8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Trommer over vokal på alle opptak hadde jeg i mitt forrige rom, etter at jeg har lagt ned mye tid på plassering så sitter alt som et skudd i det nye rommet, utenom noen peaker/dipper. Hva som gjorde utslaget med at vokalen ble 'borte' bak trommene/kompet det vet jeg ikke. På en annen side fikk jeg aldri til det gamle rommet 100%, slik jeg føler jeg har gjort i det nye rommet. Nå står vokal sentrert, om noe videre enn jeg har hatt før (dekker rommet fra armlene til armlene i tresetern som står mellom/bak høyttalerne), nå sliter jeg aldri med komp/trommer etc over stemmer/vokal. Jeg holder en finger på noe feil plassering, hvis lydbilde utarter seg 'feil'.
    Hadde i grunnen vært spennende hva din opplevelse hadde vært her.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Ellers synes jeg det er spennende hvordan ting oppleves fra person til person.

    Emokid og Roald er nok de som har hørt dette oppsette mest bortsett fra meg. De kunne kanskje sagt litt om deres opplevelser? Er ikke helt likt min det heller.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte egentlig å spørrer isen om hvor høyt han spilte for den opplevelsen skiller seg ganske mye fra min, spilles det høyt nok er konsekvensen in your face som det blir alle steder, men på mer normale nivåer vil jeg påstå det meste oppleves bak høyttalerne.

    Vokalen havner ofte ca ved dac og på noen innspillinger ganske mye lengre bak, spesielt om opptaket har mye rom og vokalen ikke er nærmicet
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Tenkte egentlig å spørrer isen om hvor høyt han spilte for den opplevelsen skiller seg ganske mye fra min, spilles det høyt nok er konsekvensen in your face som det blir alle steder, men på mer normale nivåer vil jeg påstå det meste oppleves bak høyttalerne.

    Vokalen havner ofte ca ved dac og på noen innspillinger ganske mye lengre bak, spesielt om opptaket har mye rom og vokalen ikke er nærmicet
    I produksjonen er referansenivået for musikk og film 82-85 dB i lytteposisjon. Avvik fra dette nivået i reproduksjonen vil gi avvik i opplevelsen av kildematerialet (gitt at det er produsert for SPL-referansenivået).
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Tenkte egentlig å spørrer isen om hvor høyt han spilte for den opplevelsen skiller seg ganske mye fra min, spilles det høyt nok er konsekvensen in your face som det blir alle steder, men på mer normale nivåer vil jeg påstå det meste oppleves bak høyttalerne.

    Vokalen havner ofte ca ved dac og på noen innspillinger ganske mye lengre bak, spesielt om opptaket har mye rom og vokalen ikke er nærmicet
    Vi spilte vel ikke spesielt lavt, men bare unntaksvis skikkelig høyt. Men jeg er ikke vant med at dette er lydtrykksavhengig.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hadde i grunnen vært spennende hva din opplevelse hadde vært her.
    Jeg er ingen ekspert og du er vel en av de her inne som er 'mest hardbarka' mtp plassering (mener jeg har lest i en artikkel at stolen din er skrudd til gulvet), men mulig jeg husker feil. Jeg måler jo ingen verdens ting før jeg har funnet sweetspot etter øra, jeg hører på mye musikk under innstilling av høyttalere/lyttepos og bruker noe jeg anser som mye tid (50-60 timer minimum med justeringer), var gjennom 5-6 forskjellige posisjoner før jeg endte der de har stått noen måneder nå. Hos meg havner lydbilde midt mellom høyttalerne og langs framvegg (over 2 meter bredt og cirka 1-1,2 m bak høyttalerne, enkelte innspillinger brer seg til førsterefleksjonsabsorbentene som står inntil veggen og gelenderet, mellom baksiden på disse er det cirka 3,5 meter. Hos meg er lydbilde 'likt' mellom 60db og oppover til jeg ikke tørr mer (har jo keramikk i mellomtone og diskant og jeg er redd for å sprekke disse). Hva som er vanlig aner jeg ikke, men de jeg har vært på besøk hos har hatt et liknende lydbilde som jeg har hjemme nå, så jeg har absolutt ikke noe spesielt. ;)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Mitt inntrykk er at mange opptak ikke har en reel dybde i lydbildet, men en illusjon. Ofte er det akustikken i lytterommene som skaper dybden. Er ikke 100% sikker så opplys meg gjerne. Noen opptak har selvsagt ekte dybde, men da mistenker jeg at man høres det i kjelleren til Shy også.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Har et kutt med Håkan Hardenberger - exposed throat for solo trumpet in C
    De som hører denne her og fortsatt ikke opplever trompeten godt bak har et problem ;)
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Ganske sikker på at jeg spilte You Look Like Rain med Morphine for Snickers is. Litt for å vise de meget gode egenskapene anlegget har på å plassere ting veldig langt bak og samtidig ha ting helt i front. Omtrent halvparten reagerer spontant på det kuttet. Husker godt BEF sin kommentar "kult opptak med helt ekstrem dybde"

    Jeg tror det er ganske stor forskjell på hvordan folk opplever dette, i hvert fall i dette oppsettet.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Ganske sikker på at jeg spilte You Look Like Rain med Morphine for Snickers is. Litt for å vise de meget gode egenskapene anlegget har på å plassere ting veldig langt bak og samtidig ha ting helt i front. Omtrent halvparten reagerer spontant på det kuttet. Husker godt BEF sin kommentar "kult opptak med helt ekstrem dybde"

    Jeg tror det er ganske stor forskjell på hvordan folk opplever dette, i hvert fall i dette oppsettet.
    For all del, det er jo ikke snakk om "uten dybde", men mer en perspektivforandring i forhold til det man har hørt i diverse andre oppsett.

    Det er litt interessant at du nevner det sporet, for det er jo et ganske "nakent" spor. Samtidig har de brukt et bandpassfilter på vokalen. Det tar litt livet av dybdeplasseringen av vokalen sammenliknet med saksofonen og perkusjonen. Hører du på Good fra albumet Good med samme artist (You Look Like Rain er på samme plata, men vet ikke om det er det som er den opprinnelige kilden til den låta), så vil du høre at de her har droppet bandpassfilteret, og kjører mer klang på vokalen, mens trommene er litt "tørrere" innspilt. Disse forskjellene i frkevensomfang og klang på ulike deler av lydbildet skaper en illusjon dybde, uten tvil.

    Men jeg tror det også er to faktorer til her. Den første har nok med det som TrompetN nevner, altså at det handler om akustikken i ens eget lytterom. Mange av de oppsettene som har gitt meg størst følelse av dybde har vært plassert slik jeg har oppsettet, altså med lang avstand til framvegg. Noen ganger opplever man det samme i ganske dempede rom, spesielt om frekvensresponsen er på plass. Dette er tre faktorer som er godt over gjennomsnittet på plass hos deg Tor. Derfor var jeg litt overrasket over at det ikke "skjedde enda mer" bak høyttalerne.

    Den siste faktoren er igjen opptaksrelatert. På gode klassiske innspillinger får man i stort monn dybde fra opptaksrommets virkelige akustikk. Man får en høyde og dybdepersepsjon uten sidestykke. Nå burde jeg selvsagt kommet med 2-3 eksempler på dette, men jeg har litt annet jeg må fokusere på en stund så det får bli en annen gang.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Jeg lurer på om det hadde vært litt kult om vi lagde en tråd om nettopp dybde, der vi poster ulike spor vi har erfaring med, plukker ut et bestemt instrument en bestemt plass i sporet, og oppfordrer andre til å fortelle hvor i lybdildet det havner hos dem. Kunne vært en interessant øvelse for å se hvilken grad av konsensus vi har på dette området.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det refereres ofte til "lytterom" - altså et volum med sin klangkarakteristikk.
    Men: Åpner du ei dør, eller har åpen løsning stikker Schrøder ut med katten.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Ganske sikker på at jeg spilte You Look Like Rain med Morphine for Snickers is. Litt for å vise de meget gode egenskapene anlegget har på å plassere ting veldig langt bak og samtidig ha ting helt i front. Omtrent halvparten reagerer spontant på det kuttet. Husker godt BEF sin kommentar "kult opptak med helt ekstrem dybde"

    Jeg tror det er ganske stor forskjell på hvordan folk opplever dette, i hvert fall i dette oppsettet.
    Morphine er et nytt bekjentskap for meg, men utrolig kult!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Det refereres ofte til "lytterom" - altså et volum med sin klangkarakteristikk.
    Men: Åpner du ei dør, eller har åpen løsning stikker Schrøder ut med katten.
    Jeg er veldig nøye med å ha døren med 1cm åpning for optimal ytelse - da sitter bassen best og det er også samme åpning det er kalibrert med. Temperaturen bør være 22 grader i rommet +/- 1 grad
    Alt elektronikk bør også har god oppvarmingstid. Da leverer rommet/anlegget nøyaktig den dybden det er i materialet. Fra helt ekstremt, til ikke noe.
    Selvfølgelig bare min opplevelse.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Jeg får best lyd med å sitte på tvers i rummet mitt og ca 1m foran dobbeltdøren bak meg, og døren åpen til neste rom.
    Får da ca 5m til veggen bak, men in i neste rom.
    Ikke helt møbleringsvennlig...
    Capture.JPG
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det forklarer en god del, tror ikke det har vært over 20 grader da jeg har vært på besøk og døren er jeg usikker på:LOL:
    Må nok komme ned en måneds tid og gjøre en grundig blindtest:unsure:
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er veldig nøye med å ha døren med 1cm åpning for optimal ytelse - da sitter bassen best og det er også samme åpning det er kalibrert med. Temperaturen bør være 22 grader i rommet +/- 1 grad
    Alt elektronikk bør også har god oppvarmingstid. Da leverer rommet/anlegget nøyaktig den dybden det er i materialet. Fra helt ekstremt, til ikke noe.
    Selvfølgelig bare min opplevelse.
    Got it ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    For ikke å bli for glad så forer jeg ofte på med litt blues

    Denne fant jeg i samlingen og er over gjennomsnittet fin å spille på høyt volum, God dynamikk.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Den så ut som et herlig eventyr for ømfintlige mannestumper! Gratulerer!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fanken, da har du kalibreringsarbeid til langt uti mars.
    Garantert en helt annen absorbsjonskoeffisient på den kontra dagens lyttestol 🙈😳🤣

    .....og gratulerer 🥳
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Falt på denne fordi jeg er og blir en egoist, at den hadde lav rygg og var av stoff. Det kan også virke som at jo mer massiv stolen er jo mer ryddes det opp i noen øvre bassproblemer. denne veier 30 kg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Fanken, da har du kalibreringsarbeid til langt uti mars.
    Garantert en helt annen absorbsjonskoeffisient på den kontra dagens lyttestol 🙈😳🤣

    .....og gratulerer 🥳
    Takk!

    Helt sikkert litt annerledes så en ny runde blir det. Ringer nok kalibreringseksperten som jobber for Audiolense - Da tar det ikke lang tid, og så er jeg helt sikker på at det blir bra. Virkelig verdt noen kroner.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    Ser at jeg har dårlig påvirkning....
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Finnes jo verre ting enn en Bulmers på en kveld. Synes nok den røde er hakke bedre, den fikk min bedre halvdel (Liv)

    Ellers noen fine detaljer på redningsskøyta Liv
    liv.PNG
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Noen har jo vært her hjemme såpass mange ganger at de husker utsikten, eller mangel på utsikt på grunn av to store furuer.

    Nå ble det drøyt åpent utsyn her og morelltreet forsvant i samme åndedrag.

    Felling av furuene hjemme .jpg
    felling av furuene hjemme 2.jpg
    Felling av furuene hjemme.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Jo ingen ting å utsette på den, litt rusket vær i dag da.

    Så jo sjøen før også. Furuene er felt på grunn av at vann og kloakk i gata skal skiftes ut. Kona hadde vel gitt en arm for at de skulle blitt stående. Jeg er vel der at det som skjer det skjer. Kostet i kveld opp de siste barnålene på denne terrassen - det er i hvert fall en positiv ting:)
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hvis de først skal ta vann og avløp, så kan de også legge ned gamle telefonledninger og lavspentkabler i bakken. Det hadde gitt fri utsikt
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Gjett om jeg har nevnt på det. Jeg har bredbånd fra stolpen - el er lagt i bakken. Ser jo nesten ut som Thailand :D
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er forbudt å tenke slik fornuftig samhandling i Norge :)
    Fin utsikt fra huset ditt Tor!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn