8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Hva faen var det med pinnen din , Endpoint. Ikke en dritt igjen på pc'en etter du dro
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Vi får bare finne ut av hva som har skjedd. Det er i hvert fall Ikke noe igjen på min pc
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Var en del borte fra pc'en, noe som er ganske mystisk. Vi forlot bare rommet uten å slå av noe som helst. Vi skulle bare ned i sentrum for litt påfyll av mat, og så hjem igjen for mer musikk. PC'en er jo heller ikke koblet til nett.

    Har måtte installert JRiver på nytt og sette alle innstillinger på nytt - Nå spiller det musikk igjen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Fikk litt lytting bak sweeetspot, så det var helt topp det. Hyggelig å treffe andre uansett, og jeg tar gjerne turen igjen.
    Ta turen alene så er sweetspot ledig hele tiden. Det er der trøkket treffer absolutt best, selv om det går grei andre steder også.

    Ellers takker jeg for et bra oppmøte, vi ble jo 8 tilsammen.

    Det sosiale er jo den beste biten.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Dette forsvinningsnummeret av div på pc'en tok også med seg asio-driveren, så nå bruker jeg WASAPI. Innbiller meg at det er noe mer sløret.

    Andre med samme innbilling?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Dette forsvinningsnummeret av div på pc'en tok også med seg asio-driveren, så nå bruker jeg WASAPI. Innbiller meg at det er noe mer sløret.

    Andre med samme innbilling?
    Er ikke i stand til å høre forskjell, men du etterlyste andre med samme innbilling, så beklager støy! 😁
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Har Lastet ned ASIO driveren på lapptoppen, men skal gi WASAPI litt tid før jeg installerer den.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Tok et utsnitt fra webkameraet på Vierli, og utsikten over langrennsløypene vi har tilgang på når hytta besøkes om vinteren.

    Gleder meg sykt til vinteren og den to måneders vinterferien :)
    vierli.png
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Gleder meg jeg også, ble veldig dårlig med ski forrige vinter. Ligger tydeligvis litt etter på hytta vår ;)

    Veranda - 10-10-2020, 11.15.36am.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Hytta mi ligger 200 meter lavere og der er det nok mer sludd og regn. Har ikke webkamera der. Var på hytta i går ettermiddag for en jobb jeg måtte gjøre før snøen kom. Skulle egentlig gjort det i dag men så på værmeldingen og raste opp etter jobb i går.

    Blir et litte hifi-treff hos ArneM i dag. Håpet å treffe på Mafiabossen fra Island:cool:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Haken er att mann må bestille 20 stk til den prisen.
    Får jeg plass til det må mann tro;=)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det er jo alltid vanskelig å svare bastant på om A og B er like gode, elle hvilken som er best, for i de fleste tilfeller er det ting som den ene gjør best, og annet som den andre er bedre på. Derfor skal jeg ikke svare verken ja eller nei på akkurat det, men jeg kan jo forsøke å si litt om hva slags egenskaper de har og hva som skiller dem.

    Dette er to drivere som er mer like enn de er ulike. Men Hipower-driveren ligger 1dB lavere i følsomhet enn PD-driveren. En annen konsekvens av dette er at PD-driveren trenger 50% mer kassevolum for å gjøre samme jobb.

    Begge har 6" spole, ikkeledende spoleform og stor ferritt. Men selv om PD-driveren har høyere magnetgap (15 vs 12mm) har den allikevel lavere kraftfaktor. De er begge 8-ohms drivere, men Re på PD-driveren er litt lavere enn på Hipower, så forskjellen er litt mindre enn den ser ut som på papiret.

    Allikevel er altså forskjellen i T/S-parametre i hovedsak en konsekvens av at Hipower har litt høyere masse og litt kraftigere motor. Men siden forholdstallet mellom de to er omtrent identisk har de samme praktiske frekvensrespons nedover.

    Hipower har en del høyere Le. Igjen, en parameter som er litt mindre ulik enn den ser ut for på papiret på grunn av forskjellen i Re som også bidrar. Imidlertid er det rimelig å anta at noe av denne forskjellen kan tilskrives et undercut polstykke på PD og et mindre eller ikke i det heletatt undercut polstykke på HP. Uansett, begge bør nok ikke brukes over 200Hz, men oppover i frekvens kan det potensielt være at HP begynner å låte litt "muddy". Her er det viktig å merke seg at dette ikke er en enkel parameter å måle. Når det er sagt så stiger også HP-driveren noe mer mot høye frekvenser enn PD-driveren. Sammenlikner vi med bunnpunktet på kurven kan vi nok slå fast at HP-driveren uansett har høyere relativ induktans. Til aktive applikasjoner delt ved typ 100Hz vil imidlertid ikke dette typisk være en sentral parameter.

    Magnetdiameter på 316mm på PD vs 330mm på HP vil nok være i favør HP mtp stabilitet siden den også har et kortere gap som dermed er lettere å mette. Allikevel er det tvilsomt om noen av disse driverne går i metning. Det ville selvsagt vært en fordel men så vidt jeg vet er begge ganske ordinære 2-lags, og med såpass brutal motor er ikke fluxmodulering deres aller største fiende. Begge har 1,1T som oppgitt fluxtetthet i gapet. Man kan da selvsagt spørre seg om PD har lavere vikletetthet siden den også har lavere kraftfaktor men høyere gap. Det kan tyde på at den har 2-lags spole.

    HP har lavere Fs, og her er forskjellen stor nok til at det kan være en hørbar forskjell på det vi kaller "resonance jumping". Om man setter en slik driver i en PA-applikasjon vil forskjellen være mindre, men jeg antar interessen her på sentralen ligger i applikasjoner der man strekker dem langt ned i frekvens. Når man spiller under Fs vil harmonisk forvrengning domineres av opphenget, så her gjelder til en viss grad "Lavere = bedre".

    Motorgeometrien er kanskje det mest interessante. Til PA og "grisebank"-applikasjoner vil nok PD sitt 15mm gap være å foretrekke. Til hifi og headroom langt ned i frekvens vil typisk HP sitt 12mm gap være å foretrekke. Slik Seas og mange andre beregner slaglengde ville man sagt at PD har x-max på 7,5mm og HP ville fått 9mm.

    Så er det noe vi ikke vet her:
    Hvor linjær er motoren faktisk når det begynner å bevege seg?
    Hvor linjær er motoren når det begynner å gå mye strøm?
    Hvor linjær er induktansen når det begynner å bevege seg?
    Hvor linjært er opphenget når det begynner å bevege seg?
    Hvor godt beholder driveren symmetrien om null når det begynner å gå litt strøm?
    Hvor godt beholder driveren symmetrien om null når bevegelsene blir større?

    Ut i fra det vi vet om disse driverne her og nå, og det vi vet om denne typen konstruksjoner er det ikke veldig sannsynlig at man lett hører forskjell på disse to. De er begge tilsynelatende konstruert på enkleste måte og hevder ikke å ha gjort spesielle tiltak for å redusere forvrengning.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Fin gjennomgang av fordeler ulemper, men kan vi stole på fabrikkdata på elementer.
    Her er PD 18" element som er målt hos Vance Dickason

    fakta..PNG
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Dette er et ganske vanlig problem. Men det kommer også noen faktorer inn her som forklarer en del av det som skjer. VD måler jo med 2 ulike metoder, og de gir også ofte litt ulikt resultat. Dessuten vet vi at den (de) driveren det ble målt på hos VD ikke ikke er samme som danner grunnlag for databladet. Vi vet jo ikke hvor gode PD og for den saks skyld VD er på innbrenning. Dessuten kan man ofte måle parametere som ser ulike ut, men som gir omtrent samme simuleringsresultat.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Nå gikk jeg over til ASIO siden du mener den er klarere! :mad:
    Ja, da er den spesialsydde Lynx Aurora 8 usb-driveren på plass igjen - ASIO selvfølgelig. Nå er det direkte kontakt mellom avspillingsprogram og lydkort uten innblanding av os til windows.

    Opplever forskjeller ja.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Dager da planetene står i perfekt forhold til hverandre i solsystemet og trekker lydopplevelsen ut i stratosfæren, er herlige. Samme hva en setter på så leveres lyden på et latterlig nivå.
    Div fra Joe Cocker er spilt gjennom.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Blir jo mørkere kvelder og mye musikk for tiden, og sitter å tenker på noe Snickers-is var inne på her med stemmer i forhold til slagverk, trommer perkusjon.

    Kunne muligens skilles bedre mente han. Stemme foran og trommene bak

    Får ofte stemmen godt bak i lydbidet og noen ganger er trommene nesten foran. Andre ganger er stemmen meget tydelig foran og trommene kommer godt bak.
    Hvordan opplever dere tingenes tilstand og har dere kutt der tegner tydelig vokal i front og batteriet bakerst?

    Kom gjerne med tips og erfaringer.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hva slags trommer? Og hvor ligger delefrekvensene dine?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Generelt alt av trommer/slagverk. Det er nå sånn at på konserter er det sjelden vokalisten står bak trommesettet. Dette for den rette illusjonen.

    60, 600, 2500 hz
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg tror det er viktig også å understreke at dette ikke nødvendigvis alltid er "riktig" gjort på innspillinger. Det hender man har nærmicet vokal og trommer, og kjører klang på vokalen mens trommene kjøres noe tørrere. Da får man faktisk den effekten du her beskriver.

    Det kanskje mest fremtredende trekket ved anlegget ditt, om vi skal se bort fra alle kvalitetene et øyeblikk, må være at du har et dybdeperspektiv fra lytter og frem til høyttalerne, men videre bak høyttalerne skjer det noe mindre. Jeg ser ikke bort fra at den effekten kan påvirke også hvordan ting plasserer seg i dybdeperspektivet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Generelt alt av trommer/slagverk. Det er nå sånn at på konserter er det sjelden vokalisten står bak trommesettet. Dette for den rette illusjonen.

    60, 600, 2500 hz
    :unsure: :unsure: Hmm..... hører du stemmer inne i hodet ditt også?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Trommer over vokal på alle opptak hadde jeg i mitt forrige rom, etter at jeg har lagt ned mye tid på plassering så sitter alt som et skudd i det nye rommet, utenom noen peaker/dipper. Hva som gjorde utslaget med at vokalen ble 'borte' bak trommene/kompet det vet jeg ikke. På en annen side fikk jeg aldri til det gamle rommet 100%, slik jeg føler jeg har gjort i det nye rommet. Nå står vokal sentrert, om noe videre enn jeg har hatt før (dekker rommet fra armlene til armlene i tresetern som står mellom/bak høyttalerne), nå sliter jeg aldri med komp/trommer etc over stemmer/vokal. Jeg holder en finger på noe feil plassering, hvis lydbilde utarter seg 'feil'.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Jeg tror det er viktig også å understreke at dette ikke nødvendigvis alltid er "riktig" gjort på innspillinger. Det hender man har nærmicet vokal og trommer, og kjører klang på vokalen mens trommene kjøres noe tørrere. Da får man faktisk den effekten du her beskriver.

    Det kanskje mest fremtredende trekket ved anlegget ditt, om vi skal se bort fra alle kvalitetene et øyeblikk, må være at du har et dybdeperspektiv fra lytter og frem til høyttalerne, men videre bak høyttalerne skjer det noe mindre. Jeg ser ikke bort fra at den effekten kan påvirke også hvordan ting plasserer seg i dybdeperspektivet.
    Ja jeg tror også hvordan miksen er gjort, gjør forskjeller.

    Det er mange forskjellige opplevelser om plasseringer av det som skjer i lydbilde i anlegget mitt. Nesten ingen har samme mening derom.

    Jeg opplever det litt motsatt av Snickers-is. Mindre mellom lytter og høyttaler og et godt dybdeperspektiv strekt ut fra høyttaler og bakover. Litt avhengig av volum selvfølgelig, men på enkelte opptak føler jeg kanskje 20 meters dybde. Kunne ønsket meg stemmer litt lengre framme på noe.
    Vurdert med min snekker-hørsel:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn