300b forsterkere - trenger hjelp til litt teoretisk bakgrunn.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
1610 men fortsatt ikke 300B "the qeen of directly heated triodes"

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.719
Greit nok at man kan lage gode forsterkere med 300b.
Men 300b er bare en av mange direkteglødde trioder og pentoder brukbare for audioforsterkere.

Men for all del... :D

M

musicus

Gjest
LMC skrev:
1610 men fortsatt ikke 300B "the qeen of directly heated triodes"
Jeg sa vel heller ikke det, men som det har vist seg så kan det vel bli vanskelig å få de specs Roysen vil ha med 300B, derfor også antydet jeg det som OT, kan vel ellers bare holde med om def på 300B, selv om vi har valgt forskjellige Queens, men er 300B Queen så må vel T1610 være en slags King :) ...

mvh

M

musicus

Gjest
Roysen skrev:
Er de 1610 rørene fortsatt i produksjon?

Mvh
Roysen
Yes!, selv har jeg ikke hørt mono blokkene men deres SXi integrerte med samme rør og en effekt på 50W, den står veldig høyt på min short list, men prisen er dessverre for høy for meg (tett på 200K Sek).

mvh

R

Roysen

Gjest
Grunnen til ønsket om 300B i en slik konstruksjon er ikke annet enn at jeg ønsket noe som var litt spesiellt som ikke alle andre har. Det ser ut som om det er en god grunn til det. Jeg ser for meg at en slik litt uvanlig konstruksjon ville gi mer tilbake den dagen man eventuellt skulle selge selv om det ikke står stemplet "Audio Research" eller "Kondo" på den.

Mvh
Roysen

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
IL MONSTRO er uvanlig og vil drive alt du kan komme på ;D

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.719
LMC skrev:
IL MONSTRO er uvanlig og vil drive alt du kan komme på ;D
Ja, i hvert fall hvis du har høyttalere som drivers godt av 5 watt.
I hvert fall hvis vi snakker om ren klasse A.
Jeg går ut fra at han drar ut litt i A2?

Men jeg er enig i at Il Monstro er et forbilde til inspirasjon! 8)

;)

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Antall liker
13
Skal vi prøve å skissere opp en OPT som skulle trenges for en slik konstruksjon kanskje?

Nå har ikke jeg designet fryktelig mange 300B SE konstruksjoner, men følgende biaspunkt burde være ganske standard (JE labs):

430V Va
80mA Ia

Videre har et 300B rundt 650 Ohm anoderesistans under slike forhold skulle jeg tro.

Et stykk 300B da med en typisk reflektert last på 3k gi kanskje 8W ut (med ok forvregning). Bruker vi 15x 300B i parallel har vi teoretisk 120W ut.

Anoderesistansen totalt for disse 15 rørene blir da 650/15 = 43 ohm. Ved å bruke samme impedansforhold mellom anoderesistans og reflektert last så trenger vi en reflektert primærlast på ca. 200 ohm. Dette gir et viklingsforhold på SQRT(200/8) = 5.

Da snakker vi om følgende trafo for en slik 120W PSE forsterker:

120W kontinuerlig i f.eks. 30Hz
1,2A DC strøm
200R:8R impedansfohold
0.69H primærinduktans for -3dB ved 10Hz.

Dette burde være mulig rent fysisk å lage vil jeg tro? Problemet er i hovedsak den store DC strømmen som må gå igjennom primæren, og dertil større luftgap som må til for å unngå at kjernematerialet går i mettning. Det kommer til å bli en ENORM trafo, som videre vil føre til problemer med kapasitanser mellom viklingingene og dermed potensielt dårlig båndbredde.

Uansett, bare noen kjappe kalkulasjoner, for å få stadfestet noen tall.

- slarssen

Edit: flere problemer med en så stor trafo vil også være større tap i både kobbertråder og i kjernematerialet. Noe som bare kan komponeseres med å gjøre trafo enda større...

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.719
Og et helvetes drivtrinn for å drive 15 300b i parallell ...

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
22,5A bare i gløden per kanal den trafoen skulle jeg gjerne ha sett!

R

Roysen

Gjest
Kanskje kunne man hatt flere trafoer i paralell som håndterer et mindre antall rør hver?

Mvh
Roysen

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
her blir det mye matching både på rør og trafo nivå!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Det er kun utgangstrafoen som kan by på utfordringer her. Alt det andre er rett og slett enkelt.
Nesten hyllevare vil jeg påstå.
Enhver trafovikler vil ta en slik jobb på strak arm uten betenkningstid.
Store rør trekker fort vekk 50A i glødestrøm. Alene.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.719
Hva slags drivertrinn ville du brukt for å drive 15 stk 300b, Audiomix?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
slowmotion skrev:
Hva slags drivertrinn ville du brukt for å drive 15 stk 300b, Audiomix?
Har ingen peiling.
"Prosjektet" burde ikke blitt lagt ut for diskusjon. Som jeg har nevnt lenger opp burde Roysen tatt dette med Paul først. Det klokeste er å be om å få pengene tilbake.
Bare tanken på å bruke et slikt "puslerør" til slike effekter er ............finner ikke passende ord.
Som å bruke 10-20 glødelamper a 15W til arbeidslys.
Ingen gjør noe slikt.
Det vil aldri være fornuftig å få bygget slike monstre som custom design.
En kan selvfølgelig oppnå å få litt oppmerksomhet, men på sikt blir det som å sitte igjen med Svarteper.
Hvordan gikk det med det forrige monsteret som Paul skulle bygge for Roysen. Var det 600 EL34?
Eller bare 60?
Det som er så fint med rør er at en kan få fantastisk lyd ut av ekstremt enkle konstruksjoner.
Hvorfor lage det så komplisert?
Min sjef på slutten av 1960 tallet hadde dette på veggen:
Don't create problems

kneip

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2010
Antall liker
0
Audiomix skrev:
Bare tanken på å bruke et slikt "puslerør" til slike effekter er ............finner ikke passende ord.
Som å bruke 10-20 glødelamper a 15W til arbeidslys.
Ingen gjør noe slikt.
Jeg er uenig. Det er ufornuftig, ok, men hvor er egentlig fornuften nå man bestemt seg for å lage rørforsterker. Jeg har sansen for det ufornuftige. Jeg elsker ideer som ikke lar seg hemme av detaljer som dogmer og tradisjon, økonomi og praktiske hensyn. Go Roysen! Ikke la triode&hornmafiaen diktere hva som gjelder.

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
621
Von Gaylord Uni 200W triode, væskeavkjølt.

$100.000? Tast kode og "klar". :D

R

Roysen

Gjest
Da kan jeg informere om at Paul sier seg villig til å ta oppdraget. Han ser ingen umiddelbare problemer - ikke engang med hensyn på utgangstrafoene. Paul er en trafo ekspert og lager trafoen til blant annet First Sound i tillegg til egne produkter.

Da har jeg ikke tenkt å skrive mer om dette prosjektet på HFS, da det ikke er godkjent av pensjonistforeningen her.

Mvh
Roysen

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
ROYSEN:?
hvorfor trenger 3 parallellkoblede Manger elementer så mye effekt?
de er jo oppgitt til 91db følsomhet enten i 4 eller 8 ohms versjon
er det et filter i ht.dine som står for effekttapet eller deles disse elektronisk
normalt sett skulle 3 slike elementer med samlet følsomhet på 96-97 db/1 watt kunne drives lett av et 300B og i alle fall 2?
mvh
Leif

PS du er vel ikke akkurat noen ungfole selv heller? ;D

R

Roysen

Gjest
Mine er aktivt delt. Som jeg skrev innledningsvis er Mangerne en relativt enkel last på papiret, men det er noe med den bending/flexing måten de fungerer på som gjør at de spiser små forsterkere til frokost lavt ned i mellomtonen/høyt opp i bassen.

Forøvrig er de ikke koblet i paralell. De to sidemonterte er koblet i parallel med hverandre, men i serie etter det første.

Som sagt prøvde vi en gang et par Conrad Johnson Premier 140 og både dynamikk og kontroll forsvant ut vinduet.

PS! Du var ikke blant de jeg tenkte på i senioravdelingen. Selv har jeg nettopp passert konfirmasjonsalderen ;D

Mvh
Roysen

Topp Bunn