Abrahamsen`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Nuth1986 skrev:
    da var dacen fra abrahamsen i hus også;) er det noen av dere som har erfaring med denne?
    Hvilken av de 2 ? :) .

    Har selv V6 med nytt upsampling kort ( fjerner den bugen med at du får ullen lyd av og til ) . Og dette er en veldig god dac om den matcher resten av anlegget. Det nye upsamplingskortet gjør den noe mer nøytral en med det originale dog.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Da er Abrahamsen V6 DAC på plass og så vidt prøvd. Tenkte også på en Cambridge DacMagic, men med at jeg kjøpte V6 litt brukt ble prisen ikke langt fra en ny DacMagic. V6 virker å være i en helt allen klasse, i alle fall konstruksjonsmessig, forhåpentligvis også lydmessig. Alternativet var å bytte til ny CD-spiller, men ville da trolig få en temmlig tilsvarende lyd for tre ganger så høy pris. I tillegg får en her flere digitalt innganger for TV-tuner, blu-ray etc.

    Oppsett: En helt grei Sony CDP-XB 930 QS CD-spiller med bra drivverk. Digital coax til DAC, balansert til ECI-3. Videre bi-wiring til et par gamle men gode Infinity Kappa 6.2i

    Førsteinntrykk: Mer ro, klarhet og tyngde i lydbildet.

    Det eneste jeg tenker på er at det hele nå kanskje lyder i overkant varmt og behagelig. Alt i kjeden går i den lei. Så kanskje et par mer åpne, lette og luftige høyttalere hadde vært en ennå bedre match. Resultatet pr idag er uansett svært bra :)
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Nuth1986 skrev:
    GisleB skrev:
    Nuth1986 skrev:
    da var dacen fra abrahamsen i hus også;) er det noen av dere som har erfaring med denne?
    Hvilken av de 2 ? :) .


    har v6 den største;) kjempe fornøyd;) hører det går ann å oppgradere den! hva blir gjort da?
    Hei,

    Ja jeg har "oppgradert" den med å skifte upsamplings kortet. Men er usikker på om du får dette uten at det kortet du har er slik at du får en ullen lyd av og til. ( Altså en feil ved dacen )

    Er vel strengt tatt ikke en "oppgradering" men en fix av et problem som var med denne dacen. Det som jeg la merke til med en gang er at litt av "EC" lyden forsvant og den ble litt mer "oppløst" ( mindre fet ) og egentlig litt mer nøytral i lyden etter at jeg skiftet upsamplingskort. Denne forandringen må jo folk velge selv om de synes det er en oppgradering eller ikke.

    Vet ikke om noe annet og er meget interressert om det er en annen oppgradering det er snakk om ? Veldig lett å skifte dette kortet selv, ingen lodding eller noe, bare dra det opp og sette på nytt.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.278
    Antall liker
    424
    Sted
    Bergen
    Da har omsider jeg også skiftet upsamplingskorten på min v6. Jeg har hatt problemet med ulik lyd fra starten ( forskjellige grader av ullen lyd) men i en periode i fjor var dacen kun brukt med en kilde og da var ikke problemet så fremtredende. I de siste halvåret har jeg imidlertid gått lei og fikk kjapt og greit tilsendt nytt kort. Jeg har det gamle så det er lett å tilbakestille dacen.

    Nå som jeg har hatt den innkjørt og vel så det er det på tide med en tilbakemelding.

    - ingen problemer med ullen lyd

    -overaskende stor lydforskjell

    - lavere output, ca 2-3 dB etter øret (nå ganske likt med lyden fra CD)

    - langt mer nøytral i lydbildet, ligner mer på lyden direkte fra min CD spiller mens det før aldri var tvil om hva jeg lyttet på

    - kanskje en fordel fra CD da jeg i utgangspunktet er fornøyd med lyden derfra og nå har beholdt den med et lite løft lydmessig

    - kanskje en ulempe i forhold til tv-lyd, DVD og usb fra pc da den mørke, "seige" klangen kledde anlegget/lydkildene godt.

    - jeg har bare en DVD-audio (REM New adventures in HIFI) og der virker det tilsynelatende som det som dypbassen er mindre kjapp enn før samt at den mørke klangen egentlig kledde albumet


    Uansett, jeg var klar for byttet pga ullen-lyd problemet men det er ikke grunn til å bytte dersom man kan leve med det problemet og liker godt klangen fra v6 med det opprinnelig kortet,.
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    OKA skrev:
    Da har omsider jeg også skiftet upsamplingskorten på min v6. Jeg har hatt problemet med ulik lyd fra starten ( forskjellige grader av ullen lyd) men i en periode i fjor var dacen kun brukt med en kilde og da var ikke problemet så fremtredende. I de siste halvåret har jeg imidlertid gått lei og fikk kjapt og greit tilsendt nytt kort. Jeg har det gamle så det er lett å tilbakestille dacen.

    Nå som jeg har hatt den innkjørt og vel så det er det på tide med en tilbakemelding.

    - ingen problemer med ullen lyd

    -overaskende stor lydforskjell

    - lavere output, ca 2-3 dB etter øret (nå ganske likt med lyden fra CD)

    - langt mer nøytral i lydbildet, ligner mer på lyden direkte fra min CD spiller mens det før aldri var tvil om hva jeg lyttet på

    - kanskje en fordel fra CD da jeg i utgangspunktet er fornøyd med lyden derfra og nå har beholdt den med et lite løft lydmessig

    - kanskje en ulempe i forhold til tv-lyd, DVD og usb fra pc da den mørke, "seige" klangen kledde anlegget/lydkildene godt.

    - jeg har bare en DVD-audio (REM New adventures in HIFI) og der virker det tilsynelatende som det som dypbassen er mindre kjapp enn før samt at den mørke klangen egentlig kledde albumet


    Uansett, jeg var klar for byttet pga ullen-lyd problemet men det er ikke grunn til å bytte dersom man kan leve med det problemet og liker godt klangen fra v6 med det opprinnelig kortet,.

    Gøy å se du har samme erfaring som meg etter kort skiftet. Har tatt vare på det gamle upsampling kortet da man vet aldri om man vil trenge den mer typiske EC lyden engang :). Synes dacen etter kortskift ble mer "mainstream" altså nøytral.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.278
    Antall liker
    424
    Sted
    Bergen
    Vel, forskjellen var formidabel hos meg så det er kanskje ikke så rart at vi har lik erfaring. Også det at smak og behag spiller inn er viktig, den låter nok mer "riktig" nå, men slik den var hadde den en sjarmerende fylde (EC-lyd kaller noen det ja) som ikke alltid passet men som en kunne fort venne seg til. Det blir nok ikke så aktuelt lengre å bruke lyd fra CD spillererens lydutgang nå som før, nå som v6 og CD (gammel Onkyo toppspiller) låter mer i samme gate. Motivasjonen med v6 var å samle alle digitale kilder og få god kvalitet på DVD og TV, men jeg hadde nok ikke kjøpt Niel Young på DVD boks uten v6 ;-) Synd at det finnes så lite DVD-audio og DVD-9 med høyoppløselig PCM, det er jo meget bra og anvedelig format som alle med DVD spiller kan bruke.
     

    zebby

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.02.2010
    Innlegg
    89
    Antall liker
    2
    Tenke jeg skulle prøve V3.0 i dag, stakk innom Elkjøp og fikk ett eksemplar til nettpris, 5500 kr. Desverre viste det seg når jeg fikk den hjem at den var deffekt, mye støy nesten som volumet står på full spiker pluss at det kommer ingen lyd fra den.

    Snakket med Abrahamsen og det viser seg at forsterken må inn for modifisering til siste skrik kostnadfritt. Så alt i alt sparer jeg noen kroner fremfor å kjøpe ett nytt eksemplar som er oppgradert til siste versjon.

    Fra før har jeg en Parasound NC2100 som jeg egentlig er fornøyd med i forhold til prisen.

    Planen med anskaffelsen av V3 var å teste den opp mot NC2100, og samtidig teste V3 mot Eletrocompaniet`s 4.8. Men 4.8 utgår da det viste jeg at denne ikke har prosessorinngang, og da er den ikke lengre en kandidat for meg.

    En annen ting så har jeg Abrahamsen V6 DAC som jeg er godt fornøyd med, jeg har ikke enda fått testen den balansert da Parasounden ikke har XLR innganger. Så jeg hadde ett håp å kjøre balansert fra V6 til V3 og singel til effekttrinnet Doxa Model 73. Om jeg tjener noe på dette siden jeg ikke får balansert hele veien skulle ha vært meget interessant å visst.

    Så hva gjør jeg, tror dere at det gevinster lydmessig å sende den til Abrahamsen for service eller skal jeg returnere den til Elkjøp? Må innrømme at nyskjerrigheten sliter i meg. Tror begge forforsterkerne skal være lett omsettelig på brukten anyway.
     

    trigger

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    51
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Må vel kunne kalle meg en venn av Abrahamsen, er meget godt fornøyd med V6.0+V2.0 med Nordost Solar Wind XLR mellom de. Fin match til mine PMC høyttalere.

    Mvh,
    Tor-Helge
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    zebby skrev:
    Tenke jeg skulle prøve V3.0 i dag, stakk innom Elkjøp og fikk ett eksemplar til nettpris, 5500 kr. Desverre viste det seg når jeg fikk den hjem at den var deffekt, mye støy nesten som volumet står på full spiker pluss at det kommer ingen lyd fra den.

    Snakket med Abrahamsen og det viser seg at forsterken må inn for modifisering til siste skrik kostnadfritt. Så alt i alt sparer jeg noen kroner fremfor å kjøpe ett nytt eksemplar som er oppgradert til siste versjon.
    5500 Kr er en knallpris, selv om elkjøp-utgaven er uten oppgraderingen, og når du i tillegg får oppgraderingen gratis av Abrahamsen er det jo et kupp.

    Så hva gjør jeg, tror dere at det gevinster lydmessig å sende den til Abrahamsen for service eller skal jeg returnere den til Elkjøp? Må innrømme at nyskjerrigheten sliter i meg. Tror begge forforsterkerne skal være lett omsettelig på brukten anyway.
    Lydmessig? Hmmm. På V3 er vel bare oppgraderingen nytt display og bedre fjernkontrollmottak, men det er jo absolutt et flott produkt uansett. Jeg har en selv, som jeg er fornøyd med.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Maken til service har jeg ALDRI opplevd!

    Jeg har bestilt Klipsch RF-63 høyttalere som jeg skal spille på med brokoblede V4.0UP, og fikk noen hint om at det burde jeg være forsiktig med siden de kunne være for lettdrevne. Noe jeg iofs. syntes var rart, men ville undersøke likevel. Så jeg ringte Per Abrahamsen og spurte. Det var intet som helst problem, og lettdrevne høyttalere gjorde jobben for V4 utelukkende lettere. Ang. impedansen mente han at en brokoblet V4 taklet impedanser ned i EN HALV Ohm, og det eneste som kunne stoppe den (Altså trigge beskyttelseskretsen, ikke ødelegge forsterkeren.) var når den ble for varm av å bruke veldig mye effekt på tungdrevne høyttalere.

    Når jeg først hadde selveste høvdingen på tråden, spurte jeg om brummingen i forsterkeren jeg har snakket om før, som jeg ikke blir kvitt. Da foreslo han at jeg kunne levere forsterkeren til han en kveld, og få den igjen neste kveld, sjekket og fikset, og samtidig skulle jeg ta med den nye jeg kjøper, så han kunne gå over den også, og forsikre at de to er matchet i gain og alt annet, siden jeg skal ha de til hver sin kanal.

    Jaggu godt å være Abrahamsen-venn! TOPP karakter! TAKK, Abrahamsen!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    Maken til service har jeg ALDRI opplevd!

    Jeg har bestilt Klipsch RF-63 høyttalere som jeg skal spille på med brokoblede V4.0UP, og fikk noen hint om at det burde jeg være forsiktig med siden de kunne være for lettdrevne. Noe jeg iofs. syntes var rart, men ville undersøke likevel. Så jeg ringte Per Abrahamsen og spurte. Det var intet som helst problem, og lettdrevne høyttalere gjorde jobben for V4 utelukkende lettere. Ang. impedansen mente han at en brokoblet V4 taklet impedanser ned i EN HALV Ohm, og det eneste som kunne stoppe den (Altså trigge beskyttelseskretsen, ikke ødelegge forsterkeren.) var når den ble for varm av å bruke veldig mye effekt på tungdrevne høyttalere.

    Når jeg først hadde selveste høvdingen på tråden, spurte jeg om brummingen i forsterkeren jeg har snakket om før, som jeg ikke blir kvitt. Da foreslo han at jeg kunne levere forsterkeren til han en kveld, og få den igjen neste kveld, sjekket og fikset, og samtidig skulle jeg ta med den nye jeg kjøper, så han kunne gå over den også, og forsikre at de to er matchet i gain og alt annet, siden jeg skal ha de til hver sin kanal.

    Jaggu godt å være Abrahamsen-venn! TOPP karakter! TAKK, Abrahamsen!
    Nå er begge V4-ene hjemme igjen etter litt håndspåleggelse hos sjefen sjøl. Det spiller som pokker her nå, men den svake brummingen fra basselementene på tomgang, blir jeg visst ikke kvitt.

    Gain/utgangsnivå har blitt matchet og senket litt, samt at alle loddinger og slikt har blitt sjekket. Suverén service. Forsterkerne var borte i under ett døgn!

    Kan også rapportere om at det er ikke mindre enn to RIAA-trinn på gang. Ett av dem er fullbalansert, med fjernkontroll til gain og lagrede gain-presets. Hørtes lovende ut.
     

    RuneG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.02.2011
    Innlegg
    512
    Antall liker
    176
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    37
    Jeg har de siste 2-3 åra rotet mye med prøving og feiling med diverse forsterkere. Har et vanskelig rom å få god lyd i.

    System Audio Ranger høyttalere.
    Nordost Blue Heaven høyttalerkabler og Blue Heaven XLR mellom pre og effekt

    Har prøvd Hegel H-200, fantastisk bass, men ikke helt fornøyd med diskant og mellomtone
    Har prøvd Lyngdorf SDAI 2175, meget bra diskant og mellomtone mens bassen er rundere enn Hegel H-200

    Ville så prøve Abrahamsen. Var skeptisk til nøytral lyd og mørkt lydbilde (ble fortalt at dette kjennetegnet EC og Abrahamsen)
    Jeg liker bra med diskant

    Kjøpte så en en Abrahamsen v.4 upgrade effekt og en Electrocompaniet EC 4.5 preamp.
    Og hvilken lyd !! Endelig fant jeg det jeg lenge har lett etter.
    Fryktet at Abrahamsen v.4 ville bli for svak for System Audio Ranger, med de spiller meget bra.
    Senere vil jeg utvide med en til av v.4, en Abrahamsen preamp ønsker jeg også å prøve, men det er jo dette med å ha penger da...., LOL

    Jeg er veldig fornøyd med Abrahamsen v.4 upgrade
    Like bra bass som Hegel H-200, like bra diskant og mellomtone som Lyngdorf SDAI 2175, det beste fra begge :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå ser det ut for at jeg også blir en venn av Abrahamsen. For et par dager siden kjøpte jeg en A-DAC for min bror, og spilte litt på den hjemme hos meg før jeg gav den videre til han. Den låt overraskende bra i mitt oppsett, og jeg har jo behov for minst en ny DAC, fordi den gamle fra Audio Alchemy virker litt akterutseilt i forhold til A-DAC.

    Den er jo svinbillig på Musikkmagasinet, noe som gjør at den er et flott inngangsprodukt til pc/Mac-avspilling. Derfor er det ikke umulig at det finnes en og annen brukt på markedet. Derfor har jeg lagt ut en annonse under rubrikken "Ønsker å kjøpe" på Bruktbørsen. Finnes det en på Haugalandet er jeg Abrahamsen-venn før mandag, finnes det en i Bergen så blir jeg en venn i neste uke.

    Egentlig trenger jeg en DAC med både USB og vanlige innganger, for jeg har fire produkter som skal kobles opp digitalt. Abrahamsens store DAC er derfor interessant en gang i framtiden, men A-DAC vil gjøre nesten samme jobb sammen med Audio Alchemy. Det som trengs er nemlig innganger for PC, TV-tuner, DVD-spiller og DAT. Men det er i hovedriggen. Stax-riggen trenger også en DAC, så A-DAC kommer til å forbli i mitt eie selv om jeg kjøper en mer utstyrt DAC til hovedriggen senere vil jeg forbli en "aktiv" Abrahamsen-venn i lang tid fremover. De som svarer på annonsen kan altså gjøre det i visshet om at DAC-en forblir i bruk i lang tid fremover.

    I forhold til Audio Alchemy DDE1 med Behringer UCA222 som interface låter A-DAC endel strammere i bassen, samtidig som den oppleves som at den går dypere også. I toppen opplevde jeg den helt klart mer oppløst i diskanten. Man kan kanskje ikke forlange at en 1-bit DAC som gikk ut av produksjon for 15 år siden skal kunne konkurrere med en ny, men det er også forskjell i prisklasse. DDE1 går for 300 $ på Ebay. Det har fått meg til å gruble over hvor god den er i forhold til dagens produkter. Den konkurrerer jo med nye DAC-er som Beresford, noe som er merkelig for et så gammelt produkt. Min konklusjon er at uten DTI er ikke DDE1 verdt 300, men det er mulig at den sammen med DTI er verdt 400. DTI koster nemlig 100 $ på Ebay. Kombinasjonen DDE1+DTI har jeg fått beskrevet på samme måte som jeg opplevde A-DAC som bedre enn en DDE1 uten DTI.

    Min konklusjon er at V-DAC er en svært billig snarvei til en seriøs kilde. Så billig at den er et røverkjøp. Men lyden passer nok ikke i alle anlegg, så med den lave prisen er det garantert noen som har gjort et bomkjøp med A-DAC. Men for meg blir det ikke et bomkjøp, så jeg krysser fingrene for at noen som har gjort et slik bomkjøp leser annonsen min på børsen. Og at jeg blir Abrahamsen-venn så raskt som mulig. Må innrømme at det er litt gøy å ha et norsk produkt i anlegget, og at jeg gleder meg til å bli en "aktiv" venn.

    Mvh
    En fremtidig venn av gamle Abe. :)

    Edit: Mente selvsagt A-DAC, ikke V-DAC.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Må vel melde meg inn i klubben jeg også.
    Anskaffet meg en A-DAC for et par dager siden og jeg må si att til 899,- skal det vel godt gjøres å tangere dette kjøpet.
    Spillte en del LZ og Hendrix rippet i FLAC i går og fikk et ganske så bredt smil rundt hodet!

    Men MP3 låter dårlig selv med 320kbps, er vel ikke annet og vente heller.

    Løp og kjøp mens de koster 899,-!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    el_mariachi skrev:
    Må vel melde meg inn i klubben jeg også.
    Anskaffet meg en A-DAC for et par dager siden og jeg må si att til 899,- skal det vel godt gjøres å tangere dette kjøpet.
    Spillte en del LZ og Hendrix rippet i FLAC i går og fikk et ganske så bredt smil rundt hodet!

    Men MP3 låter dårlig selv med 320kbps, er vel ikke annet og vente heller.

    Løp og kjøp mens de koster 899,-!
    Helt enig, men det er nok mulig at noen opplever A-DAC som litt over the top. Det plager ikke meg. Som du skriver så gjelder det å handle mens det fortsatt er mulig. Kanskje lagrene til de butikkene som har lav pris på den er store, men for sikkerhets skyld har jeg lagt enn til side på Musikkmagasinet i tilfelle det ikke dukker opp en brukt de nærmeste dagene. Kanskje den er for billig til at noen gidder å selge den, og heller lar den samle støv i et skap? Til det har jeg bare en ting å bemerke, og det er at salg av noe du ikke trenger lenger kan hjelpe en fattig faen til å oppleve bedre lyd fra systemet sitt. Det gjelder jo å sørge for at flest mulig får oppleve den kvaliteten. Men nå har jeg fornedret meg selv nok med min tigging. ;D

    At dette er et røverkjøp må nok alle innrømme, selv om de liker lyden eller ikke. Hvis lydkarakteren passer det øvrige utstyret skal det godt gjøres å finne en bedre måte å spille av filer eller streame fra en datamaskin.

    En ting lurer jeg på: Hvordan opplever dere som har hørt både A-DAC og den større modellen forskjellen i lydkvaliteten?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har hatt A-DAC og V6.0 over lengre tid i både stereoanlegg og hodetelefoner. V6.0 er bedre. Ikke fordi den er dyrere, men fordi jeg oppfatter den som litt mindre kantete i lyden. V6.0 var jeg svært glad i lenge, men fant ut etter å ha sammenlignet den med andre digital-til-analog konvertere at bassen er litt lite artikulert, og helt øverst er det antydning til litt hardhet. Generelt sett synes jeg at V6.0 er en god DAC.

    A-DAC til under en fjerdepart av prisen spiller ikke 25% av V6.0.

    V6.0 ble solgt nå nylig, og den nye eieren rapporterte at han var svært fornøyd med lyden, og det skjønner jeg da V6.0 er en god DAC.

    Min A-DAC ligger, som du helt riktig antyder / gjetter, i skapet ubrukt. Skal jeg selge den så blir det 160 kroner i frakt + eventuelt oppkrav. Så da må jeg jo selge den for ca. netto 340,- Det gidder jeg ikke. Sikkert ikke så mange andre heller. Man har da en god backup-DAC til 340 kroner...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Loevhagen skrev:
    Har hatt A-DAC og V6.0 over lengre tid i både stereoanlegg og hodetelefoner. V6.0 er bedre. Ikke fordi den er dyrere, men fordi jeg oppfatter den som litt mindre kantete i lyden. V6.0 var jeg svært glad i lenge, men fant ut etter å ha sammenlignet den med andre digital-til-analog konvertere at bassen er litt lite artikulert, og helt øverst er det antydning til litt hardhet. Generelt sett synes jeg at V6.0 er en god DAC.

    A-DAC til under en fjerdepart av prisen spiller ikke 25% av V6.0.

    V6.0 ble solgt nå nylig, og den nye eieren rapporterte at han var svært fornøyd med lyden, og det skjønner jeg da V6.0 er en god DAC.

    Min A-DAC ligger, som du helt riktig antyder / gjetter, i skapet ubrukt. Skal jeg selge den så blir det 160 kroner i frakt + eventuelt oppkrav. Så da må jeg jo selge den for ca. netto 340,- Det gidder jeg ikke. Sikkert ikke så mange andre heller. Man har da en god backup-DAC til 340 kroner...
    Takk for et godt svar, og jeg er ikke i tvil om at det du skriver er (mer eller mindre) sant. Men hvis lyd i det hele tatt kan kvantifiseres, så tviler jeg sterkt på at noe skikkelig hifi-produkt kan låte så dårlig som 25 prosent av det beste i samme klasse. Dette er begge to definitive budsjett-produkter, og det jeg har hørt av A-DAC er ikke så ille at den kan være hele 75 prosent dårligere enn hvilket som helst annet produkt, hvis det ikke er defekt eller ekstremt mislykket. Men det er selvfølgelig et tolkningsspørsmål siden lydkvalitet ikke kan kvantifiseres utover tekniske specs, så din skala kan selvsagt ha en helt annen betydning enn min.

    Når det gjelder muligheten for å kjøpe brukt så er jeg svært klar om at jeg helst ikke ønsker å kjøpe fra noen som må sende med posten, UPS eller NASA. Jeg skriver direkte i både annonsen og her i tråden at handelen må foregå enten på Haugalandet eller i Bergen. Det betyr ikke at jeg kun stoler på folk fra de nevnte stedene, men fordi jeg av praktisk årsaker vil handle ansikt til ansikt, fordi prisen av produktet ikke gjør at det er verdt det å handle over distanse. På den andre siden så er det endel hifi-freaks også her på forumet som ser det som sosialt høyverdig å hjelpe nettvenner til bedre lyd hvis de kan, uten at det skal føre til betydelig økonomisk gevinst. Jeg er i alle fall slik, og det har også vært i alle fall en som har vært villig til å selge sin A-DAC billig i en annen tråd. Det er også de som har tilbudt billige Ebay-produkter gratis + frakt til trengende og fattige hifi-venner så det står og faller neppe på deg. Ikke for å være frekk, men jeg synes at 340 kroners fortjeneste + omkostninger (=500 kroner) er helt greit hvis jeg hadde noe jeg ikke hadde planer om å bruke igjen. Det er ikke du enig i, så da får jeg heller henvende meg til andre om en slik "veldedighet". Kroner og øre er ikke alt som styrer de fleste av oss, tror jeg. Jeg lever etter regelen om at det er større glede å gi enn å få, hvis jeg vet at min generøsitet vil gi mottakeren noen fine opplevelser.

    Med dette innlegget har jeg sikkert torpedert mine muligheter til å få kjøpt en billig og brukt DAC hvis alle andre Abrahamsen-venner er av samme oppfatning som deg. Det er jo ingen selvfølgelighet at folk skal bry seg om å legge litt arbeid i at en som ikke er en personlig venn skal få bedre lyd på et lavt budsjett. Såpass forstår selv jeg. ;)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Takk for et godt svar, og jeg er ikke i tvil om at det du skriver er (mer eller mindre) sant. Men hvis lyd i det hele tatt kan kvantifiseres, så tviler jeg sterkt på at noe skikkelig hifi-produkt kan låte så dårlig som 25 prosent av det beste i samme klasse
    OBS: Jeg sa "A-DAC til under en fjerdepart av prisen spiller ikke 25% av V6.0.". Du leste "A-DAC til under en fjerdepart av prisen spiller 25% av V6.0." LITT forskjell. ;)

    Mao. så sa jeg at A-DAC spiller veldig bra målt opp mot ytelsen til V6.0, men til en mye lavere pris
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Loevhagen skrev:
    Takk for et godt svar, og jeg er ikke i tvil om at det du skriver er (mer eller mindre) sant. Men hvis lyd i det hele tatt kan kvantifiseres, så tviler jeg sterkt på at noe skikkelig hifi-produkt kan låte så dårlig som 25 prosent av det beste i samme klasse
    OBS: Jeg sa "A-DAC til under en fjerdepart av prisen spiller ikke 25% av V6.0.". Du leste "A-DAC til under en fjerdepart av prisen spiller 25% av V6.0." LITT forskjell. ;)

    Mao. så sa jeg at A-DAC spiller veldig bra målt opp mot ytelsen til V6.0, men til en mye lavere pris
    Ai ai ai! Beklager så mye, for dette er en pinlig missforståelse av meg. Selvfølgelig burde jeg forstått det du skrev på riktig måte. Jeg tok deg nok for å være en av de kranglefantene som alltid må overdrive, noe som jeg nå ser ikke er tilfellet.

    Håper du kan tilgi meg for å misstenke deg for slikt tull og tøys. :-[
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men den har en fjerdepart av inngangene, en fjerdepart av kabinettet, en fjerdepart av komponentene, samt en "wallwart" i stedet for innebygget psu, etc. ;)

    Jeg har to A-Dac og en V6.0

    Jeg måtte nylig bytte DAC-/SPDIF-mottaker-/upsampler-kortet i V6.0-en min, som hadde utviklet den beryktede grøtete lyden, og jeg menerb at jeg opplever det samme fenomenet med A-Dac-ene innimellom. Da er det fikset ved å nappe ut og sette im USB-kabelen igjen.

    Er det flere som har dette problemet?

    Jeg gjetter på at en A-Dac er nøyaktig det samme som USB-biten i en V6.0, uten den innebygde strømforsyningen.

    Uansett gjør A-Dac underverker med PC-lyden, og til 900 Kr er dette noe alle burde kjøpe seg, bare for å ha på lur. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    Men den har en fjerdepart av inngangene, en fjerdepart av kabinettet, en fjerdepart av komponentene, samt en "wallwart" i stedet for innebygget psu, etc. ;)
    Har du vurdert å skifte ut veggvorten med en bedre psu? Det har jo vist seg å være saliggjørende for mange andre produkter.
    Jeg må si jeg er overrasket over det lille jeg har hørt til nå, noe som ikke var mer enn en håndfull sanger. Spitzenklasse er det ikke, men hvem forventer det til 4k minus minus?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Har du vurdert å skifte ut veggvorten med en bedre psu? Det har jo vist seg å være saliggjørende for mange andre produkter.
    Har ikke tenkt så mye på det. A-Dac'ene sørger for PC-lyd på hhv. kontoret og "hjemmekontoret". (surferommet) ;) Der er det strengt tatt ikke farlig. De mater hhv. en liten T-Amp med Dali Suite høyttalere og et sett Argon 7350A aktive høyttalere.

    Det hadde kanskje vært artig å bygge seg et par-tre små PSU-er til usb-dac'ene og kanskje til Squeezebox-en. Bare for å se om det faktisk gjorde noe. Takk for idéen. Det skal jeg tenke mer på.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    baluba skrev:
    Har du vurdert å skifte ut veggvorten med en bedre psu? Det har jo vist seg å være saliggjørende for mange andre produkter.
    Har ikke tenkt så mye på det. A-Dac'ene sørger for PC-lyd på hhv. kontoret og "hjemmekontoret". (surferommet) ;) Der er det strengt tatt ikke farlig. De mater hhv. en liten T-Amp med Dali Suite høyttalere og et sett Argon 7350A aktive høyttalere.

    Det hadde kanskje vært artig å bygge seg et par-tre små PSU-er til usb-dac'ene og kanskje til Squeezebox-en. Bare for å se om det faktisk gjorde noe. Takk for idéen. Det skal jeg tenke mer på.
    Jeg hadde heller ikke brydd meg i din situasjon, sett bort fra i ren eksperimentlyst. Men som du skriver så er det en idé som er verdt å følge opp, noe jeg sikkert kommer til å gjøre. Det finnes i alle fall en i familien nå, og om en uke kanskje to.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Dazed skrev:
    baluba skrev:
    Har du vurdert å skifte ut veggvorten med en bedre psu? Det har jo vist seg å være saliggjørende for mange andre produkter.
    Har ikke tenkt så mye på det. A-Dac'ene sørger for PC-lyd på hhv. kontoret og "hjemmekontoret". (surferommet) ;) Der er det strengt tatt ikke farlig. De mater hhv. en liten T-Amp med Dali Suite høyttalere og et sett Argon 7350A aktive høyttalere.

    Det hadde kanskje vært artig å bygge seg et par-tre små PSU-er til usb-dac'ene og kanskje til Squeezebox-en. Bare for å se om det faktisk gjorde noe. Takk for idéen. Det skal jeg tenke mer på.
    Jeg hadde heller ikke brydd meg i din situasjon, sett bort fra i ren eksperimentlyst. Men som du skriver så er det en idé som er verdt å følge opp, noe jeg sikkert kommer til å gjøre.
    Vel, nå har jeg bestilt tre ?11-kretskort og de vriene delene fra AMB, så da kan det hende jeg prøver snart. ...Og jeg holder DEG ansvarlig! ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    baluba skrev:
    Dazed skrev:
    baluba skrev:
    Har du vurdert å skifte ut veggvorten med en bedre psu? Det har jo vist seg å være saliggjørende for mange andre produkter.
    Har ikke tenkt så mye på det. A-Dac'ene sørger for PC-lyd på hhv. kontoret og "hjemmekontoret". (surferommet) ;) Der er det strengt tatt ikke farlig. De mater hhv. en liten T-Amp med Dali Suite høyttalere og et sett Argon 7350A aktive høyttalere.

    Det hadde kanskje vært artig å bygge seg et par-tre små PSU-er til usb-dac'ene og kanskje til Squeezebox-en. Bare for å se om det faktisk gjorde noe. Takk for idéen. Det skal jeg tenke mer på.
    Jeg hadde heller ikke brydd meg i din situasjon, sett bort fra i ren eksperimentlyst. Men som du skriver så er det en idé som er verdt å følge opp, noe jeg sikkert kommer til å gjøre.
    Vel, nå har jeg bestilt tre ?11-kretskort og de vriene delene fra AMB, så da kan det hende jeg prøver snart. ...Og jeg holder DEG ansvarlig! ;)
    Det er helt greit sålenge jeg får vite hva jeg enten bør eller ikke bør gjøre... ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Det er helt greit sålenge jeg får vite hva jeg enten bør eller ikke bør gjøre... ;)
    Jeg skal nok rapportere, men "ikke hold pusten", som de sier. Loddeprosjektene mine går ikke alltid med ekspressfart. ;)
     

    Silversurfer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2004
    Innlegg
    413
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Fikk tak i A-dac til 899 på Elkjøp, litt sjokkert over hvor bra den er kom over dette sitatet, må bare si meg enig:

    Looking inside the case, it appears that the A-DAC uses the AKM AK4396 chip – this is the same DAC used in the Logitech Transporter, and is meant to be pretty good. I must say I was surprised to see this in a product that cost about a tenth of the price of the Transporter, but I suppose it’s been a few years since it came out.
    As with the V6, the A-DAC is plug and play with most recent operating systems, and installed without a hitch on my Windows 7 machine. A USB cable is included in the box. Maximum word length supported is 16 bits, so you won’t be able to use this for playing high-resolution files. It does upscale to 24/192 though.



    I’ve done the majority of listening on my secondary rig; a PC running Foobar2000 with WASAPI output, into the A-DAC via RCAs, amplified by my Marantz PM7200 into Kef iQ3s. I did have a fairly long listen on another rig which was a Vortexbox into the A-DAC, Meridian G02/559 and B&W 802Ds. I also compared the A-DAC to the V6 on the reference setup; while I didn’t do an A/B with a DACMagic, I’d had one hooked up to that system quite recently and so had some memory of the sound.

    To be brief – I was amazed at the quality at this price point. As expected, the A-DAC made a massive difference to my PC system, but the real surprise was in the reference system. The A-DAC sounded far better than the DACmagic – the top end was clear and well-defined without being harsh, and the midrange was far sweeter. There was a subtle difference compared to the V6; the A-DAC sounded very slightly leaner and not quite as defined, but there was very little to differentiate them.
    If you’re looking for an easy upgrade to your PC sound system, or if you only need a USB input, then you should seriously consider the A-DAC. As all my music is ripped from CD and is likely to remain that way for the moment, the lack of high-res support isn’t really an issue for me.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    AKM4396 DAC-chippen (akkompagnert av tilsvarende Sample Rate Converter og S/PDIF Receiver) er forøvrig samme chip som sitter på det nye kortet man får til V6.0 når man får det beryktede "grumsete lyd"-problemet.
     

    Decoman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    234
    Antall liker
    1
    SilverSurfer skrev:
    Maximum word length supported is 16 bits, so you won’t be able to use this for playing high-resolution files. It does upscale to 24/192 though.
    Vil bare si, at det er jo ikke sånn at 24 bit FLAC filer i Foobar2k ikke spiller i det hele tatt med A-DAC (fungerer jo hos meg tydeligvis). Men det passer vel bedre å si noe sånt som at 24 bit FLAC filer antagelig spilles av lik som andre 16 bit filer. Hva som virkelig skjer med en 24 bit FLAC file når den spilles av med Foobar2k og A-DAC aner jeg ikke.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da er det offisielt, både jeg og min bror er aktive Abrahamsen-venner. To stk A-DAC på under en uke, den siste i dag. Ligger fortsatt på bordet, men skal kobles til fem meter USB i ene enden og VdH The First (mkI) inn til forsterkeren. Nå gjelder det bare å få ånden over seg, men jeg er litt sliten etter en hard dag på kontoret.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Da er det offisielt, både jeg og min bror er aktive Abrahamsen-venner. To stk A-DAC på under en uke, den siste i dag. Ligger fortsatt på bordet, men skal kobles til fem meter USB i ene enden og VdH The First (mkI) inn til forsterkeren. Nå gjelder det bare å få ånden over seg, men jeg er litt sliten etter en hard dag på kontoret.
    Kom igjen! Det er gjort på et halvt minutt! ;)

    Gratulerer!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    baluba skrev:
    Da er det offisielt, både jeg og min bror er aktive Abrahamsen-venner. To stk A-DAC på under en uke, den siste i dag. Ligger fortsatt på bordet, men skal kobles til fem meter USB i ene enden og VdH The First (mkI) inn til forsterkeren. Nå gjelder det bare å få ånden over seg, men jeg er litt sliten etter en hard dag på kontoret.
    Kom igjen! Det er gjort på et halvt minutt! ;)

    Gratulerer!
    Jeg lot det gå et kvarter. ;D
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.524
    Antall liker
    2.980
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så noen minutter på "4-stjernes middag" i kveld.... "Dekk-Sharif" har Abrahamsen i heimen.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Så noen minutter på "4-stjernes middag" i kveld.... "Dekk-Sharif" har Abrahamsen i heimen.
    Jeez. Forsøkte han å være humoristisk med menyen, eller var det der seriøst ment? Vel, gjestene moret seg i alle fall kostelig.
    Likevel tror jeg at jeg har et mer fornøyelig foran høyttalerne akkurat nå. Selvfølgelig langtfra innspilt, men selv på lavt nivå synes jeg at dette låter passelig detaljert og med pondus. Forbannet være naboer som insisterer på å sove om natten.

    Det slår meg at A-DAC er litt strammere enn det jeg hadde forventet. Det er typisk gamle Abe å fokusere på bass, han er jo bassist. Men jeg hadde forventet litt mindre stramhet og mer utpreget pondus. Her er det mye mer balansert enn det jeg trodde det skulle bli. Det visste jeg jo fra den lille lytten i forrige uke, for ellers hadde jeg ikke kjøpt den. Selv om den egentlig er tiltenkt MingDa/Stax når det kommer en skikkelig DAC i hovedriggen.

    Jeg tipper at jitter-problematikk i overføringen av det digitale signalet via Behringer til en litt overfølsom Audio Alchemy DDE1 har litt innflydelse på at jeg opplever både oppløsning og rom mye bedre selv på dette tidlige stadiet. Bunnen var ikke styrken til Bitstream-konverterne tidlig på nittitallet, noe som merkes. Selv om DDE1 var blant de bedre på det området. Nå gjelder det om å skaffe DTI til DDE1 slik at den kan få en verdig alderdom som først DAC for nevnte headfi-rigg, og senere til TV og DVD. Dessuten er DDE1 + DTI drita tøft, mye tøffere enn den spartanske Abe.

    Men den halvpensjonerte DDE1 til side (den skal tjenestegjøre i fremtiden også, men ikke så mye), og over til den nye stjernen i anlegget. Jeg merker at jeg må dra på mer. Har ikke finlest dataene men det er åpenbart at DDE1 har høyere output. Det merket jeg også med Harman Kardon cdp for et drøyt år siden, så her er det kanskje A-DAC som er mest nær normen vil jeg anta. Men jeg får leve med at på gamle og lave mastringer må volumet nesten nå helt rundt klokken. Ikke noe problem, sett bort fra at det ikke imponerer naboer med CV og Nad. De inviterer jeg aldri inn likevel. Sist gang jeg gjorde noe slik sprengte en tosk bassen i SL6. Aldri mer en person med slike tilbøyeligheter og medbrakt mixtape som skal avspilles av kassettspiller (med 50 prosent vreng på opptaket). En tur på kjøkkenet og katastrofen er et faktum. Ergo: uønsket uten fornuftig barnevakt.

    Igjen klarer jeg å gå OT i mitt eget innlegg. To ganger i et innlegg er ganske sterkt, så nå får det holde. Tilbake til topic. Her jeg sitter i kroken off axis og hører på en lav Paul Simon slår det meg at dette er lett å like. Ingen åpenbare feil og svakheter stikker seg ut mtp at den er rett ut av boksen. Isåfall blir de kamuflert av problemer andre steder i kombinasjonen. Men hvordan utvikler dette seg?

    Er det noen som kan gi en beskrivelse om hvordan A-DAC låter etterhvert som den spilles inn. Husker at Audio Alchemy trengte en hel helg med innspilling før den låt skapelig etter å ha støvet ned i et års tid. Fra starten låt den ikke skapelig i det hele tatt. Derfor blir den aldri slått av, selv ikke når jeg reiser bort. Lyden fra Abes lille boks kan jeg leve med fra kald tilstand, men også den vil vel forandre seg (forhåpentligvis) til det bedre over tid. Klipsch-folket er veldig flinke til å beskrive den progresjonen. Er dere like flinke, slik at jeg kan få litt forhåndsviten om hva jeg kan forvente meg den nærmeste tiden, og hvor lang tid ting tar? Er litt gøy å vite slike ting også, selv om jeg tviler sterkt på at den plutselig låter anemisk som enkelte andre rimelige alternativer. Eller hva sier folket? Flere av dere har vel erfaring med denne, og spesielt med V6 (som ser ut til å slekte ganske mye på denne på USB-inngangen). Hva skjer nå, og hva med i morgen?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Er det noen som kan gi en beskrivelse om hvordan A-DAC låter etterhvert som den spilles inn.
    Hm. For å være ærlig, har jeg aldri merket noen forskjell fra de var helt nye til nå. Dette gjelder begge A-Dac'ene mine og V6.0 både med det gamle og med det nye kortet i.

    Tror ikke det er så mye som kan skje under "innspilling" av slike ting.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    baluba skrev:
    Er det noen som kan gi en beskrivelse om hvordan A-DAC låter etterhvert som den spilles inn.
    Hm. For å være ærlig, har jeg aldri merket noen forskjell fra de var helt nye til nå. Dette gjelder begge A-Dac'ene mine og V6.0 både med det gamle og med det nye kortet i.

    Tror ikke det er så mye som kan skje under "innspilling" av slike ting.
    Det er så ymse. Jeg husker at DDE1 trengte et par dager for å låte bra, og den forandret nesten litt karakter fra knallhard til myk i løpet av den tiden. Den A-DAC har tilsynelatende ikke forandret seg mye på det døgnet den har vært koblet opp, så du har nok rett i Abes tilfelle. Og i Casa baluba blir gliset bare større og større.

    Det mangler litt i høyden synes jeg, men ikke i forhold til min forrige DDE1. Det låter naturlig og uanstrengt. Min Xindak MT-3 må et godt stykke opp med volumkontrollen for å få realistisk lyttevolum på Jazz at the Pawnshop. Eneste ulempe med det er at den dumme naboen ikke blir imponert på grunn av at knappen nå står på "klokken halv to". Men det er jo bare ærlig av Xindak å gjøre det slik. I teorien skal det også gi bedre lyd dess mer "åpen" og uten motstand potmeteret gir, hvis du skjønner hva jeg mener. Men det er sikkert bare en far fetched tanke.

    Nå er det tilbake til sweet spot og høre på Ry Cooders Jazz.

    Jeg har ikke sjekket skikkelig, men tilsynelatende fungerer ASIO 4ALL greit med Abe.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn