, avpasse farten etter forholdene!
Gi ungene en Playstation og Gran Turismo mens de er små. Så gi man dem ris på rumpa, trekk i ukelønnen og lever til middag hvis de bunker bilen før de er i mål. Neste steg er å slippe dem løs i traffikken så tidlig som mulig med trehjulssykkelen, trøbilen og rattaren. Da vil de mest dumdristige sjåførene bli luket vekk før de blir store nok til å få lappen og bli en fare for sine omgivelser og medmennesker. Å sende dem ut i trafikken med duggete skibriller og dansesko, vil også lære dem viktigheten av gode dekk og rene vinduer om vinteren.

Den skal tidlig kvestes som god trafikkant skal bli.

;D ;D

Kjempeide'. Enten lærer de, eller så er de borte vekke før de kan bli til fare for andre enn seg selv...


Har du gått på kurs hos Slubbert Spiralis..?? :eek:

Det er nok ikke det at unger ikke vet at ting gjør vondt og at de kan skade seg som gjør utslaget, det tviler jeg sterkt på, det er vel for gode biler, man føler seg usårlig inne i en moderne bil, man merker nesten ikke farten heller. Hørte en gang er sjåførlærer si at om alle hadde kjørt rundt med en spiss stikkende ut mot seg fra rattet hadde de kjørt forsiktig nok... kanskje det hadde vært noe?
 
S

Slubbert

Gjest
Shit happens. Utopien om å overvinne alle livets farer og være garantert å sovne stille inn når man er 80, blir en dystopi hvis man går for langt i å realisere den.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det har kommet meg for øre at det samme treet vistnok også en gang i 60 åra sto i veien for en bil med død til følge.
Mvh.KW
 
G

Gjestemedlem

Gjest
KW skrev:
Det har kommet meg for øre at det samme treet vistnok også en gang i 60 åra sto i veien for en bil med død til følge.
Mvh.KW
Vi har med andre ord med en vegetabilsk massemorder å gjøre!

Hvordan skal vi kunnse se forskjell på slike trær og tilsynelatende fredelige trær som står henslengt langs veibanen og later som ingenting. Dette er tikkende bomber, og det er heller ikke sikkert at de høre hjemme der se står i det hele tatt.

Skal vi reagere nå eller vente til hele bestanden begynner å angripe bilparken?

Hvem er neste offer for dette treet?
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
KW skrev:
Det har kommet meg for øre at det samme treet vistnok også en gang i 60 åra sto i veien for en bil med død til følge.
Mvh.KW
Vi har med andre ord med en vegetabilsk massemorder å gjøre!

Hvordan skal vi kunnse se forskjell på slike trær og tilsynelatende fredelige trær som står henslengt langs veibanen og later som ingenting. Dette er tikkende bomber, og det er heller ikke sikkert at de høre hjemme der se står i det hele tatt.

Skal vi reagere nå eller vente til hele bestanden begynner å angripe bilparken?

Hvem er neste offer for dette treet?
Det er du som er gartneren blant oss, dere ser vel i alle fall forskjell på mannevonde mordertrær og andre, gjør dere ikke..? ???
 
V

villov

Gjest
Kjipt som bare fy. Finnes ikke ord i slike situasjoner med hensyn til nærmeste familie og pårørende.

Fred over ungdommenes minne.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Zomby_Woof skrev:
http://www.abcnyheter.no/node/67086

Like forbanna skal trærne ha skylda... :p
Man skal ikke være så kjapp med å frikjenne lumsk vegetasjon. Der går rykter om at Old Man Willow har frødd seg på bygdøytraktene:

"På ulykkesstedet kunne man se at treet var kommet delvis inn i den knuste kupeen, og andre deler av bilen hadde store materielle skader."
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.671
Antall liker
10.150
Den tabloide presse fikk en godsak her. Som om ikke de pårørende har det ille nok fra før så må dagens "nyhet" smøres opp med krigstyper.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Pink_Panther skrev:
Den tabloide presse fikk en godsak her. Som om ikke de pårørende har det ille nok fra før så må dagens "nyhet" smøres opp med krigstyper.

Er tilbøyelig til å være enig med deg, men det er nok ikke bare den tabloide presse som gasser seg i denne nyheten.

Forøvrig skal vi være glad at det var et tre bilen møtte, og ikke en annen bil.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Pink_Panther skrev:
Den tabloide presse fikk en godsak her. Som om ikke de pårørende har det ille nok fra før så må dagens "nyhet" smøres opp med krigstyper.
Det er jo synd for de pårørende og slikt, men med den oppmerksonhet denne saken har fått er det bare naturlig å skrive om dette. Trafikkfyll med døden til følge er ikke noe som bør dysses ned.

Med følgende faktorer på en gang...

ung gutt, nettopp fått lappen, liker å kjøre racerbil, driter i fartsgrenser, drikker seg full før han setter seg i bilen, har fulle medpassasjerer i form av unge piker, kjører en landeveisracer, og atpåtil beveger seg inn i områder med utilregnelig vegetasjon

... er det ikke overraskende at dette ender med tårer og tenners gnissel for familie og venner.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.979
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Dette har vært kjent lenge, han var blitt nektet servering 2 steder på Aker Brygge.
Jeg forsto det slik hen at det ikke skulle skrives om dette..... :p

vel vel.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Tragisk sak fra A til Å. Man lurer jo også litt på hvordan i alle dager en gutt på 20 får en AUDI TT, men det er kanskje vanlig på de trakter?

En annen ting, har Oldboy meldt seg ut og nå?

Hva er det som skjer, noen som har vært slemme med han og..? :-\

Kjekke, gamle mannen... :'( :'(
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.948
Antall liker
627
To ungdommer fra Hemne drept i trafikken natt til 17. mai. Noen riksdekkende media som bryr seg?

Prosentvis er det vel som om to Boeing-fly fulle av Oslo-ungdom kolliderte og ingen kom unna.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Barbaresco skrev:
To ungdommer fra Hemne drept i trafikken natt til 17. mai. Noen riksdekkende media som bryr seg?

Prosentvis er det vel som om to Boeing-fly fulle av Oslo-ungdom kolliderte og ingen kom unna.
Ja, omtalt meg bekjent. Forøvrig var vel dette på to forskjellige steder.

http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/artikkel.php?id=5001080056232&tag=item&words=hemne
http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/artikkel.php?id=5001080056324&tag=item&words=hemne
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/17/535475.html
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/17/535456.html

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=520264

Et liv er et liv, like verdt så mye som et annet.
At ulykken på Bygdøy fikk den dimensjonen som den gjorde, er vel ikke heller ikke så rart. Selvsagt "hjelper" det på at det skjer kort fra redaksjonene til riksmediene. Ikke alltid like lett å hente inn stoff bra de grisgrendte strøk, spesielt ikke en 17.Mai helg.
Se på elementene i saken: Høy fart, sportslig bil ikke minst med en sjåfør med bakgrunn i motorsportmiljø, to unge passasjerer, jenter for sikkerhets skyld, sogar den ene er kjæreste med vedkommende osv.


Kan jo alltids drømme om at noen tar lærdom av det Georg Phillip Aarskog sier i overskrift og ingress her:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/21/535881.html

Eller en mer nøktern UP-Sjef:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/21/535888.html



Forøvrig skal vel Hemne-ungdommen være glad for at det ikke settes mer søkelys på deres gjøren og laden i det daglige. ::)
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.948
Antall liker
627
Jeg tror likevel du skjønte poenget:
Jeg betaler NRK-lisens, men det ser ut til at jeg får inn Oslo Nær-TV.
Jeg kjøper landsdekkende aviser, men får bygdeblekker fra Oslo.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.275
Antall liker
24.852
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Da er det greit på bo i en liten forstad til hovedstaden, du! Vi er en gjeng på perrongen 0623, kan du si.

Men 1,9 i promille! Jeez. Jaggu godt det endte i et tre og ikke mot annen trafikk når det først gikk som det gikk.
Hvordan skal slike tullinger beskyttes mot seg selv/Hvordan skal vi beskytte oss mot slike tullinger?
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Vil bare skyte inn en ting til, og nå vet jeg at jeg fremstår veldig usmakelig og kynisk.
Har vært bortreist en stund, også på det tidspunktet ulykken skjedde. Da jeg og samboeren så nyhetene på tv den kvelden, kunne jeg ikke la være å tenke høyt; "fy flate for en piktoresk ulykke, denne kommer til å få mye plass i morgendagens aviser". Med dertil sur og noe oppgitt himling og kommentar fra min bedre halvdel over hvor kynisk hun mente jeg tenkte.
Nesten som et landskapsmaleri, med grønne enger og trær, med det flotte ettermiddagslyset og så en most bil som sterk kontrast.

Må bare nok engang, understreke hvor tragisk jeg anser denne, som alle andre ulykker, på tross av det jeg skriver ovenfor.


Til Barbaresco :
Du skal ikke tro at jeg tok poenget. De fleste som jobber i rikspressen er klar over det, kanskje bare ikke på leder/aksjonær-nivå.Forklarer jeg ikke litt av mekanismene i mitt forrige innlegg?( Forklarer og ikke forsvarer)

For ordens skyld, undertegnede er fotograf i et av de forhatte riksmediene som omtales endel her på HFS. ;) ;) ;)
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Barbaresco skrev:
Jeg tror likevel du skjønte poenget:
Jeg betaler NRK-lisens, men det ser ut til at jeg får inn Oslo Nær-TV.
Jeg kjøper landsdekkende aviser, men får bygdeblekker fra Oslo.
Samme irriterer jeg meg over hver 17.mai. 30 km barnetog og 95% av sendingen fra feiringen i Oslo på nrk, noen små glimt fra det som ellers skjer, føler vi feirer Oslos nasjonaldag ikke Norges.


Ulykken var jo litt spesiell som Eros nevner. Tre ungdommer, spesiell bil, to søstre, kombinasjonen vakre omgivelser og bil smadret til det ugjenkjennelige. Men ellers er jeg enig i at fokuset alltid er større når noe skjer i nære omgivelser til Oslo.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Komponenten skrev:
Tragisk sak fra A til Å. Man lurer jo også litt på hvordan i alle dager en gutt på 20 får en AUDI TT, men det er kanskje vanlig på de trakter?
MAn lurer jo litt.. Jeg kjøpte selv en Audi TT Quattro i våren 2000 og nettopp fyllt 22 år, før det hadde jeg hatt tre motorsykkler, den siste en helt ny ZX9R (Som ble totalvraket, men det er en annen historie) Har mange gode minner fra den blien! Foreldrene mine bor på andre siden av byen og det var ikke noe sponsing derfra.. Hadde nettopp tatt billappen, dette var min første bil og det er KUN snakk om prioriteringer. Akkurat som hifi, familie, ferier, hus osv. Janteloven er sterk i Norge, ikke særlig kult å få ripet opp blien sin med et nøkkelknippe etter å ha parkert i Oslo sentrum..
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.948
Antall liker
627
Til Barbaresco :
Du skal ikke tro at jeg tok poenget. De fleste som jobber i rikspressen er klar over det, kanskje bare ikke på leder/aksjonær-nivå.Forklarer jeg ikke litt av mekanismene i mitt forrige innlegg?( Forklarer og ikke forsvarer)

For ordens skyld, undertegnede er fotograf i et av de forhatte riksmediene som omtales endel her på HFS. ;) ;) ;)
Jesus, da er det verre stelt enn jeg kunne forestille meg der nede i Oslogryta. Trodde dere hadde et minimum av selvinnsikt.
Skal aldri mer bruke understatement, lover å gi ting inn med teskjeer!
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Barbaresco skrev:
Til Barbaresco :
Du skal ikke tro at jeg tok poenget. De fleste som jobber i rikspressen er klar over det, kanskje bare ikke på leder/aksjonær-nivå.Forklarer jeg ikke litt av mekanismene i mitt forrige innlegg?( Forklarer og ikke forsvarer)

For ordens skyld, undertegnede er fotograf i et av de forhatte riksmediene som omtales endel her på HFS. ;) ;) ;)
Jesus, da er det verre stelt enn jeg kunne forestille meg der nede i Oslogryta. Trodde dere hadde et minimum av selvinnsikt.
Skal aldri mer bruke understatement, lover å gi ting inn med teskjeer!
Følger deg ikke helt nå, så du må nesten komme med sugerør og ikke teskje. Mulig en mangel av et ikke eller tro (korr: du skal ikke tro at jeg ikke tok poenget.)
Det jeg sier mellom linjene er at rikspressen, bassert i hovedstaden, bør være mer ute blant folk, der nyheter skjer. Det være seg i Oslo, som andre steder i landet. Nyheter blir ikke til bak et tastatur og en skjerm. Dette er de aller fleste av mine kolleger enige i, men det vil alltid være et spørsmål om penger. Jeg kan ikke bevilge meg en tur hit og dit sånn uten videre, uten godkjenning fra de som betaler gildet. Hvor har jeg mangelen på selvinnsikt?

Og hvis du har problemer med å forstå mekanismene med hvorfor den tragiske ulykken på Bygdøy fikk det oppslaget og den plassen den gjorde, så si ifra. Hvis du mener alle ulykker burde få oppslag, hvordan skulle det da blitt? Ulykker er det ihvertfall mer enn nok å ta av dessverre. Uten at jeg sier at et oppslag som f.eks DB idag(går) "Grand Prix-Jostein vs Per Sundnes" er så veldig interessant. (Dog kan det sies at over 1 mill nordmenn så på MGP. og det er jo ganske mange potensielle lesere)
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Uansett hva som er skjedd, kommer det mye feil/sårendene ut når man diskuterer dette uten å ta hennsyn til de pårørende. Har selv overlevd en bliulykke "jeg ikke skulle overlevd" og dette kunne like gjerne vært dere eller noen dere kjenner. Være snill og vis litt respekt..
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.948
Antall liker
627
ErosLoveking skrev:
[Følger deg ikke helt nå, så du må nesten komme med sugerør og ikke teskje. Mulig en mangel av et ikke eller tro (korr: du skal ikke tro at jeg ikke tok poenget.)
OK så du prøvde å skrive at du TOK poenget, men du skrev faktisk at du IKKE TOK poenget.
Originalsitat: "Du skal ikke tro at jeg tok poenget", og det syntes jeg var ganske sterkt!


Innlegget er redigert av bjornh. Jfr. Hifisentralens regel 1: vær forsiktig med kommentarene da de kan oppfattes som krenkende.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
John_Harald skrev:
Uansett hva som er skjedd, kommer det mye feil/sårendene ut når man diskuterer dette uten å ta hennsyn til de pårørende. Har selv overlevd en bliulykke "jeg ikke skulle overlevd" og dette kunne like gjerne vært dere eller noen dere kjenner. Være snill og vis litt respekt..
Jeg er enig med deg i at dødsfallene var tragiske og at alle de menneskene som ble rammet fortjener respekt.

Men likevel: Det er ingen 'respekt' i å forklare denne hendelsen som en ulykke. Dette var et høyst forutsigbart resultat av valgene de omkomne gjorde. Når man kjører i over 120 km/t i en 50-sone med 1,9 i promille, eller setter seg i en bil med en sjåfør som åpenbart er beruset for den del, må man faktisk forvente at det går galt.

Det er viktig å si dette. Å la være, eller å 'pynte på' historien, er å feie årsakssammenhengene under teppet. Hvis vi gjør det, bidrar vi til at det skjer igjen.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.234
Antall liker
9.092
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
John_Harald skrev:
Uansett hva som er skjedd, kommer det mye feil/sårendene ut når man diskuterer dette uten å ta hennsyn til de pårørende. Har selv overlevd en bliulykke "jeg ikke skulle overlevd" og dette kunne like gjerne vært dere eller noen dere kjenner. Være snill og vis litt respekt..
Jeg er enig med deg i at dødsfallene var tragiske og at alle de menneskene som ble rammet fortjener respekt.

Men likevel: Det er ingen 'respekt' i å forklare denne hendelsen som en ulykke. Dette var et høyst forutsigbart resultat av valgene de omkomne gjorde. Når man kjører i over 120 km/t i en 50-sone med 1,9 i promille, eller setter seg i en bil med en sjåfør som åpenbart er beruset for den del, må man faktisk forvente at det går galt.

Det er viktig å si dette. Å la være, eller å 'pynte på' historien, er å feie årsakssammenhengene under teppet. Hvis vi gjør det, bidrar vi til at det skjer igjen.
...og det er faktisk sannheten. Jeg har hatt venner som har kjørt seg i hjel i fylla. Deres egen feil, og deres eget ansvar.

Bjørn
 
Topp Bunn