4K ULTRA HD - hvor lønner det seg å handle filmer?

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Hvis du oppgraderer til en proj som kan motta 4k hjelper det veldig på bildekvaliteten fra streaming - du dobler streaminghastigheten.

Det trenger ikke å være en "ekte" 4k proj - så lenge den kan motta den mye høyere bildestrømmen.

Jeg har "fake" 4k proj og bildet ser veldig bra ut med 4k streaming - på 106".
Er pensjonist,så ny PJ er uaktuelt,blir nok å kjøpe de filmene jeg vil se på UHD disc fortsatt,ser ikke så mye film lenger.Jeg har uansett ikke raskt nok nett til 4K streaming,venter på 5G så jeg slipper kabler. :cool:
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Er pensjonist,så ny PJ er uaktuelt,blir nok å kjøpe de filmene jeg vil se på UHD disc fortsatt,ser ikke så mye film lenger.Jeg har uansett ikke raskt nok nett til 4K streaming,venter på 5G så jeg slipper kabler. :cool:
Det finnes en rimeligere måte å få til 4k/Atmos stream - ved å bruke en HDFury dings innkoplet før 1080p proj:


Holdt på å kjøpe en slik før jeg skaffet 4k proj.

Hvis du får bedre nett kan det kanskje være aktuelt.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
I mine øyne og ikke minst ører er det ganske stor forskjell på disc og streaming. Spesielt lyden, selv om de sender i atmos kan det ikke sammenlignes engang med atmos på blu-ray. Har testet appletv 4K med god fiberlinje mot både blu-ray og UHD discer.

Har 4K spiller, men kun HD projektor - testet for gøy 4K spilleren på OLED tv, det også var noe helt annet en streaming.

Hvis man f.eks ser 3-4 filmer i måneden som man ikke har sett før, blir det fort billigere å kjøpe enn å streame også.
 
C

Cyber

Gjest
I proffe tester klarer ofte ikke selv trente folk å se store forskjeller så det er litt frem og tilbake. Viktigst er at man er fornøyd. :)
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Handlet 4k spiller og en liten bunke 4k uhd filmer for noen år siden. Noen av de var litt plundrete å få til bra på projen. Hdr kan lage litt krøll.

Mens det fungerer problemfritt å streame de samme 4k filmene.

Etter en stund havnet det en Apple 4k TV i benken og da begynte jeg å handle filmer digitalt i stedet.

Veldig fornøyd med å ha det slik.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
I proffe tester klarer ofte ikke selv trente folk å se store forskjeller så det er litt frem og tilbake. Viktigst er at man er fornøyd. :)

Absolutt.

Største problemet mitt er å finne filmene jeg vil se på strømning. Og de filmene er heller ikke i 4K, så er vel litt off topic dette.

Men det kan vi vel leve med 😅

Tenkte å kjøpe ringenes herre filmene på nytt. Tydeligvis hakket billigere på Amazon, takk for tips.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Handlet 4k spiller og en liten bunke 4k uhd filmer for noen år siden. Noen av de var litt plundrete å få til bra på projen. Hdr kan lage litt krøll.

Mens det fungerer problemfritt å streame de samme 4k filmene.

Etter en stund havnet det en Apple 4k TV i benken og da begynte jeg å handle filmer digitalt i stedet.

Veldig fornøyd med å ha det slik.
Men,helt helt ærlig, er Atmos lyden like bra?Har uansett ikke noe å lagre nedlastet film på i filmrommet,og vil heller ikke ha det.Er av den gamle skolen,DTID.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Absolutt.

Største problemet mitt er å finne filmene jeg vil se på strømning. Og de filmene er heller ikke i 4K, så er vel litt off topic dette.

Men det kan vi vel leve med 😅

Tenkte å kjøpe ringenes herre filmene på nytt. Tydeligvis hakket billigere på Amazon, takk for tips.
Fristes av Ringenes Herre med Atmos,men håper de kommer som single utgivelser,er kun Atter En Konge jeg vil se om igjen.Har fortsatt filmplakaten hengende på filmrommet. :cool:
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Men,helt helt ærlig, er Atmos lyden like bra?Har uansett ikke noe å lagre nedlastet film på i filmrommet,og vil heller ikke ha det.Er av den gamle skolen,DTID.
Nei, den er ikke like bra.

Men - dessverre er det mye laber lyd på utgivelsene - de er ofte åpenbart amputert en del pga lydplanker osv. Det finnes en egen lang tråd på avsforum om hvordan å eq tilbake lyden på mange filmer.

I tillegg er sjelden selve lydmiksene spesielt gode - ikke sjelden kan du oppleve at å upmixe 5.1 lydsporet låter en del bedre enn det medfølgende Atmos lydsporet.

Derfor er det stort sett greit med lyden via streaming - noen av de beste Atmos mixene har jeg faktisk hørt fra Netflix produksjoner....

Du lagrer ikke nedlastet film - den finnes på Itunes kontoen din - som du streamer ned. Og etterhvert som utviklingen går videre så vil den filmen du kjøpte med tiden kanskje få høyere oppløsning og bedre lyd.

Men du må ha kapasitet på nettet ditt da.

Edit: Du kan kanskje laste ned filmer du eier for å se offline osv - men det har jeg aldri testet.
 
Sist redigert:

Rallar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.08.2019
Innlegg
280
Antall liker
659
Sted
Hadeland
Handlet 4k spiller og en liten bunke 4k uhd filmer for noen år siden. Noen av de var litt plundrete å få til bra på projen. Hdr kan lage litt krøll.

Mens det fungerer problemfritt å streame de samme 4k filmene.

Etter en stund havnet det en Apple 4k TV i benken og da begynte jeg å handle filmer digitalt i stedet.

Veldig fornøyd med å ha det slik.
Jeg er også veldig fornøyd med streaming fra bla Itunes, for endel år siden kjøpte jeg veldig mye film og etterhvert blir det et problem med lagring så jeg solgte/ga bort ca tre tusen filmer. Jeg leide også i en del år filmer fra Brafilm.no senere Lovefilm, det er det beste tilbudet jeg har hatt, meget godt utvalg og jeg så 8 filmer i mnd for 148 kr, DET var billig, ca 18 kr pr film, dessverre var det nettopp streaming som tok knekken på den tjenesten. Når det gjelder lyd på streaming har jeg bare stereo så multikanalslyd kan jeg ikke uttale meg om men man merker jo at dynamikken ofte ikke er der den burde være men bilde fra ITunes og Netflix synes jeg er helt strålende. Men jeg er enig i at tilbudet / bredden er dårligere, dette har forverret seg for hvert format de siste 40 år, husker vi hadde både Beta og VHS og så mengder med film, så kom DVD og jeg prøvde og finne noen av de gamle Beta filmene der men mange ble ikke gitt ut, så kom Blu-ray og endel titler som var på DVD var ikke og finne lenger og slik er det med streamingen også føler jeg.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg har lyst på prosjektor igjen etterhvert, men tror jeg vil vente til skikkelige 4K utgaver kommer i litt lavere prisklasser. Noen som har oversikt over hvordan det ligger an? For min del blir det nok maks. tjue tusen, ellers tenker jeg at jeg heller vi gå for en større LED eller OLED skjerm neste gang. Har 55" nå og syns den er i minste laget hvis jeg skal være litt kresen.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Jeg er også veldig fornøyd med streaming fra bla Itunes, for endel år siden kjøpte jeg veldig mye film og etterhvert blir det et problem med lagring så jeg solgte/ga bort ca tre tusen filmer. Jeg leide også i en del år filmer fra Brafilm.no senere Lovefilm, det er det beste tilbudet jeg har hatt, meget godt utvalg og jeg så 8 filmer i mnd for 148 kr, DET var billig, ca 18 kr pr film, dessverre var det nettopp streaming som tok knekken på den tjenesten. Når det gjelder lyd på streaming har jeg bare stereo så multikanalslyd kan jeg ikke uttale meg om men man merker jo at dynamikken ofte ikke er der den burde være men bilde fra ITunes og Netflix synes jeg er helt strålende. Men jeg er enig i at tilbudet / bredden er dårligere, dette har forverret seg for hvert format de siste 40 år, husker vi hadde både Beta og VHS og så mengder med film, så kom DVD og jeg prøvde og finne noen av de gamle Beta filmene der men mange ble ikke gitt ut, så kom Blu-ray og endel titler som var på DVD var ikke og finne lenger og slik er det med streamingen også føler jeg.
Ja, lagring av filmer var også en faktor - det er ganske fullt her 😁

Er irriterende med visse utgivelser som aldri har blitt utgitt i minimum full hd - hører du James Cameron??? 😁 Men jeg har funnet noen digitale utgaver som jeg ikke har funnet på blu ray.

Virker som det ble gjort noe med lyden på en del utgaver når blu ray kom - husker noen dvder som nesten tok knekken på suben, men blu ray utgaven er veldig forsiktig.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Jeg har lyst på prosjektor igjen etterhvert, men tror jeg vil vente til skikkelige 4K utgaver kommer i litt lavere prisklasser. Noen som har oversikt over hvordan det ligger an? For min del blir det nok maks. tjue tusen, ellers tenker jeg at jeg heller vi gå for en større LED eller OLED skjerm neste gang. Har 55" nå og syns den er i minste laget hvis jeg skal være litt kresen.
Jeg også ventet noen år på å oppgradere min gamle 1080p projektor - for å vente på native 4k projektorer til en rimelig pris. Men så begynte projektoren å yte dårlig - etter 10 år og noen tusen timer - så jeg hoppet på en Epson e-shift 4k projektor (EH-TW7300) på tilbud hos Komplett, til 15k.

Hadde ikke regnet med noe særlig forbedring fra den gamle, men det var stor forbedring. Særlig på streaming, som nå doblet hastigheten pga av at streameren så den som 4k.

Har senere lest at disse fake 4k projene stort sett gir like godt bilde som ekte 4k. Det er heller andre ting - som kontrast, lysstyrke & sortnivå som avgjør helheten.

Litt å lese:

 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Har fått Good Bad and Ugly på 4k disc.
Har sett litt av noen avsnitter.

Bildet har den riktige farvebalansen, Imo. Den ser ganske nøytral ut, men med et lett gyldent skjær over seg som kler «vintage» filmer.

Ellers er dybdefokus svært bra, man legger merke til mange flere små detaljer, disse blir tydeliggjort.
Lyden er ikke noen revolusjon, den er typisk 1966.
Noen som vet noe om i hvilken grad datakomprimering er synlig på en 4k disc i forhold til 4k masteren? Må man kompromisse litt på lysmengde/kontrast for å få plass til all data på discen? Eller er det 4k masteren vi ser på?

Ps! Den vedlagte blu-ray discen er sone A.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Har fått Good Bad and Ugly på 4k disc.
Har sett litt av noen avsnitter.

Bildet har den riktige farvebalansen, Imo. Den ser ganske nøytral ut, men med et lett gyldent skjær over seg som kler «vintage» filmer.

Ellers er dybdefokus svært bra, man legger merke til mange flere små detaljer, disse blir tydeliggjort.
Lyden er ikke noen revolusjon, den er typisk 1966.
Noen som vet noe om i hvilken grad datakomprimering er synlig på en 4k disc i forhold til 4k masteren? Må man kompromisse litt på lysmengde/kontrast for å få plass til all data på discen? Eller er det 4k masteren vi ser på?

Ps! Den vedlagte blu-ray discen er sone A.
I og med at Kino Lorber som har gitt ut denne er et amerikansk selskap basert i NYC er det ikke så rart at blu-ray discen er sone A . Ellers er vi vel glad for at det kommer flere selskap på banen for å ta opp konkurransen med Criterion og Arrow. Begge de to sistnevnte gir ut blu-ray både som sone A og B i henholdsvis USA og Europa. Når det gjelder 4K så har jo ikke soner noen betydning.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Good, Bad and Ugly 4k: high definition har sin pris.

Scenen på hotellet hvor Tuco brått sitter i vinduskarmen og sier: «There are two kinds of spurs my friend, those who come in by the door, and those who come in by the window».
Bak Tuco gjennom det åpne vinduet ser man trappa til hotellet, samt naturen i bakgrunnen.
Dette er et malt bilde (studio take), så det med en gang. Noe jeg ikke har lagt merke til tidligere.

Men Sergio Leone er jevnt over nøye med detaljene i sine filmer. 🙂
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Kan noen forklare hvorfor de kjøper filmer, kontra leie? Evt strømme?
Har jeg sett en film en gang har jeg intet behov for å se
den på nytt. Hvorfor er det interessant å eie en film og se en film på nytt?

Film er jo ikke som musikk som spilles om igjen og om igjen med varierende intervall
Lyd og bilde er mye bedre på bluray og enda bedre på 4k.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Handler alt på amazon.co.uk. Billigere blir det. Tar tre dager å få dem her uti gokk levert på døra for en drøy hundrelapp for flere filmer. Å få noe fra Oslo tar minst ei uke.....
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Gudfaren er nå ute på 4k. Skal være et pent løft fra blu-ray. Ca tusenlappen for hele boksen med bok.
 
  • Liker
Reaksjoner: TGB

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Gudfaren er nå ute på 4k. Skal være et pent løft fra blu-ray. Ca tusenlappen for hele boksen med bok.
Denne pakken innholder også alternativ versjon av Gudfaren III - The Godfather Coda: The Death of Michael Corleone.

Mario Puzo’s The Godfather, Coda: The Death of Michael Corleone is an acknowledgment of Mario’s and my preferred title and our original intentions for what became The Godfather: Part III. For this version of the finale, I created a new beginning and ending, and rearranged some scenes, shots, and music cues. With these changes and the restored footage and sound, to me, it is a more appropriate conclusion to The Godfather and The Godfather: Part II, and I’m thankful to Jim Gianopulos and Paramount for allowing me to revisit it.
 
Topp Bunn