Abrahamsen`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Den heter jo egentlig V6.0 så det var nok bare et punktum som ble utelatt her.
     

    CarstenP

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.10.2019
    Innlegg
    55
    Antall liker
    183
    Sted
    Sverige
    Torget vurderinger
    2
    http://abrahamsenaudio.com/


    SERVICE
    Welcome to our service department. We offer several upgrade options for products from Abrahamsen audio and Electrocompaniet.
    UPGRADES ABRAHAMSEN AUDIO
    Upgrade your V series product to V series UP. When upgrading your Abrahamsen product, you will notice a deeper, tighter bass, bigger "soundstage" and more air and details in the higher frequency area.

    The tonality of your Abrahamsen products will not be changed with these upgrades. The upgrades are very noticeable.
    Upgrade consists of

    • New improved display (light blue background with dark blue lettering, significantly better readability)
    • New remote control receiver. (significantly better reception)
    • Doubling of electrolytes in power supply. (Noticeable sonic improvement) V2.0 / V4.0
    • Changing the emitter resistor card for higher class A operation and greater linjeritet. V2.0 / V4.0
    • New CD front tray. (brushed aluminum)
    • Improved software.
    • New "Upgrade" sign on the top lid.
    Price
    • V1.0 1500,- | V2.0 2500,-
    • V3.0 1200,- | V4.0 2500,-
    UPGRADES ELECTROCOMPANIET
    With over 30 years experience with Electrocompaniet, no one knows your product like us. When upgrading your Electrocompaniet product, you will notice a deeper, tighter bass, bigger "soundstage" and more air and details in the higher frequency area.

    The tonality of your Electrocompaniet products will not be changed with these upgrades.
    Upgrade consists of

    • High speed rectifier diodes. Faster/ better transients.
    • New output transistors. More linear lower distortion. (Power and Integrated amplifier)
    Price
    • NEMO par 11.995,- | AW250 7.000,-
    • AW180 par 7.000,- | AW120,100 3.800,-
    • AW220,60 2.800,- | ECI1 3.800,-
    • ECI2, 3, 4 2.800,- | EMC1UP 1.500,-
    • EMC1 without UPCC 1.500,-
    • EC4.5, 4.6, 4.7 1.500,-
    All prices are incl. VAT. excluding shipping. in NOK.
     

    skjonsby

    Fersking
    Ble medlem
    06.08.2005
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hei alle!
    Vil dele min opplevelse med Abrahamsen, ECS holding.
    Jeg leverte en AW250 til service 101120, fikk den tilbake 120121 etter veldig mye mas. Betalte regningen via Vips noen dager etter.
    I dag har jeg fortsatt ikke mottatt faktura for arbeidet etter enda mere mas..!
    Jeg oppfordrer alle til å styre unna da dette er venstrehåndsarbeid av de som driver ECS holding i dag. Bruk heller de påTau, de er seriøse!
    Mvh Skjonsby
     
    Ble medlem
    12.05.2019
    Innlegg
    47
    Antall liker
    29
    Merkelig. Det kan sant nok være litt treg respons fra Thomas, men når du får han i tale så er servicen upåklagelig, det er min erfaring. Har hatt flere rep, service og kjøp fra dem, og venstrehåndsarbeid er neppe rett beskrivelse. De vet hva de driver med når det gjelder gammel EC og også Abrahamsen amper osv. Er du misfornøyd med servicen du fikk og? Eller er det bare det med kvittering og tiden det tok?
     

    harhel

    Fersking
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Er det noen som kan fortelle meg hvordan det står til med Abrahamsen? I slutten av januar bestilte og betalte jeg for V20 UP. Etter to måneder tok jeg kontakt og fikk beskjed om at det var feil på displayene så de måtte bestille nye. Etter det har det vært stille.Har etter det sendt flere henvendelser på alle mulige medier uten å få svar. Er det noen som vet noe jeg ikke vet mon tro?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kan skyldes ventetid på deler.
    Ikke unormalt det.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kan skyldes ventetid på deler.
    Ikke unormalt det.
    Well, så er det desto mer unormalt og aldeles uten et minimum av folkeskikk og minimum forretningsetikk å unnlate å besvare via en 100 % gratis utsendt mail når man selv forårsaker at kunden må vente og kunden i tillegg flere ganger purrer.
     

    harhel

    Fersking
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Det er det med å gi et svar ja. Kan vente jeg. Det står ikke på det. Har full forståelse for det med deler, men når jeg ikke får noe svar begynner jeg å tenke litt på det med pengene jeg har betalt.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ja.. Difor en ikke skal betale på forskudd. Vertfall bare betale pittelitt og resten etterpå..
    Vi hadde ikke betalt elkjøp slik, selv om de er dei som er mye sikrere med masse peng i firmaet.
    Håpe det løser seg.. Pleie det..
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Det er jo ganske så kjent at det er manko på det meste av elektronikk deler osv for tiden så man må nok beregne noe ventetid dessverre.

    Men samtidig så burde selskapet sende ut en mail i ny og ne med oppdateringer osv.
     

    Romstasjon

    Medlem
    Ble medlem
    29.06.2008
    Innlegg
    12
    Antall liker
    1
    Det sies at Abrahamsen v4 firedobler effekten ved brokobling, MEN. Får man virkelig 560w i 4 ohm? Det har jeg vondt for å tro med tanke på den beskjedne passive kjøleløsningen, og i og for seg størrelse og vekt på forsterkeren. Noen som vet hvor mye effekt man faktisk får ut ved brokobling, og om det her er forskjell på V4 og V4UP (dobbel kondensatorbank utgjør vel en forskjell her, i hvertfall i dynamisk effekt?)?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det sies at Abrahamsen v4 firedobler effekten ved brokobling, MEN. Får man virkelig 560w i 4 ohm? Det har jeg vondt for å tro med tanke på den beskjedne passive kjøleløsningen, og i og for seg størrelse og vekt på forsterkeren. Noen som vet hvor mye effekt man faktisk får ut ved brokobling, og om det her er forskjell på V4 og V4UP (dobbel kondensatorbank utgjør vel en forskjell her, i hvertfall i dynamisk effekt?)?
    Sies det?

    I en helt idéell tapsfri konstruksjon med uendelig strømforsyning, kanskje. Jeg har alltid antatt at mine leverer drøyt 200W i brokoblet modus. V4.0 virker temmelig lik Electrocompaniet AW60, som er oppgitt til 220W i mono, hvis jeg ikke husker feil.

    Ja, med 1000VA transformator og 120.000uF er strømforsyningen definitivt kraftig. En V4.0UP mister ikke pusten så lett. :)
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Det sies at Abrahamsen v4 firedobler effekten ved brokobling, MEN. Får man virkelig 560w i 4 ohm? Det har jeg vondt for å tro med tanke på den beskjedne passive kjøleløsningen, og i og for seg størrelse og vekt på forsterkeren. Noen som vet hvor mye effekt man faktisk får ut ved brokobling, og om det her er forskjell på V4 og V4UP (dobbel kondensatorbank utgjør vel en forskjell her, i hvertfall i dynamisk effekt?)?
    Den skal gi 280w.i brokoblet.
     

    Romstasjon

    Medlem
    Ble medlem
    29.06.2008
    Innlegg
    12
    Antall liker
    1
    Hvor kommer dette tallet fra? 4x70? Jeg tror det var det @Romstasjon mente også, og så doblet han dette i 4 Ohm. ...Men det er nok ikke helt sånn i virkeligheten.
    Ja, jeg mente 280w (4x70) i 8 Ohm og antok tilsvarende for 4 ohm (4x140) da den dobler effekten i 4 ohm (fra 2x70 til 2x140) ved normal stereodrift.

    Det stod på Abrahamsen sine sider en gang i tiden at V4 firedobler effekten i bromodus. Men det stod aldri noe om hva som gjaldt ved 4 ohm. Har 4 ohms høyttalere selv og derfor er dette tallet interessant for meg.

    Jeg må ærlig si at jeg også er skeptisk til om 280w i 8 ohm er reelt for en forsterker av denne størrelsen fysisk sett, med en knøttliten kjøleribbe (sammenlignet med hva som sitter i forsterkere med tilsvarende effekt) uten vifte. Det kan hvertfall ikke være bra for levetiden til forsterkeren å bli så varm. Skulle være interessant om noen hadde målinger på dette.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bare vær litt obs på at ved brokobling så "ser" forsterkeren en 2 Ohms høyttaler når det er en 4 Ohms høyttaler koblet til. Det kan være en god idé å finne ut hva som er den laveste impedansen i høyttalerne.

    Abrahamsen sier vel at dette skal gå fint, men å drive disse høyttalerne i brokoblet modus trekker en del strøm. :)
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    412
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Jeg må ærlig si at jeg også er skeptisk til om 280w i 8 ohm er reelt for en forsterker av denne størrelsen fysisk sett, med en knøttliten kjøleribbe (sammenlignet med hva som sitter i forsterkere med tilsvarende effekt) uten vifte.
    Husk at det er A/B drift.
     

    Zoku

    Fersking
    Ble medlem
    25.01.2022
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Sted
    Rakkestad
    Hei!

    Jeg har en V4UP som trenger sårt en service/sjekk. Sliter med "brusing" i høyre kanal. Problemet er som følger: jeg får ikke tak i Abrahamsen/ECS på hverken e-post/kontaktskjema eller telefonnummer. Enten ringer det ut eller får beskjed om at nummeret ikke er i bruk. Har prøvd å få tak på servicekontoret på Lørenskog siden tidlig vinter, men null respons. Har også sendt SMS uten å få svar.

    Noen som kan anbefale et sted å sende den inn for service/sjekk? Evt. vet hvordan man skal komme i kontakt med serviceavdelingen dems? Den har hatt lignende symptom før og det endte med et hovedkortbytte visstnok.
     
    • Liker
    Reaksjoner: J T

    Kanki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    219
    Antall liker
    63
    Noen som har en formening om hvordan V3.0 står seg i dag? Fortsatt en duganes forforsterker?
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    Hei!

    Jeg har en V4UP som trenger sårt en service/sjekk. Sliter med "brusing" i høyre kanal. Problemet er som følger: jeg får ikke tak i Abrahamsen/ECS på hverken e-post/kontaktskjema eller telefonnummer. Enten ringer det ut eller får beskjed om at nummeret ikke er i bruk. Har prøvd å få tak på servicekontoret på Lørenskog siden tidlig vinter, men null respons. Har også sendt SMS uten å få svar.

    Noen som kan anbefale et sted å sende den inn for service/sjekk? Evt. vet hvordan man skal komme i kontakt med serviceavdelingen dems? Den har hatt lignende symptom før og det endte med et hovedkortbytte visstnok.
    Jeg får ikke kontakt med Abrahamsen, Soundgarden selger Abrahamsen, eller blander jeg med Electrocompaniet..?

    Vh JT
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Noen som har oppdatert info om Abrahamsens eksistens?
    Spør for en venn som igjen har en venn i Polen med en død preamp. Mannen i Polen får ikke kontakt med Abrahamsen...
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Er vel en kjent sak det med at (ttt) "ting tar tid" hos Abrahamsen men Thomas svarer til slutt ☺
     

    stoni

    Medlem
    Ble medlem
    08.01.2003
    Innlegg
    33
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    6
    ...ville bare oppsummere en oppleveles jeg hadde med min Abrahamsen V2up samen med mine Klipsch R52 MKII (med oppgradert delefilter). Har lenge lurt på å downsize hjemmeanlegget til kun en enhet, et hjemmeoppsett som i dag består av diverse Jeff Rowland og Ayre saker. Kjøpte meg derfor en ECI6 dx mkii. Denne koster 60.000 ny, er integrert forsterker, har en innebygget DAC og mulighet for strømning av Tidal og nettradioer pluss en rekke andre tjenester... Har tidligere hatt ECI1 og ECI4 og hadde selvsagt store forventninger.

    ECI6-en skal ha skryt for å være en meget potent forsterker, spilte først sammen med noen dyrere B&W-høyttalere. Kjente straks igjen ECI4 lyden, alt det samme, bare enda strammere i bass og mer ryddig i presentasjonen av innspillinger, alt fikk på en måte sin plass på scenen og ikke alt for mye smøret sammen. Lydbildet er grandiost, men kan om mulig mangle noe i dybden. I forhold til Jeff Rowland har den langt på vei samme lydsignatur, men avslører også at ECI6-en trekker seg litt tidlig i diskanten, det blir litt for avrundet og glorie-aktig. Og så var det det med dybden på lydbildet. Smak og behag, men den måtte se seg slått av Jeff Rowland/Ayre oppsettet rent lydmessig. Noe som også var å forvente, og for 60.000 er det en forbasket god forsterker! Hadde DAC-en i den hevdet seg, så hadde jeg kunne ha levd med litt redusert lydkvalitet og akseptert den for å downsize, men DAC-en vist seg dessverre å være ECIens akilleshel. Men det er en annen historie...

    Tenkte så at den kunne få målt seg med min V2 i hytteoppsettet med Klipsch-ene, den samme lydsignaturen - helt opplagt at her står samme personer bak begge konstruksjonene! Håpet her var jo å få til en klar seier til ECI6, da ville den ha blitt stående på hytta. Slik ble det imildertid ikke... Ja, ECI6 er igjen stram og ryddig i oppsettet, men V2-en svarer med like stort lydbilde, noe mer sammensmøring av den enkelte utøver på scenen. Men forskjellen er ikke stor, og korrigert for en merpris på 55.000 er det faktisk en knock-out til V2-en! Begge har en sløring av de de høye diskanter, V2-en er noe mykere i bassen, men går like dypt, like bredt og er minst like engasjerende som ECI6. Jeg hadde forventet større forskjell mellom dem, slik det er nå kan nok forspranget som ECI6 hadde tas igjen med bruk av bedre kabler og annet ekstrautstyr til lavere pris enn forskjellen mellom ECI6 og V2. Enden på visa ble at V2-en ble stående og ECI6-en solgt videre.

    Det var en aha-opplevelse, ny Electrocompaniet er altså ikke kommet så mye lengre enn gamle Abrahamsen... Kommer nok til å bruke noen tusenlapper nå på å renovere V2-en, planlegger å erstatte de gamle Nippon Chemi-Con KMH-kondensatorene med Mundorf m-lytic AG. Tar nok også en titt på likeretterne, men ser Abrahamsen allerede har noen rimelig gode godt plassert i V2-en. Rele som skal kople inn forsterkeren når den slås på, kan trenge noen av/på runder før det kopler inn, men ellers er forsterkerne i forbasket god stand. Mulig at Thomas A. skal få lov til å justere litt på tomgangsstrøm etc. når kondensatorene og annet er byttet. Da har jeg brukt kanskje rundt 5.000, pluss at jeg betalt 5000 for den brukt i sin tid.

    Skal fortelle en liten hemmelighet - det er få eller ingen forsterker der ute som kan vise til samme pris/ytelse-forhold som Abrahamsen! Vær snill å ikke fortelle det videre, for da kan jo etterspørselen og prisen på Abrahamsen finne på å stige, og det vil vi jo ikke...

    Og som alle bør vite, Abrahamsen + Klipsch = Kjærlighet. Sant!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.558
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det var en aha-opplevelse, ny Electrocompaniet er altså ikke kommet så mye lengre enn gamle Abrahamsen...
    Har hatt to Abrahamsen innom mitt hus, den som jeg hadde lengst hadde jeg innom i nesten to uker. EC derimot, det blir stående.
     

    stoni

    Medlem
    Ble medlem
    08.01.2003
    Innlegg
    33
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    6
    ...det var jo informativt, modell, årsak ellers? Merk at jeg ikke sier at Abrahamsen er bedre enn EC, men at pris/lyd-forholdet er langt bedre med Abrahamsen. Men har man penger nok er jo det uinteressant...
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    ...ville bare oppsummere en oppleveles jeg hadde med min Abrahamsen V2up samen med mine Klipsch R52 MKII (med oppgradert delefilter). Har lenge lurt på å downsize hjemmeanlegget til kun en enhet, et hjemmeoppsett som i dag består av diverse Jeff Rowland og Ayre saker. Kjøpte meg derfor en ECI6 dx mkii. Denne koster 60.000 ny, er integrert forsterker, har en innebygget DAC og mulighet for strømning av Tidal og nettradioer pluss en rekke andre tjenester... Har tidligere hatt ECI1 og ECI4 og hadde selvsagt store forventninger.

    ECI6-en skal ha skryt for å være en meget potent forsterker, spilte først sammen med noen dyrere B&W-høyttalere. Kjente straks igjen ECI4 lyden, alt det samme, bare enda strammere i bass og mer ryddig i presentasjonen av innspillinger, alt fikk på en måte sin plass på scenen og ikke alt for mye smøret sammen. Lydbildet er grandiost, men kan om mulig mangle noe i dybden. I forhold til Jeff Rowland har den langt på vei samme lydsignatur, men avslører også at ECI6-en trekker seg litt tidlig i diskanten, det blir litt for avrundet og glorie-aktig. Og så var det det med dybden på lydbildet. Smak og behag, men den måtte se seg slått av Jeff Rowland/Ayre oppsettet rent lydmessig. Noe som også var å forvente, og for 60.000 er det en forbasket god forsterker! Hadde DAC-en i den hevdet seg, så hadde jeg kunne ha levd med litt redusert lydkvalitet og akseptert den for å downsize, men DAC-en vist seg dessverre å være ECIens akilleshel. Men det er en annen historie...

    Tenkte så at den kunne få målt seg med min V2 i hytteoppsettet med Klipsch-ene, den samme lydsignaturen - helt opplagt at her står samme personer bak begge konstruksjonene! Håpet her var jo å få til en klar seier til ECI6, da ville den ha blitt stående på hytta. Slik ble det imildertid ikke... Ja, ECI6 er igjen stram og ryddig i oppsettet, men V2-en svarer med like stort lydbilde, noe mer sammensmøring av den enkelte utøver på scenen. Men forskjellen er ikke stor, og korrigert for en merpris på 55.000 er det faktisk en knock-out til V2-en! Begge har en sløring av de de høye diskanter, V2-en er noe mykere i bassen, men går like dypt, like bredt og er minst like engasjerende som ECI6. Jeg hadde forventet større forskjell mellom dem, slik det er nå kan nok forspranget som ECI6 hadde tas igjen med bruk av bedre kabler og annet ekstrautstyr til lavere pris enn forskjellen mellom ECI6 og V2. Enden på visa ble at V2-en ble stående og ECI6-en solgt videre.

    Det var en aha-opplevelse, ny Electrocompaniet er altså ikke kommet så mye lengre enn gamle Abrahamsen... Kommer nok til å bruke noen tusenlapper nå på å renovere V2-en, planlegger å erstatte de gamle Nippon Chemi-Con KMH-kondensatorene med Mundorf m-lytic AG. Tar nok også en titt på likeretterne, men ser Abrahamsen allerede har noen rimelig gode godt plassert i V2-en. Rele som skal kople inn forsterkeren når den slås på, kan trenge noen av/på runder før det kopler inn, men ellers er forsterkerne i forbasket god stand. Mulig at Thomas A. skal få lov til å justere litt på tomgangsstrøm etc. når kondensatorene og annet er byttet. Da har jeg brukt kanskje rundt 5.000, pluss at jeg betalt 5000 for den brukt i sin tid.

    Skal fortelle en liten hemmelighet - det er få eller ingen forsterker der ute som kan vise til samme pris/ytelse-forhold som Abrahamsen! Vær snill å ikke fortelle det videre, for da kan jo etterspørselen og prisen på Abrahamsen finne på å stige, og det vil vi jo ikke...

    Og som alle bør vite, Abrahamsen + Klipsch = Kjærlighet. Sant!
    Nå var vel ikke Abrahamsen innblandet i designet av eci6.. siste han satt hånd på var vel eci3?

    Man hører mange historier om at Abrahamsen utstyr spiller på høyde med noe EC.. blandt annet at et sett brokoblede v40 fint kan stilles side om side med aw180.

    Så man kan vel kansje gjøre små kupp ved å handle Abrahamsen :)

    Tragisk at mannen er borte nå.
     

    man_roland

    Fersking
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Hei! er det noen som vet om en fjernkontroll som kan brukes på Abrahamsen V3.0?? for jeg har kjøpt en hvor det ikke fulgte med.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Skal koble opp en V2.0 nå. Ser jeg kan "kneppe" volumknappen innover. Hva er det til? Og, må jeg kneppe inn kildeknappen inn for å velge høyttalerinngang? Eller hva er dette for noe? Skjønte ikke dette helt. Står ikke noe i manualen heller.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Jeg tror ikke det har noen funksjon. Jeg fant iallefall ikke noe forklaring på det når jeg hadde den. En fin forsterker men med litt for liten skrift i displayet.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    En annen ting, volumet fortsetter å stige selv om man slipper bryteren. Lett å blåse høyttalerene. Vanlig problem?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn