Absorbent som skal bygge max 15 cm ut fra vegg - beste løsning?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Ja, tittelen sier det meste. Er takknemlig for veloverveide forslag her. Grunnen til at jeg ikke vil ha en dypere aborbent her, er at ved siden av bør det være mulig å passere en stol. Den skal henge på en pipe. Akustikkplate, Flexi-A, kommersielle løsninger? 15 cm rett på vegg, 12 cm med 3 cm luftrom? Ønsker mest mulig absorbering ned i frekvens på angitt tykkelse.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
15 cm Flexi-A rett på vegg vil fungere veldig bra ned ca. 250 Hz hvis det også er stort nok i bredde og høyde. Et materiale som har en luftgjennomstrømningsmotstand som legger seg mellom Flexi-A og rockwool industrial vil riktig nok gitt deg litt bedre demping nedover i frekvens, men vil i gjengjeld fungere litt dårligere i området 300-800 Hz.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Takk for svar Orso. Har god plass i høyden, men dessverre ønsker jeg den ikke bredere enn pipa. Rundt 50 cm, men den blir vel ca 140 cm høy. Det skal sies at rett ved siden av står det en tubetrap, så absorbenten vil nærmest være en forlengelse av denne. Vil det ha noe for seg å klemme inn en cm til som luftlag bak, eller er det så lite at det ikke vil gjøre noe forskjell fra rett på vegg?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
1 cm luftrom utgjør så og si ingenting.

Hvilke frekvensområde ønsker å du å behandle?
15 cm Flexi-A er ingen bassfelle. Det fungerer godt fra ca. 250 Hz og oppover, altså bra til å behandle refleksjoner. Det er selvsagt noe effekt under også, men effekten blir da lav og under 100 Hz er det svært lite.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Ønsker primært å nå ned til rundt 200 Hz, men vet at det er litt vanskelig med den dybden. Har en peak på rundt 235 Hz, veldig smal, som jeg har fått redusert betraktelig etter at jeg gikk over til tykkere absorbenter i førsterefleksjon. Mistenker at den pipa, som er ganske nær lytteposisjon, også bidrar. Har 10 cm Rockwool akustikkplate (dobbelt lag 5 cm) der nå. Vet ikke helt hvor langt den når, men håper at 15 cm Flexi-A vil ta litt lengre ned. Som nevnt står det tubetrap absorbent som tar godt under 200 Hz rett inntil pipehjørnet, så absorbenten vil fortsette å virke der tubetrap'en slutter.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det kan ha grei effekt ved 235 Hz. Men om muren er et sted som korresponderer med peaken vet man ikke før man har målt tilstrekkelig. 235 Hz er dessuten såpass lavt i frekvens at det kan også være harmoniske av lavere romnoder. Veldig smale peaker/kanselleringer er forøvrig ikke nødvendigvis hørbart. Uansett ville jeg ha fokusert på tidsdomenet. Er det en resonanse der, så er det viktig å gjøre noe med. Frekvensrespons alene blir fort misvisende å se på.

Her er omtrentlig effekt av 15 cm Flexi-A uten at man tar hensyn til størrelsen man bruker. Med 50 cm bredde, så vil det dog ikke virke så langt ned i frekvens som dette. Bølgelengden ved 235 Hz er 145 cm.

15 cm flexi-a (Small).jpg
 

Lukket

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2015
Innlegg
174
Antall liker
58
Sted
Lysaker
Torget vurderinger
1
Det kan ha grei effekt ved 235 Hz. Men om muren er et sted som korresponderer med peaken vet man ikke før man har målt tilstrekkelig. 235 Hz er dessuten såpass lavt i frekvens at det kan også være harmoniske av lavere romnoder. Veldig smale peaker/kanselleringer er forøvrig ikke nødvendigvis hørbart. Uansett ville jeg ha fokusert på tidsdomenet. Er det en resonanse der, så er det viktig å gjøre noe med. Frekvensrespons alene blir fort misvisende å se på.

Her er omtrentlig effekt av 15 cm Flexi-A uten at man tar hensyn til størrelsen man bruker. Med 50 cm bredde, så vil det dog ikke virke så langt ned i frekvens som dette. Bølgelengden ved 235 Hz er 145 cm.

Vis vedlegget 436797
Hei
Jeg er igang med å få bygget 20 cm dype absorbenter . 4 stk 60x 120 cm . Hvilket isulsjonmateriale er det anbefalt å fylle disse med ?
Har tenkt at 200 mm hunton kunne være bra ?

Mvh Terje
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hunton skal fungere bra.
Men har du ikke mulighet til å lage de større? 120x240.
Større jo bedre mener nå jeg.
 

Lukket

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2015
Innlegg
174
Antall liker
58
Sted
Lysaker
Torget vurderinger
1
Da er hunton i hus og produksjon av absorbenter er igang . Skal bli spennende og det blir noe hørtbart bedre 0755F105-84F3-49A6-936E-8308B7E65422.jpeg
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ble det noen hørbar forbedring..... :)
 

Lukket

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2015
Innlegg
174
Antall liker
58
Sted
Lysaker
Torget vurderinger
1
Ble det noen hørbar forbedring..... :)
Da har jeg fått hørt på noe musikk og ja det er veldig godt hørbart . Før var det mye rumle bass og utskjærende toner på enkelt låter . Dette er vesentlig redusert nå . Har nå spilt høyt i et par timer og lyttetrettet er fraværende . Dette tar jeg som godt tegn 😀
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hunton er et fint materiale å jobbe med . Formfast og ingen kløing 😎lydmessig så er det nok de beste 4-5 laken jeg har investert på anlegget de siste 10 årene .
Hadde vell ikke forventet annet:=)
Tenk deg da en stor bassfelle i samme materiale, strammer brutalt opp enda mer.
Godt jobba, flere og flere får opp øynene for hvor viktig akustikk er.
 
Topp Bunn