- Tenkte tilby hjelp til å printe horn/waveguides for de som vil ha deler med god passform/finish. Les resten av innlegget for info om finish/montering.
- For å dekke kost til filament og slitasje på printeren ser jeg for meg en rundt 20,-/time den printer.
- Som et eksempel så vil det til Mabat sitt A520horn gå med 1,8-2kg filament om man bruker 3 lag veggtykkelse og 10% infill. Da får man et horn som er ganske dødt i seg selv samtidig som det kan fylles med f.eks tyntflytende epoxy. Det tar ca 35-40 timer å printe. Er rundt 1300,- en OK pris for delene til et horn?
- Da trenger man et adapter som er tilpasset driveren din og de føler jeg at bør printes med tykke vegger og mye infill da adapteret både skal boltes til driveren og til hornet. En 250,- for et skikkelig solid adapter som veier 250-300 gram og tar 6-7 timer å printe.
- Da gjenstår det en ting og det er å kjøpe filen av Marcel. Dette er en engangspris pr person så har du betalt kan du printe så mange horn du vil til eget bruk. Ca 400,- for et horndesign og fra 116,- til 280,- for adapterene.
- Så det er ingen grunn til å ikke kjøpe adaptere til alle de forskjellige driverene du har liggende og prøve alle på hornet.
- Pris for 2 horn klare til å monteres og med adaptere og din egen lisens: 2 horn: 2600,- + 2 adaptere: ca 250,- + lisens ca 550,- = 3400,-/paret. Vil du ha flere like horn så kun 2600,-/par










Hvor få tak i de mer spesielle horna i dag? SEOS, Le Cleach, Yuichi (eller enda bedre - de sterkt forbedrede Yuichi (IKKE Crowe)), Multicell-horn eller kanskje det mest interessante - horn/waveguides generert av det genialt lettbrukte simuleringsverktøyet ATH-4? Det virker ikke som om polske Autotech er på banen lengre og de siste prisene jeg så derfra forklarer kanskje den saken. Waveguides for domediskanter er også et område hvor man nå som DIY-entusiast kan oppnå resultater som før bare de aller største høyttalerfabrikkenen nærmet seg.
Mitt syn på dette er at det NÅ ER DET SVÆRT LETT å få tak i de aller beste horna til akkurat ditt drømmeprosjekt. Mange har det gøy med CNC i garasjen og annethvert hjem har en 3D-printer. Dette er helt fantastisk da det tar hånd om det aller viktigste, at hornprofilene blir 100% nøyaktige. Ser man på et par av de mest ambisiøse horntrådene på de engelsktalende forumene så ser man at selv svært små endringer i hornprofilen kan gi store utslag i både loading nedover i frekvens og spredning både on- og offaksis. De orginale Yuichi-horna var en flott prestasjon ut fra datidens hjelpemidler. Ser man på de nyeste forsøkene på å optimere så er de sterkt forbedret. Men det fordrer presisjon både på hornprofilen og på finnene i throat. Jeg tenker å printe et slikt om et par uker. SJEKK MÅLINGER PÅ ATH HORN HER:
Selv har jeg fulgt en tråd på diyaudio.com i flere år hvor en entusiast ved navn Marcel Batik har utviklet ATH-4, et script som genererer hornprofiler som man så kan simulere i kraftige simuleringsverktøy og få ut frekvensgangen on- og offaksis samt loadingen av hornet. SJEKK GENERELL INFO HER: Det unike er at det er veldig høy overenstemmelse mellom simuleringene og faktiske målinger samt at alt dette er gratis for personlig bruk. Marcel har også brukt mye tid på å designe ferdige horn og har laget et system med horn og adaptere som lar deg enkelt prøve forskjellige drivere på forskjellige horn samtidig som kombinasjonene er OPTIMERT akustisk. SJEKK DE FERDIGE HORNA HER: Ikke slik som noen av SEOS variantene hvor halsen bare er kuttet for å passe til forskjellige driverdiametre og ekspansjonsraten i hornet ikke var tilpasset spesifikke drivere.
Disse utlendingene er ikke slik som oss gitt!!! En barka norsk DIY-entusiast skal ha STORE horn. Eller omvendt, et 40cm horn ser litt pinglete ut. Med fare for å høres litt fanboy ut så vil jeg si at Mabat sine horn (som du selv kan kopiere, han gir all info i tråden) er helt unike. De loader gjerne svært godt, de har nydelige offaksis kurver, god utstrekning oppover i frekvens og han klarer å minimere on-aksis uregelmessighetene som ALLE runde horn har. Dette gjør at selv 40cm hornet kan deles under 700Hz og med rett adapter kan du gjøre dette med flere 1"-drivere som ellers ville ha slitt. GØY! Med 1.4/1.5" drivere av bedre kvalitet så kan du dele ned i 500Hz på 52cm hornet med nydelig utstrekning opp mot 20K. Jeg målte et par JBL 2452SL og ble helt satt ut av hvor bra det målte og etterpå hvor bra det låt.
Så for å oppsummere litt:
* Masse fete horn der ute med tegninger/filer gratis eller for hundrelapper (og mye dritt også....)
* Nyere horn kan gi deg i pose og sekk - lav deling og samtidig full utstrekning i toppen.
* Nyere horn kan gjøre at du klarer deg med et mindre horn for lavere delefrekvenser. Et 30 cm horn med en 8" eller 10" delt under 1000Hz kan gi en knøttliten høyttaler som det ikke er sikkert at den bedre halvdelen legger merke til en gang.
Hvordan få laget dette litt kjapt da? Tror annenhver husholdning har en ivrig tenåring som har brukt 10 kilo plast på å printe ut benchmarks og Pokemonfigurer. Så det er bare å gi filene til han/henne og krysse fingrene. Jeg har også en nevø med 3D-printer og har sett endel slike print og det er grunnen til at jeg har drøyd med å få printet meg horn selv. Bilder på diyaudio.com viser andre print med store glipper og masse sparkling (men folk er allikevel fornøyd). Klart noen kids får til topp notch resultater men det er litt kinkig, horndelene har dobbeltkrumme flater og er relativt store. Materialene som brukes til 3D printing har en tendens til å vri seg/krympe under printing og når du da skal sette sammen 8-9 slike deler til en rund enhet så får du en følgefeil som fort gir store glipper.
Er det så farlig da? Absolutt ikke. Det er fortsatt mye raskere å etterbehandle et litt rustikt 3Dprint enn å stå å støpe det i gips eller hva man gjorde før. Et par runder med grovsparkling før en filler på sprayboks og så noen runder med stadig finere papir. Det er noen gode tips her på HFS når det kommer til lakkering selv med vanlig sprayboks. Det kan blir veldig pent.
Selv har jeg pådratt meg kronisk aversjon mot sparkling og pussing etter et par store husprosjekter. Så jeg slo til på en mye bedre 3D printer etter å ha lest flere anbefalinger. Det var til slutt @Georgb sin kommentar om at han kjøpte Bambulab for å slippe å bruke tid på selve printeren i stedet for printingen som avgjorde. Nå har jeg printet og laget 5 forskjellige horn og har fått veldig god presisjon. Her kan man bruke horna uten etterbehandling og avhengig av presisjonen ved montering kan du slippe med en minimal sparkling av skjøtene. For absolutt høyeste finish er det ingen annen vei enn filler og fint sandpapir men det går svært mye raskere med et presist utgangspunkt.
Resultatet er at med innkjøp av printer og en haug med filament så har jeg brukt over 15.000,- på et par horn. Det er det absolutt verdt, lydkvaliteten er verdt 15.000,- og jeg kommer også til å printe andre horn. 3-fot syken har dog på vanlig måte infisert sjelslivet og nå drømmer jeg om en enda større printer til 3x prisen.
Så til saken. Er det noen som ønsker å få printet seg et sett med horn eller waveguides? Jeg tenkte å ta betalt for medgått filament og noen kroner for "printerleie".
Et eksempel - dette er et design hvor man må betale designeren noen kroner men det finnes mange gratis løsninger:
Hvis vi ser på det hittil største (men lett å skalere opp 60-70cm) A520hornet til Mabat så går det med 1,8-2kg filament om man bruker 3 lag veggtykkelse og 10% infill. Da får man et horn som er ganske dødt i seg selv samtidig som det kan fylles med f.eks tyntflytende epoxy. Det tar ca 35-40 timer å printe et par. Er rundt 1300,- en OK pris for delene til et horn? Da trenger man et adapter som er tilpasset driveren din og de føler jeg at bør printes med tykke vegger og mye infill da adapteret både skal boltes til driveren og til hornet. En 250,- for et skikkelig solid adapter som veier 250-300 gram og tar 6-7 timer å printe. Da gjenstår det en ting og det er å kjøpe filen av Marcel. Dette er en engangspris pr person så har du betalt kan du printe så mange horn du vil til eget bruk. Ca 400,- for et horndesign og fra 116,- til 280,- for adapterene. Så det er ingen grunn til å ikke kjøpe adaptere til alle de forskjellige driverene du har liggende og prøve alle på hornet.
Mindre horn blir billigere og en waveguide til feks en Bliesma bør ikke koste så mye. Her er en waveguide fra Somasonus som finnes til fri nedlasting på nett:

Jeg kan printe filene akkurat slik designeren har laget dem eller så kan det være forbedringer rent printeteknisk eller for å lette monteringen.
Vedlegg
-
147.5 KB Visninger: 198
Sist redigert: