4K ULTRA HD - hvor lønner det seg å handle filmer?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Overskriften bør være selvforklarende.

Hvor kan man få bra priser på fysisk format 4K UHD filmer? Syns prisene hos Platekompaniet er i friskeste laget, vet Elkjøp ofte har en del på tilbud men utvalget er magert. Og det ser ut som det blir færre og færre som fører filmer. Vil gjerne ha tips til nettbutikker med bra utvalg og priser, og som sender til Norge uten at det koster det hvite ut av øynene. :)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.562
Antall liker
13.027
cdon.no har innimellom kampanjer i følge reklamen jeg får på epost i alle fall. Var 3 stk for 400 her om dagen, men jeg sjekket ikke utvalget eller hva filmene ville kostet andre steder.

Ser ut som den kampanjen fortsatt gjelder for øvrig.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Takk, skal sjekke det ut. PK har også kampanjer innimellom, men snittprisen blir ganske høy allikevel.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Ofte importerer CDON og PK filmene fra UK,da kan man like godt importere de selv via amazon.uk f.eks.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Ja, UK import er enda dyrere enn vanlige filmer. Men jeg har sett at noen av de vanlige filmene som PK selger til 299,- er til lavere pris hos f.eks. Elkjøp. Jeg syns det blir for mye å betale fra to hundre kroner og oppover for èn film, selv om det er et nytt format med høyere oppløsning og bedre bilde.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.116
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg har i det siste handlet litt fra Amazon.co.uk. mer pga utvalget enn priser.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Hva betaler du for en film ferdig levert med alt av frakt og toll og moms o.s.v.?

Burde tenkt på å sjekke både amazon og rakuten, men lurte på om noen visste om nettbutikker med bra priser jeg ikke har hørt om.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.116
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Tja, prisene i amazon sin nettbutikk er inkludert toll/moms osv - amazon fikser alt det er for deg, når du logger inn og sier at du er fra norge. Så du slipper hvertfall noen uforutsette utgifter etterpå.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Ser at f.eks. The Invisible Man på 4K vil koste meg 626,24,- Nkr. med frakt og "import fees". Ser ut som jeg må bite i det sure eplet og fortsatt handle hos PK.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.685
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jeg tror jeg skjønner hvorfor dere får så mange forskjellige priser på denne. Jeg har sjekket selv og jeg får den fra GBP 25.- hos Amazon.co.uk uten norsk moms opp til USD 60.- hos Amazon.com med kjempedyr frakt og masse norsk moms. Fortsatt og inntil videre er grensen for avgiftsfrie sendinger NOK 350.-. Jeg vet hvor jeg ville kjøpt denne filmen.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Hvordan fikk du den prisen?Jeg la inn en prøvebestilling og fikk 476.-
Selv om den "bare" hadde kommet på 476,- ville det vært milevis over hva jeg syns er greit å betale for èn film.

Kan hende @aam01 er inne på det, at jeg var inne på amazon.com

Shipping & Fee Details

Price NOK 181.00
AmazonGlobal Shipping + NOK 321.25
Estimated Import Fees Deposit + NOK 125.58
Total NOK 627.83
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
841
Antall liker
626
Sted
Oslo
Var inne på amazon.fr akkurat nå, med min norske adresse.
Fikk da opp:
 

Vedlegg

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Jeg vet det. :) Men: Men foreløpig er det ikke satt noen dato for når nettbutikken vil åpne for handel.

Jeg er spent på hva de kommer til å ha av utvalg og priser, men foreløpig er det jo bare bekreftet at de kommer. Ikke når.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Jeg tror jeg skjønner hvorfor dere får så mange forskjellige priser på denne. Jeg har sjekket selv og jeg får den fra GBP 25.- hos Amazon.co.uk uten norsk moms opp til USD 60.- hos Amazon.com med kjempedyr frakt og masse norsk moms. Fortsatt og inntil videre er grensen for avgiftsfrie sendinger NOK 350.-. Jeg vet hvor jeg ville kjøpt denne filmen.
Mulig grensen fortsatt er 350.-,men det tar ofte veldig lang tid før ting kommer eller kommer i det hele tatt.(Egne erfaringer)
Da betaler jeg moms og får pakken på under en uke.Bestiller bare filmer som ikke har Atmos lydspor på norsk utgivelse(bl.a Midway),eller filmer som er importert fra UK.Da blir det billigere å importere selv.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.685
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Du bør nok lete litt mer etter
Da vil det nok bli enklere å få tak i svensk film enn det er i dag. cdon.se leverer ikke til Norge og cdon.no har ikke samme utvalg. Ellers bruker jeg mange forskjellige amazon alt etter hva jeg er ute etter og hva de er villig til å sende hvor og hvor det er billigst. Jeg bruker jevnlig både amazon.com., it., fr., co.uk., de. og co.jp. Både jeg og kona får sendinger fra dem nesten hver uke.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Mye jobb for å få tak i filmer, da.

Frister mest å overgi meg til monopolet til PK og heller handle når det er tilbud og kampajer istedenfor å bruke masse tid på å lete etter filmer og tilbud. :)
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Mye jobb for å få tak i filmer, da.

Frister mest å overgi meg til monopolet til PK og heller handle når det er tilbud og kampajer istedenfor å bruke masse tid på å lete etter filmer og tilbud. :)
Ser at CDON har en del 4K filmer til 199.-
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.685
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Mye jobb for å få tak i filmer, da.

Frister mest å overgi meg til monopolet til PK og heller handle når det er tilbud og kampajer istedenfor å bruke masse tid på å lete etter filmer og tilbud. :)
Svært mye av det vi kjøper av film, tv-serier og opera er ikke tilgjengelig i Norge og hvis noe er tilgjengelig er det overpriset. Mer standardting kan selvfølgelig dukke opp på tilbud hos PK eller CDON. Men særlig bredt utvalg har ingen av dem.
 

Dumbo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.09.2006
Innlegg
81
Antall liker
18
Torget vurderinger
3
Jeg tror jeg skjønner hvorfor dere får så mange forskjellige priser på denne. Jeg har sjekket selv og jeg får den fra GBP 25.- hos Amazon.co.uk uten norsk moms opp til USD 60.- hos Amazon.com med kjempedyr frakt og masse norsk moms. Fortsatt og inntil videre er grensen for avgiftsfrie sendinger NOK 350.-. Jeg vet hvor jeg ville kjøpt denne filmen.
Med tanke på at den koster 249 kr hos PK er det vel både enklest og rimeligst å kjøpe den der?
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.685
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Med tanke på at den koster 249 kr hos PK er det vel både enklest og rimeligst å kjøpe den der?
Jeg ville kjøpt den der selv hvis jeg skulle hatt den når de som i dette tilfellet både slår av 50 kroner og gir gratis frakt. Men hvor ofte gjør de det?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Svært mye av det vi kjøper av film, tv-serier og opera er ikke tilgjengelig i Norge og hvis noe er tilgjengelig er det overpriset. Mer standardting kan selvfølgelig dukke opp på tilbud hos PK eller CDON. Men særlig bredt utvalg har ingen av dem.
Enig der, utvalget er ikke det beste. Og hvis jeg først skal betale top dollar for en 4K film vil jeg ha noe jeg virkelig vil se. Får se om jeg slenger avgårde en testbestilling til amazon i UK og ser hvordan det går. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Problemet er kanskje at platekompaniet har gjort meg vant til å få billige blurayfilmer, sånn at forskjellen opp til 4K discer som koster 299 og mer blir for vond å svelge.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.084
Antall liker
2.621
Kino har nettopp lansert en 4K + blu-ray av Sergio Leones The Good, Bad and Ugly. En ny re-mastering av tidligere 4k transfer. 2014 versjonen på blu-ray fikk jo mye tyn for helt feil farvebalanse med et gjennomgående gult bilde. Så kom det en ny blu-ray versjon i 2017 som skulle korrigere for all kritikken fra 2014 utgaven, der havnet man i den motsatte grøft med et blå-grønt bilde.
Denne nye 4K er vistnok ikke helt perfekt, men skal være den udiskutabelt beste versjonen så langt. Også blu-ray discen som medfølger er re-mastret.
Har kun filmen på DVD, så her er et kjøp opplagt!
Støtt Kino, filmens Mobile Fidelity Sound Labs :)


Jeg er megafan av Sergio Leone. Jeg elsker filmene hans. Han er en mester i filmkunst. Det kommer til å bli høytidsstund i stua.:cool:
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Ser Platekompaniet har den på "tilbud" til 399,-. Som var litt av grunnen til at jeg startet tråden i utgangspunktet.

Men altså, jeg er fullstendig enig i at det er en tidløs klassiker. :) Usikker på om jeg kanskje ikke liker Once Upon A Time In The West aller best fra Leone. Bare musikken alene.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.685
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Verden har blitt vanskeligere. Inntil for 3 dager siden sendte amazon.co.uk filmer og eller CDer til Norge uten verken britisk eller norsk moms hvis totalprisen var under 350 NOK. For 2 dager siden begynte de å innkreve norsk moms på sendinger under 350 NOK. Altså må man sjekke prisen hos CDON og Platekompaniet før man bestiller, men i de fleste tilfeller er fortsatt amazon billigst. Når det gjelder Leone så er jeg uenig med bambi. Man må ha et spesielt heng på Claudia Cardinale for å hevde at Once Upon a Tme in the West er Leones beste. Once Upon a Time in America er den beste, Giu la Testa er den morsomste og Kolossen på Rhodos er den særeste. Filmene hans med Clint Eastwood har vel bare blitt populære på grunn av musikken. Morricone er stor!
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Kan noen forklare hvorfor de kjøper filmer, kontra leie? Evt strømme?
Har jeg sett en film en gang har jeg intet behov for å se
den på nytt. Hvorfor er det interessant å eie en film og se en film på nytt?

Film er jo ikke som musikk som spilles om igjen og om igjen med varierende intervall
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.084
Antall liker
2.621
Verden har blitt vanskeligere. Inntil for 3 dager siden sendte amazon.co.uk filmer og eller CDer til Norge uten verken britisk eller norsk moms hvis totalprisen var under 350 NOK. For 2 dager siden begynte de å innkreve norsk moms på sendinger under 350 NOK. Altså må man sjekke prisen hos CDON og Platekompaniet før man bestiller, men i de fleste tilfeller er fortsatt amazon billigst. Når det gjelder Leone så er jeg uenig med bambi. Man må ha et spesielt heng på Claudia Cardinale for å hevde at Once Upon a Tme in the West er Leones beste. Once Upon a Time in America er den beste, Giu la Testa er den morsomste og Kolossen på Rhodos er den særeste. Filmene hans med Clint Eastwood har vel bare blitt populære på grunn av musikken. Morricone er stor!
Enig. Once Upon a Time in America er et dypt mesterverk. På min liste over de 10 beste filmene all time.

Jeg har prøvd å sette meg inn i hva Leone måtte føle da filmen ble satt opp på kino i USA og få halve filmen klippet bort, men blir bare deprimert av tanken.
Han brukte 10 år på bare forberedelsene, han tenkte ut hver eneste scene og visualiserte dem i hodet. Kinosjefene i USA var mest opptatt av å selge popcorn og cola til flest mulig folk pr kinokveld.
Kommersialismen på sitt mest grusomme.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.685
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Kan noen forklare hvorfor de kjøper filmer, kontra leie? Evt strømme?
Har jeg sett en film en gang har jeg intet behov for å se
den på nytt. Hvorfor er det interessant å eie en film og se en film på nytt?
Har du det samme forholdet til bøker også?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
He he , nei . Regnet med at den kom, Men jeg leser aldri en bok to ganger, med mindre det er noe faglig. Pocketbøker resirkuleres, gis videre. Hardback blir værende
Har nok nærere forhold til bøker enn film som er noe flyktig
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Angående Amazon, så jeg har opplevd at Posten/Bring har krevd meg for ca. 350,- i fortollingsgebyr og "utlagt moms" eller noe annet sludder på de to siste bestillingene derfra, selv om jeg også mener man betaler disse avgiftene til Amazon som en del av prisen når man bestiller.

Jeg syns iallfall OUATITW har stått seg mye bedre enn OUATIA, som jeg syns virket litt utdatert sist jeg så den. Men smaken er som baken.

Ikke minst er kvaliteten på lyd og bilde bedre når man kjøper ting på disc enn når man strømmer. Vanlig blu-ray er i mange tilfeller bra nok, men 4K discer gir bedre bilde. Og ja, noen filmer kan man se om igjen flere ganger, mens andre er fort glemt.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.084
Antall liker
2.621
Filmene hans med Clint Eastwood har vel bare blitt populære på grunn av musikken. Morricone er stor!
Jeg var enig med deg ang Once Upon…, men er veldig uenig her. Good, Bad and Ugly og «For a few dollars more» er filmkunst på sitt ypperste. Leone kombinerer action og driv med disse dvelende scenene hvor man leser menneskelige ansiktsuttrykk i flere sekunder. Det er vesentlige og essensielle ting i Leones western filmer som du ikke ser i type action filmer i dag, og få filmer i det store og hele. Ok, det er masse sctionscener i dag, men menneskene er som skåret ut av papp.

Tarantino har jo prøvd å la seg inspirere av Leone, men bare delvis lykkes.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.685
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
He he , nei . Regnet med at den kom, Men jeg leser aldri en bok to ganger, med mindre det er noe faglig. Pocketbøker resirkuleres, gis videre. Hardback blir værende
Har nok nærere forhold til bøker enn film som er noe flyktig
Da har vi nok et like forskjellig syn på bøker som på film.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.116
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Kan noen forklare hvorfor de kjøper filmer, kontra leie? Evt strømme?
Har jeg sett en film en gang har jeg intet behov for å se
den på nytt. Hvorfor er det interessant å eie en film og se en film på nytt?

Film er jo ikke som musikk som spilles om igjen og om igjen med varierende intervall
Primært Pga kvalietsforskjellen.

Men det er mange filmer jeg ser flere ganger.
 
M

MarkusH

Gjest
Kan noen forklare hvorfor de kjøper filmer, kontra leie? Evt strømme?
Har jeg sett en film en gang har jeg intet behov for å se
den på nytt. Hvorfor er det interessant å eie en film og se en film på nytt?

Film er jo ikke som musikk som spilles om igjen og om igjen med varierende intervall
Min erfaring er den at strømming er greit nok, men man oppnår ikke samme lyden som med Blu-ray, spesielt i bassen.
Jeg bruker filmer som demospor på en måte, har jeg endra noe i kinoen f.eks og jeg synser en forskjell slenger jeg på en kjent film og skrur opp til ønsket volum og får stort sett bekreftet at "det sitter enda". Ellers er det jo slik en gang at er man fanatiker av en sjanger (min er sci-fi og action stort sett) så er utvalget gode filmer noe begrenset slik jeg ser det. Selv er jeg i en fase av å se opp igjen alt jeg eier av Blu-ray filmer med nytt bass-system og hjemmekino-oppsett, aldri hørt 18" i noen kinoer før så vidt jeg vet, det er i alle fall bedring siden forrige gang jeg så noen av de filma. ;)
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.965
Synes streaming har blitt ganske bra - handler en del filmer på Itunes.

Gode filmer kan jeg se flere ganger.
 
Topp Bunn