3 veis aktivt oppsett med horn, mange utfordringer...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Leser mange tråder med stor interesse, og finner raskt ut at jeg ikke kan mye om horn, drivere, spredning og delefilter.

    Jeg kastet meg på horn etter en demokveld hos ivaols (da var det Klipsch K402, senere 122 som jeg mener de omtales som).
    Prosjektet jeg holdt på med ble umiddelbart stoppet. Reiste til Stavanger å fikk meg 2360, reiste til østfold å fikk 2446 med aquaplas.
    Fostex T90 ble hentet i Drammen (var så ivrig at jeg kjøpte 3 til 2360 med 2380/2382 horn til)
    15" skulle jeg hatt 2226, men det ble en P-audio kopi....

    Subbene er 6xAcoustic Eleganse TD18H+ Apollo samt to Dayton Ultimax for å hjelpe litt i bunn.

    Her er et bilde av fronthøyttaleren:


    Fronter.jpg



    Tenkte å legge ut hvor jeg har delingsfrkvensene.

    Fostex T90 - 8000hz og opp, delt med 24db LR
    2446/2380 - 600hz til 8000hz med 24db LR i topp og bunn
    P-audio/2226 - 80hz til 600hz delt på 80hz i prosesoren og 24db LR i topp (lagt inn et filter på 50hz 48db for å ta noe grums i bunn)
    Alt delt aktivt med Minidsp, Crown Ct-8150 driver horn og diskant, Behringer NX3000D driver P-audio/2226

    Har også 2404 som jeg kan sette inn i stedet for T90 (følte 2404 var litt røffe i forhold til T90)

    Ser dere noen ting jeg burde endre?

    Vil jeg ha stort utbytte av å bytte til 4 stk 2226, eller er 2 AE TD15M tingen å gå for?

    Er ganske fornøyd med lyden, men tror nok med rette innstillinger og DSP kan bli mye bedre.
    Stort lydbilde og god kapasitet.

    Det er jo en skam å legge ut slike målinger, men det er slik det er. (fått litt mer nivå på mellombassen men ikke lagret siste målinger)
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.349
    Dette ser faktisk ut som et ganske godt utgangspunkt!
    Det første jeg legger merke til er totalfallet fra øverste nivå i bass til øverste nivå i diskant. Hvis vi tar utgangspunkt i nivået i diskanten før den faller av, er det 20dB fall fra 35 Hz til 13kHz. Det er mye. Når jeg og de jeg diskuterer mest lyd med snakker om mørk signatur snakker vi om 10dB.
    Videre er kurven litt ubalansert med for lite nivå mellom 100 og 400 Hz. Dette er kanskje mest av alt gain-struktur som må justeres? Det meste av moroa i musikken ligger i dette området, IMO.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Den p-audio driveren er et ukjent blad. Å satse på noe mer anerkjent i det området kan kanskje være første endring ?

    En Tad 1" driver el.l. i kombinasjon med lite horn i stedenfor t90 gir muligheten for å eksperimentere med lavere deling i toppen

    Også usikker på hvor egnet Crown er til å drive mt/diskant - teste noe mer hifi aktig ?

    Selvsagt er voicing , eller frekvensrespons viktig
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Litt av cluet med 2360 er å dele fra 500 til 8/9000
     

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Det første jeg legger merke til er totalfallet fra øverste nivå i bass til øverste nivå i diskant. Hvis vi tar utgangspunkt i nivået i diskanten før den faller av, er det 20dB fall fra 35 Hz til 13kHz. Det er mye. Når jeg og de jeg diskuterer mest lyd med snakker om mørk signatur snakker vi om 10dB.
    Jeg er nok glad i litt ekstra nivå i basen :)

    Men jeg har tatt målingen med Umik-1 rettet opp mot taket.
    Når jeg måler frontene bør jeg kanske ha mikrofonen pekende mot høyttalerene.

    Videre så føler jeg det er stor forandringer i målingene fra sweetspot, og 10-15 cm opp, ned, til høyre og venstre.
    Er det lurt å a en rekke målinger rundt sweetspot og legge de sammen til et gjennomsnitt?
    Slik som Dirac skal måles.
     

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Den p-audio driveren er et ukjent blad. Å satse på noe mer anerkjent i det området kan kanskje være første endring ?

    En Tad 1" driver el.l. i kombinasjon med lite horn i stedenfor t90 gir muligheten for å eksperimentere med lavere deling i toppen

    Også usikker på hvor egnet Crown er til å drive mt/diskant - teste noe mer hifi aktig ?

    Selvsagt er voicing , eller frekvensrespons viktig
    Ja, den P-audio skal være en kopi av 2226, men vet jo ikke hvor god kopi det er....
    Tenker også at to 2226 i hvert kabinett vil gi litt mer punch og blir jo bedre i hensyn til effektiviteten til hornene.

    Tad tror jeg ikke det blir med det første, men kan jo eksprementere mer med 2404. De skal være tilpasset 2360 hornet, og de har helt klart mer kapasitet enn T90.

    Crownen er jo en studio amp, så jeg trodde den skulle være ok, men selvfølgelig så kan jeg teste ut med en Hegel H80 som står i stua.
    Det koster jo ikke å eksprimentere :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Prøv med miccen off axis 1 meter i alle retninger. Så ser du om det er romrelatert
     

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Måtte se hvordan det ser ut uten eq (rød), og en med eq(grønn).

    Jeg har vel justert dette helt feil.....
    Med og uten eq på fronter.jpg


    Skal sjekke om det er romrelatert den dippen rundt 980hz (fjernet en post så den målingen er borte)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ser du har miniDSP. Det er vel 4x10HD?

    Du kan da forsøke følgende fregangsmåte:
    Korriger horn, diskant og midbass med nærfeltsmålinger.

    -Mål ca 0,3-0,5m fra munningen på 2360. Korriger og sett delinger. Du finner targetcurver i REW om du trykker på EQ ikonet øverst.
    24dB 4 ordens LR ligger det og er fint å benytte.
    -Mål diskant nærfelt. Korriger og sett deling.
    -På midbass begynner det bli vanskelig, rommet er en del av ligningen, men forsøk mål nærfetlt og forsøk få den flat. Misstenker du gjerne må booste med litt EQ nederst for å nå komfortabelt til 80hz.

    Mål alt sammen, korriger løpetid og gain.

    Legg til subber. Jeg har egentlig ikke noen gode forslag her.

    Til slutt mål i lytteposisjon og voice.

    Ha god tid og god tålmodighet. :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bruk EQ blokk som er på hver enkelt utgang for korrigering av driverne.
    Bruk EQ blokker som står rett etter input for voicing.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mitt tips ang den klassiske dippen i øvre bass/nedre mellomtone er å bruke MMM teknikken før EQ. Man får store variasjoner ved relativt små forflytninger av mikrofonen og det er en oppskrift på håpløst grunnlag for EQ.

     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Voicing Curve.png


    Forslag til voicing.
    Om du ser den kurven som er for Trained Listeners.
    En noenlunde bein linje fra 1k-20k med 3-6dB, demping litt etter hvor mye klang du har i rommet.
    Relativt flatt mellom 200-1k.
    Litt boosting i bassen etter smak. Noen har det også flatt nedover i bassområdet.
    Spill mye musikk i lag med voicing.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ja, den P-audio skal være en kopi av 2226, men vet jo ikke hvor god kopi det er....
    Tenker også at to 2226 i hvert kabinett vil gi litt mer punch og blir jo bedre i hensyn til effektiviteten til hornene.

    Tad tror jeg ikke det blir med det første, men kan jo eksprementere mer med 2404. De skal være tilpasset 2360 hornet, og de har helt klart mer kapasitet enn T90.

    Crownen er jo en studio amp, så jeg trodde den skulle være ok, men selvfølgelig så kan jeg teste ut med en Hegel H80 som står i stua.
    Det koster jo ikke å eksprimentere :)
    Kan jo hende dine p-audio er ok, blir jo bare synsing om hva som kunne fungere bedre. Jeg hadde vel heller ikke valgt 2226 hvis jeg først skulle bytte drivere. Punch er jo 2226 bra på, men totalt sett tror jeg det er fler fra Jbl som er bedre - f.eks. 2227 /E145, med dobbel løsning og høypass filter som du har, vil også 2220H, muligens også e140 trekke det lengste strået. Dessuten har du jo ikke minst Altec , BMS og andre ting.

    Lavere deling mellom 2360 og diskant betinger ikke Tad, 1095nsd fra 18s / Bms eller andre ting kan muligens være greit. Poenget var at 8 khz er høyt for et såpass dybt horn og selv en dårligere driver i et kortere horn kan totalt fungere bedre, man bør ikke la være og snu denne steinen heller. Kan hende du havner opp i et valg mellom lydkvalitet og størrelse på lydbilde.

    Ja - jeg ville testet alternative forsterkere, det er klart veldig mye ligger i justering av filter og mye fin info har kommet inn ser jeg !
     

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Mitt tips ang den klassiske dippen i øvre bass/nedre mellomtone er å bruke MMM teknikken før EQ. Man får store variasjoner ved relativt små forflytninger av mikrofonen og det er en oppskrift på håpløst grunnlag for EQ.

    Her var det mye jeg ikke forstod, men har vel tatt poenget med at man må ta mange målinger å ta et gjenomsnitt av diss for eq.
    Den "kjøper"jeg, høres fornuftig ut.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Her var det mye jeg ikke forstod, men har vel tatt poenget med at man må ta mange målinger å ta et gjenomsnitt av diss for eq.
    Den "kjøper"jeg, høres fornuftig ut.
    Beklager, kanskje denne guiden blir enklere å forstå hva det hele dreier seg om;

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Det var et langt webinar, gidder ikke se hele

    Noen som kan fortelle kort metoden?

    Selv bruker jeg arta som kan kjøre koninuerlig måling med noise, da beveger jeg miccen innen for en diameter på et par meter rundt lytteposisjon. Opp og ned, til sidene, fremover og bakover. Prøver å finne de verste romrelaterte dippen og peakene som forandrer seg over et par hundre Hz. Disse korrigerer jeg ikke maks, kun sånn ca halvveis. Nede i bass området korrigerer jeg så mye som mulig. Lært dette av Snickers.

    Har også lest at Geddes sier at man bør ratte EQ på waveguides ift power respons. I følge fjellvettreglene skal man ikke tro alt Geddes skriver. Uansett er det kanskje en idee å kjøre en måling utenfor rommet for å se power responsen. Da får man en pekepinn på hvor man kan fintune klangen. Jeg tror klangen i små rom raskere blir skarp eller dott.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er i prinsippet det samme som du snakker om. Pink noise og spektrumsanalyse/snitt over tid med bevegelse av mikrofon.
    Videoen demonstrerer samsvaret med 32 separate målinger snittet og går i detalj på innstillinger i REW.

    Min erfaring er at det gir et raskere og bedre bilde av opplevd lyd enn hvilken som helst annen metode å måle in-room på.

    Sitter på mobilen på ferie i Lofoten og har begrenset med tid og muligheter til å delta mer aktivt, så beklager den oppstykkede deltakelsen :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Jeg sitter på trappa i snekkerboden og tar en pust i bakken med åpen-baffel ferieprosjektet i bakgården (i skyggen). Så kan du lengte etter snekkerboden og jeg Lofoten 😊

    B14C6761-CD85-404F-8FDA-FEA99B03DEC0.jpeg
     

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Etter noenuker med pause fra musikk og film så er det nå tilbake.

    Jeg driver å tar målinger med REW, men det er så mye jeg ikke forstår.

    Jeg har f.eks denne Impuls control fra REW

    Impuls.jpg

    Jeg trodde at den skulle slå ut til 100% ved 0ms og så falle nedover.
    Men som vist over har jeg mye før 0ms

    Hva kan dette bety?
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    502
    Antall liker
    844
    Sted
    Sandnessjøen
    Etter noenuker med pause fra musikk og film så er det nå tilbake.

    Jeg driver å tar målinger med REW, men det er så mye jeg ikke forstår.

    Jeg har f.eks denne Impuls control fra REW

    Vis vedlegget 657899
    Jeg trodde at den skulle slå ut til 100% ved 0ms og så falle nedover.
    Men som vist over har jeg mye før 0ms

    Hva kan dette bety?
    Du kan justere latency i REW slik at starten på impulsen treffer riktig på 0. F.eks nå vet du at signalet er ca 250u feil. Da skal du legge inn 250u latency så skal det komme på null :)

    Også kan det se ut som at driverne ikke er i time. Du har 3 topper som kommer etter hverandre fra -250u/mm til 400u/mm , så vil tro at det representerer de tre driverne dine. Det vil da si at først kommer en driver, så kommer en til driver ca 25cm etterpå og en siste etter det. Disse skal ideelt sett komme samtidig på ett punkt slik at timen blir identisk på alle tre driverne (at dem spiller samtidig). Er nok en refleksjon som lager toppen på ca 3 meter.

    Jeg ville ha valgt å målt en driver først. Kanskje bass driveren da den ofte er tregest. Justere latency i REW slik at den bass driveren kommer i null på tidsvinduet i impulsen. Etterpå kan du da måle f.eks mellomtone driveren. Da vil du nok kanskje se at de ikke kommer i null, men f.eks 200ms etterpå.. Da må du i DSP å korrigere de 200ms slik at de kommer i null med første målte driver. Så gjør du det samme med diskant driver (y)
     
    Sist redigert:

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Takk, da forstår jeg dette bildet litt bedre.

    Er det lettest/best å sjekke timing under Impulse eller GD (group delay) i REW?
     

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Etter at jeg fikk inn noen JBL2226 tenkte jeg at jeg skulle måle de opp mot P-Audio.

    Fikk følgende målinger på de:
    JBL vs P Audio.jpg

    Rød er P-Audio
    Grønn er JBL2226

    Vet ikke om jeg ville hørt forskjell på de.
     

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Forstår fremdeles ikke målinger, spesiellt dette med timing.

    Har to subber som er stacket på hverandre.
    Koblet først i en sub, så koblet videre til neste, altså parralellkoblet. (to 8ohm elementser blir til 4ohm)

    Spørsmål om punkt 1
    Hvorfor kommer denne i minus 5m, før selve impulsen på 0

    Spørsmål om punkt 2
    Når disse slår opp er de rett koblet satt opp, og om den slår til -100 så er det feil polaritet og må ivertes?

    Spørsmål om punkt 3

    Er dette en sinnsyk refleksjon på 8,4m eller kan det være forsinkelse på "element nummer 2"

    Legger med waterfall om dette kansammenlignes.

    (Dette er 2 av totalt 6 subber i kinoen)
    (Store bassreflekskasser, Acoustic Elegance TD18H)
     

    Vedlegg

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Etter litt målinger hos Ivaols igår så gikk jeg løs hjemme.
    Dette er 4 subber på frontveggen som måler som følgende:

    spl.jpg

    I mine øyne ser dette ganske greit ut, her er det lagt inn litt eq, boost på 80hz og trukket ned rundt 30 i hovedsak.
    Er også highpassfilter på 18hz BW18db.

    gd.jpg


    Så kommer problemene.
    Hva skjer mellom 70-100hz?

    Legger også ved vannfallet.

    waterfall.jpg


    Håper noen som kan gi meg svar på hva som skjer her?
    Og eventuellt tiltak som bør gjøres.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Peak i Group delay betyr at største ansamling av energi skjer etter hovedpulsen. Det betyr at det er en oppsamling av energi som følge av romresonanser/refleksjoner som har høyere spl en den første impulsen som treffer mikrofonen.
    Hvis man trekker ned en peak i frekvensresponsen vil man også redusere Group Delay på den frekvensen, men hvis man derimot legger ekstra energi inn i en dip vil man risikere å forårsake ringing i tidsdomenet og dermed lage/forverre peaker i group delay.

    Den boosten på 80 hz bør revurderes :)
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Har du høyttalerne 80 til 110cm fra front av baffel til vegg bak høyttalerne?
    En dip i dette området kan svare til en 1/4 bølge i området 70 til 100Hz.
     

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Peak i Group delay betyr at største ansamling av energi skjer etter hovedpulsen. Det betyr at det er en oppsamling av energi som følge av romresonanser/refleksjoner som har høyere spl en den første impulsen som treffer mikrofonen.
    Hvis man trekker ned en peak i frekvensresponsen vil man også redusere Group Delay på den frekvensen, men hvis man derimot legger ekstra energi inn i en dip vil man risikere å forårsake ringing i tidsdomenet og dermed lage/forverre peaker i group delay.

    Den boosten på 80 hz bør revurderes :)
    Skal forsøke litt uten boost i 80hz.
    Kan det være andre tiltak, kan det være en form for utfasing som kan justeres med delay?
     

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Har du høyttalerne 80 til 110cm fra front av baffel til vegg bak høyttalerne?
    En dip i dette området kan svare til en 1/4 bølge i området 70 til 100Hz.
    Jeg har 70 cm fra frontbaffelen tilbake til frontveggen.
    Har skråtak i lengderetning, så det gjør det litt vanskelig å se etter romnoder/utfasinger i programmer.
    Skal forsøke å få opp demping mellom subber/vegger/center (får ikke tatt i full høude, men ca 120 - 130cm).
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skal forsøke litt uten boost i 80hz.
    Kan det være andre tiltak, kan det være en form for utfasing som kan justeres med delay?
    Det er sannsynligvis en utfasing som følge av refleksjon fra frontvegg, sidevegg, gulv eller tak. Man kan forsøke å måle på forskjellige punkter i høyden for å finne ut hvor tak/gulv kanselleringen er.
    Det er mulig man finner ut at stacking i høyden kan være en idé?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn