|
Jo da, men et var i grunnen en klasse A SET jeg hadde lyst på. Jeg antar at en 300B Push-Pull klasse AB1 lyder noe ulikt en 300B SET klasse A? Jeg har aldri hørt en PP basert på 300B.LMC skrev:men du får respektable 80watt i AB1 med 4 per kanal i PP
DET skulle skyve det meste!
mvh
Leif
Jo, jeg vet. Paul har fått laget custom trafoer til KT88 ampene mine. Det koster flesk. Jeg er imidlertid villig til å slå på stortromma her. Goldmund Telos 3500 eller darTZeel NHB-458 ville ikke kostet småpenger det heller.LMC skrev:da må jo summen av alle utg.trafoenes imp matches til ht på la oss si 8 ohm
spørs om de kan vikles for en slik konfig.
vet du hva gode utg.trafoer koster? :
mvh
Leif
;D Som sagt vi er nok kun på teori stadiet ennå og jeg bestiller uansett ikke noe den nærmeste uken.LMC skrev:slapp av til du har hørt et 300B på horn
så kan vi diskutere basskontroll og dynamikk etterpå
du ville vel ikke satt trillebårhjul på den nye BMW´n din
mvh
Leif
Det er ikke noe vanskeligere for 3 parallelle 300B å dra en reflektert last på 800R enn det er for ett 300B å dra en last på 2400R (3 x 800R). Når det gjelder bassrespons er dette ikke avhengig av omsetningsforhold (turn ratio) men derimot bestemt av primærinduktans (Lp). En annen side av saken er at behovet for primærinduktans synker proporsjonalt med antall parallellkoblede rør for å ivareta samme bassresponsen som ved ett rør.LMC skrev:her er GURUsvaret på min forespørsel:
In single ended, the practical limit is 2 tubes/channel to give 18W.
Going to 3 tubes/channel and 27W is maybe possible but the output transformer becomes very iffy. A primary Z of only 800R is required and with such a small turns ratio it is not possible to generate enough impedance to get any bass.
Takk for at du deltar Jan. Hvilke utfordringer ser du med den orginalt skisserte konstruksjonen - altså et antall 300B SET parallelkoblede for å skape større utgangseffekt enn de "normale" 300B SET forsterkerene gir.jane skrev:Det er ikke noe vanskeligere for 3 parallelle 300B å dra en reflektert last på 800R enn det er for ett 300B å dra en last på 2400R (3 x 800R). Når det gjelder bassrespons er dette ikke avhengig av omsetningsforhold (turn ratio) men derimot bestemt av primærinduktans (Lp). En annen side av saken er at behovet for primærinduktans synker proporsjonalt med antall parallellkoblede rør for å ivareta samme bassresponsen som ved ett rør.LMC skrev:her er GURUsvaret på min forespørsel:
In single ended, the practical limit is 2 tubes/channel to give 18W.
Going to 3 tubes/channel and 27W is maybe possible but the output transformer becomes very iffy. A primary Z of only 800R is required and with such a small turns ratio it is not possible to generate enough impedance to get any bass.
Så argumentasjonen: "with such a small turns ratio it is not possible to generate enough impedance to get any bass" stiller jeg meg mildt sagt undrende til..
Jan E Veiset
Enig der, det virker ikke som om fyren har helt oversikten akkurat på det punktet.jane skrev:Så argumentasjonen: "with such a small turns ratio it is not possible to generate enough impedance to get any bass" stiller jeg meg mildt sagt undrende til..
Jan E Veiset
Nå er du nok litt tidlig ute. Dette er definitivt ikke noe prosjekt ennå.Steinar_Lund skrev:Jøss. Dette må vel være det mest ekstreme prosjektet som er presentert på dette forumet noensinne. Hatten av Roysen; du er neimen ikke redd for å prøve noe nytt. Selv om jeg befinner meg på et nivå hinsides det du er på, kommer jeg til å følge utviklingen med stor interesse. Stå på, og lykke til!![]()
Ok men det kan bli! Hehe. Uansett er det spennendeRoysen skrev:Nå er du nok litt tidlig ute. Dette er definitivt ikke noe prosjekt ennå.Steinar_Lund skrev:Jøss. Dette må vel være det mest ekstreme prosjektet som er presentert på dette forumet noensinne. Hatten av Roysen; du er neimen ikke redd for å prøve noe nytt. Selv om jeg befinner meg på et nivå hinsides det du er på, kommer jeg til å følge utviklingen med stor interesse. Stå på, og lykke til!![]()
Mvh
Roysen
interessant utsagn siden den kom fra Gary Dews på Borderpatrolkneip skrev:Enig der, det virker ikke som om fyren har helt oversikten akkurat på det punktet.jane skrev:Så argumentasjonen: "with such a small turns ratio it is not possible to generate enough impedance to get any bass" stiller jeg meg mildt sagt undrende til..
Jan E Veiset
Det er nok en del forsterkere du aldri har hørtRoysen skrev:Jeg har aldri hørt en PP basert på 300B.
Mvh
Roysen
Kanskje han er feilsitert da, sitatet tatt ut av sammenhengen, kanskje er han ikke så sylskarp på akkurat det med å designe trafoer, hva vet jeg. Uansett er det som Roysen sier, man kan jo bare paralellkoble flere trafoer. Og to paralellkoblede trafoer, eller en litt større er ett fett, tro meg.LMC skrev:interessant utsagn siden den kom fra Gary Dews på Borderpatrolkneip skrev:Enig der, det virker ikke som om fyren har helt oversikten akkurat på det punktet.jane skrev:Så argumentasjonen: "with such a small turns ratio it is not possible to generate enough impedance to get any bass" stiller jeg meg mildt sagt undrende til..
Jan E Veiset
han har jo null peil :
mvh
Leif
Kan hende han har et begrenset utvalg av kjerner. Typisk har jo SE OPT'er en primær på 1k eller høyere, og kjernene er da også laget for slike trafoer. Om man kan velge design på kjernene, spesielt mhp luftgap, ser i alle fall ikke jeg hvordan dette kan legge noen bånd på hva som er mulig å få til mhp primærinduktans versus DC i primærviklingen. Eneste jeg kan tenke meg er at lekkinduktansen kanskje kan være litt vanskelig å få lav nok med store luftgap, som er nødvendig ved høye DC-strømmer.LMC skrev:hele mailen ble klippet ut i sin helhet
kun navnet ble fjernet og det var stillet personlig til meg så det er ikke snakk om tredjepartsinfo heller
han designer faktisk OPT´r, så han kjenner de praktiske begrensningene
parallelle single ended 300B er litt uvanlig, men det finnes/fantes bl.a. fra Canary Audio
24 watt! fra en 300B kvartett per kanal
mvh
Leif
Stemmer....LMC skrev:er det fra vår venn DPA ? 8)
mvh
Leif
;D ;DRoysen skrev:Om det ikke lar seg gjøre så er det helt OK, da slipper jeg å bruke mer tid på dette.
Mvh
Roysen
Den bruker ikke 300B.slowmotion skrev:
ok.Roysen skrev:Den bruker ikke 300B.slowmotion skrev:
Mvh
Roysen