8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Vet RJEL har prøvd å bytte vifte uten at det hjalp nevneverdig, men hvor stillegående vifte han prøvde er jeg usikker på. Har likevel troen på at det blir bedre med de aller beste(stilleste) som er på markedet nå.
    Har en musikk-pc med tre vifter(tror jeg) og den er i mine ører helt tyst. De er av merket Be Quiet
    Nye vifter er montert og øre er lagt helt inntil ampen. Helt umulig å høre viftene gå, bare litt trafobrum igjen.
    Enorm forskjell
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Nå er vel støygulvet så lavt at det eneste du kan høre er sjøen på en stormfull dag:)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Etter en stille morgenstund med musikk på lavt volum, må innvesteringen ses på som meget vel anvendte penger, selv om 2000 kr er hinsides mye å bruke på hifi;) To vifter av det gode slaget, bytte av tre releer og to effektmotstander på softstartkortet, pluss arbeide. De som jobber med reparasjon av elektronikk blir ikke millionærer over natten.
    Takk til Brian H
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Du får vurdere klasse d forsterkere når/hvis de du har går dukken. Der trenger man hverken vifter, kjøleribber eller svære kabinetter. :) Slik som dp låter sikkert bedre altså. ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Er vel samme hva en bruker av D eller DP, har bare ikke funnet kraftige nok amper med høy nok gain på klasse D siden.
    Hvis dynamikk hadde vært å ønske skal det visst brukes rør og horn. Klarer meg greit med den flate lyden jeg har
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Er vel samme hva en bruker av D eller DP, har bare ikke funnet kraftige nok amper med høy nok gain på klasse D siden.
    Hvis dynamikk hadde vært å ønske skal det visst brukes rør og horn. Klarer meg greit med den flate lyden jeg har
    Jeg tror nok med ganske stor tro på meg selv at du kommer til å høre stor forskjell på klasse a/b og klasse d. Jeg gikk fra "slapp" Nad S200 til to brokoblede anaview ams1000 (skal vel yte 900w@4 og 580w@8), da per høyttaler.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Jeg tror nok med ganske stor tro på meg selv at du kommer til å høre stor forskjell på klasse a/b og klasse d. Jeg gikk fra "slapp" Nad S200 til to brokoblede anaview ams1000 (skal vel yte 900w@4 og 580w@8), da per høyttaler.
    Den ene gangen jeg har prøvd klasse D opp i mot min DP' i mellomtonen var knusingen de utførte nesten litt ufin. NCore 400 låt paddeflat uten nerve.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Den største forskel jeg oplevede ved at gå direkte fra Klasse A til Klasse i var Headroom .
    Ved lytning til klassiks musik var det mest tydeligt ved stille passage til hvor alle slår og puster spiller på alle instrumenter/Stemmer på samme tid.
    Her kunne klasse i forstærkeren holde afstanden imellem instrumenterne og samtidig leverer klarhed/ ren lyd
    Dette kunne Klasse A forstærkeren på ingen måde gøre.
    De leverer 3000W i 4 Ohm men de belastes pt i 1 Ohm ca. Dette ville Klasse A forstærkeren heller aldrig kunne klare :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Til denne test brugte jeg 2 Forskellige stykker klassiks musik .
    Wagner Valkyrien
    Tchaikovsky Symphony No. 4 in F minor/ Finalen
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Ingen vits for min del, alt kolapser jo totalt på høyt volum her. Har jo ikke kompresjonsdrivere og horn.
    Du har ret. Netop derfor synes jeg at HiFi højttalere er så begrænset. I mit opsæt er det kun diskant horn der har kompresjonsdrivere.
    Resten har alm enheder med papmembran . Dog sidder mellemtone enheder i en waveguide :)
    Men der er meget areal
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ingen vits for min del, alt kolapser jo totalt på høyt volum her. Har jo ikke kompresjonsdrivere og horn.
    Du har fått deg waveguide? Waveguide har også blitt kalt minihorn...

    Men du har rett i at diskantene dine er ubalanserte i forhold til den kapasiteten du har i lavere toner😜

    😂
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Den ene gangen jeg har prøvd klasse D opp i mot min DP' i mellomtonen var knusingen de utførte nesten litt ufin. NCore 400 låt paddeflat uten nerve.
    Nå har jeg kun "sammenlignet" Nad S200 og Anaview, men jeg er nok enig i utsagnet ditt. Jeg liker fortsatt klasse a/b lydsignaturen bedre enn klasse d. Hva gjelder kontroll og slikt så synes jeg at det er likt, jeg spiller aldri "grisehøyt".
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hm, jeg bruker 4x Nc400 på mine taletuter. Er de ubrukelige til musikk, altså? Jeg har forøvrig et par nc400 monoblokker til overs hvis noen vil bytte de i noe mye bedre så jeg får testet hypotesen her :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Nå har jeg kun "sammenlignet" Nad S200 og Anaview, men jeg er nok enig i utsagnet ditt. Jeg liker fortsatt klasse a/b lydsignaturen bedre enn klasse d. Hva gjelder kontroll og slikt så synes jeg at det er likt, jeg spiller aldri "grisehøyt".
    jeg spiller aldri "grisehøyt"

    Jeg spiller sjældent meget højt. Ikke alt kan eller skal spilles højt. Men jeg kan :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det er mellomtone og middbass som er svakeste ledd
    Jeg er ufattelig nysgjerrig på hvordan du ville opplevd forskjellen på lyden med Audiolense målt i ett punkt slik du har nå og målt i flere punkt før korreksjon. Har du forsøkt å ekspirementere med det?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Jeg er ufattelig nysgjerrig på hvordan du ville opplevd forskjellen på lyden med Audiolense målt i ett punkt slik du har nå og målt i flere punkt før korreksjon. Har du forsøkt å ekspirementere med det?
    Trenger ikke. Emo har prøvd. Det ble flatt og udynamisk.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Høh, det var rart. Ikke min opplevelse, men det er lenge siden jeg har hatt Audiolense i bruk så kan jo hende. Synes du kan forsøke så smått neste gang målebasillen tar deg, så har vi iallefall flere datapunkt å referere til 😀
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Høh, det var rart. Ikke min opplevelse, men det er lenge siden jeg har hatt Audiolense i bruk så kan jo hende. Synes du kan forsøke så smått neste gang målebasillen tar deg, så har vi iallefall flere datapunkt å referere til 😀
    Emo og mitt anlegg er ikke i din klasse
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Nei, det er mellomtone og middbass som er svakeste ledd
    Nja, tenkte på pur SPL i dette tilfellet.

    Ellers er det jo tankevekkende hvis en diskant er sterkeste ledd i dine høyttalere gitt fotavtrykket på resten av anlegget😱🥴😉
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan ser et typisk musikk-spektrum ut i spl mot frekvens? Ser vel noenlunde slik ut;

    fadb-f4.gif



    Ikke sikkert det er noe misforhold mellom diskant og resterende komponenter i praksis.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan ser et typisk musikk-spektrum ut i spl mot frekvens? Ser vel noenlunde slik ut;

    Vis vedlegget 649038


    Ikke sikkert det er noe misforhold mellom diskant og resterende komponenter i praksis.
    Ingen tvil om at musikk og vanlige lyder i det daglige i gjennomsnitt tenderer til å ha en fallende oktavlinje, i all fall på litt avstand. Men et gjennomsnitt kan skjule mye (slik jeg har kritisert en del lydforskning for å ikke være helt åpne om). Nedenfor ser du en oktavanalyse basert på en bil som kjørte forbi meg mens jeg gikk langs en riksvei tidligere i dag. Fordi bilen kjørte forbi meg på «min» side blir oktavplottet flatt ganske lenge før det faller av.

    Noen ganger trenger man linearitet i hele systemet, og da er det greit å på forhånd vite om systemet klarer ufordreide topper («peaks») på 95 eller 125 dB. Min hypotese er at man raskt hører om et system fordreier eller ei, og da er noe av gleden borte - uavhengig om fordreiningen skjer «oppe» eller «nede».

    Det bør bemerkes at det jeg skriver om her ikke gjelder @The Shy sitt anlegg, som er et nær-/midtfeltsoppsett. Der er det ingen fordreining i selve driverne før man er langt forbi helseskadelige nivåer.

    2C4867DE-2959-4404-BFBF-F54CA9227F0B.jpeg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Det er steikje sikkert, ikke rommet deres heller! Om noen tiår har jeg sikkert nådd dere til anklene 💪
    Handler ikke om hva som er best, det blir vi aldri enig i, men det handler om at vi to har mål om mest mulig direktelyd og best lyd på et sted i rommet - SS
    Rett og slett en annen idrett, som Golf mot MMA
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Handler ikke om hva som er best, det blir vi aldri enig i, men det handler om at vi to har mål om mest mulig direktelyd og best lyd på et sted i rommet - SS
    Rett og slett en annen idrett, som Golf mot MMA
    De fleste er vel enige om hva som er best? Best er det man liker/trives best med på individuell basis. :)

    Jeg tenker at måten man måler og korrigerer på ikke har betydning for målet deres om mest mulig direktelyd og best lyd på én plass, så lenge målingene som brukes er fra samme ramme i rommet som man sitter.

    Det er meget mulig at det er bedre å måle i ett punkt enn i flere med Audiolense, både på generell basis og spesielt i slike situasjoner som deres med dominerende direktelyd, men siden det definitivt ikke var tilfelle hos meg lurte jeg på om det var et unntak eller om flere har opplevd det samme.

    Det er så sinnsykt lett å måle dårlig at det kan like godt ha sammenheng med det som med metode. Jeg får prøve igjen 👍
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Etter et besøk i går stakk kona til meg en kalender der det står når hun er på jobb. Ønske er at du prøver å få til at besøkene kommer mens jeg er på jobb, var beskjeden.

    Besøket som fikk volumknotten for seg selv, kjenner jo anlegget litt fra før.

    kalender.jpg
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.474
    Torget vurderinger
    1
    Ser det er klarert med datoen jeg dukker opp, ikke at det hadde vært så farlig da jeg vil beholde hørselen i motsetning til denne gjengen
    Horn.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Ser det er klarert med datoen jeg dukker opp, ikke at det hadde vært så farlig da jeg vil beholde hørselen i motsetning til denne gjengen Vis vedlegget 649348
    Håper du kan komme ganske tidlig så kan det måles og fikles litt(litt bruk av ørene også) Dagen før er jeg på en mini hifitur, og samler mer nyttig info. Du blir vel med på minst ett av besøkene? Snicker-is hadde på sin snartur her også innspill som er verdt å prøve ut.
    Konserten med Eggum er jo ikke før 21.00
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.474
    Torget vurderinger
    1
    Satser på at det blir tid til noen timer med oppvarming og har du avtalt tid for første besøk?

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn