842 DHT PPP monoblokker.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.285
Sted
'
(Jeg finner ikke igjen tråden jeg startet om dette, så jeg begynner på nytt)

Kort om forsterkeren: Trafokoblet, direkteglødet triodeforsterker. Kjøres i klasse A, parallell push-pull, uten feedback. Utgangsrør er 4xKR-Audio 842VHD og to triodekoblede EL84 som drivere. Både utgangstrafo og interstage er kundespesifisert.

Rør levert av demostenes.no - Trafoer fra sowter UK.

Da har jeg hatt den ene monoblokken oppe og spillet en stund. Den andre ligger på arbeidsbenken min så jeg bruker en KT88-basert sak til den andre kanalen, den kan skimtes i bakgrunnen.

Lytteinntrykket er så langt kort sagt imponerende. Forsterkeren gir om lag 60 watt utgangseffekt i normal drift, men designet med interstagetrafo gjør at en har en veldig tiltalende overload/recovery karakteristikk som får den til å låte mye kraftigere enn den egentlig er. En annen ting er kontrollen i bassen: den er steinhard, mest grunnet prima rør og utgangstrafo, pluss at forsterkeren for det meste kjøres i ren klase A og uten feedback. For øyeblikket kjører jeg den med 340mA (4x85mA) anodestrøm (og drivertrinnet på 2x25mA) slik at den utvikler over 200W varme på tomgang, men så er det jo 15 minusgrader ute også.
Et slikt design har ingen problemer med å parkere en 80 watt KT88 forsterker konstruert etter klassisk feedback prinsipp.

Dette designet har overbevist meg såpass at jeg faktisk har en nedskalert versjon i tankene som jeg regner med å starte på rundt påsketider. (Det blir varmere i været etter hvert og to slike flammekastere som dette er for hardcore vinterbruk 8) ).

Et bilde av undersiden da jeg drev og målte effekt, THD og andre tekniske saker:

For de som måtte være interessert i selve byggingen og litt om tankene bak, har jeg lagt ut arbeidsloggen her: http://www.veiset.net/842/842logg.html

Jan E Veiset

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Har fulgt trådene både her og der. En imponerende forsterker :D. Er du helt i mål eller driver du på med målinger og justeringer?

stale

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
0
Ser imponerende ut. Hva slags anlegg spiller forsterkerene sammen med?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.285
Sted
'
Har fulgt trådene både her og der. En imponerende forsterker :D. Er du helt i mål eller driver du på med målinger og justeringer?
Nei, nå er det ikke så mye mer å gjøre enn å lytte (og snekre ferdig den andre kanalen).
Det jeg i utgangspunktet tenkte kunne være en kandidat for tuning var drivertrinnet, men med 0.1% THD ved 70Vrms (full utstyring av slutt-rørene) er det ikke mye å hente der. Det er så bra som det omtrent er praktisk mulig å få det.
Frekvensgangen ligger innenfor +/-0.2dB fra 20Hz-20kHz ved 40W Po så det virker som om jeg var heldig (vel, jeg gjorde målinger med ulike laster for å finne best mulig utgangspunkt) med verdiene av termineringsmotstandene for både inngangstrafo og interstage.
Og direkte glødede trioder gir noen fordeler som andre utgangsrør ikke kan vise til. ;)

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.285
Sted
'
Ser imponerende ut. Hva slags anlegg spiller forsterkerene sammen med?
En Mapletree rør-preamp, (12J5+6R7) og Shanling CD som kilde, pluss noe vinylutstyr.
Av høyttalere har jeg Klipsch RF5 og WLM Diva.

Jan E Veiset

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Antall liker
13
Veldig spennende Jane!
Det er skikkelig morsomt å lese om slike prosjekter!

Er det noen spesiell grunn til at du har valgt EL84 i triodekobling istedet for f.eks ECC99 og liknende som har rimelig like data som EL84 i triode?

Noe i denne duren er virkelig en vei jeg har lyst å gå selv, har lenge hatt lyst å prøve en slik topologi, men det koster! Antar at de custom made trafoene ikke var billige. 8)

Er det noe spesielt med utg. trafoen som ikke vises på skjema, siden du har fått den også spesialviklet?

Har du eksperimentert noe med ultrapath kondensatorer å slikt, og eventuelt alternative bias metoder på utgangsrørene? Har du prøvd f.eks. felles katodemotstand for alle utg. rørene?

Har du gjort noen beregninger på hvilken impedans "Lasarus" presenterer for en pream? Det blir vel kanskje ganske krevende last vil jeg tro.

Fortelle gjerne mer om selve byggingen og problemer du evnt hadde etc.!

Hilsen Stig

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.285
Sted
'
Jeg valgte EL84 av flere årsaker, for det første er det et effektrør som greier å levere effekt inn i utgangstrinnet (klasse 2) og det er et veldig godt audiorør: jeg kjenner ikke til rør i denne effektklassen som greier å gjøre tingene bedre mhp linearitet og slikt enn EL84 i triodemodus. Målinger gjort av drivertrinnet bekrefter dette: 0.1% THD ved over 200 volt p-p spenningssving er et veldig godt resultat.

Utgangstrafoen er spesialviklet rett og slett fordi den ikke er hyllevare. Foruten definert reflektert primærlast er den spesifisert til å greie mer enn 2x200mA hvilestrøm og en utgangseffekt på 75 watt.

Jeg tviler på jeg kommer til å endre katodeoppsettet i denne forsterkeren. Det er veldig enkelt å endre det til to felles katodekoblinger, men jeg tviler jeg vil tjene så mye på det: felles katodemotstander er heller ikke godt egnet for klasse 2.

Inngangsimpedansen er 12k ohm, det burde være en grei last for de fleste preamper.

Når vi snakker om katodekoblinger:

I utgangspunket er jeg så godt fornøyd med Lasarus at jeg har planer om å bygge en nedskalert versjon (15-20W) til sommerbruk. Denne er tuftet over samme lesten: samme driversteg med EL84 og klasse A utgangstrinn. Siden effekten her er godt under det halve blir ting litt mer håndterbart, både med hensyn til varmeutvikling, vekt og kostnader.
Et slikt oppsett kan også bygges med f eks KT88 eller 6550 men forsterkeren vil da gi mer 3. harmoniske forvrengning.

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.285
Sted
'
Ferdig!
I alle fall 99%, det mangler indikatorlamper på fronten og noe opprydding innvendig (stripsing og slikt), men oppe og spiller er de i alle fall.

Tja, da er det vel på tide å starte på noe nytt.. ;D

Jan E Veiset

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Vel i havn. Nå må du passe på ryggen også, Jan. De der kan ikke være lette å bære rundt på!

S

slowmotion

Gjest
Hva er din erfaring med spesialbestilte trafoer fra Sowther?

;)

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.285
Sted
'
Vel i havn. Nå må du passe på ryggen også, Jan. De der kan ikke være lette å bære rundt på!
De er ikke spesielt mobile nei, over 20kg per side.

Hva er din erfaring med spesialbestilte trafoer fra Sowther?
Jeg har bare gode erfaringer med custom-trafoer fra Sowter. I dette prosjektet hadde de gjort en feil med interstage trafoene, jeg påpekte at de ikke holdt spec og fikk nye trafoer viklet og tilsendt kostnadsfritt. Mange produsenter ville nok gjort ting vanskeligere ved å kreve at jeg sendte tilbake originaltrafoene før nye evt ble vurdert.
Sowter har levert alle mulige slags audiotrafoer til pro-markedet i over 60 år, så de vet nok hva de holder på med, både rent teknisk og på kundesiden.

Jan E Veiset

S

slowmotion

Gjest
Takk for info om Sowther.
Vurderer å bestille noen trafoer fra dem,
så all info er nyttig.

;)

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.245
Torget vurderinger
11
Dette er en type konstruksjon som intereserer meg såpass at jeg igår tok bilturen(8 timer tur-retur) til "verdens-premieren" av Lasarus på Sunndalsøra  :D  
Takk for gjestfrihet Jan! ,god kaffi,god musikk og mye interesant prat! Det er igrunnen ikke hver dag jeg treffer personer som har snakket med Miles Davis  ;)

Vel,jeg lovte å skrive noen ord om hvordan jeg opplevde lyden,og det skal jeg prøve på.Nå er det alltid vanskelig å forstå mye på noen få timer synst jeg,og jeg hadde tatt med meg mine Consonance Cyber 211 og Audio Note driverk og DAC,for å ha et par holdepunkt.
Koblet først opp AN cd riggen, for jeg vet at det spiller ingen rolle vilken forsterker man har viss ikke kilden har det jeg er ute etter.Etter en kort lytt konkluderte jeg med at der ikke var store forskjelene og at Shanlingen låt fint,og fint betyr for meg at det låter det motsatte av "maskin" som jeg opplever en del digitale avarter kan gjøre. Så dermed ble Shanlingen brukt resten av tiden.  

Så først ble jeg tvunget av Jan til å høre en sånn audiofil testplate ;D . Neida,Nora Jones er koselig musikk det,og Jan spillte ganske høyt og jeg satt der og hørte noe forvrenging og spurte om det var noe som klippet.For meg hørtes det akkurat ut som når en overstyrer rør,men så skrudde Jan ned og da kunne en selv på lavt volum høre at der er en forvrenging på stemmen hennes når hun dro til noen plasser.
Uansett så var det første som slo meg ved gjengivelsen at det var veldig gjennomsiktig,dynamisk og livlig.I grunnen har jeg problemer med å finne noen holdepunkt og karakteristikker av monoblokkene,for det låt så helhetlig.Jeg hørte musikk og det var vanskelig å koble inn lyd-analyse delen av hjernen  ::) Og det sier vel forsåvidt det meste eller?  

Så koblet vi opp Cyber 211 som er single ended monoblokker på ca 16watt,og jeg har hatt en følelse av at det er vanskelig å gjøre en forsterker stort bedre enn dette innen rimelighetens grenser prismessig,og jeg fekk en god bekreftelse på at dette også er svært gode forsterkere.
Selv klarte jeg ikke å høre spessielt store forskjeler,men Lasarus har nok litt mer dynamikk og livlighet,spessielt når en spiller litt høyt og med mer komplisert musikk.Mulig at Lasarus hadde litt mer kroppslighet i lyden,uten at det betydde mindre gjennomsiktighet,tvert imot.Men dette kan også vere pga at de er en del kraftigere enn Cyber 211,og driver bassen i Klipsch Ref. 5 bedre.
Skulle sikkert klart å funnet flere forskjeler over tid,men førsteinntrykket var at vi lyttet til 2 virkelig gode forsterkere.
Nå er min erfaring at trafoer blir bedre over tid,så jeg tror nok Lasarus blir enda litt bedre med en 4-500 timer med god musikk!!
Du kan kanskje si mer om hvordan du opplevde forskjelene mellom de 2 ,Jan ?

Jeg tror at jeg med rimelig stor trygghet kan si at Lasarus er den beste forsterker jeg noensinne har hørt(bør vel kanskje også nevne Leif Christensens,LMC, sine 300B monster i samme slengen!  ;)  ) ,og for meg betyr det et produkt som setter minst mulig egenlyd på signalet som går gjennom.
Desse monoblokkene koster visst noe sånt som 50.000,-i deler tilsammen! ,og jeg tror at monoblokkene kommersielt for salg fort ville ligge en plass mellom 100-500.000,- alt etter vilket navn som stod på fronten.
Lynn Olson har jo laget noe ala det samme i Amity,Karna ; http://www.nutshellhifi.com/triode1.html  , og han mener at dette er konstruksjoner helt på høyde med Ongaku og dyreste Wavac for å nevne noen.

Så igjen takk for gjestfrihet Jan,og en unik sjanse for meg å lytte til en fantastisk forsterker blant majestetiske fjell på Sunndalsøra!!  :)

Topp Bunn