Abrahamsen`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BraveSirEdmund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    122
    Antall liker
    129
    Super skrev:
    Noen som har prøvd V2.0 på Gallo ref 3.1 høyttalere? I så fall, var dette en vellykket kombinasjon?
    Jepp! Eg har prøvd den komboen. Den blir for svak til å få skikkelig liv i galloene. Fin lyd på lavt (vanlig volum), men blir for svak når en vil gi litt gass. Mulig monoblokkene kan klare jobben..
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    218
    Hvordan er det med knappene på V1, V2, V3? Er de så raklete, slites de så fort som enkelte sier? Enkelte funksjoner slutter å virke etter få mnd. sies det?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    I starten (noen få år siden) så var det en kritikk fra enkelte brukere at de synes knappene var for slarkete. Mitt inntrykk er at dette er mer unyansert kritikk enn en kvalitetsfeil. Knappene SKAL være "løse" da de er vippebrytere / rotasjonsbrytere. Og, når ting koster en brøkdel av andre forsterkere og samtidig spiller så godt som de gjør, må man jo "ta" produktene på noe. :)

    Hvor har du lest at "Enkelte funksjoner slutter å virke etter få mnd. sies det"?

    Kunne vært interessant å se hvor "mange" innlegg det var om det der, og hvilke produkter vi snakker om.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    218
    Det var et par PM, og to innlegg på avforum.no som beskrev dette.
    Jeg vet de er løse med overlegg pga vippebryter / rotasjonsbryter-funksjonen. Det som var skrevet var nok mere at de sluttet å virke da innmaten løsnet. Tenker det snakkes om samme forsterker. Fjær og høns og sånn :)
    Leste også at de hadde litt lite kraft ved spilling av høy musikk. Dette må vel være i orden nå etter upgraden?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det enkelte har erfart er at Abrahamsen har blitt levert med lite / mye gain. Spesifikasjonsmessig så skal de vel kunne spille "hur høgt som helst". Gain kan justeres (av verksted / Abrahamsen). På mine Focus 140 så måtte jeg ganske langt opp på volumet, men med RF-63 så er det noe helt annet.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    218
    Med andre ord: it's a match?
    Har du prøvd komboen?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har eid Focus 140 og RF-63 på V2.0 over en relativt lang periode. Focus for en stund siden, og sitter med RF-63 (som har vært i hus nå nesten 1 år). Klipsch og Abrahamsen er en kjempematch flere burde få ørene opp for. :) Men, det er sikkert for billig kombinasjon... ;)
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    218
    Det virker billig, det er billig, men høres det billig ut? Det er ikke alltid sånn.
    Ser flere som skriver at de blir overrasket over prisen vs. lyden på RF63. Vel og merke etter grundig innspilling.
    Og Abrahamsen er det flere som er overrasket over ser jeg. Jeg har sansen for Abrahamsens tidligere arbeider, eller Elektrocompaniet som det heter, som jeg hørte mye på hos mitt søskenbarn når jeg var endel yngre. Har nå tenkt både på lommeboka og lyd, og kommet frem til at jeg har lyst til å prøve V1/V2 i kombo med en receiver til kinobruk. Og har jeg forstått det riktig så er det hometheaterinngang på V2? Passer med andre ord perfekt i så fall.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    V2.0 og V3.0 har begge valgfri HT-inngang. V1.0 har (hadde i alle fall) også volumjustering, slik at den kunne kobles direkte til en V4.0.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    218
    Sjekket med selgere av Abrahamsen som sier at V2 og V4 har identisk effektdel. Da har sikkert V2 og V3 identisk pre-del også. Fordelen med "ting i hver sin boks" er adskilte trafoer og interne tilførsler.
    Fordel med V2 får jeg en inngang til min platespiller, (som sikkert må ha ekstern RIAA?), i tillegg til CD og hjemmekino til en veldig rimelig penge. Eller er det så stor fordel med adskilte komponenter at det er verdt pengene (spørsmålet gjelder kun Abrahamsen utstyr)?
    Men er CD-spilleren til Abrahamsen verdt pengene? Har den bedre drivverk enn normalen og bedre DAC enn V2?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har V3 og V4, men det hadde nok ikke vært noen merkbar forskjell på å bruke V2 i stedet. V2 bruker samme trafo som V4 til å dra samme last som en V3 OG en V4, så i teorien har den litt mindre pulver, men i praksis, og med 2.0UP's 1000VA trafo og oppjazza kondensatorbank holder det nok i lange baner. Slik jeg ser det er V2 et kupp!

    V2 har ingen DAC, den er kun en forsterker. Du mener kanskje V1?

    Hverken V2 eller V3 har noen platespillerinngang, så du må bruke et separat RIAA-trinn på en av linjeinngangene, ja.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    218
    Med andre ord: V2 har ingen digital inngang. Og jeg vil nok ha en oppgradert V2 i så fall.
    Men er det noen som synes V1 IKKE er verdt pengene?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Roqer skrev:
    Med andre ord: V2 har ingen digital inngang.
    Det stemmer, som sagt. (Det er vel ingen som har hevdet det?)

    Og jeg vil nok ha en oppgradert V2 i så fall.
    Med mindre du går på Elkjøp, er det vanskelig å få noe annet i dag. :)

    Men er det noen som synes V1 IKKE er verdt pengene?
    Tja. For de 10K den koster, får du f.eks. en Abrahamsen V6.0 DAC, en Squeezebox Touch OG en Cambridge Azur 650BD Blu-Ray-spiller. Jeg vet hva jeg hadde valgt. Sånn sett synes jeg ikke den er verd pengene. Sammenliknet med andre CD-spillere til 10 lapper, er den sikkert helt grei.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    218
    Takker for svar.
    Da er verden mye klarere for meg :) tror jeg...
    Ingen hevder, bare jeg som spør før jeg bestiller (IKKE Elkjop nei).
    Da frister en V2, men vinner jeg i Lotto til helga blir det et par V5 som visstnok kan bestilles nå.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.498
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Hei

    Får melde meg inn her, har gått investering av abrahamsens USB dac, som brukes når jeg har besøk og når jeg leter etter ny musikk.

    MEN jeg skulle gjerne hatt en bedre strømforsyning til denne saken, noen her som vet hvor jeg kan få tak i dette?
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    Roqer skrev:
    Sjekket med selgere av Abrahamsen som sier at V2 og V4 har identisk effektdel. Da har sikkert V2 og V3 identisk pre-del også. Fordelen med "ting i hver sin boks" er adskilte trafoer og interne tilførsler.
    Fordel med V2 får jeg en inngang til min platespiller, (som sikkert må ha ekstern RIAA?), i tillegg til CD og hjemmekino til en veldig rimelig penge. Eller er det så stor fordel med adskilte komponenter at det er verdt pengene (spørsmålet gjelder kun Abrahamsen utstyr)?
    Men er CD-spilleren til Abrahamsen verdt pengene? Har den bedre drivverk enn normalen og bedre DAC enn V2?
    For å si det sånn.
    abrahamsen cd-spilleren har blitt sammenlignet med
    electrocompaniet sin "legendariske" spiller med reim-drift.
    Cd spilleren til abrahamsen er svært god. Har hatt den selv.
    Kan også anbefale Mhzs 88F som er vel så bra. Hvis ikke ennå bedre.

    Jeg er fnysen på Abrahamsen A-dac
    Er noen her som har efaringer med den?
    Kan noen forklare med lyden? Mørk/lys/klang lydbilde osv.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har A-DAC og V6.0. Førstenevnte er mindre "livlig" enn V6.0, og maler lydbildet med litt bredere pensel (synes jeg). Lydkvaliteten man får fra A-DAC til 800-1000 kroner er svært god. Svært god.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    218
    Er det mulig å "slå av" displayet i en V4 på en enkel måte? Klippe en leder, eller nappe ut en flatkavel etc?
     

    småttogrått

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2011
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Så endte jeg opp med å kjøpe 2 stk V4.0.

    Brokoblede på mine kef 104/2.

    Støyer noe grusomt begge 2, hørte dem inn i naborommet.

    Så nå er dem sendt i retur!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    småttogrått skrev:
    Så endte jeg opp med å kjøpe 2 stk V4.0.

    Brokoblede på mine kef 104/2.

    Støyer noe grusomt begge 2, hørte dem inn i naborommet.

    Så nå er dem sendt i retur!
    Uflaks.

    Litt urovekkende dette. Jeg fikk først en V3.0UP som brummet i den ene kanalen og fikk byttet den i en annen hos forhandleren, og i dag sluttet V4.0UP-en min å fungere, og den har også laget svak brum i høyttalerne (såvidt hørbart uten musikk, helt inntil høyttalerne, men likevel) siden den var ny i november. Satser på at den blir fikset eller byttet.

    Men når det virker som det skal, låter det suverént! ...Og de er jo ikke vanskelige med reklamasjoner og service.

    Det er akkurat som gamle Electrocompaniet på alle måter, dette her. ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Over til noe helt annet, liksom. ;)

    De har vel ikke akkurat samme lydsignatur, de to der.
     

    Dalakong

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Innlegg
    191
    Antall liker
    0
    Hvis du ser litt lenger opp i tråden, så hadde han problemer med brumming. Så han valgte å skifte merke.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.831
    Antall liker
    584
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Det fikk jeg med meg. men var det fordi han mistet tiltroen totalt til A? Eller hadde han valgt feil merke/lydsignatur i utgangspunktet?
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.157
    Antall liker
    773
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Er SA-1 noe å samle på eller? Til litt lettdrevne høyttalere mener jeg...
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.831
    Antall liker
    584
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Ludo skrev:
    Er SA-1 noe å samle på eller? Til litt lettdrevne høyttalere mener jeg...
    Antar du sikter til den som ligger ute på brukt'en nå? Er jo en link til Fidelitys test av den i ann. De skryter nesten hemningsløst av den. Til noe lettdrevne HT.
     

    Nuth1986

    Medlem
    Ble medlem
    03.02.2011
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Sted
    Slemmestad
    noen som har noen v2 til salgs? samt cdspilleren;) har ma gs20 ht, regner med at dette er en god match?
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Nuth1986 skrev:
    noen som har noen v2 til salgs? samt cdspilleren;) har ma gs20 ht, regner med at dette er en god match?
    Nei, men jeg har 3 stk V4 til salgs, V3 og V6 er solgt.

    Abrahamsen er en god match til MA og Klipsch uten tvil.
    MA har vel noe lavere følsomhet enn Klipsch, så her er nok 2stk brokoblede V4 på sin plass tenker jeg ;D
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Har dere fått noe nyere leveringsdato på V5?! Den er vannvittig spennende syns jeg!
     

    Nuth1986

    Medlem
    Ble medlem
    03.02.2011
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Sted
    Slemmestad
    NAIM VS ABRAHAMSEN

    Hei er det noen med god erfaring her inne som kan fortelle meg for og imot abrahamsen kontra naim.?

    Monitor Audio GS20

    jeg har disse valgene:

    Naim Nait 5 (den eldre versonen)

    Abrahamsen: V2 integrert.

    Vurderer lyd kilde fra samme produsenter.

    selvfølgelig kan jeg ta med å teste men det er litt vanskelig, når man skal kjøpe brukt. Derfor fint med innspill som noen har hatt begge eller det ene alternativet som kan gi meg litt input på hva som kansje vil være best.

    Hører på Mark Knophler og mye lounge musikk. samt at jeg tar meg en fest og hører på hous musikk. men medt de to første.

    på forhånd takk;)
     

    Per73

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.05.2004
    Innlegg
    62
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    0
    Hei,

    Vurderer å kjøpe en Abrahamsen V2 eller V4 for å benytte på Klipsch (RB-75) sammen med en surround-receiver. Ser at elkjop.no nå selger disse til 5999, som vel må sies å være en god pris? Er dog klar over at dette ikke er den oppgraderte versjonen.

    Så noen spørsmål jeg hadde håpet noen kunne svare på:
    - Er effekt-delen i V2 og V4 identiske?
    - Hvis ja, er det noe som taler for å kjøpe V4 fremfor V2, og benytte HT-modus, bortsett fra muligens brokoblingsmulighet? Står jo friere ved senere anledninger med V2.
    - Kan V2 brokobles, slik V4 kan? (nei?)
    - Er UP verdt prisforskjellen på mine lettdrevne Klipsch'er?

    Mvh,
    Per
     

    Dalakong

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Innlegg
    191
    Antall liker
    0
    Nuth1986 skrev:
    NAIM VS ABRAHAMSEN

    Hei er det noen med god erfaring her inne som kan fortelle meg for og imot abrahamsen kontra naim.?

    Monitor Audio GS20

    jeg har disse valgene:

    Naim Nait 5 (den eldre versonen)

    Abrahamsen: V2 integrert.

    Vurderer lyd kilde fra samme produsenter.

    selvfølgelig kan jeg ta med å teste men det er litt vanskelig, når man skal kjøpe brukt. Derfor fint med innspill som noen har hatt begge eller det ene alternativet som kan gi meg litt input på hva som kansje vil være best.

    Hører på Mark Knophler og mye lounge musikk. samt at jeg tar meg en fest og hører på hous musikk. men medt de to første.

    på forhånd takk;)
    Det får du sjangsen til å høre/se på Triaden Thon hotell på Lørenskog til helga.
     

    småttogrått

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2011
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    oyvjorge skrev:
    Det fikk jeg med meg. men var det fordi han mistet tiltroen totalt til A? Eller hadde han valgt feil merke/lydsignatur i utgangspunktet?
    Jeg byttet fordi jeg leste at ganske mange andre hadde samme problem, og forventet da ikke at mitt problem ville løse seg ved å sende dem inn. Syns lyden var litt mørk.

    Mvh Thomas
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.831
    Antall liker
    584
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    småttogrått skrev:
    oyvjorge skrev:
    Det fikk jeg med meg. men var det fordi han mistet tiltroen totalt til A? Eller hadde han valgt feil merke/lydsignatur i utgangspunktet?
    Jeg byttet fordi jeg leste at ganske mange andre hadde samme problem, og forventet da ikke at mitt problem ville løse seg ved å sende dem inn. Syns lyden var litt mørk.

    Mvh Thomas
    Skjønner.


    veldig billig på elkjip om dagen

    Men de er ikke oppgradert, ser det ut som.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Per73 skrev:
    Hei,

    Vurderer å kjøpe en Abrahamsen V2 eller V4 for å benytte på Klipsch (RB-75) sammen med en surround-receiver. Ser at elkjop.no nå selger disse til 5999, som vel må sies å være en god pris? Er dog klar over at dette ikke er den oppgraderte versjonen.

    Så noen spørsmål jeg hadde håpet noen kunne svare på:
    - Er effekt-delen i V2 og V4 identiske?
    - Hvis ja, er det noe som taler for å kjøpe V4 fremfor V2, og benytte HT-modus, bortsett fra muligens brokoblingsmulighet? Står jo friere ved senere anledninger med V2.
    - Kan V2 brokobles, slik V4 kan? (nei?)
    - Er UP verdt prisforskjellen på mine lettdrevne Klipsch'er?

    Mvh,
    Per

    Har lest en plass at Abrahamsen har bekreftet at de har samme effektdel, men at V4 har en fordel ifht strømforsyning.
    V4 koblet direkte er mer støysvak enn å kjøre signalet på full rulle igjennom V2.
    V2 kan ikke brokobles
    I en test hjemme hos meg mellom V4 og V4 UP var vi 4 personer som i blindtest ikke kunne påstå å høre forskjell på mine Klipsch-RB81, på mer tungdrevne og/eller fintspillende høyttalere antar jeg at forskjellen vil komme til sin rett.
     

    Nuth1986

    Medlem
    Ble medlem
    03.02.2011
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Sted
    Slemmestad
    hei kjøper meg en abrahamsen v2 så må melde meg inn i gruppa

    trenger den lang inspillings tid?

    og hvordan er det å bi ampe denne med et effekttrinn?

    trenger jeg effektrinnet eller vil den integrerte være nok til å drive GSene?

    har monitor audio gs20.

    mvh michael
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nuth1986 skrev:
    hei kjøper meg en abrahamsen v2 så må melde meg inn i gruppa
    Velkommen, og gratulerer med ny forsterker

    Nuth1986 skrev:
    trenger den lang inspillings tid?
    Burde spille bra rett ut av esken, den, emn den yter nok aller best når den har stått på en halvtimes tid og blitt gjennomvarm.

    Nuth1986 skrev:
    og hvordan er det å bi ampe denne med et effekttrinn?
    Funker vel, men jeg ser egentlig ikke helt behovet

    Nuth1986 skrev:
    trenger jeg effektrinnet eller vil den integrerte være nok til å drive GSene?

    har monitor audio gs20.
    De burde den dra helt flott alene. er det oppgradert versjon du har? (Sannsynligvis har du ikke det hvis den er kjøpt hos Elkjøp, og har det hvis den er kjøpt et annet sted.)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn