Accuphase vs McIntosh Integrerte?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.713
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Er det noen som har erfaring med sammenlikning av Accuphase og McIntosh Integrerte forsterkere?
Tenker da primært på forskjellene i lydkarakteristikk.

Mine preferanser er i retning "rørlyd". Mørk, litt avslepen, "varm".
Begge har vel lydkarakteristik i denne retningen, men har inntrykk (lest) av at Accuphase er noe "lysere" og strammere?!?

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
1
....litt lettere å svare om du sier hva slgs HT du vil bruke ?
mvh
h

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.713
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
haden skrev:
....litt lettere å svare om du sier hva slgs HT du vil bruke ?
mvh
h
I utgangspunktet HF275, men vurderer også disse på sikt mot f.eks. Monitor Audio GS el. Vienna Acoustic Beethoven

M

musicus

Gjest
ptb skrev:
Er det noen som har erfaring med sammenlikning av Accuphase og McIntosh Integrerte forsterkere?
Tenker da primært på forskjellene i lydkarakteristikk.

Mine preferanser er i retning "rørlyd". Mørk, litt avslepen, "varm".
Begge har vel lydkarakteristik i denne retningen, men har inntrykk (lest) av at Accuphase er noe "lysere" og strammere?!?
Erfaring og erfaring, men jeg har presis gått noen runder for å finne meg en integrert/cdp kombinasjon og da har både Accuphase og Mcintosh värt blandt kandidatene.

Selv endte jeg opp med Accuphase E-550 (30W kl A) da hadde jeg hört på Mcintosh MA6300, 6600 og 7000, synes egentlig du har fanget forskjellene i lydkarakteristikk ganske godt, rent generellt, så da har du vel egentlig svart på det meste selv:) ....

mvh

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.713
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Selv endte jeg opp med Accuphase E-550 (30W kl A) da hadde jeg hört på Mcintosh MA6300, 6600 og 7000, synes egentlig du har fanget forskjellene i lydkarakteristikk ganske godt, rent generellt, så da har du vel egentlig svart på det meste selv:) ....

mvh

[/quote]
Ja, har forsåvidt det, men andres erfaringer og hvorfor de gjorde sine valg, vil jo kunne være greie "referanser" å ta med seg.
Selv om man tester, lytter og veier opp og i mot, og til slutt gjør sitt valg - så kan/vil det over litt tid komme frem enten positive eller negative sider man ikke "fikk med" seg med en gang.

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
ptb skrev:
men har inntrykk (lest) av at Accuphase er noe "lysere" og strammere?!?
jeg trodde det var motsatt ???

M

musicus

Gjest
Solo skrev:
ptb skrev:
Om vi snakker de integrerte, er ikke det mine efaringer fra de siste ukene, der fremstår Mcintosh som "varm, vennlig" men kanskje en tanke kjedelig i lengden(for undertegnede) vs Accuphase som kanskje har noe mindre av "varmen, men fortsatt vennlig" og med ett litt bedre "sting" og noe mindre slam & bam", som iaf for undertegnede får Accuphase til å bli litt mer interessant i denne sammenhengen (integrerte).
Jeg understreker at det ikke er snakk om "bra vs ikke bra" da begge merkene er meget gode, men mer ett spm om smak og behag, alt höyst subjektivt selvsagt.

mvh

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.713
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
musicus skrev:
Solo skrev:
ptb skrev:
Om vi snakker de integrerte, er ikke det mine efaringer fra de siste ukene, der fremstår Mcintosh som "varm, vennlig" men kanskje en tanke kjedelig i lengden(for undertegnede) vs Accuphase som kanskje har noe mindre av "varmen, mer er fortsatt vennlig" og med ett litt bedre "sting" og noe mindre slam & bam", som iaf for undertegnede får Accuphase til å bli litt mer interessant i denne sammenhengen (integrerte).
Jeg understreker at det ikke er snakk om "bra vs ikke bra" da begge merkene er meget gode, men mer ett spm om smak og behag, alt höyst subjektivt selvsagt.

mvh
Takker. Et innspill med synspunkter som gir meg noe.

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Hmm, jeg må først si at min erfaring med mcintosh er at lyden langt fra er spesielt varm og kosete, men heller nøytral og ekstremt balansert og klangriktig. Dette er forsterkere som i stor grad "forsvinner" i kjeden, men samtidig har all kraft til å styre høytaleren. Acc. synes jeg derimot har en japansk romanse over seg med varme farger og litt bred pensel slik at mye låter litt bedre enn innspillingen egentlig er (en fantastisk egenskap), men som samtidig mangler noe fart, dristighet og wooaw-faktor (det gjør forretsen mci. også:)

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
et par eksempler for å tydeliggjøre; krell har ekstremkvaliteter i mellombassen (sykt fengende og morsomt) og bladelius har en diskant som er utrolig definert og oppløst. jeg har hatt forsterkere fra begge. Likevel foretrekker jeg nå mcintosh ettersom lydbildet er mer homogent og jeg hører mer musikk enn frekvenser når jeg lytter.

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
jeg snakker om transistorforsterkere fra begge leire :)

O

Omar

Gjest
Jeg tviler på at Mcintosh eller Accuphase er optimalt m Monitor Audio GS 20. YBA er helt klart det optimale med en sånn type høyttaler.
Unison Secundo er nok også en mulighet. Mcintosh låter ok med JBL. Accuphase låter bra med Proac og avantgarde høyttalere. Det fins jo andre kombinasjoner også, men det er spørs om de er made in heaven.

M

musicus

Gjest
Solo skrev:
Hmm, jeg må først si at min erfaring med mcintosh er at lyden langt fra er spesielt varm og kosete, men heller nøytral og ekstremt balansert og klangriktig. Dette er forsterkere som i stor grad "forsvinner" i kjeden, men samtidig har all kraft til å styre høytaleren. Acc. synes jeg derimot har en japansk romanse over seg med varme farger og litt bred pensel slik at mye låter litt bedre enn innspillingen egentlig er (en fantastisk egenskap), men som samtidig mangler noe fart, dristighet og wooaw-faktor (det gjør forretsen mci. også:)
Snakker du om de integrerte nu eller er vi over på power/mono blokker? der tror jeg karakteren endrer seg noe for begge merkene.
En forhandler som kjenner mine preferanser og utstyrs historikk rådet meg faktisk å ikke gå for Mcintosh (selv om han selger det selv, og ikke Accuphase) han mente vel som jeg også selv nevner, at det vil bli for "snillt og dermed kjedelig" for undertegnede i lengden, igjen, vi snakker om de integrerte, han sa forövrig at det ble noe annet når man kom seg opp på de större Mcintosh ampene, jeg er tilböyelig å holde med ham.
Når det er nevnt så ble de tidligere Mcintosh integrerte testet sammen med deres egen MCD(?)301 sa/cd spiller på både SF og Dynaudio høyttalere.
Og som ett apropo kan jeg nevne at den Accuphase komboen her hjemme er overraskende fjern fra romantikk, faktisk en av de bedre, og ärligste riggene jeg har hatt i hus/hört på lenge, ingen for bred pensel her, nå har jeg ikke mer erfaring med kl A enn hva jeg har hatt den siste uken her hjemme, og den gir nok noe mer pondus (varme) til det hele enn en vanlig ab-int fra Accuphase (på moderate lydnivåer) ville gjort, og er således med å före meg lengre inn i Accuphase forførelsen.
Men dette er som sagt höyst subjektive inntrykk/erfaringer.

mvh

M

musicus

Gjest
Håvarhede skrev:
Jeg tviler på at Mcintosh eller Accuphase er optimalt m Monitor Audio GS 20. YBA er helt klart det optimale med en sånn type høyttaler.
Unison Secundo er nok også en mulighet. Mcintosh låter ok med JBL. Accuphase låter bra med Proac og avantgarde høyttalere. Det fins jo andre kombinasjoner også, men det er spørs om de er made in heaven.
Har du hört andre kombinasjoner enn de du her nevner, av både Mcintosh og Accuphase? virker noe begrensende disse påstandene, hva er optimalt forresten? det du liker? det jeg liker? det noen annen liker?, jeg tror nok "heaven" kan være så mangt for mange og man bør vel derfor være noe forsiktig med det som kan leses som absolutheter som her nevnes, det vet man vel egentlig ikke før man har prøvd, imo, i beste mening.....

mvh

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
musicus skrev:
Snakker du om de integrerte nu eller er vi over på power/mono blokker? der tror jeg karakteren endrer seg noe for begge merkene.
mvh
Jeg snakker av erfaring med dyrere og separate løsninger fra begge merker, men trodde også at dette hadde en viss gyldighet for de integrerte. Der tar jeg tydeligvis feil. Har heller aldri eid et accuphase produkt så dem kjenner jeg bare fra messer (lyric) og hi-fi besøk.

Topp Bunn