8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Var ikke meningen å stenge deg inne en slik flott høstdag. Men var morro. Ble jo en tur, dog veldig kort, til Porsgrunn også.

    Skal komme med en tilbakemelding litt senere. Men det meste ble sagt igår fjes til fjes.

    Det var på tide å få tatt turen for å si det pent. Har vert alt forlenge siden sist.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.236
    Sted
    Langesund
    Flotte høstdager ute i friluft får så være, dette var en god erstatning og minst like givende.

    Ikke så farlig med tilbakemelding her for min del, men det er vel andre nysgjerrige som følger tråden som kanskje føler seg snytt litt hvis du ikke sier noe som helst.

    Kommer innom butikken deres om ikke så lenge.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Flotte høstdager ute i friluft får så være, dette var en god erstatning og minst like givende.

    Ikke så farlig med tilbakemelding her for min del, men det er vel andre nysgjerrige som følger tråden som kanskje føler seg snytt litt hvis du ikke sier noe som helst.

    Kommer innom butikken deres om ikke så lenge.
    Vi sees plutselig. Fått testa noe mer med de to ulike?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.236
    Sted
    Langesund
    Litt spennende i begynnelsen så går jeg lei. Alt låter likt og selv elko sitt "filter" låter helt fint.

    Måtte teste litt på de to kuttene av Infected Mushroom du mente var to helt forskjellige mastringer. De låt også helt likt etter mange ganger fram og tilbake testing med ørene. Tok en samlet RTA av de to kuttene, og de ser like ut. Tok for å være sikker to ganger av ditt kutt og en gang av mitt. Små små individuelle forskjeller blir det hver gang, selv om det testes det samme sporet.

    Blå og grønn er analyse av ditt kutt, rød er analyse av mitt
    Analyse av IM.jpg

    "Elkofilter"
    elko.jpg
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Litt spennende i begynnelsen så går jeg lei. Alt låter likt og selv elko sitt "filter" låter helt fint.

    Måtte teste litt på de to kuttene av Infected Mushroom du mente var to helt forskjellige mastringer. De låt også helt likt etter mange ganger fram og tilbake testing med ørene. Tok en samlet RTA av de to kuttene, og de ser like ut. Tok for å være sikker to ganger av ditt kutt og en gang av mitt. Små små individuelle forskjeller blir det hver gang, selv om det testes det samme sporet.

    Blå og grønn er analyse av ditt kutt, rød er analyse av mitt
    Vis vedlegget 677981
    "Elkofilter"
    Vis vedlegget 677984
    De to kuttene med infected var det jo faktisk du som mente var helt ulike. Jeg tenkte og sa meg enig. Og står inne for det. 😁 Tenker nok at når man lytter så mange ganger frem og tilbake så blir man både lei og ukonsentrert.

    Når det gjelder lyden din så er det vanskelig å trekke for noe. Bass og midbass er rett og slett fantastisk. Mellomtone det samme. Toppen der ville nok jeg ha hatt rundt 1db ekstra. Det blir for "mørkt" for meg. Men der har vi jo hatt ulik smak hele tiden.

    Som nevnt en meget trivelig tur. Og takk for de kuttene vi fikk med oss. De har blitt spillt mye de siste dagene. Kommer plutselig tilbake.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.236
    Sted
    Langesund
    Er jo ikke det mest støysvake anlegget som finnes. Er hørbart fra lytteposisjonen, men ikke plagsomt når det spilles musikk.

    Støye fra diskanten oppleves som hvit støy og måles til 38 db på 2 cm avstand og en lite peak på 42 db ved 14kHz - Er det ekstremt mye?

    Grunnstøy på diskanten målt på 2 cm.jpg
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan er bruksområdet, og kalibreringen for så lavt nivå for mikrofonen og AD konverteren?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.236
    Sted
    Langesund
    Det er jeg ikke sikker på. Måler bare for å prøve å få ned grunnstøyen i anlegget. Snu noe stikk, løfte på noen ledninger. Holder seg likt hele tiden. Kanskje på tide å bytte elektronikk til stillere;) hehe, har bare for lite å finne på
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.236
    Sted
    Langesund
    DP og horn er feil, det må jeg bare innse. Når det er sagt så er jo diskanten min ganske følsom - 105 db/W
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Kan du sette ned gain på amp?husker ikke hvilken amp du bruker på dem.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    DP og horn er feil, det må jeg bare innse. Når det er sagt så er jo diskanten min ganske følsom - 105 db/W
    Har du fått økt følsomheten med 8db pga hornprofilen over hele frekvensområdet, vanligvis får du kun en boost i bunn.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.236
    Sted
    Langesund
    Har du fått økt følsomheten med 8db pga hornprofilen over hele frekvensområdet, vanligvis får du kun en boost i bunn.
    Følsomheten er i utgangspunktet 98 db der øre er mest følsomt og der hjelper waveguiden også på med 6-7 db - Ikke hele veien nei
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vet ikke hvordan gain strukturen er hos deg, men om du har for mye gain kan du jo sette "dipene" i DP på laveste gain.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Også har du satt Aurora på laveste gain ut...?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Om du får nok trøkk ut av anlegget i -10dB så tror jeg det gir bedre S/N - gjør hvert fall det hos meg med mitt lydkort. Du har vel dempet litt på maks nivå ut av Jriver, som du kan kompensere med motsatt vei?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, trikset er at når du spiller så høyt som du ønsker på det aller høyeste. Så skal alle potene i Lynx mixeren stå på 0 (Altså full output) og Jriver på maks.
    Også skal du selvsagt ikke "nomalisere" volum på filteret i Jriver.

    Jeg bruker også å se litt på gain på filteret om det er noen kanaler som må trekkes opp/ned, også kan du feks justere dette med dippene på DP.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.236
    Sted
    Langesund
    Om du får nok trøkk ut av anlegget i -10dB så tror jeg det gir bedre S/N - gjør hvert fall det hos meg med mitt lydkort. Du har vel dempet litt på maks nivå ut av Jriver, som du kan kompensere med motsatt vei?
    Mener trompetnerd opplevde auroran litt mindre dynamisk da, men det hadde gått bra, jeg har 10 db demping på maksvolum på JRiver og det er vel ca 12 db forskjell på de to innstillingene. Taper bare to db i forhold til det jeg har som maks nå.

    Dipper= kortslutningsjumpere.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.236
    Sted
    Langesund
    Om du får nok trøkk ut av anlegget i -10dB så tror jeg det gir bedre S/N - gjør hvert fall det hos meg med mitt lydkort. Du har vel dempet litt på maks nivå ut av Jriver, som du kan kompensere med motsatt vei?
    Det ble 5 db bedre S/N
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det snart så stille at Tor må snakke noen alvordsord med Poseidon om å dempe havet litt :LOL:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn