8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Småfikling på target er vår leten etter en nerve. Synes det er lærerikt i forhold til forståelsen av lyd.
    Jeg har brukt ettermiddagen på å finne en target som funker på både Judas Priest og Vikingur Olafsson solo piano. Har vel egentlig konkludert at vi med schizofren musikksmak trenger minst to filtere
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.588
    Antall liker
    14.494
    Sted
    Langesund
    Jeg har brukt ettermiddagen på å finne en target som funker på både Judas Priest og Vikingur Olafsson solo piano. Har vel egentlig konkludert at vi med schizofren musikksmak trenger minst to filtere
    Vanskelig å treffe alle produksjoner, men synes den lille hyllen mellom ca130Hz og 60-70 Hz hjelper
    Har innsett at det er umulig å få "jomfruer av gamle horer", så et filter får holde.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    :)
    Os/jeg der bruger disse indbygget filter gør jo vi har muligheden for at tilpasse hver type af musik og optagelse til netop mit anlæg i min stue.
    Når jeg kan nyde mit anlæg igen skal jeg have 3 forskellige indstillinger måske flere.
    Det eneste negative der er ved dette er at Pc lige skal tændes og efter få klik er man på. :)
    På den måde får man synes jeg mere ud af sin lyd . Især de indspilninger der ikke lyder så godt kan man rette på så det lyder mere acceptabelt efter min opfattelse af hvordan jeg synes det skal lyde.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Vanskelig å treffe alle produksjoner, men synes den lille hyllen mellom ca130Hz og 60-70 Hz hjelper
    Har innsett at det er umulig å få "jomfruer av gamle horer", så et filter får holde.
    Hei

    Kan du dele en måling som viser den lille hyllen du nevner? Har i stor grad hatt suksess med frekvensrespons i den retningen du har lagt ut eksempler på tidligere så alltid interessant å se hva du nå har funnet på 😀
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Mange takk, skal studere og teste tilsvarende.

    Du har jo en fyldig tråd så ikke alltid lett å finne enkelt innlegg...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.588
    Antall liker
    14.494
    Sted
    Langesund
    Kamfilter opptrer jo gjerne oppover i frekvens. Jeg har en del opp og ned helt ned til 100 hz. Kan bli kvitt mye av dette ved å korrigere hardere, men det låter også litt flatere/kjedeligere. OB i middbass/nedre mellomtone blir mer rufset i utseende enn lukket konstruksjon, med mer livaktig i opplevelse.


    Høyre og venstre


    høyre og venstre estimering.png
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Føler at det begynner å skje så mye oppover fra 100Hz som hjernen vår forholder seg kontinuerlig til i det daglige rundt oss, at å kjøre på med strykejern fort kan oppleves som unaturlig. Store brede nivåforskjeller bør kanskje rettes, men de litt kaotiske kammene rydder hjernen opp i selv.

    Bare en følelse...
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Mener å huske at du hadde mye mindre kamfilter tidligere (før OB)? Med Al kan du bestemme nøyaktig hvor dypt i søkkene du skal korrigere, men dette har du sikkert stål kontroll på :) .
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Vet ikke hvor mye hjernen rydder opp i det,, egentlig. Det er godt hørbart i hodetelefoner, spesielt i diskanten er det en enorm forskjell på å få opptaket rett i øret og med pålagt romklang. Og den forskjellen er der selv i profesjonelle lydstudio av høy klasse.

    Men det betyr ikke at det bør korrigeres. Det som 8x12 Tom viser her ser ferdigkorrigert ut.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.588
    Antall liker
    14.494
    Sted
    Langesund
    Mener å huske at du hadde mye mindre kamfilter tidligere (før OB)? Med Al kan du bestemme nøyaktig hvor dypt i søkkene du skal korrigere, men dette har du sikkert stål kontroll på :) .
    Det stemmer, og i diskanten også. Ser på gamle målinger at det over 3 khz hadde mindre kamfilter før. Har vel med den nye diskanten som sprer ekstremt mye mer enn AMT diskanten. Mister noe av den ekstreme pin-point jeg hadde og får mer omsluttende lyd. Har en plan med bakvegg.

    En REW måling har noe mindre kamfilter enn en estimert fra Audiolense. Har to db mellom linjene på den og 15 db fra bunn til topp på kamfilter er ikke så mye det heller. Kamfilteret i diskanten med AMT var jo godt innenfor 10 db topp/bunn. Jeg hadde mest i mellomtonen på den tiden. Mellomtonen har vært lik hele veien.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Føler at det begynner å skje så mye oppover fra 100Hz som hjernen vår forholder seg kontinuerlig til i det daglige rundt oss, at å kjøre på med strykejern fort kan oppleves som unaturlig. Store brede nivåforskjeller bør kanskje rettes, men de litt kaotiske kammene rydder hjernen opp i selv.

    Bare en følelse...
    Jeg tror du har ert poeng i forhold til hvordan målingen påvirkes av mirkofonplassering selv innenfor et veldig lite område. Jeg opplever hos meg at en del av avvikene i frekvensrespons mellom feks 500hz og 5000hz endres med forflytting av mikrofonen innenfor et område på så lite som ca 15cm. Da gir kanskje et gjennomsnitt er bedre representasjon av opplevd lyd.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Vet ikke hvor mye hjernen rydder opp i det,, egentlig. Det er godt hørbart i hodetelefoner, spesielt i diskanten er det en enorm forskjell på å få opptaket rett i øret og med pålagt romklang. Og den forskjellen er der selv i profesjonelle lydstudio av høy klasse.

    Men det betyr ikke at det bør korrigeres. Det som 8x12 Tom viser her ser ferdigkorrigert ut.
    Enig i at lytting med hodetelefoner gir innsikt man ofte ellers ikke får ved å lytte til høyttalere. Å lytte til vinyl med hodetelefoner er artig, for man hører kjapt hvor «feilene» ligger. Men det blir litt som å studere noe med mikroskop; skogen vs trærne. En van Gogh ser forferdelig ut (tipper jeg...) i mikroskop, men ta et skritt tilbake i riktig lys og man ser «bildet».

    Høyttalernes lyd i rommet er summen av direktelyd pluss reflektert lyd. I åpent eller ekkofritt rom har vi bare direktelyden. Dessverre vet de færreste av oss hvordan høyttalerne høres ut i åpent rom. De færreste har målebrev som viser ekkofri respons. Men selv i åpent rom vil høyttalerne høres annerledes ut enn hodetelefoner pga drivernes summering når de treffer øret i lytteposisjon.

    Heldigvis «ordner» rommet opp i en del artefakter som følge av summeringen av direktelyd og reflektert lyd på en måte som gjør at resultatet blir ok likevel. Jeg tror mange lever godt med denne kombinasjonen av direktelyd+ reflektert lyd, i den grad at den kanskje også har farget ens preferanser slik uttrykket «acquired taste» minner oss om.

    :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Bra innlegg ^ men jeg er ikke enig i slt.

    I Verona har de en utendørs arena der de spiller de største oppsetningene til Verdi. Lydtrykket er svakere enn jeg ønsker meg på konsert, men lydkvaliteten er enestående. Det låter også sykt bra når korpsene marsjerer forbi 17. mai. Den beste lyden jeg hørte da jeg var på Roskilde var 100% utendørs. Og selv de middelmådige høytalerne som står i blomsterbedene på Hard Rock Hotel i Orlando låter bra fordi lyden ikke blir deformert av refleksjoner.

    Jeg er mao av den oppfatning at romklang bare er et gode for lydtrykk og entydig negativt for lydkvalitet.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Bra innlegg ^ men jeg er ikke enig i slt.

    I Verona har de en utendørs arena der de spiller de største oppsetningene til Verdi. Lydtrykket er svakere enn jeg ønsker meg på konsert, men lydkvaliteten er enestående. Det låter også sykt bra når korpsene marsjerer forbi 17. mai. Den beste lyden jeg hørte da jeg var på Roskilde var 100% utendørs. Og selv de middelmådige høytalerne som står i blomsterbedene på Hard Rock Hotel i Orlando låter bra fordi lyden ikke blir deformert av refleksjoner.

    Jeg er mao av den oppfatning at romklang bare er et gode for lydtrykk og entydig negativt for lydkvalitet.
    Jeg er forsåvidt enig, og min “filosofi” er lik den du skisserer. Men min erfaring - eller inntrykk - er at mange liker rommet og forsøker å nærmest maksimere reflektert lyd over direktelyd.

    Det er ikke mange jeg har møtt som liker å sitte 70-120 cm fra gode høyttalere. Dessuten kan det virke som om mange audiofile rister på hodet når jeg sier at høyttalere som låter som hodetelefoner (hvilket er en overdrivelse, men jeg tror du forstå hva jeg mener), gjør mye riktig.

    Skulle gjerne vært med på noe gode forsøk med direktelyd vs reflektert lyd. Noen som kan få tak i et billig sirkustelt i disse koronatider? ;)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Det er jo en høyt akter mening fra enkelte autoritative hold at vi liker romklang. Helt uforståelig for meg.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg opplever hos meg at en del av avvikene i frekvensrespons mellom feks 500hz og 5000hz endres med forflytting av mikrofonen innenfor et område på så lite som ca 15cm.
    Med så liten tolmodighet jeg har, så kort avstand til så vel elva som toglinja... Nei, så er ikke dette noe jeg en gang skal tenke på å gjøre :ROFLMAO:
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er jo en høyt akter mening fra enkelte autoritative hold at vi liker romklang. Helt uforståelig for meg.
    Jeg er stort sett enig med logikken din med ett unntak: enkelte typer musikk er utformet i tett samhandling med rommet det skal presenteres i. Dermed en gjenklangen i rommet en del av det kunstneriske uttrykket. Gregorian chant er et slikt eksempel.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.588
    Antall liker
    14.494
    Sted
    Langesund
    Jeg er stort sett enig med logikken din med ett unntak: enkelte typer musikk er utformet i tett samhandling med rommet det skal presenteres i. Dermed en gjenklangen i rommet en del av det kunstneriske uttrykket. Gregorian chant er et slikt eksempel.
    Har vanskelig for å forstå hvordan en skal klare å få et fornuftig/berikende tillegg til musikken i små rom. Får alltid en følelse av at det roter til mer en det beriker. Store rom stiller seg annerledes.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har vanskelig for å forstå hvordan en skal klare å få et fornuftig/berikende tillegg til musikken i små rom
    Det naturlige er berikende! Rommet du sitter i er allerede registrert av hjernen. Trenger ikke plottet fra en app for å fortelle deg hva du hører. Stol på deg selv! 😁
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.588
    Antall liker
    14.494
    Sted
    Langesund
    Mikrofonen og SPL-meter på gjennom litt av sang på behagelig lavt volum. Volum på 12% eller -50,5db i JRiver. For vern av utstyr og hørsel er det satt en sperre på -10 db.

    Sjelden jeg lytter høyere når det skal høres musikk over lengre tid

    Synes andre dette er normalt volum å lytte på?

    db 1.png
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Hvis jeg skal gjette, så er poenget å holde liv i truselbildet. Etter lang tid med restriksjoner og begrenset smittetrykk vil det være en tendens til å undervurdere risikoen for at det kan bli skikkelig ille. Når det går lang tid med dette regimet likner det stadig mer på forebygging og mindre på håndtering av en akutt krise. Og forebygging som fungerer oppleves gjerne som bortkastede penger, fordi man bruker mye ressurser på å forhindre noe som ikke skjer. "Hvorfor skal vi være så forsiktige når nesten ingen blir syke?"
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er omtrent det nivået jeg spiller på selv om jeg da ikke er i tullebayas humør. Men rundt 75-80db er nok 95% av tiden.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.588
    Antall liker
    14.494
    Sted
    Langesund
    Tullebajas var ordet og jeg måtte jo teste litt oppover på volum. Denne gangen med hørselsvern. Den nye kalibreringen gir høyere output så min faste lås ved - 10db, er nærmere anleggets maks tror jeg. LZpeak stoppet i hvert fall på 124,7 ved - 19db. Jeg fulførte til -10db. Ingen røde lamper og alt gikk fint, men jeg tør ikke mer pga diskanten....... og ellers var det vel fysisk noko_O

    db.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn