8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Takker for tilbudet, men prøver meg litt på egenhånd først, og skulle det gå riktig galt får jeg heller krype til korset å be om hjelp.

    Har ikke så mye tid i morgen heller, og så skal jeg opp på hytta for julen. Der sitter jeg ikke på pc for å si det sånn - har ikke nett der. Maks der er litt hifisentralen på mobil.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Takker for tilbudet, men prøver meg litt på egenhånd først, og skulle det gå riktig galt får jeg heller krype til korset å be om hjelp.

    Har ikke så mye tid i morgen heller, og så skal jeg opp på hytte for julen. Der sitter jeg ikke på pc for å si det sånn - har ikke nett der. Maks der er litt hifisentralen på mobil.
    Høres fantastisk ut Tor.
    Reier til Telemark på hytta vi også.
    Julefeiring med lave skuldre er herlig.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Godt plassert i godstolen på hytta. Blir en runde med pc'n i romjula da det nye programmet til Audiolense også feilet under bruk.
    Siden data ikke er min greie, bør jeg passe på å spise på meg masse pågangsmot i jula:)
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Gleder meg jeg også på dine vegner.
    Snart skal jeg også sige ned i godstolen på hytta med en kald i hånda.
    Så må man tenke ut løsningen for smekk (ikke på pung) men i hula. Er kommet en kandidat til på lista ang drivere. 18 Sound har en som er spennende.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Jeg har gjemmekontor i morgen og kan bidra med spørsmål. Som lærer i data og elektronikk er jeg er faktisk profesjonell på å hjelpe, kremt, uerfarne med datatrøbbel. Vi kan ta en runde med Teamviewer så kan jeg styre PC-helvete herfra.
    Kanskje vi skal prøve dette, selvfølgelig mot et honorar. Hjemme igjen på mandag.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Skulle gjerne tatt en runde for å hjelpe med både audiolense og PC, Tor, men må bare innrømme at tiden ikke strekker helt til om dagen, selv med ferie!
    Når det gjelder lydkort/dac og lite støy har jeg jo testa meg frem til noen kombinasjoner som fungerer bra med høy gain, selv på horn:)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    No stress. Som familiefar til to små er du definitivt siste jeg ville bry i julen. Blir vel litt lyd utpå nyåret.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Ja for en som til har vendt seg til revelje kl 05.00 er det allerede for sent, men det er juleferie så litt kan vi snu på døgnet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Litt fort og gæli både med målinger og targetbygging, og lyd ble det. Alt virker stabilt.

    Mikrofonen slengt opp i lytteposisjonen på øyemål og uten noen form for nøytralisering av stolens påvirkning. Target er mekket på husk.

    Lyden grisebanker selvfølgelig alt annet med en god bit..... Fortsatt God Jul og et riktig Godt Nytt År, og en får vel søke opp i lande der det fortsatt er god gammeldags vinter.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Enda godt det ble lyd igjen da.
    God tur til fjels, husk det er vanskelige kjøreforhold.
    Ingen å miste, vi med DIY må kunne få sparke i dekka fremover også:=)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Litt fort og gæli både med målinger og targetbygging, og lyd ble det. Alt virker stabilt.

    Mikrofonen slengt opp i lytteposisjonen på øyemål og uten noen form for nøytralisering av stolens påvirkning. Target er mekket på husk.

    Lyden grisebanker selvfølgelig alt annet med en god bit..... Fortsatt God Jul og et riktig Godt Nytt År, og en får vel søke opp i lande der det fortsatt er god gammeldags vinter.
    Jeg gjorde omtrent det samme på julaften på kjøkkenet, hvor jeg har reparert de gamle kjøkkenhøyttalerne og utvidet med en sub. En måling, et par omdreininger på target og så justere delingen til sub til ganske så høyt, så ble det kjøkkenlyd i særklasse.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Enda godt det ble lyd igjen da.
    God tur til fjels, husk det er vanskelige kjøreforhold.
    Ingen å miste, vi med DIY må kunne få sparke i dekka fremover også:=)
    Mange på veien i dag, og noen er livredde, så det gikk pent og pyntelig. Ennå penere gikk det i lysløypa i kveld
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Tilbake til lavlandet og påfyll av litt musikalske toner.
    Denne var et hyggelig gjensyn igjen. Lenge siden jeg hadde spilt.
    Å Fy f..en !! Klarte å holde igjen volumet til sangen Cold Blue Moon, men da var det slutt. Ble vel sittende med halvåpen munn til tider, og det er sjelden jeg blir så fanget av lyd fra et anlegg. Underernært tydeligvis.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Synes kjeften din er helåpen støtt... så halvåpen må nok høre til sjeldenhetene :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Bra trøkk i det albumet, fungerer helt supert på hytteanlegget også :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.971
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg hadde 23 blå i dag tidlig, så det er fint å være innomhus i dag :giggle:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Har fått med meg at det i noen tråder er laber stemning på grunn av for lite takhøyde i forhold til subjektive meninger. Ikke bra ;)

    Min tråd er jo kjent av de fleste som kanskje en tråd der vipper litt i en objektiv retning..... om det er mulig.

    Her kommer det målinger på løpende bånd.

    Har lenge hatt en kjempestor helmholtz på bakvegg der egentlig var bygget og tunet for det forrige bass-systemet. 8x12" i tårn.
    Etter scenen kom har jeg ikke gjort vesentlig forandringer på den og det har vært noen avvik i bassen som først kom seg gjeldende når det ble målet med Audiolense.
    Målte litt med REW etter den var bygget og det så greit ut. Husker første gang jeg målte med Audiolense og reagerte på hvor store avvik det var med det måleprogrammet. REW måler ikke like nøyaktig i bassen som audiolense.
    Avvikene har ligget på +/-6 db i området 5 til 120 hz

    Tenkte tiden var inne for en omgjøring / fjerning av Helmholtz, og nå har jeg bare gitt den litt deng og fjernet noen skruer.

    Har blitt såpass fornøyd med resultatet at den kanskje overlever 2021

    Her er i hvert fall en uglattet audiolense-måling av lytteposisjonen.
    Er jeg litt snill med meg selv kaller jeg den +/- 3 db, og et bedre utgangspunkt for kalibrering en tidligere.
    Måling bass.PNG
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jo men AL gjør jo en bedre jobb hvis den retter opp en hel masse?!?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Sant. Skjønner hva du mener og er helt enig. Låter alltid best når det fysiske er rimelig på stell, men syntes programvaren imponerer mest der hvor utgangspunktet er som verst
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Programvaren er meget god og kan få mye rart til å låte fin, men min erfaring er også at i områder der det jobbes mest, blir klangfarger gråere. Kanskje bare innbilning.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Programvaren er meget god og kan få mye rart til å låte fin, men min erfaring er også at i områder der det jobbes mest, blir klangfarger gråere. Kanskje bare innbilning.
    Det tror jeg stemmer. Spesielt oppover i frekvens. Når det er rommet som krever jobbing. Men et element som har ujevn frekvensrespons er peanuts.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan vet du at det er REW som måler feil og ikke AL, eller begge for den saks skyld?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hvordan vet du at det er REW som måler feil og ikke AL, eller begge for den saks skyld?
    Godt poeng. Jeg bruker til tider både REW, ARC og XTZ og alle måler litt forskjellig. Viktig å forstå at en måling bare er et estimat. Dette merker man også godt hvis man flytter mikrofonen men få centimeter og får flere dB i avvik. Da må man stille seg spørsmålet om hørselen virker helt likt en mikrofon - og det gjør den ikke. Når det er sagt kan det godt tenkes at AL er bedre enn REW, så jeg påpeker bare at man alltid skal ha litt skepsis også til målingene.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.320
    Torget vurderinger
    0
    Sant. Skjønner hva du mener og er helt enig. Låter alltid best når det fysiske er rimelig på stell, men syntes programvaren imponerer mest der hvor utgangspunktet er som verst
    Interessant. Jeg synes faktisk at programvaren er best til å finjustere lydbildet til perfekt balanse.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Interessant. Jeg synes faktisk at programvaren er best til å finjustere lydbildet til perfekt balanse.
    Ja jeg håper å komme dit en dag jeg også. Syntes jeg skyter blindt i mørket fortsatt med audiolense, og har nok det teoretiske ikke helt på stell. Dvs det blir hovedsakelig prøving og feiling uten å vite helt nøyaktig hva jeg jobber mot.
    Veldig lett å få grei lyd, men sliter med å få det finjustert til perfeksjon
    Skulle likt å se et knippe «templates» av targetkurver og correction procedures med beskrivelse i grove trekk av de tonale forskjellene, men jeg vet dette er en nærmest umulig jobb da alle rom responderer forskjellig. Men likevel...
    Jeg har prøvd kurver og innstillinger som folk har postet, og kjenner definitivt igjen beskrivelsen, så det er noen generelle tendenser her. Men vet også at veien er lang, og det må jobbes systematisk for å komme helt i mål
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Når jeg tenker meg om så er nok det som trengs et annet par av ører. Gjerne av gullvarianten. Lett å skru seg bort når en sitter å fomler alene oppi hutaheita. Heldige dere som har Atle innen hjemkjøringsavstand ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Måtte ta en runde nå som "kassa" på bakvegg er med på notene.

    Først en måling der mikrofonen plasseres i haken/nese-høyde under lytting.
    Sånn blir kartet over elementenes avstander.
    Dealay.PNG


    Brukte Atles korreksjonsprosedyre. Target må jobbes mer med - liker ikke helt balansen i klang.

    Simulert steprespons følger som vanlig target ganske bra. Mindre prering enn før ble det også

    SR 1.PNG
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn