Diverse 40, FEIT & FERDIG? (Et sammensurium av off-topic topic's fra den nye hverdagen etter passert 40)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    Tror du det, at man blir mett av dage?
    Det kommer vel helt an på i hvilken grad man klarer å beholde gutten i seg og være interessert i ting. Og ikke minst om man har helsa i behold. Med dårlig helse og monotone, lange dager tror jeg de fleste vil føle at det klarer seg etter en stund.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det kommer vel helt an på i hvilken grad man klarer å beholde gutten i seg og være interessert i ting. Og ikke minst om man har helsa i behold. Med dårlig helse og monotone, lange dager tror jeg de fleste vil føle at det klarer seg etter en stund.
    Det der er jeg veldig usikker på. Jeg tenker litt sånn at selv skrukkete gamle rosiner på 80 og 90 eller mer kanskje egentlig fortsatt føler seg som da de var 20, og gjerne skulle hatt ungdommen tilbake og følgelig er lite klar for å dø. Selv om kroppen forfaller så er man jo den samme personen på innsiden.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.505
    Antall liker
    9.242
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tror du det, at man blir mett av dage?
    Ja, jeg tror faktisk det, det blir sikkert vanskeligere å følge med på ting. Kroppen begynner helt sikkert å skrante, sannsynligvis litt kreft og annen dritt. Alt kommer med årene. Carpe Diem :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det der er jeg veldig usikker på. Jeg tenker litt sånn at selv skrukkete gamle rosiner på 80 og 90 eller mer kanskje egentlig fortsatt føler seg som da de var 20, og gjerne skulle hatt ungdommen tilbake og følgelig er lite klar for å dø. Selv om kroppen forfaller så er man jo den samme personen p.å innsiden.
    Det er nok ingen fasit ettersom folk er så forskjellige, men jeg ser min mor, for eksempel, som gikk gjennom kreftbehandling for et par år siden og aldri har kommet seg, hun har det stusselig. I tillegg til fysiske plager sliter hun også med ettervirkninger av et slag for en del år siden og har problemer med å finne ord og å prosessere informasjon. Selv i de stundene hun føler seg opplagt fysisk, er det tungvint å være sammen med andre, særlig fremmede, så det sosiale blir veldig begrenset. Både jeg og min bror langt unna, så det blir ikke så mye besøk, og telefoner orker hun heller ikke så mye. Hun rett og slett visner på rot, og hennes tilfelle er langt fra unikt. Da skjønner jeg at livet blir fatteslig, at man mister livsviljen.

    Min far derimot (de er skilt) er frisk som en fisk, går turer, holder seg oppdatert på samfunnsutviklingen, reiser. Livet er sikkert litt ensformig for han også, men han har et godt liv og har alle muligheter til å styre hverdagen. Prøver å lure han til å kjøpe seg noe bra hifi-greier (som jeg kan arve he-he), men han er fornøyd med minianlegget fra Sony til 1500 kroner ...
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Tror de fleste her sitter fint i det og har det stort sett bra. Viktig å huske på
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.892
    Antall liker
    11.283
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    VIktig å holde seg litt aktiv... det gjelder ikke minst huet, men risting i takt med bassen hjelper nok ikke....
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.307
    Antall liker
    8.341
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    På jobb holder jeg meg nesten konstant i bevegelse, spretter opp både her og der.
    Men ja en kjenner att man er over 55 nå.
    Men pokker mann kan ikke legge seg ned å dø av den grunn.
    Er ikke ofte jeg er under 10000 skritt om dagen på jobb, som oftest rundt 14 000.
    Men likevel er jeg blitt litt halvfet med åra.
    Hvilepulsen er farlig lav, samme med maks i den andre enden som jeg klarer å få farlig høy.
    Men fanden jeg lever å har det godt, hva skal man klage etter.
    Som Kapp sier alternativet er langt dårligere.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Nemlig. Bortsett fra gener og tilfeldigheter man ikke rår over så blir livet slik man selv gjør det til. Uansett alder.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    etter et par år med sikling på youtube på værstingen av RC for mannen i gata, slo jeg til nylig på en brukt xmaxx. Den var ikke komplett, men i praksis en «roller». Har fått i hus en masse deler, og mer er på vei. Kostnadene har overgått det jeg forventa å bruk med god margin... men jeg gleder meg som en unge å plukke den i småbiter i vinter, bygge den opp igen med de rette delene, og «let it rip» til våren. Så de som syns RC er en tullehobby, bør av-abonnere denne tråden snarest... :ROFLMAO:

    CD94ABC2-4544-4579-8C65-82316E3E267E.jpeg
    Fant ikke fyrstikkeske ha med i bildet for å gi skala, men en 18v slagmaskin for duge :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    etter et par år med sikling på youtube på værstingen av RC for mannen i gata, slo jeg til nylig på en brukt xmaxx. Den var ikke komplett, men i praksis en «roller». Har fått i hus en masse deler, og mer er på vei. Kostnadene har overgått det jeg forventa å bruk med god margin... men jeg gleder meg som en unge å plukke den i småbiter i vinter, bygge den opp igen med de rette delene, og «let it rip» til våren. Så de som syns RC er en tullehobby, bør av-abonnere denne tråden snarest... :ROFLMAO:

    Vis vedlegget 655006
    Fant ikke fyrstikkeske ha med i bildet for å gi skala, men en 18v slagmaskin for duge :)
    Verden har gått videre, skjønner jeg, fra tiden da vi surret med enkle Tamiya-biler på 80-tallet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Hvilepulsen er farlig lav, samme med maks i den andre enden som jeg klarer å få farlig høy.
    Lav hvilepuls er en indikator på god form.Jo lavere jo bedre. Makspuls er medfødt og faller med alderen og den får man ikke gjort noe med (den påvikes ikke av trening). Makspuls får man for øvrig kun om man virkelig går inn for å nå den. Er ikke mulig å komme i nærheten av den med normal trening og langt mindre ved normal aktivitet.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    apropo hvilepuls... etter et par mndr med løpetrening, gav apple watch beskjed om «unormal lav puls på natten... knapt 40 under søvn.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Den dagen du kaster ut guttungen i deg er du gammel, enten du er 40 eller 90. Fordelen med å bli eldre er at du selv bestemmer hva du har lyst til å gjøre, ikke flokken rundt deg. Yngre mennesker er altfor opptatt av hva flokken mener om dem.
    Enig, derfor er bi-målet med denne tråden, å spre et snev av positivitet. Tråden er ikke ment å ha fokus på "midtlivskrisen og hvordan håndere den", men heller "gjør de tingene som gjør deg glad, uansett alder" mentalitet.... som du/dere allerede ser, har jeg latt min egen lyst overvinne og kjøpt meg et voksent leketøy (vi kaller en spade en spade). Har ingen kompiser som holder på en slikt, så jeg stikker nok ut litt ift normen.. men men.. har jo allerede innredd en stall på 60kvm for å høre på musikk.. så mine bekjentskaper blir vel neppe sjokkert........

    "Guttungen lever i beste velgående"
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.983
    Antall liker
    6.202
    Man slutter ikke å leke når man blir gammel..... man blir gammel når man slutter å leke....
    Valget står altså mellom 40-årskrise og å bli gammel?
     
    • Haha
    Reaksjoner: 2xJ

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.892
    Antall liker
    11.283
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det gjelder vel for stats- og kommuneansatte.... privatansatte blir ikke straffet på pensjonen, utover at det blir mye skatt....
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Jeg LEKER meg videre med min nye* hobby...

    *den er ikke helt ny da sønnen har en Traxxas Teton. Morsom sak, men den har en ulempe.. den er 1/18 skala, så å mekke på den er et hel**te. Ørsmå skruer, trangt og knotete. Har ikke tatt eget bilde av Teton og Xmaxx sammen enda, men fant et på google..

    max_teton.jpg

    Ellers har de 4 første ladningene med deler kommet. Noe må byttes pga skader fra forrige eier, men også en omfattende ombygging fra 6S til 8S versjon. Enda er det mer som skal til for å komme i mål, men delene er alt annet enn billig, så må ta det litt over tid. Her er fangsten fra elefun, samirc og aliexpress.

    deler1.jpg

    I går kom en mer tung pakke fra RCmart.

    deler2.jpg

    Bilen var uten servo, så da gikk jeg for en som skal ha et godt rykte på seg.. med 35Kg's "styrke"

    servo.jpg

    Grovere motor og ECU enn originalt, men også mer holdbar i lengden... Nå er det å finne braketter for å få disse trygt montert i chassis...

    #funfact: motoreffekten på denne lille "brusboksen" tilsvarer 4 x max-tillatt-effekt på en el-sykkel som med letthet dytter en voksen opp bratte bakker :eek:

    innmat.jpg

    Tilhenger til ungenes JohnDeere tråtraktor passer så-si perfekt som henger til bilen... Her må det utvikles et hengerfeste..... 😆

    henger.jpg

    boys-never-grow-up-our-toys-just-get-bigger-and-16341443.png

    -Kai
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hva i.... ECU på en RC bil? Lekte litt med tanken på noe helt basic selv som jeg kunne leke med sammen med guttungen, men dette blir litt vel avansert. :cool:
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Jeg skrev faktisk feil TBF.. skulle stå ESC, ikke ECU o_O
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.976
    Antall liker
    20.028
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Når du er 67, løner det seg ikkje lenger å arbeide, så då får du ta krisene dine på skikkeleg vis.
    Sikke noget vrøvl :LOL:. Er som sagt lige blevet 67. Da jeg fyldte 65 spurgte jeg min chef, hvad stilen i firmaet var, når man kunne gå på pension.
    Han svarede, at han inderlig håbede, at jeg blev de næste 5 år........ så det gør jeg. Eneste feil ved det er, at der er for lidt tid til DIY (y)(y). Men.....
    det er vel begrænset, hvor mange riaa´er, man gider bygge, og hvor meget man kan "skrue" i en velfungerende MC, så jo.... arbejde lønner sig helt fint :love:
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.983
    Antall liker
    6.202
    Gjør du det? Trodde pensjonen man taper er lavere enn lønnen man får.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.892
    Antall liker
    11.283
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Offentlig ansatte får reduksjon i statspensjonen hvis de jobber etter 67... er faktisk de som har mistet omtrent hele tilleggspensjonen sin.....
    er ikke sikker på om det også gjelder for kommuneansatte...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Gjør du det? Trodde pensjonen man taper er lavere enn lønnen man får.
    Om du jobber tildu er 72- 73 risikerer du å miste hele tjenestepensjonen din og du får utbetalt som om du aldri hadde vært i arbeid. Gjelder først og fremst bestemte årskull (de som er født mellom 1943 og 1953. For andre er effekten mindre. Dvs om man lever en stund så er nåverdien av tapet fort veldig stort.

    Edit, "fellen" er vel kun(?) om man tar ut pensjon fra NAV samtidig som man fortsetter å jobbe, da blir totalen lavere.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.976
    Antall liker
    20.028
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikkje mange som tek seg tid til å lage sin eigen MC-pickup. Eg kjenner berre ein.
    Dersom du jobbar lengre enn til 67 år, tapar du pengar. Dette gjeld iallfall offentleg tilsette.
    Du leser, som fanden læser biblen :LOL::LOL::LOL:
    MC = motorcykel .
    Arve, du burde vide det, men nu siger jeg det alligevel: Penge er ikke nøvendigvis det samme som livskvalitet ;)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.011
    Antall liker
    4.353
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    40-årskrise finnes ganske enkelt ikke, det er noe damene får ha for seg selv (klimakteriebesvær).
    Men, ved 40+ er da man oftest får råd til de tingene og/eller de dyre lekene man lenge har ønsket seg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn