Vedlegg
-
293.8 KB Visninger: 138
-
333.8 KB Visninger: 125
|
Jeg synes også at det er gøy med slike lister.Jeg har faktisk litt sansen for slike prosjekter. Selvsagt er det mye man kan si om slike lister og alle med litt over middels musikkinteresse vil savne bestemte band, album osv. Men jeg synes det er et greit prosjekt for å gi en oversikt over "must-haves" om man vil ha en bred samling musikk.
Selv bruker jeg ganske mye All Music Guide to Rock når jeg er på antikvariater for å kjøpe mer vinyl, de har et konsept hvor de for alle artister gir anbefalte album, poenget med anbefalingen er at de er de(t) mest essensielle album(et) til artisten, og et godt sted å begynne om man ønsker å sjekke ut noe nytt. Om ikke den anbefalte faller i smak, er det stor sannsynlighet for at artisten ikke passer for deg.
Ellers skal det sies at det ikke er de "400 beste" men de "400 viktigste" fyrene har satt opp. Å lage en liste over 400 beste tror jeg ikke er mulig, men de "viktigste" kan man nok lage noe mer fornuftig på, samt at man kan anvende andre kriterier enn smak og behag.
Ja, og jeg ville plassert den blant de 5-10 første 8)(og jeg tror jeg har en del mer variert musikksmak enn denne Selvik, da jeg også lytter mye på Klassisk, World Music, Black Metal +++)!Det jeg fant morsomt med denne lista var att «Velvet Underground & Nico» - Velvet Underground & Nico (1967) lå på 64'de plass. Men personelig ville jeg nok ha plassert denne noe lengre ned, musikalsk sett............
Det har han da heller aldri påstått så vidt jeg kan se. Hans egen favorittplate var på noen og 20. plass eller noen og 30. plass.Etter å ha lest de tre første titlene, trengtre jeg ikke lese lenger. Show-off dust. Jeg tror ikke et øyeblikk på at de platene faktisk er de greiene han har spilt mest...
Jeg kan ikke gå med på at det er så åpenbart. Floyds betydning kan vi sikkert diskutere oss grønn over. I min bok hører ikke "Dark side of the moon" med blant de store rockealbumene. Noterer jo også at mange hifi-freaks er mer opptatt av plasseringen til bikkja i lydbildet enn selve musikken på dette albumet.At pink floyd har hatt mer å si i musikkhistorien enn slayer, er forøvrig ganske åpenbart. Hva man foretrekker blir ikke interessant i en slik sammenheng.
Enig med Bach_Man her, Slayer har nok hatt like stor, kanskje større betydning for historien enn det som Pink Floyd har hatt.At pink floyd har hatt mer å si i musikkhistorien enn slayer, er forøvrig ganske åpenbart. Hva man foretrekker blir ikke interessant i en slik sammenheng.
Kanskje derfor Master of puppets er med og ikke Reign in blood. For om det kanskje ikke er fullt så villt og rått så er det til gjengjeld et mye mer gjennomtenkt, gjennomført album som helt garantert mange etterfølgere kan utenat.I det minste er Metallica med, men Reign in Blood er jo et mye tøffere, villere og råere album enn Master of Puppets og var lenge nesten unikt i metalverdenen.
Endel selvhøytidelige besserwissere her ja. Voldsomt så bastante man hvar da. Hvem er Slayer?
Mvh
Hvilken "historie" lever du i ?Slayer har nok hatt like stor, kanskje større betydning for historien enn det som Pink Floyd har hatt.
[Hvilken verden lever du i ? .........
/quote]
Turde ikke si det jeg. Eller kan man kanskje f.eks. hevde at Salieri har hatt større innflytelse på musikkhistorien enn Mozart? ;D ;D ;D
Mvh
Rettet det til "historie" det var jo ikke meningen å disse fyren....Skrev om.s[Hvilken verden lever du i ? .........
/quote]
Turde ikke si det jeg. Eller kan man kanskje f.eks. hevde at Salieri har hatt større innflytelse på musikkhistorien enn Mozart? ;D ;D ;D
Mvh
Skrev om.s[Hvilken verden lever du i ? .........
/quote]
Mvh
Hvordan våger du å sammenligne Pink Floyd med Mozart!Men noen vil kanskje hevde at Salieri burde vært større enn Mozart.....
mvh
Er du sikker på at du ikke tenker på Roger Water's Amused to Death når det gjelder plasseringen av hunden i lydbildet?. I min bok hører ikke "Dark side of the moon" med blant de store rockealbumene. Noterer jo også at mange hifi-freaks er mer opptatt av plasseringen til bikkja i lydbildet enn selve musikken på dette albumet.
.
Du vet, man liker jo å leve litt farlig ;D .......Hvordan våger du å sammenligne Pink Floyd med Mozart!
Det har du antagelig helt rett i. Det jeg hadde i minnet var egentlig en artikkel i Fidelity der forfatteren omtalte plater for "kritisk lytting" (til lyd, ikke musikk, skulle det vise seg). Omtalen av Dark side of the moon fokuserte på alle slags lyder på platen som hadde minimalt med selve musikken å gjøre - i det hele tatt var artikkelen et kroneksempel på hva som er galt med audiofili. Men så spilte altså hukommelsen meg et puss og denne "bikkja til Waters" blandet seg inn... Og det beklager jeg!Er du sikker på at du ikke tenker på Roger Water's Amused to Death når det gjelder plasseringen av hunden i lydbildet?
hehe, jeg fikk plutselig assosiasjoner til Harold i Pondus.Du vet, man liker jo å leve litt farlig ;D .......
mvh