83db lydnivå?

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan justere lyden til å holde seg på 83db nivå uten å måtte måle lydnivået?

PC, Foobar2k, DAC + studiomonitorer

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.114
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Da må du måle lydtrykket...

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har du foreks. En iPad eller iPhone finnes det db målere å laste ned.
En viss pekepinn får du da.

N

nb

Gjest
Siden lydtrykk avtar som en funksjon av avstand til kilden blir det litt meningsløst uten å måle. Gitt et volum på stereoanlegget ditt vil lydtrykket avhenge av hvor det måles.

Les også om ReplayGain - det er et verktøy som kan normalisere lydtrykk slik at du får kompensert for at ulike inspillinger har ulikt nivå.

Skal du holde lydtrykket konstant på X dB vil du i praksis ha tatt bort absolutt all dynamikk, det er neppe noe du ønsker.

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Tja, jeg var egentlig ikke helt sikker på hva jeg var ute etter. Tenkte jo at dette handlet ganske enkelt om å justere "lydvolumet" til et bestemt nivå.

Med et google søk i dag så ser det ut for meg som at det vil være nødvendig å måle "lydnivå" uansett og da blir dette for komplisert for meg. Må innrømme at dette i utgangspunktet ikke var et viktig problem for meg.

"Many tests are done on monitors with "pink noise" that has equal energy per octave. This of course is much more accurate than using a single-frequency test tone. One recommended method is to set the pink noise out at 83 dB SPL as measured by a sound level meter with C weighting (which is the flatest response of the meter)."

Jeg har ingen fancy mobiltelefon så da får jeg ikke prøvd en enkel måling.

Ok, jeg gir meg med dette og konkludrer ganske enkelt, at dette med å stille lydvolumet til et bestemt db nivå ikke var så trivielt som jeg forestilte meg.

Topp Bunn