8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Skal en drikke litt øl i sommer er det fint med noe bakgrunnsmusikk. Der treffer Wrightegaarden greit i år, som vanlig.



    Ikke så veldig spennende men her er konsertprogrammet.

    https://wrightegaarden.no/?utm_source=Wrightegaarden ALLE&utm_campaign=8bc1b7f54b-ARTISTSLIPP: Graham Nash, DWAS og Rotlaus_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_1f4d0870b3-8bc1b7f54b-8641733
    Hva program angår, så er jeg straks klar for Ole Ivars!
    Kraftig underernært på levende musikk!
    Gikk langs Akerelva i går, og da spilte ett fett blåseensemble ute på Blå.
    Fikk skikkelig ståpels! 💝
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I nysgjerrigheten navn måtte jeg ta en måling av diskanten min når jeg så at Sigberg Audio sine miniknøtter leverte 96 db/1m med under 0,5 % forvrengning.

    Trøster meg med at annenharmonisk er musikalsk tillegg, hehe. Høyere ordens forvrengning er et produkt av støygulvet her.
    Vis vedlegget 729175
    Herlig!

    Har snublet over noe beryllium-greier her også, men i form av kompresjonsdriver, 18Sound 4015BE.
    Ser slik ut på 1 meter @96 dB;

    distortion 4015 BE.jpg


    For de som er interesserte er det kanskje kjekt å se hva som skjer når man krysser den lavt, her i M2-waveguiden @600 hz med LR36 dB/oct;

    distortion 4015be @600 hz LR36.jpg

    distortion 4015be - prosent.jpg



    Usikker på hvor egnet Umik-1 er til denne type målinger, regner med din Earthworks er langt bedre til sånne formål?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Når jeg måler med REW bruker jeg også den Umik-1 saken. Earthworks brukes kun når det måles med Audiolense
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg måler med REW bruker jeg også den Umik-1 saken. Earthworks brukes kun når det måles med Audiolense
    Min Umik har gått i gulvet en del ganger (og gjennom tv'en, kremt) med noen uhell, så usikker på om den fortsatt er ok. 😬 Men ser ikke for fælt ut til at jeg har fattet mistanke om at den ikke er i nærheten av der den skal være.

    Fælt imponerende den Beryllium-klumpen din, fornuftig å legge ressursene der det teller (y)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Jo er fornøyd med den, og det kan jo neste tenkes at den gjør en bedre jobb en det jeg kan registrere. For 10-15 år siden hørte jeg 17-18 khz, og nå er det så vidt jeg hører 13 kHz. Det jeg høre er jeg fornøyd med, og det er den siste diskanten jeg setter inn i mine "monitorer"
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Men.....selv om du ikke hører sinus sveip over 13 kHz, så vil hørselen din likevel kunne registrere musikk signaler over 13 kHz....trur eg.
    ...forresten, det veit eg.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Ikke helt jevn kurve på disse målingene hos meg men slik så det nå ut. Dette er 50cm avstand så 102dB tilsvarer 96dB/1m. Litt høyere lavere ned, ved 3khz (delefrekvens er 2.8khz) var det 1%.

    1623997866603.png


    Her er drøye 100dB@1m, fortsatt overlevelig:
    1623998088227.png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Tror ikke jeg gidder utsette meg for måling på høyere volum så da så jeg heller på Forvrengningsmålingene til Hificopass. Volumet jeg målte på tilsvarer ca 2 Volt på klemmene. Firedobler (8 volt )vi det så er forvrengningen fortsatt på under - 40 db annenharmonisk. Hvilket volum snakker vi om da?
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke jeg gidder utsette meg får måling på høyere volum så da så jeg heller på Forvrengningsmålingene til Hificopass. Volumet jeg målte på tilsvarer ca 2 Volt på klemmene. Firedobler (8 volt )vi det så er forvrengningen fortsatt på under - 40 db annenharmonisk. Hvilket volum snakker vi om da?
    @Snickers-is du som kan regne.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Dobling av spenning er +6dB. 10-dobling av spenning er +20dB.

    -40dB er 1%, men 1% 2. Harmonisk er ikke det samme som 1% THD. -20dB er 10%, -60dB er 0,1% osv.

    Da kan man jo legge dette sammen og 10% blir det samme som 10% av spenningen, osv.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Spør deg Snickers is, når 2 Harmonisk er total dominerende og ligger 25-30 db over resten av harmonisk blir vel ikke skilnaden på den og THD så stor?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Over til en annen sak :) Strøm ja det er mystisk. Har i dag får ny tilførsel til huset. Det gamle luftstrekket er byttet ut med noe som ligger i bakken og kommer fra gaten ovenfor. Vet ikke om det er fra samme trafo, men noe som er helt sikkert er at min skilletrafo i gangen brummer mye mindre en den har gjort før.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Og da bør en dokumentere. Nå er nok ikke mikrofonplassering innenfor mm men på cm er det nok.

    En måling fra tidligere sammenlignet med en gjort nå. Kun 300hz som henger igjen med samme nivå
    trafobrum.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ikke helt enkelt å forstå sammenhengen, men det er jo kjekt når ting går til det bedre :)
    Blir hele nabolagets kabler lagt i bakken, eller er det bare til ditt hus?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Disse skal ned og stolpen som forringer min utsikt er den siste i denne omgang. Det er vel en tre fire til utover i gaten

    Har ikke full oversikt men tror de nærmeste naboene også er koblet på den nye hovedkabelen.
    el-tre.JPG
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ok.
    Kabelnett har jo høyere kapasitans mot jord enn luftnett. Det kan kanskje være noe i den sammenheng.
    Flott utsikt! :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hehe, kråkereir er greit å få vekk ja :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ser dere måler vreng.
    Når monterer på waveguider, horn, og baler med kompresjonsdrivere så øker THD.
    Det har med økt loading å gjøre. Mener det er hovedsaklig 2.harmoniske som stiger, men er litt usikker.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Waveguiden jeg bruker er ganske moderat og tuller ikke til på impulsrespons og har heller ikke plutselige avvik øverst i diskanten. Den bare gir diskanten avlastning i det området det er mest energi. På det meste er "forsterkningen" 7 db

    2 Harmonisk er også ganske upåvirket og ligger 50 db nede ved 96db/m i hele bruksområdet.
     

    TOBRA

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    50
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    5
    Rockers i Langesund begynte i det små for noen år tilbake, med åpent på lørdager. Som omtrent eneste stede med uteliv sånn på helårsbasis, er det nå til og med satt opp et konsertprogram i sommer - vel , så som så med artistene for min del, men de kan jo skilte med litt variasjon Vis vedlegget 727507
    Tora: Meget dyktig norsk bluesgitarist med mer enn 150k følgere fra hele verden på Instagram
    Ledfoot: Gothrock i verdensklasse! Den mannen formidler mye følelser fra et hardt levd liv på sine konserter og er en utrolig dyktig gitarist.
    Torgeir Waldemar: Toppen av singer songwriter rocketrubadur i Norge. (Punktum)

    Med alle de andre mer og mindre kjente artistene står det virkelig respekt for programmet Rockers har snekret sammen, og er et av de bedre jeg har sett hittil hvis man ikke bare skal gå for de store og godt kjente. Det må visst bli en tur eller to til Langesund i sommer ser det ut til!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Vi må jo også bruke terrassen .

    Årets sommerfest ble en fin greie med lave skuldre, og forhåpentligvis med utørste og mette deltagere når kvelden var over ved totiden.
    Et par bilder der jeg tilfeldigvis klarte fange Roald her på forumet på et av de..... ellers var det nesten umulig å få han ut av godstolen i kjelleren. Ikke hver dag han hører slik kvalitetslyd. :D
    fest.jpg

    fest 2.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Da må den hoven være finmasket...men egentlig tror jeg han prøver å fange godlyden for å ta med seg hjem ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Kjører denne prosedyre og target for tiden. Sånn ca 10 db fall og ingen tidskorrigering over 4000 Hz

    Kor1.PNG

    Kor2.PNG

    target20.PNG
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Disse skal ned og stolpen som forringer min utsikt er den siste i denne omgang. Det er vel en tre fire til utover i gaten

    Har ikke full oversikt men tror de nærmeste naboene også er koblet på den nye hovedkabelen. Vis vedlegget 730030
    Hillestad er vel og bra,
    men denne utsikten trumfer brutalt.
    Selv med den stolpen der.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Bedre enn å se rett i skauen som hos meg. :rolleyes: Har lurt på om jeg skulle bytte strømkabel fra stolpen nedenfor meg og inn til huset, men i følge elektrikeren så ville det bli nytt luftstrekk, har ikke bestemt meg enda. Tok hele sikringsskapet i slutten av November og det likte i alle fall øra mine, hvis du ikke har gjort det kan det varmt anbefales. Totalen innad i skapet hos meg ble utført for under 10k (er vel 11 kurser, oppgraderte hovedsikring fra 32a til 50a og overspenningsvern).
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Den targeten over her var i noens ører litt for mye "hifi"

    Har justert dropp-punktet opp 1 db og det blir mindre "hifi" og det tilfører mer rytmisk driv. Var moro å dra på til 80% i dag i et par tre låter. Sitte nå med litt øresus, som om en har vært på en god gammeldags rockekonsert.

    target 20 mod.png
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Livet er herlig, og nå er det ned på Papa's Pizza for en øl og byens beste Club sandwich....sikkert eneste også haha :D
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Den targeten over her var i noens ører litt for mye "hifi"

    Har justert dropp-punktet opp 1 db og det blir mindre "hifi" og det tilfører mer rytmisk driv. Var moro å dra på til 80% i dag i et par tre låter. Sitte nå med litt øresus, som om en har vært på en god gammeldags rockekonsert.

    Vis vedlegget 731269
    Er ikke det der target kurven til Bass Brothers Volume 2?? :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn