300B SET med Plitron OPT?

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
104
Antall liker
0
Jeg går med planer om å bygge gode 300B monoblokker med Plitron toroid utgangstransformatorer. Nå har jeg endelig funnet et prosjekt som er interessant:

http://homepage.mac.com/derekwalton1/FileSharing9.html

Men jeg innehar ikke nødvendig kompetanse til å vurdere de tekniske aspektene ved dette prosjektet. Er det noen som har noen innspill. Eventuelt gode forslag til andre SET design der Plitron OPTs kan implementeres?

Jørgen
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.135
Antall liker
1.174
Sted
'
Jeg har sett noen minutter på konstruksjonen:
På skjemaet er arbeidspunket for 300B satt til Uak=(507-92V)=415V, Ia=105mA og gitterforspenning til 92V. Plotter jeg de to siste verdiene inn i Va/Ia-grafen for et boggey 300B skal Uak være omlag 470V (og ikke 415V).
En annen ting er drivertrinnet 6SN7GT som er direktekoblet. Det er for så vidt en grei løsning, men her mistes 100VDC som kunne vært brukt til å drive 300B. Maks sving ut fra dette trinnet er ca –105/+75V (med temmelig mye forvregning, det sier seg selv når positivt og negativt sving er så forskjellig som her). Kunne antagelig ha vært gjort bedre.

Men trinnet vil helt sikker gi lyd fra seg og dette var kun raske overslag fra min side. Få gjerne noen andre med tekniskt kompetanse til å vurdere det mer nøye hvis du har tenkt å kjøpe trinnet.


Arbeidspunket Ia=105mA, Ug=92V (Q) er plottet med blå prikk. Her får man antagelig mye større sving mot venstre enn mot høyre, hvis driveren er kapabel til å levere signal.




6SN7, blå linje er AC-lastlinje medregnet Rg i neste trinn. Som sagt er det ikke all verden å hente her.

 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
25.008
Antall liker
13.486
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
denne spiller jeg på en variant av med Hørning toroide.
http://www.users.globalnet.co.uk/~valveamp/images/300BSEI2.GIF

bruker også S&B gitterchoke på inng.røret som er byttet til 6c45,samt kjører to 1,2 vdc nickel metallhybrid batterier på katoden til 6c45 istedet for katodemotstand og kondensator.
Borderpatrol har trafoene til bedre priser.Det er forøvrig han som hjalp meg med utviklingen av den.

mvh
 

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
104
Antall liker
0
Rent hypotetisk. Hvilke av de to designene vil gi mest "valutta" for pengene? Jeg sendte forresten deg en PM angående Walton forsterkeren for et par dager siden LMC.

Er det noen andre som har gode 300 B skjemaer å anbefale?

Jørgen
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
25.008
Antall liker
13.486
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Rent hypotetisk. Hvilke av de to designene vil gi mest "valutta" for pengene? Jeg sendte forresten deg en PM angående Walton forsterkeren for et par dager siden LMC.

Er det noen andre som har gode 300 B skjemaer å anbefale?

Jørgen

jeg så det men linken virket ikke.
ellers var dette et av alternativene som ble dumpet på et relativt tidlig tidspunkt.
Jeg har tro på bruk av interstage kobling.
ref. desverre avdøde
Harvey "Gizmo" Rosenberg om "magnetic cream"
mvh
Leif
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
25.008
Antall liker
13.486
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
les denne:
http://www.thunderstoneaudio.nav.to/

some thoughts about singleended valve amplifiers av Thorsten Loesch en kjent hardcore DIY er og krets-designer.

når du har lest den blir valget mye enklere.
om du ikke ser det åpenbare valg etter å ha lest artikkelen:
LES DEN IGJEN

IMO

Mvh
Leif
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.176
Antall liker
5.090
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg går med planer om å bygge gode 300B monoblokker med  Plitron toroid utgangstransformatorer. Nå har jeg endelig funnet et prosjekt som er interessant:

http://homepage.mac.com/derekwalton1/FileSharing9.html

Men jeg innehar ikke nødvendig kompetanse til å vurdere de tekniske aspektene ved dette prosjektet. Er det noen som har noen innspill. Eventuelt gode forslag til andre SET design der Plitron OPTs kan implementeres?

Jørgen
Har du allerede valgt høyttalere?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
25.008
Antall liker
13.486
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
jeg gikk i alle fall utifra at passende høyttalere var på plass eller i det minste valgt.
for et single 300B bør du ha en følsomhet på min 98dB
IMO
Mvh
Leif
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.176
Antall liker
5.090
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Naturlig tenkt, men siden vedkommende tilsto manglende kompetanse så............................
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
25.008
Antall liker
13.486
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Hans, har du lest artikkelen til TL i linken over?
mvh
Leif
 

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
104
Antall liker
0
Jeg har Avantgarde UNO. Følsomhet ca 100 dB.

Leste gjennom artikkelen til Thorsten. Selv om jeg ikke finleste fikk jeg med meg at han ikke akkurat mislikte enkle kretser og stive strømforsyninger. :)

Leif: Jeg har kikket litt mer på det skjemaet du linket til. Og det er absolutt noe i den gaten jeg hadde tenkt meg. Har du noen formening om hvordan det originale designet yter, om det bygges rett etter skjemaet. Kun med bedre trafoer?

Jeg tar gjerne i mot flere forslag til lesing. Kan noe teori, men lite rør. Særlig artikler om krets lay-out ved hardwiring er spesielt interessant.

Jørgen
 

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Innlegg
180
Antall liker
20
Torget vurderinger
6
Hvis du sender meg e-post adressen din, så skal jeg sende deg to forbedrede skjemaer for denne forsterkeren. De er laget av Gary i Border Patrol.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
25.008
Antall liker
13.486
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
det var Gary som designet SJS sitt også; de var samarbeidende kompiser!
hans løsning er knall!
prisen avhenger av om du starter med separate nettrafoer,choker,AN 2 watt tantaler etc.
mine veier ca 100kg fordelt på fire chassis men det er fortsatt bare 4 deler i signalveien: driverrør.IT,300B;OPT.
That´s it!
KISS
IMO
Mvh
Leif
 

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
361
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Full Monkey ser jo enkel og grei ut, men hva med PSU?
Loesh har jo tidligere sagt at audiokrets og PSU må sees i sammenheng, og ikke som seperate ting.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
denne spiller jeg på en variant av med Hørning toroide.
http://www.users.globalnet.co.uk/~valveamp/images/300BSEI2.GIF

bruker også S&B gitterchoke på inng.røret som er byttet til 6c45,samt kjører to 1,2 vdc nickel metallhybrid batterier på katoden til 6c45 istedet for katodemotstand og kondensator.
Borderpatrol har trafoene til bedre priser.Det er forøvrig han som hjalp meg med utviklingen av den.

mvh
Såvidt jeg vet har du tidligere brukt WE 417.
Hva vil du si er forskjellen mellom dette og 6c45 lydmessig?
Og prøvde du noensinne WE 437A?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
25.008
Antall liker
13.486
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
6c45 styrer 300B bedre
har we437 liggende men må bytte sokkel
liit daff for tiden....ripper cd ene mine....snart ferdig
PUHHHH
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
25.008
Antall liker
13.486
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
6c45 er også bedre oppløst enn we417
skal forresten prøve kondiskobling på batteribiasen.
må bare få ånden over meg.....nå har jeg fokus på pc audio....orker ikke masse parallelle prosjekter.
fytte grisen som EAC ripping tar tid!15-20 album per kveld.kjedelig er det også!
mvh
Leif
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
25.008
Antall liker
13.486
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
forresten kjører jeg 6c45 på KUN 12mA...TL og mange andre påstår at de låter bedre da...mere body og renere.
Mvh
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
forresten kjører jeg 6c45 på  KUN 12mA...TL og mange andre påstår at de låter bedre da...mere body og renere.
Mvh
Mange takk Leif!
Har jo selv stående en diy 300B sak med massevis av dyre deler, men som allikevel ikke spiller "optimalt" og så snart jeg får "ånden over meg" bør jeg nok ta tak i denne.
Og i stedet for å finne opp kruttet på ny er det vel kanskje bedre å kopiere en konstruksjon som man "vet" lyder bra og såvidt jeg har forstått er dette også en særdeles enkel konstruksjon (bortsett fra poweret da) som selv en "hobby-diy'er" som meg selv vil ha mulighet til å få til ;D
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Jeg har sett noen minutter på konstruksjonen:
På skjemaet er arbeidspunket for 300B satt til Uak=(507-92V)=415V, Ia=105mA og gitterforspenning til 92V. Plotter jeg de to siste verdiene inn i Va/Ia-grafen for et boggey 300B skal Uak være omlag 470V (og ikke 415V).
Et pinlig banalt spørsmål:
Er X-aksen spenningen over røret (plate/anode spenning - katode spenning), eller kun spenningen direkte på anoden?.

Logikken min sier det er anode-minus-katode spenning ,men når jeg leser om om det står det bare om anodespenningen og lite om katodens forhold.

Sleiven
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.135
Antall liker
1.174
Sted
'
Anoden hva?
I rør karakteristikker er Ua (anodespenning, anode voltage, plate voltage eller hva du velger å kalle det) målt mellom anode og katode. Ikke i forhold til jord eller 0 volt.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Anoden hva?
I rør karakteristikker er Ua (anodespenning, anode voltage, plate voltage eller hva du velger å kalle det) målt mellom anode og katode. Ikke i forhold til jord eller 0 volt.
Takker...jeg er under opplæring :)

Jo det høres ikke urimelig ut, men får ikke driftspunktet til Audionotekit 1 til å matche 300B kurvene.

83 mA (75V/900ohm) hvilestrøm ved 425 V på anode og 75 Katode (-75V gitter) å ligger på ca-65V ikke -75 kurven ved 350 (425-75) V på x-aksen.
... 83mA og -75 V gitter gir ca 400V på X-aksen.

Bruker jeg kurvene blir driftpunket ca 67 Volt på katoden, 425 på anoden og ca 75 mA hvilestrøm. Dvs punkt 358V ,75mA på -67 Vg kurven i diagrammet.

Er kurvene/rørene så variable?




Sleiven
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Katodeemmisjonen i eit rør er svært variabel. Ved same anodespenning og gitterspenning er det normalt at anodestraumen varierer med 20%. Det er vanleg at den kan variere med 50% også. Det verste eg har vore bort i er 6C33c-b røra som m.a. vert brukt i OTL. I desse kan anodestraumen variere mellom 30mA og 200mA!
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.135
Antall liker
1.174
Sted
'
Kurvene er ofte oppgitt for et såkalt boggey rør, et slags middel-svenson-rør. Rør slites og endrer karakteristikk under hele livssyklusen. I tilegg har hver produsent sitt sett av kurver.
Kurvene og praksis stemmer sjelden 100%, men de gir en pekepinn.
 
Topp Bunn