30+ år gammel Technics SL1200MK2 - restaurering - en bildetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Fant en sliten SL1200MK2 i el-returen en maidag i 2012. Skrotnissegenet kobla inn og Technicsen ble derfor bært i bilen. Jeg hadde jo dessuten vært litt nysgjerrig på akkurat SL1200MK2, så interessen for å shine opp denne var allerede i utgangspunktet til stede.
    Det viste seg også at dette eksemplaret er en "early production unit", og at den sannsynligvis er over 30 år gammel. Dette syntes jeg jo også var ekstra kjekt.
    Spilleren ble mitt "fixerupper" koseprosjekt i fjor høst/vinter, og jeg tenkte det ville være morosamt med en bildetråd for å dele prosessen og resultat med likesinnede her inne :).

    Slik så den ut:
    1  SL-1200MK2.jpg


    2  SL-1200MK2.jpg


    3  SL-1200MK2.jpg


    4  SL-1200MK2.jpg


    5  SL-1200MK2.jpg


    6  SL-1200MK2.jpg


    7  SL-1200MK2.jpg


    8  SL-1200MK2.jpg



    Spilleren bar preg av å vært med på mye "fart og moro" i DJ bruk, for så å ha stått stille ei god stund. Full av størknet søl og guffe, riper, sår og støv. Svimerker i lokket. Armen var mistenkelig tight i lagrene, og det var tydelige spor på at lagrene har blitt justert på.
    Den var også bemerkelsesverdig komplett, hadde både støvlokk, original matte og original 45-adapter. Det eneste som manglet var headshell.
    Jajamen :)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.966
    Antall liker
    81.753
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Pøs på med bilder, dette er morosamt!!!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det må jeg si...
    Kred for å gå løs på denne. Gleder meg til å følge med i tråden.
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Siggerud
    Spennende! Armlagrene kan enkelt strammes til på denne, så det er nok ikke der du finner evt problemer. Virker armliften?
    Sistnevnte er eneste gjenværende issuet på en 1410 mk2 jeg pusler litt med fra tid til annen, dvs ikke så ofte som jeg burde.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ck

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.966
    Antall liker
    81.753
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Finnes masse deler og ikke minst masse tweaks til disse spillerne. Bare lommeboken som begrenser....
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Og her har du verktøyet du må ha for å komme i gang:cool:
    Lykke til med prosjektet,blir spennende å se sluttresultatet.:)
     

    Vedlegg

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Plukk den helt fra hverandre - ville lakkert opp kabinettet / rammen.

    Alt må rengjørtes - noe må skiftes ut, men orginalt eller annet.
     

    BunnSolid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    474
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    Driver og restaurerer en 1200mk2 selv.Trodde min så sliten ut til jeg så din 1200 :)
    Har strippa den og sendt den til `pulver lakkerer petter`.Han har mye og gjøre i høst,så det vil nok gå en
    stund før jeg får den tilbake.Går nok for sølv med litt struktur og uten klar lakk.

    Skal følge med på tråden din Analog.
     

    Vedlegg

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Etter den første visuelle gjennomgangen tok jeg sjansen på å plugge støyt til spilleren, og var litt redd for å fremkalle røyksignaler og/eller rar lukt.
    Men neida.
    Technics lyste opp, til og med popupen lyste. Trykka start - fikk dønn stabil speed på under sekundet. Speed change mellom 33 og 45 skjedde også med dønn stabil speed oppnådd på under sekundet, og stopp: ja - umiddelbart tvert! fra 33 rpm til full stopp på null komma øyeblikkelig. Jøss...Dæven! Slik kjapp no nonsense respons var jeg ikke vant til fra en platespiller! Nå hadde jeg ikke vært borti en SL1200MK2 hands on før, så dette var jeg heller ikke klar over. Og jeg digget det umiddelbart, det er noe med brukervennligheten her som tiltaler meg .

    Test drive:
    9  SL-1200MK2.jpg


    Jeg ble fort glad i SL1200MK2, jeg liker dens utseende, dens funksjonsmåte, dens byggekvalitet. Den er et ikon, og jeg liker at mitt eksemplar er 30 år gammelt. Og jeg liker å ha berget den fra E-døden. Det var klart at denne skulle overhales - og at jeg ville like å gjøre det, hehe...

    Jeg bestemte meg for i første omgang å holde den i tilnærmet stock tilstand, for så å prøve ut diverse kjente modifikasjoner etterhvert.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Forstår det slik at dette er ett gjennomført prosjekt som det kommer bilder av etterhvert...

    Hvis jeg hadde en slik ville jeg sendt den til en profesjonell lakkerer.
    Dvs. chassiset - og fått en lakkering man ikke så andre steder.
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Ja, har vært uklar der ser jeg, prosjektet er altså gjennomført.
    Jeg var hos den lokale lakkereren og fikk prisoverslag på lakkering av chassiset, men det var såpass dyrt at jeg valgte å lakkere selv. Ble ok resultat (bilder kommer), men nå i ettertid så er jeg nok ikke helt 100% fornøyd med fargevalget. Kanskje jeg tar det igjen en gang.
    Ser at RockSolid går for pulverlakk, blir interessant å se resultatet av det. (Du må poste bilder RockSolid :))
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    DSCN1030-2.JPG


    Ett ikke alt for godt bilde av min tidligere 1200. Den så fæææl ut før lakkeringen. Det var mest et eksperiment. Spraybokslakkering, meget amatørmessig sådan.
    Men, jeg syntes fargekombinasjonen ble bra
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Fant info om datering av SL1200mk2 på kabusa.com, følgende er sakset derfra:

    "There are also at least two other serial number formats that were used by Technics on early SL1200MK2 models. "DA22 17D142" and "MJ7821F287" are examples of serial numbers seen on early production units that both lacked mounting provisions for the internal "bottom base" (Technics part # SFAU122-02) and possessed a different style of dust cover hinges. The old hinge had a receptacle on the back which received the hinge with a thin wide slot. The later and current models feature a hinge receptacle that accepts the hinge with a square opening approx 3/8" square.
    In addition to the above, all the SL-1200MK2s from the 1970s and early 1980s have a 4-inch-diameter (100 mm) plate where the RCA and ground wires enter the chassis in the rubber base of the unit. The later models have a smaller hole through which the wires enter the unit. The larger hole size returned in 1997 in the MK4 and 2003 in the M5G models"


    På min er subchassiet en hel massiv enhet, og det er ikke noen "internal bottom case".
    10  SL-1200MK2.jpg


    Serienr er gamletypen, og det er 100mm plate under armen for inntak for RCA og jordkabler.
    11  SL-1200MK2.jpg


    Old hinge style with a thin wide slot.
    12  SL-1200MK2.jpg



    Basert på dette mener jeg spilleren må være fra 1979 eller veldig tidlig 80 tall.

    @RockSolid - hengselene på din spiller ser også ut til å være av den brede sorten? Har du sjekka litt rundt produksjonsdato på ditt eksemlar?
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 215512

    Ett ikke alt for godt bilde av min tidligere 1200. Den så fæææl ut før lakkeringen. Det var mest et eksperiment. Spraybokslakkering, meget amatørmessig sådan.
    Men, jeg syntes fargekombinasjonen ble bra

    Se der ja, sprek fargekombinasjon som ser anderledes og stilig ut. Hva slags lakk brukte du på basen, spesiallakk for gummi/myke overflater?
    Jeg har ikke lakkert basen på min.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.337
    Torget vurderinger
    8
    hei,

    dette var en morsom tråd, spent på fortsettelsen.

    mvh
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Som en svoren 1200-mann synes jeg dette er morsomt. Få hele historien snarest. Gleder meg.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Vis vedlegget 215512

    Ett ikke alt for godt bilde av min tidligere 1200. Den så fæææl ut før lakkeringen. Det var mest et eksperiment. Spraybokslakkering, meget amatørmessig sådan.
    Men, jeg syntes fargekombinasjonen ble bra

    Se der ja, sprek fargekombinasjon som ser anderledes og stilig ut. Hva slags lakk brukte du på basen, spesiallakk for gummi/myke overflater?
    Jeg har ikke lakkert basen på min.
    Som sagt så var det hele bare ett forsøk. Jeg brukte vanlig spraylakk (Europris?) Vasket gummien godt i thinner og lakket ivei. Heftet bra. Fargene er rød/maroon metallic og gull metallic.
     

    BunnSolid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    474
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    @ Analog.Tipper 79 eller 80 jeg også. Din sier DK16 ,kansje min da er enda litt tidligere produksjon? Er samme hengsler som du har.
    Kjørte dem 10min. i ultralydvasker for å få dem rene,men da bobla lakken.Så jeg kjørte dem 10min. til for og få bort
    lakken helt.Får spraye dem med litt sort silkematt :)
     

    Vedlegg

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Se der ja, jaggu har du et steingammelt eksemplar du også. Dette er jo spesielt morosamt :). Jeg er enig med deg i tolkningen av serienummeret, det virker logisk at DK14 er produsert før DK16.
    Det hadde vært interessant å fått bekreftetet produksjonsdato helt eksakt.
    Forøvrig også interessant at ultrlydvask tok lakken på hengslene. Det hadde jeg ikke forventet.

    (Obs: Hvis du trenger ny pitchslider passer ikke de du får kjøpt i dag... Mer info kommer)
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Tøff tråd !

    Har selv litt erfaring som dj på gutterommet, var dog aldri så heldig å eie technics spillere.

    Er en slik spiller noe for et hi-fi oppsett ? Tenker den må jo være kraftig og solid, og med avtagbar headshell gjerne litt lettere og hanskes med for nybegynnere ? En slik brukt for et par tusen oppmot pro-ject / rega alternativer til et par tusen, hva er å foretrekke ?
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Demontering next.

    45 adapteret satt godt limt fast i gammel goo, måtte knekke det løs fra brønnen sin.
    13  SL-1200MK2.jpg


    Under dekselet så det slett ikke så ille ut som jeg forventet
    14  SL-1200MK2.jpg


    Main board, power supply og lager demontert. Fant overraskende lite lo og skitt nedi bunnen der. En liten lodott skjulte seg under pitc-knotten.
    15  SL-1200MK2.jpg


    Toppchassis og base splittes
    16  SL-1200MK2.jpg
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Demontering av "kontrollpanelet". Kan se ut som om dette hjørnet av spilleren har vært utsatt for et "Cola-uhell" eller lignende. Foten som sto i det hjørnet hadde også absorbert mye, det ble mengder med brunt skyllevann når jeg spylte den. Plasten i basen har sprukket litt der metallmutteren er tredd i.
    17  SL-1200MK2.jpg


    18  SL-1200MK2.jpg



    Sticky 33 og 45 knapp.
    19  SL-1200MK2.jpg



    Var en del søl på printet, særlig under start/stop switchen. Gammel elektrorens blandt annet, kan jeg tenke meg.
    20  SL-1200MK2.jpg



    Trengte en rens ja. Selv om plasten var sprukket rundt mutteren satt den som støpt, og jeg har beholdt basen.
    21  SL-1200MK2.jpg
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Neste ut var pitch faderen. Den fungerte forsåvidt når jeg testkjørte spilleren, men den gled absolutt ikke godt, det lugga og butta mot en god del, særlig mot ytterpunktene, og ga veldig ujevn og dårlig presisjon og dårlig kvalitetsfølelse.
    Basert på dette og det faktum at den var minst 30 år gammel ble ny pitch fader satt opp på innkjøpslista.
    22  SL-1200MK2.jpg


    23  SL-1200MK2.jpg



    Lodda ut den gamle. Litt guffe var det å finne under.
    24  SL-1200MK2.jpg



    Ettersom jeg likevel skulle bytte faderen tok jeg å spretta opp den gamle for å se inni, uten å være redd for å ødelegge den.
    Inni var det godt med gammel saus. Glidebanene på printet så også ganske slitt ut.
    Årsaken til ujevn glid ble da også avdekket. Under messingplata ligger en gummiplate med et smalt spor i for slideren. Gummien var ikke lengre veldig myk og fleksibel, tvert om, den var blitt ganske hard, ujevn og taggete i sporet, slik at slideren lugget og gled ujevnt. Quite enkelt.
    25  SL-1200MK2.jpg


    26  SL-1200MK2.jpg
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Har denne spilleren vært en tur i utedassen og en tur på hylla i låven noen år? et under at denne går rundt for egen maskin :D
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Er seiglivede disse Technicsene ja, det skal litt til for å stoppe dem. :)
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Tonearm demontert fra chassis. Ny tonearm med lagre ble satt på innkjøpslista nesten som en selvfølge. Jeg ville ha en arm som er 100% i orden og som ikke har vært røft behandlet, noe den originale med stor sannsynlighet har vært.
    26.1 SL-1200MK2.jpg



    Har vært folk å pilla med jordinga inni her før ja...
    27  SL-1200MK2.jpg



    Armbase Bracket og Operation Ring separert fra armbasen
    28  SL-1200MK2.jpg



    Oljedemper og fjær for armliften.
    28.1 SL-1200MK2.jpg


    28.2 SL-1200MK2.jpg



    Tonearm Fixing Plate Assy demontert. Denne har Fjær og tannhjul for antiskate justering, og armliften. Plastikken var hel og fin, ingen grunn til å bytte assyen.
    29  SL-1200MK2.jpg



    Armen med lagre demontert fra basen.
    30  SL-1200MK2.jpg



    Mere dill: Antiskate knott og VTA lås
    30.2 SL-1200MK2.jpg


    30.3 SL-1200MK2.jpg



    Armbase klar for vask.
    30.1 SL-1200MK2.jpg
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    So far so good. Ribbet til "skinnet" og klar for rens.
    31  SL-1200MK2.jpg



    Topp og bunn chassisene vasket. Ahh, det var kjekt å få av møkka :)
    32  SL-1200MK2.jpg


    33  SL-1200MK2.jpg



    Og til slutt pitch scale pilla av. Klart for lakk.
    33.1 SL-1200MK2.jpg
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Ble en del jobb å pusse opp tallerkenen. Resultatet ble ikke helt 100% ettersom den var litt korrodert. Når tallerkene står stille ser den helt fin ut, men når den snurrer sees littegrann variasjon i "shiningen", den ble ikke helt jevnt blank rundt hele. Men tror ikke jeg klarer bedre resultat med redskapen jeg har tilgjengelig.
    35  SL-1200MK2.jpg


    36  SL-1200MK2.jpg



    Føttene før og etter vask. Jeg har valgt å beholde de gamle (og litt morkne) føttene inntil videre, da bytte av disse til noe helt annet er et tweak jeg kommer til å gjøre etterhvert.
    42  SL-1200MK2.jpg


    43  SL-1200MK2.jpg
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Tonearmkomponentene reingjort og klar for montering. Selve tonearmen er ny, og jeg har rewiret den med Cardas tonearmkabel. Jeg har også klargjort Cardas phonokabel med nye phonoplugger. Alle nye deler, kabler og plugger handlet jeg hos Kabusa.com
    Alle delene til tonearm/brakett:
    44  SL-1200MK2.jpg


    Montering:
    45  SL-1200MK2.jpg


    46  SL-1200MK2.jpg


    47  SL-1200MK2.jpg


    Ledningene loddet på plass.
    48  SL-1200MK2.jpg



    Tonearm and Base Assy ready to go:
    49  SL-1200MK2.jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.966
    Antall liker
    81.753
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Ble en del jobb å pusse opp tallerkenen. Resultatet ble ikke helt 100% ettersom den var litt korrodert. Når tallerkene står stille ser den helt fin ut, men når den snurrer sees littegrann variasjon i "shiningen", den ble ikke helt jevnt blank rundt hele. Men tror ikke jeg klarer bedre resultat med redskapen jeg har tilgjengelig.
    Vis vedlegget 216104

    Vis vedlegget 216105


    Føttene før og etter vask. Jeg har valgt å beholde de gamle (og litt morkne) føttene inntil videre, da bytte av disse til noe helt annet er et tweak jeg kommer til å gjøre etterhvert.
    Vis vedlegget 216107

    Vis vedlegget 216108
    Kan du skrive noen ord om hvordan du pusset tallerkenen og hva du brukte?
     

    BunnSolid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    474
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    Tipper du kjenner igjen denne Analog. Den satt skrudd rett i plinthen med en hvit anti varme pasta gugge
    tror jeg det er. Hva gjorde du med dette,eller er den kansje ikke så viktig ?
     

    Vedlegg

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har kun brukt enkle midler for å shine opp tallerkenen.
    Jeg begynte med Autosol (på tube) og en sånn pusse-bits (Biltema) på dremelen:
    dremel tool.jpg


    Jobba mye med dremelen/autosol rundt om hele, og spesielt mye der det var korrodert. Prøvde meg også litt med våtsliping med fint sandpapir, men jeg ga meg med det, jeg syntes jeg fikk mere kontroll på slipingen med dremel/autosol.
    Deretter ble det ørten runder med gnikking for hånd med autosol og papir/tøyfiller.

    For bedre resultat nå bør tallerkenen helst maskinerers tror jeg, dvs dreies av noen micrometer for å jevne ut korrosjonsgropene, for så å maskinpoleres opp igjen.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.966
    Antall liker
    81.753
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Ble veldig bra synes jeg.
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    RockSolid; jeg fjerna kjølepastaen helt, og brukte i stedet en termisk "islolerskiva" som jeg hadde liggende. Disse er kjøpt fra Elfa. Jeg gjorde samme med ICen på main boardet, her brukte jeg to slike isolerskiver:
    thermal pad.jpg


    Mye enklere og ikke noe søl. Du bør bruke enten pasta eller en sånn isolerskive, slik at regulatoren effektivt får ledet varmen ut i chassiset.
     
    V

    vinyl-jønki

    Gjest
    Flott jobb du gjør, fint med bilder.
    Enten gjør man ting ordentelig eller kan man la ting være!!!
    mvh
    Racker,n
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjøpte også ny pitch fader, men det viste seg at den nye ikke passet, det var forskjell på beinplassering på den nye, og dessuten hadde den nye helt forskjellig pin-out i forhold til den gamle.
    Da fikk jeg heller restaurere den gamle...

    Skar ut en bredere slot i den svarte gummiplata, dermed ville slideren nå gli uhemmet og jevnt. Målte ut glidebanene på printplata, fant ut at her var alt i orden tross slitasjespor.

    Exploded view av pitch faderen, delene renset og klare:
    50  SL-1200MK2.jpg


    Slideren med fjær og kule for "senterklikk". Ny grease på kule/fjær.
    51  SL-1200MK2.jpg


    Gummiplate nederst, messingplate, og slider. Ny grease påført for slideren.
    52  SL-1200MK2.jpg



    Jeg smurte på faderlube på glidebanene på printet. Sparte tydeligvis ikke på konfekten heller...
    53  SL-1200MK2.jpg



    Ferdig sammensatt. Den fungerer nå perfekt, både mekanisk og elektronisk. Ikke verst for å være 30 år gammel og mye brukt.
    54  SL-1200MK2.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn