49Hz node, lengderetning, hvordan temme?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Har ok demping sånn "generelt", 1.refleks (10cm akustikkplate) og vegg-vegg hjørner ("chunks fra gulv til tak), samt refleks fra bakvegg (10cm akustikkplate). Har en 49Hz kjempekul som ikke blir temmet spesielt av eksisterende demping, men er såpass spesifikk at den nok kan taes med en form for resonator. Tips til utforming og plassering av en slik så den blir så effektiv som mulig? Har nokså god plass både foran og bak i rommet.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    DIY utedass - Helmholtz

    Enklere å flytte lytteposisjon bort fra problemet


    Har da mine forsøk og erfaringer med Helmholtz;)

    Ø 70 cm,H 180cm

    Bilde 0617.jpg



    Bilde 0659.jpg



    Bilde 0655.jpg



    helmholtz.jpg



    + et forsøk med en plassert under sofa.
    Som sagt mye enklere å flytte lytteposisjon.

    Last ned en 50Hz eller lag deg en på 49Hz og ta deg en spasertur frem og tilbake i rommet.
    Du hører med en gang hvor toppene er og hvor den forsvinner.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Limp membran er vel og også effektivt. Bare lurer på hva slags materiale som er velegnet til membran. Techsound 50 kanskje?
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Det er egentlig to noder som nesten sammenfaller, lengde*2 og den "skrå" mellom høyre framme og venstre bak (og motsatt). Begge har høytrykk i alle fire hjørner. Disse hjørnene er dempet med akustikkplater men de mister effektivitet så lavt. Tanken er å sette relativt store rør i alle fire hjørner, bak absorbenter. "Superchunk" type absorbenter i dag, bytte disse med akustikkplater foran "slot-port" rør a'la første bildet til Ymir.

    Men, siden disse problemområdene er en kombinasjon av lengde og bredde, ville det vært mer effektivt å prøve å knekke disse grunnfrekvensene (26Hz og 41Hz hhv lengde og bredde), istedet for?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    En alternativ løsning som fungerer her hos meg.

    Minidsp 2x4 og en subb.
    Bruk 2x4 til å sette hipass filter på 50 og lowpass på 45 feks.

    Sett subben der du har høyest trykk på bølgen din.

    Bruk delay og gain i 2x4 slik at du kansellerer bølgen. Denne subben trenger ikke spille høyt. Den må kun klare feks 30-40db på den tonen. Klarer du å treffe akkurat så vil ganen din reduseres ganske mye.


    Tar litt tid å justere den inn. Men det fungerer.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Valentino, ja, har -3dB på et sted mellom 5 og 10Hz, det er litt vanskelig siden måleutstyret ruller av såpass så langt nede. (4x 18" infinite baffle sub)

    Retep: Spennende med aktiv løsning, som Thohaug sin, bare der går man all in med en array. Ulempen er jo at jeg ofrer mye bredbåndsabsorbsjon med å bruke hjørnene til HR eller et aktivt system.... Choices, choices.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er som regel alltid best å bruke bassfeller som fungerer i et bredere område for å behandle flere problemfrekvenser. Selv om det evt. innebærer at effektiviteten blir noe lavere enn en tunet bassfelle.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Ja, hvis jeg må begynne med en aktiv løsning kan det hende det blir bedre og billigere med noen kubikk Glava 35....

    Noen som har flow resisitivity på glava 35 og flexi-A?
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ville prøvd noe liknende det Retep skisserer. En sub plassert i en "antinode" kan gi gode resultater.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det er som regel alltid best å bruke bassfeller som fungerer i et bredere område for å behandle flere problemfrekvenser. Selv om det evt. innebærer at effektiviteten blir noe lavere enn en tunet bassfelle.
    Takk, for at du skriver dette, noe jeg har lurt litt på da jeg planlegger eget byggeprosjekt. Kan du utdype årsaken?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, hvis jeg må begynne med en aktiv løsning kan det hende det blir bedre og billigere med noen kubikk Glava 35....
    Når var det ikke porøs materiale jeg tenkte på. Å få virkelig god effekt ned til 49 Hz med porøs materiale vil jo spise ekstremt av rommet. Lydmessig vil det også gjøre rommet mindre. Det er ingen god løsning.

    Alle dyktige akustikere som jeg kjenner, bruker først og fremst bredbåndete trykkbaserte bassfeller. Bassfeller som er spisset til en frekvens (inkl. aktive bassfeller), blir mer icing of the cake til slutt. Eller til et trykkpunkt hvor det stort sett er eneste problemfrekvensen. Men i trekanthjørner og forsåvidt også mange andre av de hjørnene, så er problemfrekvensene flere og bør derfor behandles deretter.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Jeg har ca 90cm dypt, 4m bredt og 2,35m høyt rom bak lerret som kan fylles med materiale om nødvendig. Dette er "ubrukelig" rom uansett, og om jeg kan bruke det til akustikk-kontroll er det kun en fordel.

    Med trykkbaserte absorbenter tenker du på membran?

    Edit: sniped!

    Hva slags kontruksjon og mål snakker vi om til grafene over?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ca 90cm dypt, 4m bredt og 2,35m høyt rom bak lerret som kan fylles med materiale om nødvendig. Dette er "ubrukelig" rom uansett, og om jeg kan bruke det til akustikk-kontroll er det kun en fordel.

    Med trykkbaserte absorbenter tenker du på membran?

    Edit: sniped!

    Hva slags konstruksjon og mål snakker vi om til grafene over?
    Du får ikke tak i materiale i Norge som egner seg bedre enn ca. 60 cm tykkelse. Går du over det, så mister du egentlig bare effekt fordi det blir totalt sett for kompakt. Reiser du til Nederland, så kan du derimot finne noe bedre.... Selv med 60 cm tykkelse så kommer du ikke i nærheten av effektiviteten til trykkbaserte bassfeller nedover i frekvens. Men det er billig og funker greit.

    Det finnes flere typer trykkbaserte bassfeller. F.eks VPR, helmholtz og membranbassfeller. Grafene over er helmholtzer og en membranbassfelle. Bredde og høyde har også en del å si for virkningen. Skal man knerte noe f.eks under 30 Hz, så må det også dekke store deler av overflaten.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Den øverste kurven virker ideel til mine behov. Vurderer du å organisere et gruppekjøp Orso?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg sliter med 25Hz og 30Hz lengde/bredde som jeg har klart å plassere meg ut av, men når jeg da flytter rundt på ht dukker problemet opp ved 50 og 60Hz. Dette låser meg litt i forhold til andre problemfrekvenser. Mulig ikke det gir noen mening, men kunne godt tenkt meg litt kontroll på 40-100 området tror jeg.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har samme problem frekvens i rommet mitt også. Jeg klarte ikke å dempe den nokk med max nedjustering (-16db i MiniDSP.
    Så jeg gikk for todelt bass løsning med midbass og subber, der delte jeg litt under og over problem området. Om det er en heldig løsning å gjøre det slik vet jeg ikke, men det ble ivertfall langt bedre en den jævla pekaen rundt 48-49hz.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Dersom du leker litt med denne kalkulatoren,

    mh-audio.nl - Acoustic

    Så kan du vha port størrelse,diameter,lengde og kassens volum variere resonatorens båndbredde.
    Svært lenge siden jeg lekte med kalkulatoren,men tror jeg fant ut at kun stort volum
    ikke alltid var bare positivt.

    Må også tenke K verdi du får,og hvor den skal plasseres



    hh (2).jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.375
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja, hvis jeg må begynne med en aktiv løsning kan det hende det blir bedre og billigere med noen kubikk Glava 35....

    Noen som har flow resisitivity på glava 35 og flexi-A?
    Jeg bruker 6,8m3 med den til byggmax på hele frontveggen.
    På sidene har jeg 30 x 180 x 120cm gjør under med lyden det.
    Planen er 20 til 30 cm i hele beltet mellom de også i taket.
    Folk får mene hva de vill men det virker:)

    https://www.byggmax.no/isolasjon/mineralull/isolasjon-plate-lambda-37-p16273
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Har prøvd å regne litt på en Helmholtz kasse.

    Hva er egentlig sammenhengen mellom k-verdien og F-verdien ? Er benevningen til F i enheten [dB]. ?

    Sliter med en kraftig 53 Hz forsterkning, som jeg skulle solgt sjela mi for å bli kvitt.

    Hva må til i oppnådd F verdi (y-aksen i grafen) for å dempe 53 Hz forsterkningen med, la oss si, 6 dB med en Q-faktor på 10. ?
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Steinost, har du noe data på disse platene? Ser det er oppgitt vekt "per enhet", er dette per plate eller per pakke? Det er tilnærmet samme vekt på alle tykkelsene, så jeg vil anta det er per pakke. Det vil si en tetthet på rundt 4kg/m3. Hvor "faste" er platene? Kan man planlegge å stable dem i noen høyde eller må de støttes?

    Kjapp simulering hvis vi antar 4000Pa.s/m2 så er 30cm med 30cm luft bak nesten like effektivt som 60cm tykkelse., faktisk. Da kan man dekke dobbelt så stor overflate med samme mengde materiale og nesten samme effekt.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.375
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    De har det vi kaller lett gjennomstrømning.
    Jeg tok fra gulv til tak i 60 cm dybde for da er de lette å få til å stå.
    Har vurdert å trekke de 30 cm ut i rommet også.
    Platene er veldig gode å jobbe med, ikke klønete og støvete som andre.
    Bruker de på de 30 cm på sidene også.
    Skal fintune er mer i morgen kveld.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Steinost, har du noe data på disse platene? Ser det er oppgitt vekt "per enhet", er dette per plate eller per pakke? Det er tilnærmet samme vekt på alle tykkelsene, så jeg vil anta det er per pakke. Det vil si en tetthet på rundt 4kg/m3. Hvor "faste" er platene? Kan man planlegge å stable dem i noen høyde eller må de støttes?

    Kjapp simulering hvis vi antar 4000Pa.s/m2 så er 30cm med 30cm luft bak nesten like effektivt som 60cm tykkelse., faktisk. Da kan man dekke dobbelt så stor overflate med samme mengde materiale og nesten samme effekt.
    de har 5000 i luftgjennomstrømning. Så de er vesentlig bedre enn vanlig glava og rockwool når tykkelse går over 30-40cm. Har simulert mye på det, og byttet ut bassfellen min med denne selv.
    Spaceslab Platene (ikke rullen) = 5000, flexi-a = 9000, og glava a37 = 10700.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Flott!

    Mener å huske at Rockfon "Akustikkplate" er en del tettere enn dette? 27k sitter i hjernebarken fra et eller annet sted?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Med litt måling og plassering av subber er "bassfeller" unødvendig....
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Ja, men i den virkelige verden er det mange andre hensyn som skal tas som gjør et kompromiss nødvendig. Jeg er så heldig at jeg står veldig fritt i mitt rom, men plassering av sub er låst (infinite baffle). Jeg har også et lerret og projektor med relativt smalt vindu for plassering pga zoom og monteringshøyde.
    Når det kommer til utforming forøvrig, samt estetikk, står jeg mer eller mindre helt fritt. Kanskje starte en "mitt rom tråd" heller, og lufte litt tanker der....
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tror f.eks dersom thohaug hadde fjernet alle bassfellene sine og kun jobbet med plassering/måling, så hadde resultatet blitt rimelig begredelig sammenlignet med hva det er i dag.

    Kun fokus på frekvensrespons og ikke tidsdomenet fører til et svakt resultat. Det er ABC innen lyd og psykoakustikk.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Godt andre også ble litt forundret over Flagerborgs svar her.

    Vi kan fortsette diskusjonen her på generell basis, evnt ta det mer rom-spesifikt i tråden jeg laget for litt siden. :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Flott!

    Mener å huske at Rockfon "Akustikkplate" er en del tettere enn dette? 27k sitter i hjernebarken fra et eller annet sted?
    Rockfon industrial = 21700 :)

    Og rockfon "akustikk plate på 2cm = 27000 som du sier ja.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn