Mr.SQ
Bransjeaktør
Så hva er A.N.T.O.T.C.M?
A New Take On The Classic Monitor.
Så hva er en Classic Monitor?
Her vil det sikkert være mange meninger, men for meg så handler det om en relativt stor "stativhøyttaler", gjerne 3 veis og helst en 25cm eller større i bunn. Et klassisk konsept jeg har hatt lyst til å leke litt med en stund, men aldri satt av tid. Det samme gjelder også for elementene som er valgt til prosjektet. Dette er derfor på mange måter også "De Forsømte Prosjekters Prosjekt".
Så hva er planen?
Tanken er en Aktiv DSP-styrt 3 veis MTW monitor.
MTW= Midrange-Tweeter-Woofer og angir elementenes rekkefølge.
Dette blir fort en stor stativhøyttaler som blir stående på et lavt stativ. Sikkert mange som mener at jeg da burde laget et gulvstående kabinett, og jeg er langt på vei enig, men i dette tilfellet ønsker jeg den litt klassiske "look'en".
Ground Sound har fått mye oppmerksomhet her på forumet. Særlig for sin DCN28. Minst like spennende er Robert sine Coolback løsninger da de inkluderer alt du trenger i en plateforsterkerløsning, og er relativt prisgunstige tatt i betraktning hva du får for pengene.
Til denne har jeg valgt en Coolback II 300. Denne har fleksibel og fin DSP samt forsterkerløsning på 100W+200W+200W
Den klassiske Scan Speak Revelator 9900 har stått på listen i mange år, men aldri kommet til å bruke den. Jeg har hørt den i flere sammenhenger, og likt det jeg har hørt. Diskanten måler også tiltalende på flere punkter. I tillegg har den en frontplate som til en viss grad gir noe spredningskontroll.
Til mellomtone valgte jeg Scan Speak 15W8530K00. Hvorfor ikke mellomtoneversjonen? vil kanskje noen lure på. Egentlig fordi jeg ikke ser noen fordeler med denne. Dette er også et element jeg har lyttet til flere ganger, i ulike versjoner. Jeg har troen på at elementet vil passe inn i denne konstruksjonen.
Bassen var jeg mer i tvil om her. Jeg har gode erfaringer med 26W8861, men denne gangen falt valget til slutt på 8867 som er versjonen med membran i aluminium. Jeg har lest kommentarer om at papirversjonen er mer "livlig" i lyden, men dette er jo en generell oppfatning av papir. Et membran av alu har ofte noe fordeler fremfor papir. Særlig til bassbruk hvor membranet kan være mer stabilt, men som med en rekke ting i denne bransjen, er det mer eller mindre godt begrunnede delte meninger her. Det er ikke umulig jeg prøver ut papirversjonen 8861 ved en senere anledning
I starten av idémyldringen vurderte jeg sterkt å lage et kabinett etter BBC sin forskning på området. Dette er jo forskningen som høyttalere fra Harbeth, Graham, Sterling, Spendor m.fl har støttet seg til i flere år. Mange misforstår tanken bak denne måten å bygge kabinett på, og tror det handler om at kabinettet bevisst skal farge, og dermed være endel av lyden. Det stemmer ikke helt. Faktisk var formålet med forskningen å finne den rimeligste mulige måte å lage et kabinett på som også farget lyden i minst mulig grad. Tanken bak tynne kabinetter med bitumen plater på var å tvinge resonanser så langt ned i frekvens som mulig, for å få disse bort fra mellomtonen og ned i et område hvor dem gjorde minst skade. Skrudd baffel og bakplate skulle hindre kabinettet ytterligere å "ringe". Denne typen klassiske britiske monitorer blir jo ofte roset for sine egenskaper i akkurat mellomtonen, men at de kanskje mangler litt fundament.
Noen har valgt å forsøke å kombinere ulike løsninger innen DIY. Tynne plater i mellomtonekammer, og tykke plater i basskammer, som som selvsagt har ført til oppdagelse av "den ultimative løsning". Her er det mange muligheter.....
Designet og kabinettkonstruksjon er det som p.t er under evaluering. Håper å kunne vise noen skisser av tanker rundt kabinett i løpet av noen få dager.
Fortsettelse følger.
A New Take On The Classic Monitor.
Så hva er en Classic Monitor?
Her vil det sikkert være mange meninger, men for meg så handler det om en relativt stor "stativhøyttaler", gjerne 3 veis og helst en 25cm eller større i bunn. Et klassisk konsept jeg har hatt lyst til å leke litt med en stund, men aldri satt av tid. Det samme gjelder også for elementene som er valgt til prosjektet. Dette er derfor på mange måter også "De Forsømte Prosjekters Prosjekt".
Så hva er planen?
Tanken er en Aktiv DSP-styrt 3 veis MTW monitor.
MTW= Midrange-Tweeter-Woofer og angir elementenes rekkefølge.
Dette blir fort en stor stativhøyttaler som blir stående på et lavt stativ. Sikkert mange som mener at jeg da burde laget et gulvstående kabinett, og jeg er langt på vei enig, men i dette tilfellet ønsker jeg den litt klassiske "look'en".
Ground Sound har fått mye oppmerksomhet her på forumet. Særlig for sin DCN28. Minst like spennende er Robert sine Coolback løsninger da de inkluderer alt du trenger i en plateforsterkerløsning, og er relativt prisgunstige tatt i betraktning hva du får for pengene.
Til denne har jeg valgt en Coolback II 300. Denne har fleksibel og fin DSP samt forsterkerløsning på 100W+200W+200W
Den klassiske Scan Speak Revelator 9900 har stått på listen i mange år, men aldri kommet til å bruke den. Jeg har hørt den i flere sammenhenger, og likt det jeg har hørt. Diskanten måler også tiltalende på flere punkter. I tillegg har den en frontplate som til en viss grad gir noe spredningskontroll.
Til mellomtone valgte jeg Scan Speak 15W8530K00. Hvorfor ikke mellomtoneversjonen? vil kanskje noen lure på. Egentlig fordi jeg ikke ser noen fordeler med denne. Dette er også et element jeg har lyttet til flere ganger, i ulike versjoner. Jeg har troen på at elementet vil passe inn i denne konstruksjonen.
Bassen var jeg mer i tvil om her. Jeg har gode erfaringer med 26W8861, men denne gangen falt valget til slutt på 8867 som er versjonen med membran i aluminium. Jeg har lest kommentarer om at papirversjonen er mer "livlig" i lyden, men dette er jo en generell oppfatning av papir. Et membran av alu har ofte noe fordeler fremfor papir. Særlig til bassbruk hvor membranet kan være mer stabilt, men som med en rekke ting i denne bransjen, er det mer eller mindre godt begrunnede delte meninger her. Det er ikke umulig jeg prøver ut papirversjonen 8861 ved en senere anledning
I starten av idémyldringen vurderte jeg sterkt å lage et kabinett etter BBC sin forskning på området. Dette er jo forskningen som høyttalere fra Harbeth, Graham, Sterling, Spendor m.fl har støttet seg til i flere år. Mange misforstår tanken bak denne måten å bygge kabinett på, og tror det handler om at kabinettet bevisst skal farge, og dermed være endel av lyden. Det stemmer ikke helt. Faktisk var formålet med forskningen å finne den rimeligste mulige måte å lage et kabinett på som også farget lyden i minst mulig grad. Tanken bak tynne kabinetter med bitumen plater på var å tvinge resonanser så langt ned i frekvens som mulig, for å få disse bort fra mellomtonen og ned i et område hvor dem gjorde minst skade. Skrudd baffel og bakplate skulle hindre kabinettet ytterligere å "ringe". Denne typen klassiske britiske monitorer blir jo ofte roset for sine egenskaper i akkurat mellomtonen, men at de kanskje mangler litt fundament.
Noen har valgt å forsøke å kombinere ulike løsninger innen DIY. Tynne plater i mellomtonekammer, og tykke plater i basskammer, som som selvsagt har ført til oppdagelse av "den ultimative løsning". Her er det mange muligheter.....
Designet og kabinettkonstruksjon er det som p.t er under evaluering. Håper å kunne vise noen skisser av tanker rundt kabinett i løpet av noen få dager.
Fortsettelse følger.
Sist redigert: