8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.217
    Sted
    Langesund
    Tar meg nok tiden til en ny måling og kalibrering, men da er det nok den nye målingen og eventuelt target som setter lyden.

    Hadde DP ampene vært defekte hadde jeg ikke vært redd for å kjøpe disse uhørt.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tar meg nok tiden til en ny måling og kalibrering, men da er det nok den nye målingen og eventuelt target som setter lyden.

    Hadde DP ampene vært defekte hadde jeg ikke vært redd for å kjøpe disse uhørt.
    Nei jeg er heller ikke redd for at Vera skal levere varene! :)
    Kjører den minste NCore på bassene her nå, det går greit, men den har litt poff når skrur av og på.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du hørt om Okto Research Dac 8?
    Voldsomt gode målinger og koster vel 10-12 000 ny. Brukes bla av Kal Rubinson i Stereophile og blir muligens min neste hifi-dings;

     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.217
    Sted
    Langesund
    I anlegget....
    kabel.jpg
    og selvfølgelig går min vurderingsevne av forskjeller på slikt, i selvpålagt vranglås.o_O
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    kabel-løfterne, en av dem står ledig uten arbeidsoppgaver, og to av dem har velta.
    ...hva skal dette bety?
    Skjerpings :devilish:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.217
    Sted
    Langesund
    Denne kabelen var så stiv at den måtte forhåndsbøyes. Trengte bare en bukk. Kabelbukkene bak strømrenser påvirker minst på lyden når de ligger:ROFLMAO:

    Seriøst kunne jeg vel tatt de bort, men tror jeg vil ha de der - Male de svarte kanskje?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tunge elektroner i bula der ute ved havet. Når han far trøkker til, flyr kablene som en utemmede brannslanger. Må nok kraftigere lut til.

    1608394063599.png
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.446
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Lyst å si noe om mere om Vera Audio? Eller må jeg rett og slett bare smøre meg med tålmodighet til den kommer hit?😉
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.217
    Sted
    Langesund
    Skulle bruke søndagen til å kjøre en ny måling og kalibrering for å høre Vera P150/600 som diskantforsterker.

    Siden det dataproblemet jeg hadde for en stund siden har jeg ikke tatt målinger og slikt. Det rotet til mye rundt på dataen og nå viser det seg at Audiolense ikke oppfører seg normal heller.

    Jeg er veldig lite kyndig når det kommer til slike problemer, så hva er galt når disse meldingene kommer opp ved valg av "Kjør ny måling"?

    feilkode.PNG

    feilkode.png
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har kommunisert litt med The Shy angående støyen. Det er sammensatt, og her kommer detaljene:

    1. Støy ut fra en forsterker kan aldri bli lavere enn signalet inn. Støy inn = støy ut.
    2. Forsterkningen på en forsterker påvirker støy. Har man 5uV støy inn vil en ideell støyfri forsterker med gain på 27dB forsterke denne støyen til 112uV. Har man derimot en ideell forsterker med gain på 12dB blir samme støy forsterket til 20uV. Altså 15dB mindre (logisk nok siden 27-12=15).
    3. For at en forsterker skal ha minimum støy må inngangen være tilkoblet et apparat som har lav utgangsimpedans (eller inngangen kortsluttes). Dette er fordi uten denne lave kildeimpedansen så vil støyen være bestemt av inngangsimpedansen på forsterkeren og de fysiske lover. ( Johnson Noise ) (http://people.physics.tamu.edu/mahapatra/phys327/johnsonnoise.pdf
    Slik er alle forsterkere, og skal man vurdere en forsterkers egenstøy må man altså kortslutte inngangene.
    4. På VERA forsterkerne har vi en MUTE funksjon. Det er dessverre ikke slik at den kortslutter signalet og lager en perfekt MUTE. Den er kun koblet slik at den gir null forsterkning, men støyen fra en åpen inngang vil fremdeles komme gjennom. Dette er ikke en overseelse fra vår side, men er slik på grunn av forsterkningstrinnets og gainjusteringsen oppbygging. Skulle vi hatt en perfekt MUTE måtte vi hatt en knapp til. MUTE posisjonen er allikevel nyttig i forbindelse med justering og testing. Støyen er lav, og på høyttalere med 90dB følsomhet vil det oppleves som støyfritt.
    5. Hvordan en kilde oppfører seg med strøm på og strøm av er det ikke noen fasit på. Som The Shy har testet her, så ga hans Aurora mindre støy når den var avslått. Dette betyr at elektronikken i Aurora genererer noe støy. Samtidig er det slik at man ikke vet utgangsimpedansen på denne når den er avslått. Dette står ikke i noen spesifikasjon, og hvis den er over noen hundre ohm vil den faktisk lage støy selv om den er avslått. Dette er litt vanskelig å fatte, men det har med Johnson Noise og Boltzmanns konstant å gjøre som vist i punkt 3.

    Et par ledningssumper montert mellom pinne 2 og 3 fikser biffen. Pass på å skru av forsterkeren (eller sette den i MUTE) når man setter disse inn.
    Se eksempler under.
    1608484438441.png

    1608484464295.png


    PS. Et lite triks jeg kom på nå. Man slipper unna med kun en kortslutningsledning hvis man kortslutter kun høyre kanal og setter bryteren i bridged mode.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.217
    Sted
    Langesund
    Har avinstallert og venter på ny versjon med nøkkel.
    Imens har jeg bare for moro skyld kortsluttet inngangen på Vera og målt støyen på diskanten, Selvfølgelig med godkjenning fra konstruktør og med idiotsikre bilder og veiledning.

    Målte så nærme berylliumsdomen jeg noen gang har gjort tidligere. risikosport
    Her er støygulvet i rommet og støygulvet + forsterkerens sus. Dette var ekstremt stille og klarte nesten ikke å få øre så nærme at jeg hørte suset.
    signal støy.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.217
    Sted
    Langesund
    Lukter bytting av komponenter etter hvert, først en ny DAC og så en drøss med forsterkere. Ikke at det vil være tvingene nødvendig nå, men tenk om en skal over på horn:D
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    På horn er det lurt benytte effekt trinn med lav gain.
    Har ikke Vera justerbar gain?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.217
    Sted
    Langesund
    En super gjennomtenkt konstruksjon. Kan brukes til så og si alt. Som du ser på bilde over kan det settes gain fra 12 til 30 db med stepp på 3 db
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    De der ja :D. En liten fjær i hatten til Vera der.
    Hvilken gainsetting brukte du når du testet med kortsluttet inngang?
    Hvis du har tid hadde det for moro skyld vært interessant å se hva som skjer på gain 12, 21 og 30 også.
    Vera forsterkerne har lav egenstøy selv med høy gain også. Men eventuell støy fra kilden vil da selvfølgelig forsterkes mer.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.217
    Sted
    Langesund
    Ser det er flere muligheter på nett, men hvilket program er best å bruke for å reparere player.dll og generelt rette på ting så pc'en flyter lettest
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Generelt er alle programmer du finner på nett som skal "fikse" PC'n programmer som skaper mere trøbbel. Installer windows på nytt er metoden jeg har best erfaring med.
    Det gir virkelig en ny start. Slik har det alltid vært siden Windows 95..
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva kjører du Audiolense og avspilling på.

    Du har jo mer trøbbel enn det min gamle mor har med printern hjemme.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Gå bort på power/elkjøp og kjøp en ny datamaskin.
    Denne til 5k har nok RAM (8GB) nok lagring (256GB) og har en moderne strømsnill prosessor ( Intel Core i3-1005G1 ) som vil gå uten viftesus.

    Ikke la deg lure av svindlerne i butikken som skal prakke på deg andre typer med mindre RAM, CPU og lagring
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut som at jr og jeg må ta en tur snart ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.217
    Sted
    Langesund
    Gå bort på power/elkjøp og kjøp en ny datamaskin.
    Denne til 5k har nok RAM (8GB) nok lagring (256GB) og har en moderne strømsnill prosessor ( Intel Core i3-1005G1 ) som vil gå uten viftesus.

    Ikke la deg lure av svindlerne i butikken som skal prakke på deg andre typer med mindre RAM, CPU og lagring
    Nei jeg får nok bruke den jeg har. Kjøpte ny stasjonær pc for to år siden og den har funket helt fint fram til Endpoint stappa den infiserte kjeppen sin i en av portene på pc'n. ;)

    Har kjøpt den nyeste versjonen av Audiolense og får kanskje installert den i morgen. Da får vi se om alt er som det skal være.
    Ser at Windows 10 nylig er installert (3/10-2020). Roald hjalp meg med en del forskjellig dagen etter pc hadde sammenbrudd. Også JRiver og drivere til Aurora DAC'en måtte legges inn på ny.

    OMF, heldigvis plundrer jeg ikke med printeren her i huset:D
    pc.png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.217
    Sted
    Langesund
    Høres ut som at jr og jeg må ta en tur snart ;)
    Ja, det hadde nok vært lurt, men hadde vært fint om jeg først hadde fått inn den nye stolen jeg har bestilt. Skal også forandre litt på noe annet i rommet.
    Da kan vi måle og sette opp på nytt, ha det skikkelig gøy. Garanterer godlyd til slutt. Har tatt vare på Atle sin korreksjon prosedyre.
    atle.PNG
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Fortsatt problemer med å måle, 8x12?

    Det er mulig jeg har brukt noen litt nyere dotnet komponenter siden sist. Det har hendt et par ganger at folk har hatt huller i operativsystemet som gir samme feilmelding som du fikk. Du kan prøve å oppdatere dotnet distroen. Og så kan du evt prove med 32 bit versjonen hvis du nå kjører 64 bit. Den er litt tregere, men gir samme resultat.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har gjemmekontor i morgen og kan bidra med spørsmål. Som lærer i data og elektronikk er jeg er faktisk profesjonell på å hjelpe, kremt, uerfarne med datatrøbbel. Vi kan ta en runde med Teamviewer så kan jeg styre PC-helvete herfra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn