300B rør SET effektforsterker, bra design??

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
LMC var inne på 300B byggesett  i "Hakeslepp tråden", dvs

"300B kan realiseres med enkle midler,men også der får du det du betaler for,og dette går i denne sammenheng først og fremst ut over bass og kontroll"

Audio note Kit 1 (integrert) ble nevnt som et startpunkt, . Vel jeg sitter akkurat og lodder sammen er rør-pre, og  planlegger derfor et slutt trinn med Rør.

Har funnet et kit (1200 USD) er beskrevet under. Jeg vet for lite om hvordan denne designen ligger i "næringskjeden"/hirarkiet", og hvor jeg bør/kan legge inn forbedringer/tweaker.  
Har både rør-RIAA og rør-forforsterker  fra samme leverendør, er meget fornøyd,  så jeg har ikke noe i mot å fortsette med 300B...fra samme sted?

Men hakke peiling på rør...

Er det noen som føler seg kallet til å kommentere på dette kitet?.  Vil bli brukt på 96db/W høyttaler. Kitet kan også moddes til å kjøre 300B uten koblingskondensator ,men da med lav effekt (2-4W).

The circuit

The input stage consists of a 12AT7 tube. One half is configured as an actively loaded voltage amplifier using our Camille Cascode Constant Current Source for super quiet, dynamic, linear performance. The other half of the 12AT7 operates as an actively loaded hybrid shunt regulator for the voltage amplifier, giving the driver stage great extension of both bass and treble information. The output stage may be configured for either a 300B tube or 2A3 tube using cathode bias. A custom Bottlehead plate choke loads the output tube and the output is via a high quality parallel feed coupling capacitor and custom Bottlehead parallel feed output transformer with 4,8 and 16 ohm taps to work with a broad range of speakers. In 300B configuration the two amplification stages are R-C coupled. In 2A3 configuration the additional voltage headroom is used to employ direct coupling between the stages. Both configurations use zero feedback.

The power supply

A custom Bottlehead power transformer supplies Schottky rectified, choke filtered DC to the 300B or 2A3 filaments and high voltage is supplied to the driver stage shunt regulator and the output stage plate choke via smooth sounding Schottky rectifiers and a conservatively designed CRC filter for quiet operation. The power supply components mount on a compact PC board that attached directly to the terminals of the power transformer for a very efficient layout.

http://www.bottlehead.com/et/adobespc/paramount/paramount.htm

mvh
Sleiven

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg tror du vil spille høyt nok med denne forsterkeren og de høyttalerne du nevner. Kommer an på musikk typen. Husk at du sjelden spiller med mer enn 2-300 mW. Jeg er ikke sikker på hvordan utgangen fra 300B er koblet, men synes trafoen er litt liten i forhold til det frekvensområdet som er oppgitt. Har bare scannet teksten og lett forgjeves etter skjema. Utgangstrafoen sitter kanskje ikke i anoden?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.754
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
tror det er en konstruksjon der anoden til utg.røret IKKE går via utgangstrafoen.

MEN når det er sagt ville jeg valgt WELBOURNELABS DRD 300 som er bygget opp etter KISS prinsippet.
få men gode deler og kan velge mellom ss eller rørlikeretting.ville her valgt ss .
IMO
Mvh
Leif

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg har ingen erfaring med forsterkere der utgangstrafoen IKKE sitter i anoden. I dette tilfellet er anodesignalet kanskje koblet kapasitivt til trafoen. Bare en antakelse. Ellers er alle 300B forsterkere svært enkle. Det er kvaliteten på de få komponentene som benyttes som betyr noe.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Parefeed som Bottlehead bruker er utgang nr2 i denne ..
http://members.aol.com/sbench/outstru.html

Welbounre DRD her
http://www.welbornelabs.com/drd.htm
http://www.welbornelabs.com/terraplane.htm

som bruker utgang nr1.

Takk for DRD kommentar, LMC, jeg har også luktet på den, noe dyrere ...men antagelig verdt det....

Flott med all 300B info de siste dagene ;D... Men ting tyder på at mine planlagte høyttalere på 96db/w budre vært 98db...hmmm.. ny iterasjon...
Takkker fo opplæringen
Sleiven

Topp Bunn