Strøm relatert 50hz støy

The.Doctor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2017
Innlegg
198
Antall liker
208
Sted
Kristiansand
Jeg har brukt REW og Umik til å måle og kalibrere anlegget.

Har da lagt merke til at det er mye støy i 50hz. Førsøkte å slå av det meste av strøm (og anlegg) å måle igjen på natten.
Igjen så ser jeg mye støy i 50hz.
REW 50hz.jpg

(se bort fra 80hz støyen på denne målingen)

Jeg har googlet litt rundt dette og funnet ut at det ikke hjelper så mye, så da stiller jeg spørsmålet her til noen kloke hoder.

I og med at denne støyen ligger i rommet selv om anlegget er på, så er det vel ikke støy i anlegget, og man trenger ikke hum eleminator av noe slag?
Er dette støy fra 5v transformatorer til div komponenter som Minidsp osv?

Vist man kjøper en 5v transformator av bedre kvalitet, og kobler til en daisy chain, vil det hjelpe at man får ferre transformatorer som durer?
Vil det gå å kjøre f.eks 8 komponenter på en kvalitets 5v transformator?

5v.jpg

preview.jpg


Eller angriper jeg dette helt feil?

Skal forsøke å låne en emi måler for å måle strømmen i kontakten.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.013
Antall liker
20.140
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Er der 50Hz støy på måling også, når anlegget er slukket??
Hvis ja, kan det være artifakt (feil) fra din PC, eller du har et eller andet i dit hus/lejlighed,
der vibrerer med 50 og 80 Hz (den var værre) :)
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.243
Antall liker
9.477
Torget vurderinger
2
Hører du ikke 50hz støyen med ørene er det trolig innstrålt eller iboende støy i kabel/pc
 

The.Doctor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2017
Innlegg
198
Antall liker
208
Sted
Kristiansand
Gjorde endel nye målinger med bærbar PC på batteridrift stom stod utenfor rommet.

Før jeg poster resultatene så tror jeg nemmelig at jeg har målt dette feil.

Jeg kjørte RTA måling med mellom 70-140 målinger, fikk da et resultat som sa at det var støy opp i 65db ved lavere frekvenser, og det kan IKKE stemme. REW 50hz.jpg

Skulle jeg målt som normalt med sveip, da fikk jeg helt andre målinger, mer med støygulv på 35db +-

Snakket med en kompis som minnet meg på at de som lager profesjonelle målinger bruker svært avansert utstyr for å ikke ta opp støy fra f.eks pc.
 

Vedlegg

The.Doctor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2017
Innlegg
198
Antall liker
208
Sted
Kristiansand

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.597
Antall liker
3.136
Torget vurderinger
0
Jeg har brukt REW og Umik til å måle og kalibrere anlegget. Har da lagt merke til at det er mye støy i 50hz. Førsøkte å slå av det meste av strøm (og anlegg) å måle igjen på natten. Igjen så ser jeg mye støy i 50hz.
Har du noen form for luftkondisjonering ?
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.597
Antall liker
3.136
Torget vurderinger
0
Hva skjer med nivået i RTA når du beveger deg mot hvert av hjørnene med mikrofonen i hånda?
Både gulvhjørner og takhjørner.
 
Topp Bunn