350 kroners grensa

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.713
Torget vurderinger
96
Jeg bestilte en Blu-ray fra Presto Classical i dag, og på nettsiden står det at man fortsatt kan handle under 350 kroner og slippe mva. Noen som vet om andre nettbutikker hvor man kan slippe dette? For ordens skyld så jeg kunne gjerne handlet i norske nettbutikker eller fysiske butikker, men de har null og nada av det jeg er ute etter.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.481
Antall liker
899
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Har bestilt en del fra amazon.co.uk i det siste til under kr.350.-Betalt for DHL levering,men har ikke fått moms krav.DHL pleier å være kjappe med de. :cool:
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.148
Antall liker
10.645
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16

Den 1. april 2020 ble 350-kronersgrensen for avgiftsfri innførsel av varer opphevet. Samtidig trådte VOEC-ordningen for varer under 3000 kroner i kraft. For å unngå opphopning av forsendelser på grensen er det innført et midlertidig deklarasjonsfritak for varer med en verdi under 350 kroner, uavhengig av om mottaker er privat forbruker eller næringsdrivende/offentlig virksomhet.
Den avgiftsfrie grensen på 350 kroner er derfor fjernet fra 1. april, og dette vil bli fulgt opp med stikkprøvekontroller i overgangsordningen.
For næringslivet er det fortsatt plikt til å levere mva-melding for import , men deklarasjonsfritaket betyr at du som privatperson ikke vil bli oppkrevd importavgifter for slike sendinger. Fritaket betyr at transportører heller ikke vil belaste deg som kunde med fortollingsgebyr.
Overgangsordningen gjelder ikke matvarer, særavgiftspliktige varer eller restriksjonsbelagte varer, 350-kronersgrensen for disse varene ble opphevet 1. januar.
Eksempler på varer som ikke inngår i ordningen og som blir fortollet uavhengig av sendingens verdi:
  • næringsmidler (f.eks. mat, drikke, kosttilskudd, vitaminer),
  • varer med restriksjoner (f.eks. legemidler, våpen, alkohol, tobakk)
  • varer med særavgifter (f.eks. sukker, drikkevareemballasje, smøreoljer, hvitevarer med klimagass)
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.293
Antall liker
2.506
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Fritak for forsendelser under 350,- grensa ser ut til å fungere enda.
Men ihvertfall ebay har begynt å kreve inn moms for varer mellom 0 og 350,-.
Gjorde en test her for noen uker siden på et lite kabinett, kjøpt på ebay, men levert fra Kina.
Det har ebay lagt på en automagisk beregning for moms...
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.835
Antall liker
960
selv om jeg betalte moms via ebay fikk jeg det samme kravet på nytt igjen flere ganger. dårlig system
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.713
Torget vurderinger
96
Det mest idiotiske er at vi blir straffet for noe vi ikke har noe valg over.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Det er utsatt inntil videre, selv om det skulle innføres 1.april. Men Aliexpress har begynt å kreve inn moms. Sånn sett er det greit nok. Det mest idiotiske er tross tollgebyret på 299kr som vi nå slipper på de varene som Virke og lobbyistene prøvde å "skjerme" oss fra.

Jeg kjøpte nettop 4 beskyttelsesglass til iPhonen. 20kr inkl. frakt og moms. Pris hos Telehuset/Elkjøp/etc 399,- pr stk (så nærmere 1600kr for 4 stk). Norsk handels konkurranseevne og fremtid my ass.
 
Sist redigert:

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det fungerer ihvertfall fint fra både Amazon.de og Amazon.co.uk
Har ikke prøvd fra Amazon i Sverige, men regner med at det går fint
Kjøpte Yello på DVD fra Tyskland, ingen krav i etterkant, og det samme med en bok på engelsk fra England.

Så lenge de er oppført i VOED-registeret så skal det gå fint.
Det finner du på skattetaten sine nettsider.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
og det samme med en bok på engelsk fra England.
sånn apropos.. det er ikke moms på på bøker. Siden heller ikke bokhandelen legger på moms til sluttkunde, så kunne ikke Virke lengre argumentere for "Norsk handels konkurranseevne og fremtid".
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.481
Antall liker
899
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Det er utsatt inntil videre, selv om det skulle innføres 1.april. Men Aliexpress har begynt å kreve inn moms. Sånn sett er det greit nok. Det mest idiotiske er tross tollgebyret på 299kr som vi nå slipper på de varene som Virke og lobbyistene prøvde å "skjerme" oss fra.

Jeg kjøpte nettop 4 beskyttelsesglass til iPhonen. 20kr inkl. frakt og moms. Pris hos Telehuset/Elkjøp/etc 399,- pr stk (så nærmere 1600kr for 4 stk). Norsk handels konkurranseevne og fremtid my ass.
Hvor må du betale 299.- i gebyr?DHL tar 199.- Posten 159.- tror jeg.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.512
Jeg har lagt til eBay sitt VOEC nummer i adressefeltet. På fredag fikk jeg forsendelse fra Bulgaria hvor det viser seg at eBay også har lagt til VOEC nummeret i adressefeltet. Så da blir det dobbelt opp for tolldeklatør til å oppdage at jeg har betalt mine 25% mva :)

Grensen med forenklet mva oppgjør med registrert VOEC leverandør er 3000,-. Over dette beløpet er det vanlig tolldeklarering fra ekspeditør hvor Posten fra 1.1.2021 tar 299,-.

Selv om selger er registrert med VOEC nummer men ikke oppgir riktig informasjon på forsendelse kan man kreves gebyr for å dokumentasjon.
Dette er hva Posten sier. Innhenting av dokumentasjon for tollbehandling 149,-
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Hvor må du betale 299.- i gebyr?DHL tar 199.- Posten 159.- tror jeg.
min feil. varer over 3000kr får fortollingsgebyr på 299,- VOEC-ordningen gjelder kun for enkeltvarer inntil 3000kr, man kan altså kjøpe 3 jakker til 3000kr hver, eksludert frakt. Selv om det er mulig å forhåndsbetale moms på varer over 3000kr går altså ikke dette under VOEC-ordningen.)

Ordinære varer som samlet, inkl. frakt, har verdi på mellom 350-3000,- er fortollingsgebyret 149,-
Og bestiller man VOEC-varer til under 3000kr pr stk iblandet varer over 3000kr (som da ikke lengre inngår i VOEC-ordningen), blir gebyret 299kr.
Uansett, dette var elendig lobbyisme av Virke uten å tenke på konsekvensene. At man nå kan handle varer opptil 3000kr uten å betale det idiotiske gebyret er ikke bra for "Norsk handels konkurranseevne og fremtid".
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Har bestilt en del fra amazon.co.uk i det siste til under kr.350.-Betalt for DHL levering,men har ikke fått moms krav.DHL pleier å være kjappe med de. :cool:
Med DHL Express levering fra Amazon uk er norsk moms regnet inn i prisen, så du får ikke noe momskrav da. Jeg har brukt dette 3 ganger i høst. Fungerer helt fint. Litt dyrt men ikke hårreisende dyrt.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.512
Antall liker
6.908
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg kjøpte ny Webasto på tysk ebay, og fikk den for tre uker siden. Har ikke fått noen ekstra momskrav - kosta 6200kr.

Johan-Kr
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.481
Antall liker
899
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Med DHL Express levering fra Amazon uk er norsk moms regnet inn i prisen, så du får ikke noe momskrav da. Jeg har brukt dette 3 ganger i høst. Fungerer helt fint. Litt dyrt men ikke hårreisende dyrt.
Amazon uk trekker ikke moms på ordre under 350.-Sjekket min tre siste ordre fra dem.Med DHL Express levering er frakten ofte mer enn prisen på produktet,men det er det verdt for rask og sikker levering.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
min feil. varer over 3000kr får fortollingsgebyr på 299,- VOEC-ordningen gjelder kun for enkeltvarer inntil 3000kr, man kan altså kjøpe 3 jakker til 3000kr hver, eksludert frakt. Selv om det er mulig å forhåndsbetale moms på varer over 3000kr går altså ikke dette under VOEC-ordningen.)

Ordinære varer som samlet, inkl. frakt, har verdi på mellom 350-3000,- er fortollingsgebyret 149,-
Og bestiller man VOEC-varer til under 3000kr pr stk iblandet varer over 3000kr (som da ikke lengre inngår i VOEC-ordningen), blir gebyret 299kr.
Uansett, dette var elendig lobbyisme av Virke uten å tenke på konsekvensene. At man nå kan handle varer opptil 3000kr uten å betale det idiotiske gebyret er ikke bra for "Norsk handels konkurranseevne og fremtid".
Ganske fantastisk unødvendig komplisert og uoversiktlig.
At man i 2020 ikke skal kunne klare noe mer forbrukervennlig? Men, det er kanskje poenget....
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Amazon uk trekker ikke moms på ordre under 350.-Sjekket min tre siste ordre fra dem.Med DHL Express levering er frakten ofte mer enn prisen på produktet,men det er det verdt for rask og sikker levering.
Ok, det var jeg ikke klar over. Jeg trodde jeg måtte betale moms uansett størrelsen på ordren. Men når jeg bestiller flere plater (f.eks. en 5-6 CD-er) på samme ordre med moms får jeg frakten fordelt utover flere plater, så pris pr. plate blir da ikke så ille selv med moms.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Jeg kjøpte ny Webasto på tysk ebay, og fikk den for tre uker siden. Har ikke fått noen ekstra momskrav - kosta 6200kr.

Johan-Kr
Uten at jeg vet dette aner det meg at Posten Norge ikke har mulighet til å sjekke alle pakker som kommer inn. Spesielt ikke nå når alle nordmenn sitter hjemme og bestiller på Nettet, i stede for å ta en weekend i London for å handle julegaver der e.l. I Kina kan man sikkert ansette en masse folk til å sjekke alle pakker nøye. I Norge i dag blir dette alt for dyrt.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.512
Antall liker
6.908
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Uten at jeg vet dette aner det meg at Posten Norge ikke har mulighet til å sjekke alle pakker som kommer inn. Spesielt ikke nå når alle nordmenn sitter hjemme og bestiller på Nettet, i stede for å ta en weekend i London for å handle julegaver der e.l. I Kina kan man sikkert ansette en masse folk til å sjekke alle pakker nøye. I Norge i dag blir dette alt for dyrt.
Godt mulig. Jeg ser av pakkesporingen at den har vært innom for tollklarering.

Johan-Kr
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.512
Godt mulig. Jeg ser av pakkesporingen at den har vært innom for tollklarering.

Johan-Kr
Om det er Posten vil jeg tro du kan puste lettet ut. De gjør slike krav om til oppkrav slik at man ikke får ut rpakken ut før du har betalt Posten sitt utlegg.

Derimot om det er UPS, DHL eller andre har jeg opplevd få regning 2-3 mnd senere når de har fått tid til å gå gjennom arbeidbunken sin. Da ofte med purregebyr da de påberoper seg å ha sendt ut regning tidligere.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.512
Antall liker
6.908
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hadde forsåvidt tatt høyde for å få mva-regning eller oppkrav, så jeg ble litt overraska.

DHL har jeg brukt å få melding om henting med lenke for å forhåndsbetale MVA/tollklarering (når jeg har handla fra TLHP)

Johan-Kr
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.512
Hadde forsåvidt tatt høyde for å få mva-regning eller oppkrav, så jeg ble litt overraska.

DHL har jeg brukt å få melding om henting med lenke for å forhåndsbetale MVA/tollklarering (når jeg har handla fra TLHP)

Johan-Kr
Når du sier det, det har faktisk jeg også fått. Husker jeg brukte lang tid på å finne ut om DHL vitterlig hadde et slik system som mest av alt så ut som en klassisk svidel.
 

Kingsington

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2020
Innlegg
1.253
Antall liker
1.482
Sted
Mo i Rana
Anbefaler å ta en telefon til toll og avgiftsdirektoratet for avklaring om ulike tilleggsutgifter som tilkommer ved kjøp fra andre land. Hadde selv en samtale med dem for noen måneder angående kjøp av pickup fra Japan. De forklarte velvillig og utfyllende på mine spørsmål. Husker i dag ikke alle detaljene, men at flere aktører på markedet var klarert i godkjente systemer, og mva ble automatisk gjort opp for.
 
Topp Bunn