300b forsterkere - trenger hjelp til litt teoretisk bakgrunn.

R

Roysen

Gjest
Jeg har litt lyst til å custom bestille enn 300B basert SET forsterker fra Tube Research Labs som kompensasjon for den digital kombinasjonen jeg bestilte av de, forhåndsbetalte 50% på men som de nå sier ikke vil bli realisert. Jeg har da fått tilbud om å bestille noe annet eller få pengene tilbake.

Jeg må si at det frister å spørre om de kan lage et par 300B baserte SET monoblokker med eksterne PSU. De har allerede et slikt design men ikke basert på 300B.

Før jeg dummer meg helt ut overfor TRL tenkte jeg at jeg skulle lufte ideen min her for å høre om dette i det hele tatt er løsbart. Cluet er at monoblokkene nok må gi minst 150W utgangseffekt for mitt bruk. Jeg vet jo at SET forsterkere stort sett aldri gir denne typen utgangseffekt. Er det mulig å lage en 300B basert SET monoblokk som har 150W utgangseffekt? Vil det øke utgangseffekten om man paralellkobler flere 300B rør?

De SET mlnoblokkene TRL allerede har designet som ikke er basert på 300B er på 75W.

Beklager hva som sikkert er et elementært spørsmål.

Mvh
Roysen

kneip

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2010
Antall liker
0
Du må nok ha 20 stk 300B i paralell for 150W.
'Stereo Gallery' forsterkeren ga vel rett over 15W med ett rør, så om man bruker en slik kobling, så holder det med 10 per side, men den forsterkeren brukte 300B i faretruende høyt tempo.

Hva med å velge noen trioder som er litt heftigere.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg ville valgt å få pengene tilbake.
Hvis du trenger 150W, har du trolig feil høyttaler. IMHO.

R

Roysen

Gjest
Joda, Hans. Jeg regner med at pengene tilbake er hva dette ender med til slutt. Paul Weitzel er en oppgående og grei fyr så jeg regner med at han takker nei til dette. Jeg har imidlertid tenkt å lufte ideen og høre hva han synes.

3 stk Manger elementer pr kanal er dessverre vanskelig å drive med en "normal" SET på 5-18 watt. Vi testet en gang et par 100W klasse A push-pull monoblokker på disse høytalerne og det hørtes nesten ut som om forsterkerne hadde fått munnbind.

Så ved å paralellkoble 15-20 300B rør pr. monoblokk kan man oppnå 150W? Hvordan vil varmeutviklingen på noe slikt være tro sammenlignet med f.eks. de push-pull monoblokkene jeg allerede venter på fra TRL som benytter 20 par KT88 pr kanal?

Mvh
Roysen

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Det er ikke noe som heter dumme spørsmål.
Spør Paul og du får et vel begrunnet svar.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Min litt spinkle erfaring er at 300b watt er langt meir effektive/kraftige kontra andre rørwatt ala 6550/el34.

Jeg brukte Conrad Johnson premier 140 med 4stk 6550rør pr kanal,skiftet til 300b 9watt pr kanal, kun med marginalt mindre følt effekt.
Såklart ,skal det spilles over 100db vil 9watt knele lettere kontra 110watt med 6550rør.

Men det er kanskje viktig hvordan rørene kobles for å ivareta den følte effekten?
Akkurat det kan nok andre uttale seg om bedre enn meg.

Men 150watt fra 300b er alvorlig kraftige saker om det kan kobles likt som set.
Jeg vil anbefale deg å fått lånt ein 300b med ca20watt,så får du ein peikepinn om ikkje annet.

Mvh.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Prøv en single 300B så finner du ut hvordan det ligger an. 7-8W eller 20W er liten forskjell.

kneip

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2010
Antall liker
0
Roysen skrev:
Så ved å paralellkoble 15-20 300B rør pr. monoblokk kan man oppnå 150W? Hvordan vil varmeutviklingen på noe slikt være tro sammenlignet med f.eks. de push-pull monoblokkene jeg allerede venter på fra TRL som benytter 20 par KT88 pr kanal?

Mvh
Roysen
Om de har et design på 75W SET, så vil 150 bli dobbelt så varmt, og dobbelt så stort, for å si det sånn. Varmeutviklingen vil være stort sett den samme, uansett om du har en triode som pusher 150W eller 20 mindre trioder som til sammen leverer 150W.

R

Roysen

Gjest
Det er mulig jeg var litt uklar Kneip. Jeg spurte om varmeutviklingen ved 20 paralellkoblede 300B pr kanal ved 150W klasse A i et SET monoblokkpar sammenlignet med 20 paralellkoblede par KT88 pr kanal ved 800W klasse A i et push-pull monoblokkpar.

Mvh
Roysen

kneip

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2010
Antall liker
0
Roysen skrev:
Det er mulig jeg var litt uklar Kneip. Jeg spurte om varmeutviklingen ved 20 paralellkoblede 300B pr kanal ved 150W klasse A i et SET monoblokkpar sammenlignet med 20 paralellkoblede par KT88 pr kanal ved 800W klasse A i et push-pull monoblokkpar.

Mvh
Roysen
40 svette KT88 kan gi om lag 800W pp i ren klasse A. Hvis vi går ut fra at den leverer 800W i den reneste klasse A, altså ikke ørlite klasse AB engang, så kan du regne med at en 150W SE vil gi 1/5 av varmen en 800W pp klasse A gir.

Varmeutviklingen for SE og klasse A push pull er i prinsippet den samme for samme uteffekt.

Det føles rimelig sykt å diskutere dette, og vite at du faktisk vurderer dette seriøst. Milde himmel!

Sammenlignet med KT88 konstruksjonen blir jo en 150W 300B SE som en lettvekter å regne.

OOps. Det der har jeg kanskje ikke belegg for likevel. KT88 leverer 20W SE, men det er pentodekoblet.

KT88 leverer 10W SE triodekoblet.
KT88 og 300B har sammenligbar anodeeffekt, så jeg tror at du kan telle rør. Jeg vil tippe at 20 stk 300B blir halvparten så varme som 40 KT88.

R

Roysen

Gjest
KT88 push-pull konstruksjonen er Triode. Den ble bestilt for snart 3 år siden og skal være leveringsklare i løpet av høsten. Den består av to mono forsterkere og to mono strømforsyninger. Det er 10 par KT88 rør + 4 stk 6SN7 i hver av de fire kabinettene - til sammen 96 rør og 360 kilo med custom designede utgangs- og power- trafoer med 24 interleaved viklinger.

300B prosjektet bli eventuellt i tillegg.

Mvh
Roysen

kneip

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2010
Antall liker
0
Det som eventuelt kan bli større med SE er utgangstrafoen. Den skal tåle DC, og for å få god nok respons i bassen blir den relativt større enn med pp.
Ellers er jo et 150W SE 300B prosjekt i samme liga som KT88 konstruksjonen. Ca halvparten så stor, med litt mer jern. :) Håper du har bestilt kranbil. ;)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.080
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
kneip skrev:
----, for å si det sånn. Varmeutviklingen vil være stort sett den samme, uansett om du har en triode som pusher 150W eller 20 mindre trioder som til sammen leverer 150W.
Gløde-varmen kan gi litt forskjell...

Arne K

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
1,5A strømtrekk per rørglød!
jeg har 350mA b+ trafo til et 300B rør!
enig med Hans rett forsterker til feil ht ;D
kom og hør et WE 300B på 107db følsomme horn,så kan vi diskutere effektbehov etterpå
mvh
Leif

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Ikke så enkelt alltid, men det beste er å velge seg en god høyttaler og deretter en forsterker som passer. Siden det første allerede er på plass, er en 300B konstruksjon skivebom.
Ta en tur til Drøbak :)
Jeg var der sist fredag, men det eneste som kunne minne om HiFi i området var et par campingvogner merket LMC ;)

kneip

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2010
Antall liker
0
Roysen skrev:
LMC skrev:
1,5A strømtrekk per rørglød!
Oi, ja det blir nok litt i overkant. ;D

Mvh
Roysen
Jo mer jeg tenker på det, jo mer tror jeg på ideen. Hvis man bare dropper alle praktiske og økonomiske hemninger så gir det mening. Jeg synes virkelig du skal lufte det med dem.

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Vi testet en gang et par 100W klasse A push-pull monoblokker på disse høytalerne og det hørtes nesten ut som om forsterkerne hadde fått munnbind.

Så ved å paralellkoble 15-20 300B rør pr. monoblokk kan man oppnå 150W?
150W vil vel gi deg ca 1.7 dB ekstra kontra 100W, så det er neppe der slaget står...

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Roysen skrev:
Vi testet en gang et par 100W klasse A push-pull monoblokker på disse høytalerne og det hørtes nesten ut som om forsterkerne hadde fått munnbind.

Så ved å paralellkoble 15-20 300B rør pr. monoblokk kan man oppnå 150W?
150W vil vel gi deg ca 1.7 dB ekstra kontra 100W, så det er neppe der slaget står...
Det er selvsagt korrekt. Strømforsyningen måtte ha vært dimensjonert slik at man får "tilsvarende kraftige watt" som på en vanlig 300B SET med et rør.

Det er ikke egentlig økt lydnivå som er det største ønsket, men bedre kontroll.

Mvh
Roysen

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.080
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Skal du ha bedre bass-kontroll, er SET feil forsterker, uansett watt.
PP er endel bedre, men mistenker du ikke vil være fornøyd med det heller.
(Kanskje en "normal" 20W SET + aktiv deling, og SS på bunn?)

Arne K

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Cobra2 skrev:
Skal du ha bedre bass-kontroll, er SET feil forsterker, uansett watt.
PP er endel bedre, men mistenker du ikke vil være fornøyd med det heller.
(Kanskje en "normal" 20W SET + aktiv deling, og SS på bunn?)

Arne K
fornuftig
jeg kjører ss under 130Hz men koblet til 300B utg, så kontrollen i 300B finnes,men må bare gjennom et "tilpasningsledd" i form av en chipamp(eller 2 8))
MEN det er omsetningforholdet mellom følsomhet/impedans og effekt/stiv strømforsynig som avgjør sluttresultatet.
mvh
Leif

R

Roysen

Gjest
Vi snakker ikke om bass, men om tre Manger elementer pr kanal som skal spille 36KHz-150Hz. Disse er på papiret en overkommelig last, men erfaringsmessig trenger de mye kraft for å få full kontroll. Små SET rørforsterkere benyttes nesten aldri. Selv en Conrad Johnson Premier 140 hadde store problemer. Jeg har hørt de demonstrert med Jadis JA-800 og JA-500 på en vellykket måte. Jeg vet også at tkr her på forumet driver de med et par Conrad Johnson Premier 8, men da er det kun et element pr kanal.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Dersom vi tar dette et skritt videre, hva vil kreves for å kunne konstruere en god, støyfri løsning som skissert. Jeg tenker da på strømforsyning (jeg tenker da på en strømforsyning som gjør hver av disse wattene like potente som hver av de 9 wattene i en mer normal 300B SET), trafoer (output og power), driverrør etc? Hva vil strømforbruket for en slik forsterker være?

Mvh
Roysen

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
med 4 stykk 300B per side i parallell single ended kan du klemme ut bortimot 25 watt
med et STIVT power drar du det meste
da snakker du 4x5v@1,5A glød minst en dedikert trafo for alle, ult. 4 med L-C-L-C
bias med egen trafo (per 2 rør tror jeg)og L-C-L-C
4 sep. b+ 425vdc@350mA med egne trafoer per par og dedikert L-C-L-C
dette blir sykt!
mvh
Leif

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
kjenner kun en som er kapabel til et slikt prosjekt
sjekker nå
mvh
Leif

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.042
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Evt - parallellkobler du nok 300b så kan du kanskje lage en OTL basert på 300b... Det tror jeg ikke er gjort før :)

Hadde vært et kult prosjekt ....

EDIT: Det er gjort før....

R

Roysen

Gjest
bambadoo skrev:
Evt - parallellkobler du nok 300b så kan du kanskje lage en OTL basert på 300b... Det tror jeg ikke er gjort før :)

Hadde vært et kult prosjekt ....

EDIT: Det er gjort før....
OTL er et stykke utenfor hva jeg kan noe om. Fortell gjerne mer om hva du tenker på.....

Mvh
Roysen

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
det finnes også et prosjekt som faller i min smak:
"Il Monstro" 128kg fordelt på 4 chassis med CLC psu og 845 driver 845!
plenty av jern og helt etter min bok ;D
http://cognitivevent.com/av_monstro.html

vurderte de i et biampet Trio system
men det ble for stort
og så blir man lei av å lytte i nettoen hele året ::)
den innvendige tempen i 845 er 2400 celsius! hvitt kult lys da
kvikksølv likeretter rør og da så er man home free på kul faktor
mvh
Leif

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.719
Il Monstro kjørerer jo med veldig lav spenning for 845, bare 500V,
så i praksis er den ikke noe særlig farligere enn en vanlig 300b
forsterker. Man dør fint med 300V gjennom kroppen også.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
mye jern og stivt power hjelper og
mvh

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
slowmotion skrev:
DC er farlig. Alt over 40-50 volt kan gjøre stor skade.
Noen hundre volt i fingertuppen blir det bare et brennmerke av, men vær forsiktig uansett.
En god regel er alltid å ha en hånd i lomma, men fryktelig upraktisk.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Kan ikke du Roysen spørre Paul om det du har startet med her?
Så kan vi ta det derfra.
Kan jo tenkes at svaret du får er interessant.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.719
Audiomix skrev:
slowmotion skrev:
DC er farlig. Alt over 40-50 volt kan gjøre stor skade.
Noen hundre volt i fingertuppen blir det bare et brennmerke av, men vær forsiktig uansett.
En god regel er alltid å ha en hånd i lomma, men fryktelig upraktisk.

Ja, og man dør bare en gang. "Death is so permanent!"

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
her er GURUsvaret på min forespørsel:(spørsmålet under)
Hello,
In single ended, the practical limit is 2 tubes/channel to give 18W.
Going to 3 tubes/channel and 27W is maybe possible but the output transformer becomes very iffy. A primary Z of only 800R is required and with such a small turns ratio it is not possible to generate enough impedance to get any bass. If you want high power SE, you need to look at an 845 or 211 or 805 or something like that. A pair of 845 in parallel will easily give 60W. You could use a 300B as the driver tube. The PSU would be very interesting: Aiming for a HT of approx 1200V, I would use 4 EY500A or similar diodes in a bridge with a 1400V power transformer and a choke input PSU. I have a design for the output transformer.

In PP, a pair of 300B's will give 20W in Class A. Class AB1 would give 40W. You could use 4tubes/channel and get 40W and 80W respectively.
Again, if you want very high power, it's probably best to look at other tubes.

Best

On Thu, Jul 22, 2010 at 6:45 AM, <leif.christensen@dnbnor.no> wrote:
> Hello
> I know some maniacs:
> How many watts could you squeeze out of a custom 300B with as many tubes as you´ll need?
> Psu can be large as a container and need it´s own nuclear power plant; doesn´t matter!
> Best
> Leif
>
> Very best regards
> Leif Christensen
> Trader
> DnBNOR BANK ASA
> Securities Lending
> +47 22 48 33 33
> +47 22 48 28 42 dir.

R

Roysen

Gjest
Audiomix skrev:
Kan ikke du Roysen spørre Paul om det du har startet med her?
Så kan vi ta det derfra.
Kan jo tenkes at svaret du får er interessant.
Spurte i går og fikk et litt goddag mann økseskaft svar. Han forklarte at han allerede hadde laget en limited editon SET monoblokk som gir 75W pr. kanal, men den var bygget med paralellkoblede 6336 rør.

Jeg sendte et svar til ham i dag at jeg ønsker å benytte 300B. Intet svar ennå.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Ser fra svaret til Leif nå hvorfor Paul svarte goddag mann økseskaft. 300B kan da antagelig rett og slett ikke benyttes til noe slikt.

Mvh
Roysen

Topp Bunn