8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    I oppsettet mitt har overgangen til bassen, eller retter sagt hyllens utseende mellom 40 og 400 Hz en ganske stor påvirkning av opplevd lyd.

    Hvordan få den perfekte balanse der? Jeg finner den ikke helt, og kanskje er det på grunn av mine OB i området.

    Her er to med forskjellige goder, og det er den øverste som er brukt en lang periode nå. Den nederst er mekket av nysgjerrighet etter siste besøk - Ganske betydelig mer smekk i den øvre bassen.
    overgang.PNG
    overgang 2.PNG
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    For meg ser den nederste mer riktig ut.
    For mye "knekk", så mister man også en del av energien der. Spesielt det som er midt i knekken.

    ...trur eg.

    Husker ikke åssen min target ser ut nå. Har ikke rørt AL på måneder.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Blei litt nysgjerrig, så jeg tusla ned i hula å titta litt på PC'n.
    Min target følger jo avrullingen i bassen så responsen på venstre side må man bare se vekk i fra. 😝

    Det innafor rødt felt blir vel det samme som du viser over her.

    balle2.jpg
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    I oppsettet mitt har overgangen til bassen, eller retter sagt hyllens utseende mellom 40 og 400 Hz en ganske stor påvirkning av opplevd lyd.

    Hvordan få den perfekte balanse der? Jeg finner den ikke helt, og kanskje er det på grunn av mine OB i området.

    Her er to med forskjellige goder, og det er den øverste som er brukt en lang periode nå. Den nederst er mekket av nysgjerrighet etter siste besøk - Ganske betydelig mer smekk i den øvre bassen.
    Vis vedlegget 650492 Vis vedlegget 650493
    Det er ingen «fasit» på spørsmålet ditt hvis du lytter til musikk. Hvordan kan vi vite hva slags kurve musikken ble produsert etter i studio? Derfor vil man forgjeves lete etter «riktig» kurve, primært (nesten utelukkende?) i det bassområdet du nevnte.

    Det hadde vært mye enklere om alt var produsert etter en linjalrett, vannrett kurve (i alle fall fra 300-500 Hz og nedover) samtidig som konsumentene brukte DSP for å få ned den ekstra romforskyldte energien som forplanter seg i de nedre oktavene...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    I oppsettet mitt har overgangen til bassen, eller retter sagt hyllens utseende mellom 40 og 400 Hz en ganske stor påvirkning av opplevd lyd.

    Hvordan få den perfekte balanse der? Jeg finner den ikke helt, og kanskje er det på grunn av mine OB i området.

    Her er to med forskjellige goder, og det er den øverste som er brukt en lang periode nå. Den nederst er mekket av nysgjerrighet etter siste besøk - Ganske betydelig mer smekk i den øvre bassen.
    Vis vedlegget 650492 Vis vedlegget 650493
    Det er klart det blir mer smekk i bassen med den nederste kurven. Den smekken har senter 100-300 Hz eller deromkring.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Burde ligge min bas indstilling op. Man kan roligt sige det er noget anderledes :rolleyes::cool::)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Kræver man tænder Pc . Åbner programmet tager et foto og ligger det op. Det er bare op ad bakke :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Det meste at det du ser er jeg kommet frem til ved at lytte. Men måtte erkende at der skulle en måling til . Ved denne måling fik jeg bekræftet at der var en del udfasninger .
    Så eks den hævning der er + 11dB er målt til ca - 11dB. Osv (Nok fordi de står så tæt)
    Alle de målinger der blev lavet fik jeg efterfølgende en mappe med alt der blev målt. Men kan ikke åbne dem.
    Men jeg kan dog sige at trods min stue kun er 25 Kvm oplever jeg en bas med et drive og respons der hurtig stort set ingen unoder i lytte position .
    Giver det mening The Shy
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du er en soss, mangler vel hvitvin glasset. Men det er jo mye verre at ølet ikke er tilstede..:)
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.704
    Antall liker
    4.867
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    I følge kalenderen du fikk av kona er hun borte fra 16.00 - 22.00. Drikker du bare med en hånd i dag? Og hva gjør den kaffekoppen under bordet? 😆
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    To gangero_O kom jo ned under seansen og lurte på om vi fortsatt var venner etter Roald sine musikkvalg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Oops! For en fornærmelse! Beklager så meget. Og korrekt glass til riktig drue. Har ennå ikke fått anledning til å smake den.

    Så jeg melder pass mht. spørsmålet...
    Her i huset er vi ikke så nøye på det, så de glassene blir brukt til andre druer også. Vinen var forresten etter min smak - lettdrukket.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Du drikker alene. Dumpet?
    Han kom omsider. Oslo - Langesund er langt. Estimert kjøretid med elleve ladestopp underveis blir 4.5 timer. Hjelper lite å komme fort opp i fart da. Dieselpurka mi klare distansen på under to timer på lovlig vis.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Den største forskel jeg oplevede ved at gå direkte fra Klasse A til Klasse i var Headroom .
    Ved lytning til klassiks musik var det mest tydeligt ved stille passage til hvor alle slår og puster spiller på alle instrumenter/Stemmer på samme tid.
    Her kunne klasse i forstærkeren holde afstanden imellem instrumenterne og samtidig leverer klarhed/ ren lyd
    Dette kunne Klasse A forstærkeren på ingen måde gøre.
    De leverer 3000W i 4 Ohm men de belastes pt i 1 Ohm ca. Dette ville Klasse A forstærkeren heller aldrig kunne klare :)
    Mod hvilken klasse A?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Her i huset er vi ikke så nøye på det, så de glassene blir brukt til andre druer også. Vinen var forresten etter min smak - lettdrukket.
    Tenk og hatt mulighet til å sette på noen gode vinylplater der du satt i ensomheten og bælmet vin og ventet. Tenk så koselig! Mmm! ♥
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Mod hvilken klasse A?
    Da jeg læste dette (se foto) måtte jeg bare give denne forstærker en lyt. Derefter var den købt. Varm behagelig lyd til mine Snell Type B. Nok den bedste forstærker jeg har haft ... til prisen.
    At den kunne/burde arbejde med en 16A sikring gav mig troen på den ville kunne trække hvad som helst .)
    20200717_101622.jpg
    vincent-sv-238-mk-inside.jpg
    type_b.jpg
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Man kan købe stik der er sikkert med en 16 A sikring med et 230v udtag.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    Han kom omsider. Oslo - Langesund er langt. Estimert kjøretid med elleve ladestopp underveis blir 4.5 timer. Hjelper lite å komme fort opp i fart da. Dieselpurka mi klare distansen på under to timer på lovlig vis.

    Det er vanskelig med tall og tider, men med god innsats fra meg fikk jeg i det minste lært deg klokka, trodde du hadde fått til telling også, men et stykke ut i Eggum konserten forsvant den ferdigheten :rolleyes:

    Forresten var Eggum glitrende god, selvironisk og beskjeden som de fleste fra den kant av landet
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det blasfemi å spørre hvem/hva Lynnie er? :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn