4kg Serranoskinke til førtiårslaget. Tilbehøret?
Ta noen store tortillas, smør de med et lag crème fraîche, dekk så med tynne skiver skinke.
Ha ruccola-salat, hakkede soltørkede tomater (i olje) og biter av gorgonzola-ost på der igjen. Litt nykvernet pepper og balsamico-edikk, før du ruller det tett sammen. Skjæres opp i passe serveringsbiter med en tannpirker igjennom. Kjempegod tapas på en-to-tre.
Elsker tapas, og bruker å lage en 15-20 forskjellige ved lystige lag. Beregner ca. 3-4 timer på kjøkkenet. Passer alltid å ha endel ost/skinke/pølse for hånden, og handler alltid full kjøtt/oste - kvote når jeg er i sør-Europa. Har et par manchegos som har stått godt lagret i kjøleskapet i ca 3 år. Trenger jeg å si at de smaker digg!
En annen favoritt er varm chorizo.
Trenger ikke bruke den dyreste pølsa i disken til denne retten.
Dagen før servering, tar man en pølse eller to, av med skinnet og perforer med gaffel. Skjær opp i 10-15 cm lange biter. I en liten kasserolle varmer en opp en blanding av rødvin og tørr sherry, gjerne også en god dash portvin for sødmen sin skyld, tilsammen 3-4dl væske. Når dette koker, ha i pølsestykkene, la det koke i en god time. Pass på for pølsene kan fort svi seg i bunnen. Ta kjelen tilsides, og la stå på kjøkkenbenken til neste dag.
Prossessen har frigjort mye smak og ikke minst fett fra pølsene. Ikke bli skremt om pølsene kan se litt svartsvidde ut.
Dagen etter tas de størknede pølsestykkene ut av kjelen, skjær de opp i passe små biter og ha de tilbake igjen. Varmes opp før servering.
Yummi!!
Denne tapasen må jeg alltid ha på bordet, en slager hver gang.