8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.996
    Sted
    Langesund
    Var ikke alt ute av fase sist?🤓
    Eller var det noen andre??
    Det var vel for et par år siden det ikke satt helt. Sist var det i orden, og det er bare noen måneder siden. Han like å rusle litt stille rund , og ser vel ikke helt meningen med å utbrodere så mye her på sentralen. Blir fort mye greier når noen mener noe vet du.
    Han som er med Flageborg denne gangen er vel ikke aktiv her inne, så det blir nok stille i forhold til lydinntrykk nå også

Det serveres i hvert fall samme innstillinger og døren på sikringsskapet står i samme stilling. Det spiller i mine ører ganske så bra, men variere som seg hør og bør litt i forhold til dagsform

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.996
    Sted
    Langesund
    Nå er det tiden for musikk, nytelse og inspirasjon.
    Ønskelisten er passe kort og Youtube er kilde til lydopplevelse
    så fint hvis det kan spilles noen go'biter derfra også..... (y)

Der må jeg nok skuffe besøket. Foreløpig er ikke pc koblet på nett. Vi får prøve finne noen godbiter blant det som er på harddisken.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.260
    Sted
    Holmestrand

Oppfordrer alle til å boikotte YouTube:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.924
    Torget vurderinger
    23
    Oppfordrer alle sytpeiser som synes alt ANDRE gjør skal være gratis/billig til å tenke seg om.... jeg er Premium kunde og den gleden jeg har av dette abonnementet er definitivt verdt de 169,- som det snakkes om - 119,- var i så måte "a steal" så lenge det varte. 169,- representerer en halvliter på byen, en burger, et par brukte plater, en halv ny s.k. audiofil vinylskive - lista kan lages uendelig med ting vi bruker en tilsvarende sum på ofte uten å tenke på det en gang.

For meg er YT et fantastisk oppslagsverk som mange ganger har ført til hjelp til anskaffelser (eller mangel på sådan, lanskje vel så viktig), oppdage ny musikk som gjerne ikke er gitt ut på andre medier, masse matnyttig info innen en mengde interesseområder i tillegg til musikk selvsagt. Bare det å slippe all helvetes reklame er verdt pengene alene!

MEN - dersom en ikke bruker YT noe særlig så er kanskje 169,- / mnd. unødvendig utgift, enda mere så enn 119,- og da er det kjekt å ha noe å klage over selvsagt.

For meg som gjerne bruker YT i en eller annen sammenheng daglig så er de 169,- en utgift jeg glatt påtar meg selv som fattig og ubemidlet. Rangerer det faktisk ikke som utgift men en ren investering i praktisk hjelp og glede.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.260
    Sted
    Holmestrand
    Oppfordrer alle sytpeiser som synes alt ANDRE gjør skal være gratis/billig til å tenke seg om.... jeg er Premium kunde og den gleden jeg har av dette abonnementet er definitivt verdt de 169,- som det snakkes om - 119,- var i så måte "a steal" så lenge det varte. 169,- representerer en halvliter på byen, en burger, et par brukte plater, en halv ny s.k. audiofil vinylskive - lista kan lages uendelig med ting vi bruker en tilsvarende sum på ofte uten å tenke på det en gang.

For meg er YT et fantastisk oppslagsverk som mange ganger har ført til hjelp til anskaffelser (eller mangel på sådan, lanskje vel så viktig), oppdage ny musikk som gjerne ikke er gitt ut på andre medier, masse matnyttig info innen en mengde interesseområder i tillegg til musikk selvsagt. Bare det å slippe all helvetes reklame er verdt pengene alene!

MEN - dersom en ikke bruker YT noe særlig så er kanskje 169,- / mnd. unødvendig utgift, enda mere så enn 119,- og da er det kjekt å ha noe å klage over selvsagt.

For meg som gjerne bruker YT i en eller annen sammenheng daglig så er de 169,- en utgift jeg glatt påtar meg selv som fattig og ubemidlet. Rangerer det faktisk ikke som utgift men en ren investering i praktisk hjelp og glede.
    Kall meg gjerne sytpeis, men ikke si det er fordi jeg ikke unner YT til salt i maten.
    Det gjør jeg nemlig siden jeg har betalt i mange år.
    YT har en margin på 65%(!!) og kæsja inn en profitt på 31,5 milliarder dollares i fjor.
    Skjønner derfor ikke helt hvorfor deres saltbehov krever prisøkning på opptil 50% , som vil gi meg en ny pris på 229kr/ måned.
    Jeg ønsker også å ha til salt i maten.

Mvh, Frank
    Sytpeis og stadig mindre og mindre bemidlet pensjonist.

PS! Beklager OT om min vrede over kapitalismen i din tråd, @The Shy

KMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Antall liker
    197
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0

💯

100%

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.996
    Sted
    Langesund
    Kall meg gjerne sytpeis, men ikke si det er fordi jeg ikke unner YT til salt i maten.
    Det gjør jeg nemlig siden jeg har betalt i mange år.
    YT har en margin på 65%(!!) og kæsja inn en profitt på 31,5 milliarder dollares i fjor.
    Skjønner derfor ikke helt hvorfor deres saltbehov krever prisøkning på opptil 50% , som vil gi meg en ny pris på 229kr/ måned.
    Jeg ønsker også å ha til salt i maten.

Mvh, Frank
    Sytpeis og stadig mindre og mindre bemidlet pensjonist.

PS! Beklager OT om min vrede over kapitalismen i din tråd, @The Shy
    Vi er nok ganske enig. Får folket avhengig og så setter vi prisen opp. På en måte en lovlig måte å deale "dop". Griskhet og kynisme er jo inn i samfunnet

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.054
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vi er nok ganske enig. Får folket avhengig og så setter vi prisen opp. På en måte en lovlig måte å deale "dop". Griskhet og kynisme er jo inn i samfunnet
    Om jeg så måtte betale 500 i måneden for å slippe reklame, får jeg mer for pengene enn det påtvungne spleiselaget som kalles NRK.

• Liker
    Reaksjoner: KMR

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.996
    Sted
    Langesund
    Seks timer til besøk og i mitt hode låt det dritt i dag. Blir å bruke de seks timene til en topptur i dag, så på med sekken og ut i den frie natur for resetting

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.182
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker YT masse. Ikke betaler jeg heller. Jeg bruker Firefox nettleser (med sidestolpe og et par hundre mapper med forskjellige snarveier. Har blitt helt avhenging av dette og har et veldig bra system!) med AdBlock. Fungerer kjempefint, har ingen forstyrrende reklame. Men får hver dag litt gnål fra YT om å abbonere, noe som selvfølgelig ikke er aktuelt, enn så lenge. Kvaliteten på bildet er også helt godkjent her, på tre meter bredt lerret.

Og må jeg til slutt kaste inn håndkleet og betale for YT, er dette heller ikke noe problem. Jeg har alt av strømmetilbud i tillegg, og kan sikkert stoppe noen av disse om jeg ønsker å spare noen få kroner.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    0
    Seks timer til besøk og i mitt hode låt det dritt i dag. Blir å bruke de seks timene til en topptur i dag, så på med sekken og ut i den frie natur for resetting
    Mye frisk luft skal være sunt.
    Det er også viktig å sørge for åpne luftveier
    ved inntak av oksygen og lydbølger.
    Forberedelsene er i gang her også
    og sneglehuset er på plass og snart klart for avreise..... (y)

sneglehuset_768.jpg

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.996
    Sted
    Langesund
    Mye frisk luft skal være sunt.
    Det er også viktig å sørge for åpne luftveier
    ved inntak av oksygen og lydbølger.
    Forberedelsene er i gang her også
    og sneglehuset er på plass og snart klart for avreise..... (y)

Vis vedlegget 1065367
    Litt usikker på hva du har tatt bilde av her og ikke sikker på om jeg vil vite det heller. :LOL:

Besøket ble kort men hyggelig, og kompisen din fant seg greit til rette i stolen så det ut som. Småhumret innimellom så jeg - bassglad fyr. :)

Takk for hyggelig to timer og må snart få kommet meg nedover mot Arendal.

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.996
    Sted
    Langesund
    Kanskje ikke verdens beste spor, men lyden er mikset sånn jeg liker det. Alt står tydelig og på rett plass i bredde og dybde i lydbildet. Dette tror jeg på.

Tatt opp av Alligator Record

20241017_180812.jpg

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.054
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    La inn grafen i chatgpt som du la ut i @Sevald sin tråd i går bare for moro.

Synes du den er helt på jordet med tanke på hva du selv ønsker å oppnå? Kanskje ikke 100% i sin analyse, men begynner å nærme seg. Og så må man ta litt høyde for at det ikke er et menneske med preferanser og at den kun tolker kalde målinger.

1. C50 (Speech Clarity - Red Trace)
    • Typical Range for C50:
      • Good: C50 values for speech clarity typically range between 10 and 20 dB.
      • Excellent: Values above 20 dB suggest very high clarity with minimal early reflections, which can improve speech intelligibility, but might risk an overly "sharp" or "clinical" sound.
    • Observed C50 Values (Red Trace):
      • The C50 values in the graph range from 35 dB to 40 dBacross much of the frequency spectrum (below 1 kHz). These values are:
        • Far above the typical range for speech clarity, particularly in a listening room designed for natural sound.
    • Analysis and Implication for C50:
      • Such high values (35-40 dB) indicate that the room has extremely high speech clarity, meaning that early reflections are almost entirely absent. This setup is likely to produce crystal-clear speech intelligibility, but at the expense of sounding overly "dry" or "sterile."
      • While speech clarity will be maximized, the natural reverberation and warmth that make speech sound more natural may be lacking. This could be ideal for applications requiring pure articulation, such as voice-over or studio work, but less suitable for relaxed or conversational environments where some reverberation is desirable for a natural feel.
    2. C80 (Music Clarity - Green Trace)
    • Typical Range for C80:
      • Good: For music clarity (C80), typical values in a well-balanced listening room range between 5 and 15 dB.
      • Excellent: Values between 20 and 30 dB are considered excellent for music clarity, ensuring that early reflections are well-controlled but without completely eliminating the sense of space.
    • Observed C80 Values (Green Trace):
      • The C80 values in the graph are very high, averaging around 60 dBacross most of the spectrum. This is:
        • Well above the upper limit of what is generally considered appropriate for music clarity.
    • Analysis and Implication for C80:
      • C80 values as high as 60 dB indicate that the room is dominated by direct sound with virtually no contributions from early reflections. This kind of setup would give a very "dry" and analytical sound, where musical detail and precision are maximized.
      • However, this environment might feel unnaturally tight or sterile for music, especially in genres or situations where a sense of space and natural reverberation contribute to the overall listening experience. The sound may lack warmth and spatial depth, and might feel too controlled or lacking in "air."
    3. D50 (Speech Definition - Yellow Trace)
    • Typical Range for D50:
      • The D50 metric measures the proportion of early sound energy arriving before 50 ms, compared to the total energy. Values close to 100% suggest that almost all sound energy is direct, with minimal late reverberation.
    • Observed D50 Values (Yellow Trace):
      • The D50 values in the graph approach 100%, confirming that the room’s sound is dominated by direct energy with almost no contributions from early reflections.
    • Analysis and Implication for D50:
      • High D50 values reinforce the analysis that the room is highly controlled and lacks natural reverberation. This setup is ideal for situations requiring maximum intelligibility, but it might feel unnatural or overly controlled for more immersive sound experiences.
    Summary of Key Observations:
    • C50 Values (35-40 dB): These values are extremely high, indicating that the room is highly optimized for speech clarity but might feel too sharp or clinical in everyday situations.
    • C80 Values (~60 dB): The C80 values are significantly higher than the recommended upper limit (20-30 dB). This suggests that the room is designed for analytical precision, which may result in a dry, overly controlled sound for music, lacking warmth and spaciousness.
    • D50 Values (~100%): These values confirm that the room is dominated by direct sound with minimal reflections, ideal for speech intelligibility but possibly too controlled for natural sound reproduction.

• Liker
    Reaksjoner: KMR

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.996
    Sted
    Langesund
    Kommer ikke til å kommentere konklusjonen da jeg er inhabil. Men sikkert sant noe av det.
    Andre som har hørt dette kan kanskje si noe?

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.054
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nja, da er vi vel alle innhabile i og med at vi alle har preferansevridninger. Jeg oppfattet svaret som temlig nøytralt, men med noen forbehold og kanskjer. Ikke helt på jordet med tanke på at den kun har noen streker på en graf å vurdere ut i fra?

Uansett kan være et nyttig verktøy for en som feks står i startgropa på et nytt prosjekt?

eirike

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2003
    Antall liker
    83
    Sted
    Innlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    ChatGPT sier også dette om C80:

• For live performance venues (e.g., concert halls, theaters): C80 is a crucial parameter. A higher C80 value (typically between 0 and +4 dB for music) indicates greater clarity, which is desirable for venues hosting live performances, particularly for speech intelligibility and some types of music. In larger concert halls designed for classical music, lower C80 values may be preferred (around -1 to +1 dB), providing a balance between clarity and reverberation for musical richness.
    • For HiFi listening rooms (smaller, controlled environments): While C80 can be measured, it is less critical than in live venues. HiFi listening rooms are often more focused on achieving a balanced reverberation time (RT60) and an even frequency response. These rooms are designed for a more controlled listening experience, so clarity isn't solely dependent on C80 but also on factors like speaker placement, room treatments, and sound diffusion.
    Håper ikke dette var usaklig ift diskusjonen.
    Mvh

supercharger2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    1

Jeg betaler med glede og bruker YT mye :) Men liker å klage litt nå og da.....

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.054
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hei
    ChatGPT sier også dette om C80:

• For live performance venues (e.g., concert halls, theaters): C80 is a crucial parameter. A higher C80 value (typically between 0 and +4 dB for music) indicates greater clarity, which is desirable for venues hosting live performances, particularly for speech intelligibility and some types of music. In larger concert halls designed for classical music, lower C80 values may be preferred (around -1 to +1 dB), providing a balance between clarity and reverberation for musical richness.
    • For HiFi listening rooms (smaller, controlled environments): While C80 can be measured, it is less critical than in live venues. HiFi listening rooms are often more focused on achieving a balanced reverberation time (RT60) and an even frequency response. These rooms are designed for a more controlled listening experience, so clarity isn't solely dependent on C80 but also on factors like speaker placement, room treatments, and sound diffusion.
    Håper ikke dette var usaklig ift diskusjonen.
    Mvh
    Nei, det er lag på lag med forbehold når det kommer til disse målingene. Man kan ikke se på disse grafene og verdiene som annet en indikasjoner og at det til syvende og sist er totalvurdering og ikke minst lytting som gir hele bildet.

Jeg har kun gratisversjonen, så jeg kan bare teste ut chatgpts evner stykkevis og delt, men er overbevist om at det fortsatt er et lite stykke igjen før vi kan få en fullgod second opinion og veilledning. Synes bare det er morsomt å sjekke hvor langt det har kommet.

Eneste grunnen til at jeg postet dette her er at jeg trodde Shy var nysgjerrig siden han tok del i samtalen i går og postet en kurve.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.885
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Personlig synes jeg den er flinkest med rene bildefiler. mdat taklet den ikke og wav filer krevde mer prompting en jeg rakk.
    Det er godt mulig. Jeg orker ikke å ha begrensninger, slik at jeg må forsette senere. Tar en mnd med test, så ser jeg hva jeg får ut av det. Det viktigste for meg er å lære litt.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.626
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tar bare litt tid, skulle ikke inn noe glava i rommet hans heller. Men det kommer seg.😆

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.885
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tosken, jeg er egentlig klar for å lære, men evnen til å ta i mot er begrenset.

Det var ikke tosken som hadde lærervegring, det er jeg
    Litt annen betydning der😆 Syntes den første var litt arrogant🤓 Lære ønsker vel vi alle. Gjør mine tapre forsøk😀

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.054
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det var ikke tosken som hadde lærervegring, det er jeg
    Det var slik jeg oppfattet det, men ingenting tyder på at du lider av nevneverdig lærevegring, affal ikke mer enn meg. 😁 Tar jo tid og sortere alt våset som skrives og menes, ingen grunn til at du skal kaste deg over min tøvete lek med datamaskinen ennå.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn