300b forsterkere - trenger hjelp til litt teoretisk bakgrunn.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
men du får respektable 80watt i AB1 med 4 per kanal i PP
DET skulle skyve det meste!
mvh
Leif

R

Roysen

Gjest
LMC skrev:
men du får respektable 80watt i AB1 med 4 per kanal i PP
DET skulle skyve det meste!
mvh
Leif
Jo da, men et var i grunnen en klasse A SET jeg hadde lyst på. Jeg antar at en 300B Push-Pull klasse AB1 lyder noe ulikt en 300B SET klasse A? Jeg har aldri hørt en PP basert på 300B.

Mvh
Roysen

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
to klasse a set 300b kan låte vidt forskjellig bare pga a design
mvh
Leif

R

Roysen

Gjest
Et spørsmål som sikkert er veldig dumt, men så uerfaren som jeg er på dette området skyter jeg likevel fra hofta.

Det kan virke som om 2 stk paralellkoblede 300B er overkommelig for en utgangstrafo. Om man setter inn flere paralellkoblede 300B - la oss si 10 stk. hvor 2 og 2 rør hadde hver sin utgangstrafo. Er det mulig og vil det løse det problemet vi har funnet eller skaper det bare et nytt problem?

Bare for å undestreke så er vi nå på et teoretisk stadium. Jeg har mer eller mindre forkastet å sette den opprinnelige idéen ut i praksis.

Mvh
Roysen

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
da må jo summen av alle utg.trafoenes imp matches til ht på la oss si 8 ohm
spørs om de kan vikles for en slik konfig.
vet du hva gode utg.trafoer koster? ::)
mvh
Leif

R

Roysen

Gjest
LMC skrev:
da må jo summen av alle utg.trafoenes imp matches til ht på la oss si 8 ohm
spørs om de kan vikles for en slik konfig.
vet du hva gode utg.trafoer koster? ::)
mvh
Leif
Jo, jeg vet. Paul har fått laget custom trafoer til KT88 ampene mine. Det koster flesk. Jeg er imidlertid villig til å slå på stortromma her. Goldmund Telos 3500 eller darTZeel NHB-458 ville ikke kostet småpenger det heller.

Mvh
Roysen

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
slapp av til du har hørt et 300B på horn
så kan vi diskutere basskontroll og dynamikk etterpå
du ville vel ikke satt trillebårhjul på den nye BMW´n din :eek:
mvh
Leif

R

Roysen

Gjest
LMC skrev:
slapp av til du har hørt et 300B på horn
så kan vi diskutere basskontroll og dynamikk etterpå
du ville vel ikke satt trillebårhjul på den nye BMW´n din :eek:
mvh
Leif
;D Som sagt vi er nok kun på teori stadiet ennå og jeg bestiller uansett ikke noe den nærmeste uken.

Mvh
Roysen

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
LMC skrev:
her er GURUsvaret på min forespørsel:

In single ended, the practical limit is 2 tubes/channel to give 18W.
Going to 3 tubes/channel and 27W is maybe possible but the output transformer becomes very iffy. A primary Z of only 800R is required and with such a small turns ratio it is not possible to generate enough impedance to get any bass.
Det er ikke noe vanskeligere for 3 parallelle 300B å dra en reflektert last på 800R enn det er for ett 300B å dra en last på 2400R (3 x 800R). Når det gjelder bassrespons er dette ikke avhengig av omsetningsforhold (turn ratio) men derimot bestemt av primærinduktans (Lp). En annen side av saken er at behovet for primærinduktans synker proporsjonalt med antall parallellkoblede rør for å ivareta samme bassresponsen som ved ett rør.
Så argumentasjonen: "with such a small turns ratio it is not possible to generate enough impedance to get any bass" stiller jeg meg mildt sagt undrende til..

Jan E Veiset

R

Roysen

Gjest
jane skrev:
LMC skrev:
her er GURUsvaret på min forespørsel:

In single ended, the practical limit is 2 tubes/channel to give 18W.
Going to 3 tubes/channel and 27W is maybe possible but the output transformer becomes very iffy. A primary Z of only 800R is required and with such a small turns ratio it is not possible to generate enough impedance to get any bass.
Det er ikke noe vanskeligere for 3 parallelle 300B å dra en reflektert last på 800R enn det er for ett 300B å dra en last på 2400R (3 x 800R). Når det gjelder bassrespons er dette ikke avhengig av omsetningsforhold (turn ratio) men derimot bestemt av primærinduktans (Lp). En annen side av saken er at behovet for primærinduktans synker proporsjonalt med antall parallellkoblede rør for å ivareta samme bassresponsen som ved ett rør.
Så argumentasjonen: "with such a small turns ratio it is not possible to generate enough impedance to get any bass" stiller jeg meg mildt sagt undrende til..

Jan E Veiset
Takk for at du deltar Jan. Hvilke utfordringer ser du med den orginalt skisserte konstruksjonen - altså et antall 300B SET parallelkoblede for å skape større utgangseffekt enn de "normale" 300B SET forsterkerene gir.

Mvh
Roysen

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.719
Hvis man trenger 150watt i SET hadde det kanskje vært lettere med en av de store sendertriodene?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jøss. Dette må vel være det mest ekstreme prosjektet som er presentert på dette forumet noensinne. Hatten av Roysen; du er neimen ikke redd for å prøve noe nytt. Selv om jeg befinner meg på et nivå hinsides det du er på, kommer jeg til å følge utviklingen med stor interesse. Stå på, og lykke til! :)

kneip

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2010
Antall liker
0
jane skrev:

Jan E Veiset
Enig der, det virker ikke som om fyren har helt oversikten akkurat på det punktet.

R

Roysen

Gjest
Steinar_Lund skrev:
Jøss. Dette må vel være det mest ekstreme prosjektet som er presentert på dette forumet noensinne. Hatten av Roysen; du er neimen ikke redd for å prøve noe nytt. Selv om jeg befinner meg på et nivå hinsides det du er på, kommer jeg til å følge utviklingen med stor interesse. Stå på, og lykke til! :)
Nå er du nok litt tidlig ute. Dette er definitivt ikke noe prosjekt ennå.

Mvh
Roysen

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Roysen skrev:
Steinar_Lund skrev:
Nå er du nok litt tidlig ute. Dette er definitivt ikke noe prosjekt ennå.

Mvh
Roysen
Ok men det kan bli! Hehe. Uansett er det spennende :)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
kneip skrev:
jane skrev:

Jan E Veiset
Enig der, det virker ikke som om fyren har helt oversikten akkurat på det punktet.
interessant utsagn siden den kom fra Gary Dews på Borderpatrol

han har jo null peil ::)

mvh
Leif

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
"Jeg har aldri hørt en PP basert på 300B."

Sjekk ut Allen Wright's Vacuum State DPA-300B power amps.

Rundt 20 Watt såvidt jeg husker.

Noe særlig mer enn det fra 300B ville jeg ikke satset på. VH. Bernt

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Roysen skrev:
Jeg har aldri hørt en PP basert på 300B.

Mvh
Roysen
Det er nok en del forsterkere du aldri har hørt ;)
2 x 300B i push pull er ikke så uvanlig. En kompis har en som han er meget fornøyd med. Driver fulltone høyttalere.

kneip

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2010
Antall liker
0
LMC skrev:
kneip skrev:
jane skrev:

Jan E Veiset
interessant utsagn siden den kom fra Gary Dews på Borderpatrol

han har jo null peil ::)

mvh
Leif
Kanskje han er feilsitert da, sitatet tatt ut av sammenhengen, kanskje er han ikke så sylskarp på akkurat det med å designe trafoer, hva vet jeg. Uansett er det som Roysen sier, man kan jo bare paralellkoble flere trafoer. Og to paralellkoblede trafoer, eller en litt større er ett fett, tro meg.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
hele mailen ble klippet ut i sin helhet
kun navnet ble fjernet og det var stillet personlig til meg så det er ikke snakk om tredjepartsinfo heller
han designer faktisk OPT´r, så han kjenner de praktiske begrensningene
parallelle single ended 300B er litt uvanlig, men det finnes/fantes bl.a. fra Canary Audio
24 watt! fra en 300B kvartett per kanal
mvh
Leif

kneip

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2010
Antall liker
0
LMC skrev:
hele mailen ble klippet ut i sin helhet
kun navnet ble fjernet og det var stillet personlig til meg så det er ikke snakk om tredjepartsinfo heller
han designer faktisk OPT´r, så han kjenner de praktiske begrensningene
parallelle single ended 300B er litt uvanlig, men det finnes/fantes bl.a. fra Canary Audio
24 watt! fra en 300B kvartett per kanal
mvh
Leif
Kan hende han har et begrenset utvalg av kjerner. Typisk har jo SE OPT'er en primær på 1k eller høyere, og kjernene er da også laget for slike trafoer. Om man kan velge design på kjernene, spesielt mhp luftgap, ser i alle fall ikke jeg hvordan dette kan legge noen bånd på hva som er mulig å få til mhp primærinduktans versus DC i primærviklingen. Eneste jeg kan tenke meg er at lekkinduktansen kanskje kan være litt vanskelig å få lav nok med store luftgap, som er nødvendig ved høye DC-strømmer.
Men da snakker vi egentlig om kompleksitet og pris(tidsforbruk) ved produksjon av trafoen, og det virker ikke som det er noe tema. ;)

Edit: Ved nærmere ettertanke er jeg ganske sikker på at vi snakker om utvalg, eller nærmere bestemt størrelse av tilgjengelige kjerner. Om man ikke får tak i store nok kjerner, får man heller ikke nok bass. ;)

Her er noen som har klart det, 20 paralelle SE trioder, 120W. 6BX7 riktignok.
http://www.sowter.co.uk/specs/se14.htm

R

Roysen

Gjest
Takk for den Kneip,

Nå ble jeg faktisk ganske tent på å følge opp ideen. Er det noen som kan si noe om forskjellen på 300B og 6BX7 som gjør at dette ikke lar seg løse med 300B?

Mvh
Roysen

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
BX7 er indirekte glødet, noe som gjør dette lettere. VH. Bernt

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.719
Hvordan røret er glødet har jo ikke noe med utgangstrafoen å gjøre.
Men 20 stk 300b vil trekke mye mer strøm gjennom utgangstrafoen enn tilsvarende mengder med BX7.

Jeg ville heller gått for en stor sendertriode hvis jeg skulle laget noe slikt noe.
Mye enklere, og sannsynligvis mye bedre lyd.

kneip

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2010
Antall liker
0
Jeg tror dette blir komplisert, dyrt og upraktisk. High-end med andre ord. ;D

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Antall liker
911
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Senderør er nok tingen for å oppnå litt effekt i single ended modus ja.
Dette er det russiske GU81 røret, riktignok en pentode, og satt opp som SE i mine blokker.
Beskjedent satt opp med 70W klasse A for å sikre lang levetid på røret, 52kg stykket, og nok strøm til å drive det meste.
Spiller fletta av det meste jeg har slept i hus gjennom årene. Dessverre er heller ikke dette hyllevare, men bygges på bestilling.
Det kommer et sett slike PSE i fire chassi til Trondheim i løpet av høsten. Det kan bli moro, men 300B er det jo ikke.

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
er det fra vår venn DPA ? 8)
mvh
Leif

R

Roysen

Gjest
Jo da, skjønner nok at dette er upraktisk og at andre løsninger er mer elegante og praktiske. Det er imidlertid svar på om en rekke 300B paralellkoblede som SET klasse A er mulig og i så fall hvordan jeg er ute etter.

Om det ikke lar seg gjøre så er det helt OK, da slipper jeg å bruke mer tid på dette.

Mvh
Roysen

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.080
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
En STOR ulempe er at alle de paralell-koblede rørene bør være matchet, og de må alltid være nøyaktig justert på bias...
Og, som med transistor-utstyr, er det alltids kurve-variasjoner på utgangene, og dette resulterer i mindre nøyaktig lydbilde.
Ett enkelt "grovt" rør er ofte bedre enn 4 "små"

Ulempen med det enkle, er høy spenning. Det er ikke alle trafo-viklere som liker å vikle noe som skal være "godkjent" for høyspenning (over 1000 Volt).
Og jeg vet at ingen vil like denne spenningen ut på htt-terminalen....

Arne K

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
utrolig men vi er allerede på side 4 om noe som trolig ikke er praktisk gjennomførbart ;D

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
spurte Gary om noe tilsv Sowther trafoen kunne brukes på 300B
svarte som så: usensurert og komplett!
Typical 300B OPT needs 13H to give -2dB at 20Hz. This has 1H so you'd need 13 300B's to get -2dB @ 20Hz but that would give a drive impedance of 54R working into a load of 65R. No good. The load needs to be at least 3 times the drive impedance otherwise there is huge distortion.

mvh
Leif

R

Roysen

Gjest
Takk for den. Det er sikkert på tide av legge ned ideen.

Mvh
Roysen

Topp Bunn