4kg Serranoskinke til førtiårslaget. Tilbehøret?

K

kbwh

Gjest

Fruen fyller 40 og vi har tatt med litt kjøttmat fra Spania.

Forslag til bruk?

Jamon ý melon er bankers for noe av kjøttet.

Potetsalat til? Kanskje med aioli?

Fyll på.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.115
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

Nybakt brød med en topp olivenolje til, noen gode oliven og evt andre syltede/marinerte frukter (paprika feks) og en bit sterk ost (manchego)....nam. Når kan jeg komme? Kan ta med vin!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Serrano, fersk fiken, litt mynte og et dryss parmesan er fantastisk, Valentino.
Likeledes Serrano, vannmelon og nykvernet pepper.....
og så har vi selvfølgelig kyllingfilet som surres og ovnsstekes med Serrano og serveres med fikensyltetøy til. Namnam!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest

Stek asparges (salt og pepper) Surr skinke rundt.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155

Fransk geitost (Chévre) og appelsinmarmelade. Har fått det servert der en hel ost, godt varmet selvsagt, var lagt oppi marmeladen. Enklere med serveringen om den er ved siden av.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155

Og for ikke å glemme salat. Riv opp tynnskåret Serrano og rist den i ovnene på ca 100gr til den blir passe stiv og svett. Legg avokadoskiver i sitronmarinade. Litt frisk salat, kyllingbiter, paprika og hvad man ellers haver oppi en bolle.

R

Roysen

Gjest

En bit god og moden Manchego med noen dråper akasiehonning på og hvit trøffel olje dryppes på skinkeskivene.

Mvh
Roysen

K

kbwh

Gjest

Ah! Tennene løper i vann, folkens.

La oss også gjøre det crossover: Jeg bor på Hedmarken og må derfor også tekkes de innfødte, som krever øl og akevitt til spekemat. Hvordan løser jeg den på elegant vis?

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.558
Sted
Trondheim

Ikke glem en god Sherry til. En fino eller en manzanilla må det være. Lustau har alltid topp sherryer.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155

Øl går til det meste. Lys lager til denne salte, vårlige maten.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.006
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

65finger skrev:
En variant av denne er:
skrell asparges
rull i grovsalt og pepper
rull i FERSK revet parmesanost
pakkes inn i Serranoskinke
bakes i ovn

Kan også serveres i en kald versjon:
forvell asparges
rull i Serranoskinke.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.006
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

En av mine favoritter sammen med Serranoskinke er laks :)

Skjer terninger på ca 3-4cm med fersk laks og pakk inn i Serranoskinke.
Bakes i ovn.

Nammy!

N

nb

Gjest

Folkens,

Situasjonen er at fyren har 4 kg serranoskinke og skal ha party på hedmarken.

1) Legg skinken på en tjukk skjærefjel på bordet
2) Legg frem en tollekniv
3) Server øl og hjemmebrent (regner med et er det du mener med "akevitt")

Tilbehør er bare distraherende i slike sammenhenger;)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.006
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

nb skrev:
Folkens,

;D ;D

Godt forsøk nb, men jeg tror ikke du helt har fått med deg mr. Valentinos lynne og hjemmemiljø....... ;)

(men han kan kanskje sette ut litt til naboene....)

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0

En bit Mozarella, en soltørket tomat og et eller to blad fersk basilikum rulles inn i en skinke.
Stek den i tørr panne, først med "skjøten" ned, og så motsatt side, til osten begynner å bli god og myk. (Noen minutter bare, osten skal ikke renne ut).
Da får du en god stekeskorpe over og under, mens skinkens opprinnelige smak er bevart på sidene.

Det er godt til både pils og rødvin. ;D

N

nb

Gjest

emotikon skrev:
Godt forsøk nb, men jeg tror ikke du helt har fått med deg mr. Valentinos lynne og hjemmemiljø....... ;)

Joda, klar over det. Tenkte bare jeg skulle forhindre at han scoret altfor mange gaypoints i det barske miljøet der oppe ;D

Ellers synes jeg det har kommet mange gode forslag. Men om skinken er ordentlig god, så trenger den ikke så mye smakshjelp synes jeg.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.914
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

emotikon skrev:
65finger skrev:
En variant av denne er:
skrell asparges
pakkes inn i Serranoskinke
bakes i ovn

Kan også serveres i en kald versjon:
forvell asparges
rull i Serranoskinke.
Du verden emotikon!
Skulle nesten tro at du hadde vært hjemme og kikket i notisbøkene mine ;)
Som ekstra godt tilbehør synse jeg det hører med litt ferskt landbrød, ristet lett, og gnidd med litt frisk hvitløk, dynket med en god olivenolje, og med finhakket frisk tomat, og masse grovsalt :)
En liten skvis med frisk sitron er også snadder.
For den ekstra "tøffe" kan du med fordel finhakke litt sterk chili, og putte inn sammen med aspargesen.
Synes også at en kvist med fenikkelblad hører hjemme her :)

Bon apetit!

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.006
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

nb skrev:
emotikon skrev:

Joda, klar over det. Tenkte bare jeg skulle forhindre at han scoret altfor mange gaypoints i det barske miljøet der oppe ;D

Ellers synes jeg det har kommet mange gode forslag. Men om skinken er ordentlig god, så trenger den ikke så mye smakshjelp synes jeg.
Ingen fare tror jeg :)

Er enig i at slike råvarer ofte tjener på mest mulig av egensmak, men litt snadder til, er bare av det gode :)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.006
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

FallenA skrev:
Du verden emotikon!
Skulle nesten tro at du hadde vært hjemme og kikket i notisbøkene mine ;)
Som ekstra godt tilbehør synse jeg det hører med litt ferskt landbrød, ristet lett, og gnidd med litt frisk hvitløk, dynket med en god olivenolje, og med finhakket frisk tomat, og masse grovsalt :)
En liten skvis med frisk sitron er også snadder.
For den ekstra "tøffe" kan du med fordel finhakke litt sterk chili, og putte inn sammen med aspargesen.
Synes også at en kvist med fenikkelblad hører hjemme her :)

Bon apetit!
Du er vel fra Stavanger?
Så det er ikke umulig at vi har kikket i den samme notisboken en gang......

Ellers meget gode råd for videre smaksleker med Serranoskinke her FallenA :)

K

KindOfBlue

Gjest

nb skrev:
Folkens,

Sorry nb, men en Serranoskinke fortjener en bedre skjebne.
Kunsten med serrano er å skjære så tynne skiver som mulig, for å frigjøre duften. Skjærer du tykke blingser med tollekniv så skjer ikke det. Om du får serrano skåret opp av en proff (i Spania finnes det folk som lever av det), så vil du få sinnsykt tynne skiver.

Skal den i ovnen bør man skjære litt tykkere, og da forsvinner selvsagt duften, men det er fortsatt smak i skinken om den ikke blir brent. Jeg elsker serrano rundt asparges, som beskrevet tidligere.

Ellers anbefaler jeg at man går etter kvalitetsserrano. Nå som den er blitt populær er det mye rart å finne i butikkene som ikke er serranoskinke ... Litt som når Gilde lager chorizo.

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105

Vedr. øl til, så vil jeg varmt anbefale DAMM Estrella. Utmerket spansk øl (lyst, smålett med godt humlepreg) som i allefall er å få tak i på Smart-club. Har også sett det i hyllene på såvel Meny som Kiwi :eek:
Akevitt? Hvorfor ikke en Simers Taffel? :D

N

nb

Gjest

KindOfBlue skrev:
Kunsten med serrano er å skjære så tynne skiver som mulig, for å frigjøre duften. Skjærer du tykke blingser med tollekniv så skjer ikke det. Om du får serrano skåret opp av en proff (i Spania finnes det folk som lever av det), så vil du få sinnsykt tynne skiver.

Skal den i ovnen bør man skjære litt tykkere, og da forsvinner selvsagt duften, men det er fortsatt smak i skinken om den ikke blir brent. Jeg elsker serrano rundt asparges, som beskrevet tidligere.

Ellers anbefaler jeg at man går etter kvalitetsserrano. Nå som den er blitt populær er det mye rart å finne i butikkene som ikke er serranoskinke ... Litt som når Gilde lager chorizo.
For the sake of good order: Jeg var ikke så veldig seriøs, mine kulinariske kunnskaper er bedre enn som så;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest

Serrano "Pata negra" skåret i tynne skiver ikke for store. La den ligge å "svette" noen timer i rom-tempratur. Serveres uten tilbehør. Gjerne en god hvitvin (Mersault for eks,) fikk det servert på Bar Mut i Barcelona. obligatorisk hvis man er i Barca (bestill bord)

K

KindOfBlue

Gjest

nb skrev:
KindOfBlue skrev:

For the sake of good order: Jeg var ikke så veldig seriøs, mine kulinariske kunnskaper er bedre enn som så;)
He-he.

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.134
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4

ref forslaget over:skal du ha skinken bar ta fruens i stedet ;D .Pesto(hjemmelaget),Syltede tomter(avskalles ,fjern gørra,båter bakes i ovn 100 grader 2 timer, marinade (av hvitvins edikk god olivenolje fersk basilikum salt sukker pepper)has over før baking.Landbrød parmesan en god riesling eller en gruner weltlinger. Listen over høvelig tilbehør er nesten uendelig.Men skivene MÅ være tynne.God fest ønskes

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2

Hòla,
Tynne skiver - nybakt fint brød, diverse oster, god olivenolje. Øl/vin
Bor faktisk 10 meter fra et jamoneria, hvor de serverer jamón Iberico de belotta (pata negra) Fy flate det er god skinke.

R

Roysen

Gjest

65finger skrev:
Serrano "Pata negra" skåret i tynne skiver ikke for store. La den ligge å "svette" noen timer i rom-tempratur. Serveres uten tilbehør. Gjerne en god hvitvin (Mersault for eks,) fikk det servert på Bar Mut i Barcelona. obligatorisk hvis man er i Barca (bestill bord)
Pata Negra er ikke Serrano. Det er to forskjellige skinketyper hvor Pata Negra ansees som høyere kvalitet og betydelig dyrere. Bellota Pata Negra er den aller beste!

Mvh
Roysen

K

Kaare G. Opsahl

Gjest

OK jeg har alltid innbildt meg at pata negra var en edel variant av Serrano. Det var en nyttig opplysning. Litt flaut da jeg har bodd i Cadiz i 2 år :D

K

KindOfBlue

Gjest

Roysen skrev:
65finger skrev:
Pata Negra er ikke Serrano. Det er to forskjellige skinketyper hvor Pata Negra ansees som høyere kvalitet og betydelig dyrere. Bellota Pata Negra er den aller beste!

Mvh
Roysen
Quando eres tan experto en este asunto espero que puedes leer esto.

Jamón serrano

El jamón serrano es un alimento en conserva obtenido a partir de la salazón y secado al aire de las patas traseras del cerdo. Este mismo producto recibe también el nombre de paleta o paletilla cuando se obtiene de las patas delanteras. También recibe los nombres de jamón ibérico y jamón de bellota. La denominación "jamón serrano" está protegida como Especialidad Tradicional Garantizada (E.T.G.) por el Reglamento de la Unión Europea 2082/92, en el que se definen las características del proceso y del producto terminado.

Son especialmente famosos los jamones que se producen en la sierra de Huelva, especialmente en Jabugo (España), en Guijuelo, pueblo de la provincia de Salamanca (España), en Los Pedroches, pueblo de la provincia de Córdoba (España) y en Trevélez, pueblo de la provincia de Granada (España). También es famoso el jamón con Denominación de Origen "Dehesa de Extremadura". Tiene gran fama el jamón de Teruel, en otra zona diferente a las anteriores, localizado en el Sistema Ibérico donde se dan unas optimas condiciones para su secado. En Portugal se utiliza la palabra "presunto" para denominar este tipo de jamón. En Argentina se distingue el jamón serrano del jamón crudo por estar el primero recubierto de pimentón y por venderse más estacionado.

En el llamado proceso de curación se pueden encontrar tres factores imprescindibles que, al conjugarse, producen una maduración ideal en los jamones.

Los métodos de elaboración artesanal y su tradición, ya histórica, los avances e innovaciones tecnológicas en la producción. Inviernos fríos y secos y veranos suaves y cortos.

K

KindOfBlue

Gjest

65finger skrev:
OK jeg har alltid innbildt meg at pata negra var en edel variant av Serrano. Det var en nyttig opplysning. Litt flaut da jeg har bodd i Cadiz i 2 år :D
Du skal ikke tro alt du leser.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Hva har du tenkt å gi den galvgamle damen da Valentino...?? ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo

Ta noen store tortillas, smør de med et lag crème fraîche, dekk så med tynne skiver skinke.
Ha ruccola-salat, hakkede soltørkede tomater (i olje) og biter av gorgonzola-ost på der igjen. Litt nykvernet pepper og balsamico-edikk, før du ruller det tett sammen. Skjæres opp i passe serveringsbiter med en tannpirker igjennom. Kjempegod tapas på en-to-tre.

Elsker tapas, og bruker å lage en 15-20 forskjellige ved lystige lag. Beregner ca. 3-4 timer på kjøkkenet. Passer alltid å ha endel ost/skinke/pølse for hånden, og handler alltid full kjøtt/oste - kvote når jeg er i sør-Europa. Har et par manchegos som har stått godt lagret i kjøleskapet i ca 3 år. Trenger jeg å si at de smaker digg! :)

En annen favoritt er varm chorizo.
Trenger ikke bruke den dyreste pølsa i disken til denne retten.
Dagen før servering, tar man en pølse eller to, av med skinnet og perforer med gaffel. Skjær opp i 10-15 cm lange biter. I en liten kasserolle varmer en opp en blanding av rødvin og tørr sherry, gjerne også en god dash portvin for sødmen sin skyld, tilsammen 3-4dl væske. Når dette koker, ha i pølsestykkene, la det koke i en god time. Pass på for pølsene kan fort svi seg i bunnen. Ta kjelen tilsides, og la stå på kjøkkenbenken til neste dag.
Prossessen har frigjort mye smak og ikke minst fett fra pølsene. Ikke bli skremt om pølsene kan se litt svartsvidde ut.
Dagen etter tas de størknede pølsestykkene ut av kjelen, skjær de opp i passe små biter og ha de tilbake igjen. Varmes opp før servering.
Yummi!!
Denne tapasen må jeg alltid ha på bordet, en slager hver gang.

G

Gjestemedlem

Gjest

God olivenolje, hvitløk og persille kvernes sammen til persilleolje.

Skjær tynne tynne skiver av steinsopp og steik dem i olivenolje. (litt ute av sesong akkurat nå dog)

Spa over persilleoljen og tilsett endel gode tynne skiver av skinken. Stek den kun 20 sekunder eller så på hver side og serves som tapa. Kanskje en sitronbåt på tallerken hvis man ønsker litt syre.

N

nb

Gjest

Rett som funker fint:

- Godt surdeigsbrød
- Raust med kvitseidsmør. evt stek brødet i en blanding av olje og smør
- Ha på rødløk og evt ferske oliven
- Ha på soltørkede tomater
- Fersk basilikum
- En dæsj god balsamico- eller epleeddik, samt god olivenolje
- Et par-tre skiver tynn skinke
- Noen parmesanflak på toppen

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.133
Torget vurderinger
1

Enklest mulig:
- Flatbrød (evt. pariserloff e.l.)
- Rømme og/eller creme fraiche
- Rogn/kaviar fra rognkjeks og/eller lodde (evt også lakserogn dersom du finner det ...)
- Assortert utvalg av hakket rå løk
foruten den fornødne spekemat - dvs Serranoskinke i ditt tilfelle.

Dette fungerer forresten utmerket med det meste av spekemat - til og med med speket hvalkjøtt ...

To suverene altrenativer til vanlig sæterrømme er rømmen fra Brimi, og rømmen fra Røsrosmeierier. Brimi sin er litt søtlig, mens Rørosmerier sin er mer tydelig surnet, jf. tradisjonell sæterrømme.

mvh
KJ

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.755

Serranoskinke kan også være råvare for pizza med gastronomiske kvaliteter:

Tynn & sprø bunn, grønn guffe (pesto) som pizzasaus, serranoskiver og mozarella. Eventuelt supplere med passende urter og grønnsaker. Enkelt, elegant og kjempegodt.

K

kbwh

Gjest

Komponenten skrev:
Hva har du tenkt å gi den galvgamle damen da Valentino...?? ;D
Et objektiv slik at hun kan ta flatterende bilder av sin kjekke mann.

Folkens, dere er fantastiske.

K

kbwh

Gjest

Det gikk med noen asparges, stekt i kinesisk stir fry olje, med revet parmesan, salt og pepper, og skinke rundt.

Tusen takk for alle tips. Jeg skal bruke samtlige i et mindre lag om litt.

Topp Bunn