8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    Tar litt tid å venne seg til kvalitet når man er vant med plast og syntetisk……..;)

     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Enkelte ganger er jeg glad jeg kan låse døra til garasjen... Lynni er ikke helt greia.. :cry: :giggle:
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Liker Lynni plata veldig godt jeg. Må riktignok spilles i smug hjemme, men men.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har et omvendt problem. Kjerringa sendte meg tekstmelding under sesjonen og lurte på hvorfor i helvete jeg aldri spilte Lynni for henne...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Blitt litt ekstra tid for lytting denne uken da arbeid ikke har gått helt som planlagt. En liten tur bort til emokid har gitt ekstra påfyll av godlyd :)


    Har jo klart å annonsere endestasjonen for hifi'en, noe som selvfølgelig ikke er helt sant, men når det komme til innkjøp av nye komponenter er vel sviktene utsyr eneste grunn framover.

    Blir bare mer og mer glad i den nye diskanten og synes ikke den gjør skam på seg i forhold til TAD 2002 eller 4003 brukt helt opp
    Sier som emokid - hardware er på plass og det kan konsentreres 100% på rom og dsp innstillinger.
    Mulig diffusor, demping av middbasser, og har tidligere tvihold på delefrekvensene(60, 500, 2500Hz.) og flanker, men har begynt å lukte på de mange mulighetene derom.
    Innvesteringen nå blir plank, leie inn ekspertise fra Oslo for finslip på Audiolense, men først vil jeg prøve en god periode på egenhånd og kanskje bytte til nyeste helt bugg-fri Audiolense utgave.
    Den jeg har nå klarer aldri å regne ut høyre og venstre simulering likt. Det er alltid en del mer rufs i den ene kanalen.
    I mange tilfeller blir det helt koko! og det høres også helt koko ut.

    SR
    sr høyre og venstre.PNG
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Er det noen som har forslag som kan virke inn på opplevelsen av plassering av stemmer i dybdeplanet, f.eks. tonale forandringer?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    Et punkt på 2k med ikke alt for stor q mener jeg burde ordne dette
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg mener rett, fallende linje fra ca 100-5k gir rett plassering, rett størrelse og rett timber.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Grønn er target i Audiolense og svart er rett strek tegnet i paint. 130 Hz til 5 kHz.
    Target fra 130 Hz til 5 kHz.png


    Grønn har fall på 2,5 db og 0,5 db kul
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    ^^smak og behag. Timbre blir ikke mye preget hvor mye det faller, men av hvor mye det kurver.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Grønn er target i Audiolense og svart er rett strek tegnet i paint. 120 Hz til 5 kHz.

    Grønn har fall på 2,5 db og 0,5 db kul Vis vedlegget 652504
    Det burde vær ganske likt, men hvis du så hever kraftig lengre ned (som du har gjort) så kan det påvirke hvordan det lengre opp oppleves.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Det burde vær ganske likt, men hvis du så hever kraftig lengre ned (som du har gjort) så kan det påvirke hvordan det lengre opp oppleves.
    Ja den sedvanlige hyllen er på plass og er nå på 3.5 db opp til 60 Hz. Prøvd uten, og ørene mine takler bare ikke dette.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ja den sedvanlige hyllen er på plass og er nå på 3.5 db opp til 60 Hz. Prøvd uten, og ørene mine takler bare ikke dette.
    Det er mange som synes det låter best med en hylle i bassen. Godt at man kan velge.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Har som sagt fått feriegjester i den andre delen av den vertikaldelte boligen som er mitt husly. De var så mange i går at de måtte låne gjesterommet inne hos oss.
    Påskjønnelsen ble et par flasker vin - en hvit og en rød (de to bakerste) Den til venstre er av samme slag som jeg konsumerte sammen med Roald for et par uker siden og en jeg kjøpte igjen fordi den traff mine smaksløker midt på. Riktig glass har jeg jo også:D
    Roald og samboer innlosjerer på gjesterommet i morgen for ny konsertopplevelse og da er jo listen lagt ;)

    Hadde også Dr. Dyregod på en snarvisitt i dag. Full gass i en ellers hektisk arbeidsperiode. Må nok drikke litt a-typisk meg i morgen kveld - Må på jobb fredag.
    Men litt smaking blir det - Skål!!!

    vin.jpg
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Takker Roald og samboer for en hyggelig To dagers visitt der undertegnende skulle vise fram både anlegg og "byen" Langesund i full blomst.

    Liste legges når verten stikke av på jobb og lar besøket måtte ordne frokost og underholdning selv. Skal sies at Roald er meget selvgående, så derom ble det lite problemer.

    Verre blir det når byen skal vises fram. Selv i et fantastisk vær framstår Langesund som en utdødd by i forhold til det vanlige yrene folkeliv det pleier å være her på denne årstiden - spesielt på kveldstid
    Litt usikker på om det ble noe bedre når han drar med samboer ned i hulen min for demo av lyd. Hun er aktiv i korsammenheng og ser flere tiår yngre ut en oss gamle gubber, og hører vel også dertil bedre.... kommentaren var at det lått fint og ørevennlig;)
    Når alt kommer til alt er jo det en god ting når det kommer fra så sindige og balanserte folk.

    Har kjent Bergenseren Roald i sikkert 15 år og vil vel påstå at han ikke har den brautende tendensen de har som rykte. Kjenner jo også Kamana og han er likedan. Må være noe feil med de ryktene.

    Han skryter i hvert fall ikke av seg selv, noe en annen stakker kanskje kunne lært noe avo_O
    Dette har han ikke fortalt meg - Gratulerer!!

    NM 2020.
    karate.png


    God tur nedover til Danmark og håper du kan plage flest mulig hifi-Dansker
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Guttungen i huse hadde invitert noen venner til rekefest, og det som høre med, på terrassen vår. Velloppdratt ungdom og nesten ned på knærne i bønn om noen låter på anlegget. Noen hadde hørt før og et par nye hørte for første gang. Han ene som hadde hørt dette før, var solgt fra sist gang og var hekta på hifi - du har gitt meg en ny hobby sa han. Det synes jeg var hyggelig.
    At de hører bedre enn oss gamle er vel hevet over en hver tvil, og de fanger lydbildet ganske momentant og opplever litt større dybde og mindre hodetelefon lignende lyd en enkelte andre har gjort her. De peket på at lyden kom fra alt annet enn fra høyttaler, med et spenn som går gjennom naboleiligheten - enigheten var stor om en tydelig scene og et univers av lyd der de kunne se artistene stå foran seg på ekte. Jeg som har sitter her i tusenvis av timer forstår akkurat hva de forteller.
    En av de var i begynnelsen hundre prosent sikker på at det var innebygde høyttalere i akustikkpanelet på frontveggen. Er ikke det sa jeg. Svaret var "jo når du sier det så er jo lyden ennå lengre unna.

    En litt annen og hyggelig berikelse i hobbyen :)
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja, det er morsomt. De fleste unge oppdratt på pluggfi og planker, tar poenget med seriøs tokanal umiddelbart og sitter som tente lys mens scenen tegnes opp rundt dem. Tror ikke vår tilnærming har gått helt ut på dato.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Begynner å bli kjent med denne veien i forbindelsen med helgejobb. I hvert fall en som følger med litt her som bør kjenne seg igjen.:)
    På vei til jobb (2).jpg
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Var det en molte bak gaustatoppen 🤣
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Ja, på jobb. Søndag var satt av til en lite tur. Gikk fra Kvitåvatn.
    rundtur.png
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ett bær???
    Kjerringa mi plukka 3,2 kg multer på to timer forrige uke. 😜
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk for lytten, ja! Jeg synes det låt knallgodt nå. Sitter på et bittelite iPhone-tastatur, men skriver mer når jeg får tilgang til Macen min.

    Mvh
    Får vel utdype litt, da.

    Sist jeg var i Langesund, låt anlegget annerledes. Den gang var lyden preget av en helt ekstrem detaljrikdom, noe som gjorde det lekende lett å følge hver eneste tråd i opptaket. Innvendingen min den gang var at den skrudde lydpreferansen gjorde det lettere å obdusere opptaket enn det ga fornøyelsen av å lytte til musikk. Sikkert en helt fantastisk egenskap for en mastering-ingeniør, men ikke noe jeg etterstreber hjemme. Lydbildet bidro også til den følelsen, jeg følte at jeg satt inni verdens største øretelefoner.

    Det første jeg la merke til denne gangen var at alt låt mørkere og mindre hifi. The_Shy fortalte at det var mest ratting av de aller dypeste frekvensene som ga denne effekten. Heldigvis var alt det andre der, det var ingen tegn til at økningen i dypbassen maskerte noe i diskanten. For meg fikk både stemmer og instrumenter mer "kjøtt og blod", og den lille økningen i brysttone på alle vokaler gjorde at alt fikk et islett av mer nærvær. Følelsen av mer nærvær ga forøvrig også et litt annet lydbilde, det var som om hovedinstrumentene og stemmene la seg såvidt fremfor nesen på meg.

    Jeg likte det veldig godt. Når jeg kommer hjem, kommer jeg til å eksperimentere litt med å ratte litt helt nede i bassen, men jeg er langt ifra sikker på at jeg får til samme effekten i tkr Towers.

    5F326D4D-0C25-41EB-B566-6660C0351A36.jpeg



    Mvh
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja, på jobb. Søndag var satt av til en lite tur. Gikk fra Kvitåvatn.
    Vis vedlegget 655029
    Du må stikke en tur opp i hulderhula også.
    Gå opp fra Stavsro, ned til Heddersos over brua og langs etter Heddersvatn opp ved høyde 1414 ca.
    Ser hula fra Stavsro, ikke lange turen. Hender det er stengt inn ditt pga rasfare.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Har som sagt fått feriegjester i den andre delen av den vertikaldelte boligen som er mitt husly. De var så mange i går at de måtte låne gjesterommet inne hos oss.
    Påskjønnelsen ble et par flasker vin - en hvit og en rød (de to bakerste) Den til venstre er av samme slag som jeg konsumerte sammen med Roald for et par uker siden og en jeg kjøpte igjen fordi den traff mine smaksløker midt på. Riktig glass har jeg jo også:D
    Roald og samboer innlosjerer på gjesterommet i morgen for ny konsertopplevelse og da er jo listen lagt ;)

    Hadde også Dr. Dyregod på en snarvisitt i dag. Full gass i en ellers hektisk arbeidsperiode. Må nok drikke litt a-typisk meg i morgen kveld - Må på jobb fredag.
    Men litt smaking blir det - Skål!!!

    Vis vedlegget 652980
    Gled deg til den til høyre; Chateau Musar 2013 er riktig lekker etter min ringe mening og erfaring.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn