6922=ECC88=6h23/6n23=6n11?....eller?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.147
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei.
Har just fått montert inn en rørbuffer i dacen min, og denne bufferen er "originalt" bestykket med 2 stk 6n11.
Iflg det jeg kan lese meg til, er 6n11 den kinesiske utgaven av 6922.

Betyr det at jeg kan hive inn hvilket som helst rør av typen 6922, ECC88 eller 6h23/6n23 (som da er den russiske ekvivalenten til 6922) ?

mvh
Proffen

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
6922 og ecc88 kan hvertfall brukes om hverandre, 6dj8, 6h23 vistnok også.
Pcc88/7dj8 fra Matsushita bruker jeg i AN dac med meget bra resultat.

Er ikke bare enkelt disse benevnelsene alltid :)

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
307
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Har brukt alle 6922, Ecc88, e188c, cca; mye snadder her.
Pass på at du ha lik bestykning pr. kanal.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.394
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Milenko skrev:

Det skjer ikke noe galt, men 6922/6DJ8/ECC88 har ikke samme glødespenning som PCC88/7DJ8.
Kan fungere i noen sammenhenger.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Milenko skrev:

Det skjer ikke noe galt, men 6922/6DJ8/ECC88 har ikke samme glødespenning som PCC88/7DJ8.
Kan fungere i noen sammenhenger.
Er forsåvidt klar over den, er vel litt avhengig av krets, blir lett surr i disse benevnelsene :)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Milenko skrev:
Lyst til å fortelle hvor du kjøpte dem? Har AN dac selv, og skulle vært moro å prøve dem :)

mvh
Lars

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
Ja,de der tallene og virkemåte må man være nesten edru for å forstå når rør byttes ???
Satte inn kt88 i dag,golde lion ganske greit... men værre med alle 81,83 0g 88 sortene ellers i anlegget.
har nok missa et par ganger :-X

Vedlegg

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
sclalars skrev:
Milenko skrev:
Lyst til å fortelle hvor du kjøpte dem? Har AN dac selv, og skulle vært moro å prøve dem :)

mvh
Lars
Upscaleaudio.com

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.147
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Flott med så konkrete og kjappe tilbakemeldinger... Takk for det! ;D
Har jo forsåvidt en viss kjennskap til 6922-rør fra tidligere, og kan kort fortelle om mine erfaringer. Spør nå likevel om litt råd ifht kjøp av rør:
Gjorde for en tid tilbake en forholdsvis grundig research, hvor jeg testet ut bl a Philips miniwatt, Tesla, Valvo, Amperex Bugle boy m.fl. (husker ikke alle fabrikatene, men mener det var en 6-7 ulike...)
Ut fra mine preferenser falt jeg totalt for Valvo! Best trøkk i bassen, herlig fysisk i mellomtonen, og glitrende oppover i frekvensene. Til sammenlikning opplevde jeg et vel ansett rør som Bugle boy som ok i mellomtone og diskant, men alt for slappe i bassen. Tesla og Philips miniwatt havnet et sted midt-i-mellom...
Så ut fra disse erfaringene, er jeg sterkt tilbøyelig til å gå for nok et par Valvo, bare jeg kommer over noen til ok priser.
Vet at der finnes good shit fra både Siemens Halske og Telefunken, men vet rett og slett ikke om jeg er villig til å betale det de rørene koster...

Tar likevel imot tips på gode rør... Noen som kjenner til f x Mazda? Andre fabrikanter?

mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.147
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Åsså var`e dessa 6DJ8-rørene da? Hva er verdt å sjekke ut av dem?
Det er rør jeg overhodet ikke vet noe om; annet enn at det etter hva jeg kan forstå, er snakk om en amerikansk betegnelse på 6922.......?

mvh
Proffen

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
Proffen skrev:
Har jo forsåvidt en viss kjennskap til 6922-rør fra tidligere, og kan kort fortelle om mine erfaringer. Spør nå likevel om litt råd ifht kjøp av rør:
Gjorde for en tid tilbake en forholdsvis grundig research, hvor jeg testet ut bl a Philips miniwatt, Tesla, Valvo, Amperex Bugle boy m.fl. (husker ikke alle fabrikatene, men mener det var en 6-7 ulike...)
Ut fra mine preferenser falt jeg totalt for Valvo! Best trøkk i bassen, herlig fysisk i mellomtonen, og glitrende oppover i frekvensene. Til sammenlikning opplevde jeg et vel ansett rør som Bugle boy som ok i mellomtone og diskant, men alt for slappe i bassen. Tesla og Philips miniwatt havnet et sted midt-i-mellom...
Så ut fra disse erfaringene, er jeg sterkt tilbøyelig til å gå for nok et par Valvo, bare jeg kommer over noen til ok priser.
Vet at der finnes good shit fra både Siemens Halske og Telefunken, men vet rett og slett ikke om jeg er villig til å betale det de rørene koster...

Tar likevel imot tips på gode rør... Noen som kjenner til f x Mazda? Andre fabrikanter?

mvh
Proffen
Disse har en magi som er vanskelig å forklare..dybde og rom klang,med forførende tildragning. Omtrent som "Rottefangeren" men og som "kongens nye klær" prisene varierer noe. Men ca 200usd pr stk for NOS i org eske.
Synes tesla også er bra,rocker mere! og bare 200svenske for dem vet du :eek:
De derre russiske 6922 var ikke noe....
ellers har æ ikke så mange sett,behøver jo 6stk pr gang,mere erfaring med 81 og 83 rør samt div utgangsrør. Men der e det jo liten forskjell ( kt88)

Vedlegg

ricardo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Proffen skrev:

Har 2stk valvo goldpin e88cc produsert den 22.02.1966 som er nummerert 2022 og 2023. Dette er rør som jeg aldri fikk brukt pga salg av cd spiller med rør. Kunne det være noe?

mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.147
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Har et par eller to liggende av de Tesla-rørene som Matts pusher. Meget mulig jeg gir de en sjanse, ja.
Ellers er det jo to stk Valvo som pr tid bare samler støv, all den tid Audion-blokkene har fått seg en liten uønsket pause i forsterkerjobben... DE rørene vet jeg jo vil funke, og jeg kan jo bare hive på plass Tesla der, hvis jeg skulle få lyst til å koble opp rørblokkene igjen...

mvh
Proffen

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
Proffen skrev:
Har et par eller to liggende av de Tesla-rørene som Matts pusher. Meget mulig jeg gir de en sjanse, ja.
Ellers er det jo to stk Valvo som pr tid bare samler støv, all den tid Audion-blokkene har fått seg en liten uønsket pause i forsterkerjobben... DE rørene vet jeg jo vil funke, og jeg kan jo bare hive på plass Tesla der, hvis jeg skulle få lyst til å koble opp rørblokkene igjen...

mvh
Proffen
He he,.... det frister med litt koselyd igjen?? En god blanding kan være rørpre og mosfet transistor effekt. Vet ikke hva som er i din? Men begge deler har sine fordeler og ulemper. Jeg bruker rør og digital forsterker under 80hz. Vurdere no å sette inn en transistor på bassene i virgoene. Men det kan bli vanskelig å kontrolere tre ulike "ratt" samtidig... ingenting er umulig. Men no er jeg midt i sortering av ervervet lp-samling.Type ,meget stor og krevende :eek:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.394
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Proffen skrev:
Ut fra mine preferenser falt jeg totalt for Valvo!Så ut fra disse erfaringene, er jeg sterkt tilbøyelig til å gå for nok et par Valvo, bare jeg kommer over noen til ok priser.
mvh
Proffen
Valvo var et heleid Philips selskap og svært mye av det som er merket Valvo er laget av Philips i Holland.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.394
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Proffen skrev:
Det er rør jeg overhodet ikke vet noe om; annet enn at det etter hva jeg kan forstå, er snakk om en amerikansk betegnelse på 6922.......?

mvh
Proffen
6922 og 6DJ8 er begge amerikanske betegnelser og identiske med ECC88. Så har du disse long life variantene i tillegg. Noen med "gold pins". Alt som er gult er ikke gull ;)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Audiomix skrev:
Proffen skrev:

mvh
Proffen
6922 og 6DJ8 er begge amerikanske betegnelser og identiske med ECC88. Så har du disse long life variantene i tillegg. Noen med "gold pins". Alt som er gult er ikke gull ;)
Er det lov å flisespikke? ;D
ECC88 = 6DJ8
Som er FORSKJELLIG fra
E88CC =6922 (=6N23P)
Forskjellen er ikke stor, men du finner den i databladene.

Arne K

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.394
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Cobra2 skrev:
Audiomix skrev:
Proffen skrev:

mvh
Proffen
Er det lov å flisespikke? ;D
ECC88 = 6DJ8
Som er FORSKJELLIG fra
E88CC =6922 (=6N23P)
Forskjellen er ikke stor, men du finner den i databladene.

Arne K
Det er lov :)
Til "vårt" bruk tror jeg ikke det er noe teknisk i veien for å bytte om på disse.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.147
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hvilke 6DJ8 er "noe å ha da"?

Ecc88/E88cc/6922/6n23 har jeg for så vidt koll på...

mvh
Proffen

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
A) Spør GOOGLE?
B) Alle du må betale over 1500/stk for? ;D

Arne K

Matts

Medlem
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
0
Mycket förvirring här ser jag!
E88CC=6922 som tål anodspänningar på ca 240-250V
ECC88=6DJ8 som bara tål anodspänningar på ca 140V
6N23P(6H23P) H=N på ryska är samma rör som E88CC men tål anodspänningar på ca 300V

Att det inte spelar roll om det är ECC88 eller E88CC går inte att säga för det beror på konstruktion, dvs anodspänningen.
Tex AUDION belastar med väldigt hög anodspänning att det nästa bara är ryska rör som passar, knappt några vanliga E88CC.
Prova stoppa in ett ECC88 där så blir det inte långlivat...

Det går alltid att stoppa in ett rör som tål högre anodspänning än konstruktionen kräver, men inte lägre...

Hälsningar
Matts

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Både ECC88/6DJ8 og E88CC skal ha en anodespenning på 90 V.Hvor har du disse anodespenningene fra,Matts?
Mvh.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
90V er typisk design verdi i arbeidspunktet.
Matts snakker om max verdier.
ECC88:
Va0=550V
Vamax=130V
Vatyp=90V

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Kabeldragern skrev:
90V er typisk design verdi i arbeidspunktet.
Matts snakker om max verdier.
ECC88:
Va0=550V
Vamax=130V
Vatyp=90V
Tror ikke jeg ville tatt sjansen på å bruke "vestlige" rør på mer enn max 110-115 volt. Har selv en pre der arbeidsspenningen er i overkant av 150 V på tre av rørparene. Da er det kun østproduserte rør som gjelder.

M

MORNING STAR

Gjest
flor skrev:
Både ECC88/6DJ8 og E88CC skal ha en anodespenning på 90 V.Hvor har du disse anodespenningene fra,Matts?
Mvh.
6DJ8 tåler bare 170 volt på anoden, da kanskje ved bruk av gridstopper.
6922 og 7308 tåler mye mere.

mvh

Topp Bunn