Accuphase's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Du er nummer tre i rekken som har ønskes kjøpt-annonse ute på torget på A-45 nå, lykke til:cool: Rart ingen har slått til på A-60 enda, analoge VU-metere og litt mindre røft utseende er tydeligvis mest populært.
    Klar over det :)
    A-60 er fin den, men den er så stor. Var jo mye av grunnen til at jeg solgte min Ymer, de har omtrent de samme ytre målene.
    Og den på torget er nok priset i høyeste laget.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Du er nummer tre i rekken som har ønskes kjøpt-annonse ute på torget på A-45 nå, lykke til:cool: Rart ingen har slått til på A-60 enda, analoge VU-metere og litt mindre røft utseende er tydeligvis mest populært.
    Klar over det :)
    A-60 er fin den, men den er så stor. Var jo mye av grunnen til at jeg solgte min Ymer, de har omtrent de samme ytre målene.
    Og den på torget er nok priset i høyeste laget.
    Norge er det landet i verden som betaler minst for brukte Accuphase produkter. Har alltid vært vanskelig å selge til "normale" priser her til lands. Selv har jeg A-60 og Accuphase pre, og kommer aldri til å selge det. Eiergleden er stor, og å dumpe det på markedet kommer aldri til å bli aktuellt. A-60 som ligger på torget nå er faktisk lavere priset enn alle de som ligger til salgs ute i Europa. I tillegg ville du måtte betale både frakt & mva. Selv har jeg hatt A30 og A45, men A-60 er i egen klasse når det gjelder kvalitet.

    https://www.hifishark.com/search?q=accuphase+a-60
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Tviler ikke et sekund på at A-60 er meget god og bedre enn de mindre modellene. Men den er for stor slik jeg har anlegget plassert nå, men hadde heller gått for den enn A-45 om jeg hadde plass. Flott forsterker.

    Vedrørende pris Norge vs Europa følger jeg deg, har sett det selv.
    Men ønsket pris for A-60 mot tilbudet jeg tidligere har fått på ny A-67 medfører at jeg opplever førstnevnte noe høyt priset. Det betyr ikke nødvendigvis at den ikke er verdt prisen i forhold til andre forsterkere. Men det er min vurdering, ingen fasit.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Det er til enhver tid markedet som bestemmer. Er man ikke fornøyd med prisnivå i Norge får man jo heller prøve seg på det utenlandske maredet.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Det er til enhver tid markedet som bestemmer. Er man ikke fornøyd med prisnivå i Norge får man jo heller prøve seg på det utenlandske maredet.
    Er fullstendig enig i at det er markedet som bestemmer. Poenget mitt var bare at du sjeldent får Accuphase billigere i utlandet (230V), men allikevel synes mange det er for høyt priset her til lands.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Enig, men det gjelder stort sett Hifi generelt.
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Siden vi snakker litt om A-45 og A-60: Er det noen av dere vennene som har erfart forskjellene mellom Accuphase´s integrerte modeller og kombinasjon pre-/ effekt - og har noen ord å dele om det?
    hvego
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    911
    Antall liker
    708
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Du er nummer tre i rekken som har ønskes kjøpt-annonse ute på torget på A-45 nå, lykke til:cool: Rart ingen har slått til på A-60 enda, analoge VU-metere og litt mindre røft utseende er tydeligvis mest populært.
    Klar over det :)
    A-60 er fin den, men den er så stor. Var jo mye av grunnen til at jeg solgte min Ymer, de har omtrent de samme ytre målene.
    Og den på torget er nok priset i høyeste laget.
    Norge er det landet i verden som betaler minst for brukte Accuphase produkter. Har alltid vært vanskelig å selge til "normale" priser her til lands. Selv har jeg A-60 og Accuphase pre, og kommer aldri til å selge det. Eiergleden er stor, og å dumpe det på markedet kommer aldri til å bli aktuellt. A-60 som ligger på torget nå er faktisk lavere priset enn alle de som ligger til salgs ute i Europa. I tillegg ville du måtte betale både frakt & mva. Selv har jeg hatt A30 og A45, men A-60 er i egen klasse når det gjelder kvalitet.

    https://www.hifishark.com/search?q=accuphase+a-60
    Se ikke bort ifra og beholde ampen,,eller sette den på Audiomarkt..mange frekke PM jrg har fått på A-60`n...
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hadde jeg hatt 60k å bruke på amp.. så hadde jeg ikke vært i tvil... du selger jo til pølsepris!!!
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Fant bare 1 A60 solgt i arkivet, den ble solgt for 45000,- i 2012.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Se ikke bort ifra og beholde ampen,,eller sette den på Audiomarkt..mange frekke PM jrg har fått på A-60`n...
    Ingen grunn til at noen skal opptre slik.
    Høflighet og respekt bør være en selvfølge når man tar kontakt.
    Lykke til med salget, flott forsterker.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Noen her som har hørt E470 mot f.eks Luxman L-590AX? :rolleyes:
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Syns Accuphase har en litt fyldigere klang enn Luxman. Begge er uansett helt i toppsjiktet.

    Selv falt jeg helt for Accuphase E-470, og solgte endel HIGHEND utstyr for å kjøpe det jeg nå har... hadde fint klart meg med E-470 har jeg vel funnet ut i ettertid.. :p. Den var helt fantastisk (da hadde jeg faktisk Cornwall selv!!).
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Hei! Noen her som vet hvem som utfører service på Accuphase i Norge ? Trenger noen lyspærer til en pre. Solgt ny i Norge.
    Mvh Morten
     

    presten

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2009
    Innlegg
    75
    Antall liker
    113
    Sted
    Stryken
    Torget vurderinger
    14
    Hei Venner!
    Jeg har byttet høyttalere siden sist, men er ikke her for å skryte (da det egentlig er en nedgradering!). Dette er et dårlig skjult ROP OM HJEEELP!

    2017-01-18 17.53.21.jpg


    Kort fortalt: Jeg fikk kjempegod hjelp i denne tråden da jeg ble venn for snart et år siden og sleit med oppkobling. Nå har jeg behov for bi-wiring av nye (men gamle) høyttalere, og det er det ikke lett å bli klok på! Jeg leser manualen til effektforsterkerne, men det ikke mulig å utfra den kortfattede beskrivelsen av bi-wiring å skjønne sikkert hvordan det gjøres (trolig fordi beskrivelsen er ment for de som har kun en effektforsterker). Jeg har to, som pt. er brokoblet.
    Dette er den ene (den andre er koblet på nøyaktig samme måte):

    2017-01-18 10.58.38.jpg


    Er det så enkelt at jeg kan bruke plusspolene på A-utgangen (som nå) til lav frekvens og de samme på B-utgangen til høy? og så velge både A og B speaker samtidig?
    Takknemlig for gode tips! Tør ikke skru på anlegget før jeg har fått svar....
     
    Sist redigert:
    Ble medlem
    17.01.2017
    Innlegg
    7
    Antall liker
    4


    Dette er den lengst levende ampen som har vært i mitt eie;)
    Tjeneste gjorde fra 78-90 i gismoheimen:D
    Fantastisk apparat! Det borde vara obligatoriskt med VU-mätare på förstärkare.

    Är det inte dags för Accuphase att lansera en "retro line" med nya apparater i gammal stil? :D
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.710
    Torget vurderinger
    96
    Hei Venner!
    Jeg har byttet høyttalere siden sist, men er ikke her for å skryte (da det egentlig er en nedgradering!). Dette er et dårlig skjult ROP OM HJEEELP!



    Kort fortalt: Jeg fikk kjempegod hjelp i denne tråden da jeg ble venn for snart et år siden og sleit med oppkobling. Nå har jeg behov for bi-wiring av nye (men gamle) høyttalere, og det er det ikke lett å bli klok på! Jeg leser manualen til effektforsterkerne, men det ikke mulig å utfra den kortfattede beskrivelsen av bi-wiring å skjønne sikkert hvordan det gjøres (trolig fordi beskrivelsen er ment for de som har kun en effektforsterker). Jeg har to, som pt. er brokoblet.
    Dette er den ene (den andre er koblet på nøyaktig samme måte):



    Er det så enkelt at jeg kan bruke plusspolene på A-utgangen (som nå) til lav frekvens og de samme på B-utgangen til høy? og så velge både A og B speaker samtidig?
    Takknemlig for gode tips! Tør ikke skru på anlegget før jeg har fått svar....
    Ja :) Ett kabelsett til koblet på samme vis på B utgangen er helt riktig, og så trykke inn begge knappene på fronten.
     

    presten

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2009
    Innlegg
    75
    Antall liker
    113
    Sted
    Stryken
    Torget vurderinger
    14
    Å lykke:D
    Takk for hjelpen enda en gang Polka, da blir det godlyd i stua i helga!
     

    J.Rasmussen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    557
    Antall liker
    182
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    10
    Får vel melde meg inn med min gamle P600. Veldig fornøyd med den, men er litt overrasket over hvor lite watt som egentlig trengs for å spille på et greit nivå.
    Ligger på ca 1 watt ved normal spilling på Dali skyline 1000. :p
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.443
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Er det noen som kan hjelpe med en link til de forskjellige innstikksmodulene (Option boards)?
    I mitt tilfelle til Accuphase DP 65V. Trenger å vite om jeg får bedre dac enn den som står i originalt
    Vil det ha noen innvirkning på lyden å kjøpe en nyere innstikksmodul? Hvilket er det nyeste som passer min modell?
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Er det noen som kan hjelpe med en link til de forskjellige innstikksmodulene (Option boards)?
    I mitt tilfelle til Accuphase DP 65V. Trenger å vite om jeg får bedre dac enn den som står i originalt
    Vil det ha noen innvirkning på lyden å kjøpe en nyere innstikksmodul? Hvilket er det nyeste som passer min modell?
    Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke man kan få et DAC kort til CD-spillerne. DAC kortene DAC-20/-30/-40 er til preampene og de intergrerte forsterkerne.

    Her finner du DAC-20 og 30:
    Accuphase Laboratory, Inc. Product museum (litt nede på siden).

    Klikker du på dem kan du se på venstre side hva slags utstyr de passer til.

    DAC-40 finner du her: Accuphase Laboratory, Inc. DAC-40
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.443
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ja, muligens får man ikke endret dacen. Bare inngangene. Vil det ha noe for seg å bytte til en av disse (evt nyere versjoner av disse:
    Screen Shot 2017-03-17 at 14.41.03.jpg

    Her er de opprinnelige specs.
    Screen Shot 2017-03-17 at 14.43.00.jpg
     

    hifiriet

    Medlem
    Ble medlem
    31.08.2015
    Innlegg
    25
    Antall liker
    19
    Hei Accuphase venner.

    Noen som har hørt eller kan si noe om Accuphase E 306V forsterkeren?
    Er den i kjent Accuphase klasse og åssen låter disse A/B kontra ren klasse A Accuphase?

    Ser jo million dollar ut som den meste fra den kanten :)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Mange produsenter har gått fra en noe varmere klang i tidligere tider mot en mer nøytral klang nå. Hvordan er det for Accuphase? Er det varmere lyd i litt eldre (10 - 15- 20år) forsterkere enn de aller siste? Og gjelder det i såfall både klasse A-modellene og AB?

    Noen som kjenner sin Accuphase godt nok til å si noe om dette?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.788
    Torget vurderinger
    23
    Har aldri opplevd noen "varm" klang i noen Accuphase. Og hva er nå varm klang? Forvrengningskomponenter i rør?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    ^Nei, mer en klang der toppen er noe avdempet og de lavere frekvenser, gjerne i mellombassen har fått en decibel eller to i påslag. Frekvensgang, hverken mer eller mindre...

    Subjektivt oppleves dette som en fyldig lyd.

    Varmtklingende går igjen i adjektivbruken av Accuphase sine forsterkere i diverse tester. Mitt spørsmål var altså om dette har forandret seg i noe retning over tid.

    Har aldri hørt rørforsterkere med varm klang foreløpig, hadde jeg det hadde den blitt kjøpt på flekken enten det var 0.003. 0,3 eller 3% forvrengning. Den jeg har nå hadde jeg tro på i så måte, men den er ikke varmtlydende nei. Med klar margin er Luxman M-05 den beste forsterkeren jeg har hørt og med milevis ned til nestemann. Men de er sjeldne som hønsetenner og driftssikre som Fiater fra samme tiår. Derfor et ørlite håp om at Accuphase har noe honningfylt i krukka bakerst i skapet :)
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Luxman M-05 var meget god når den kom, men må nok se seg forbigått når vi skriver 2017.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Mange produsenter har gått fra en noe varmere klang i tidligere tider mot en mer nøytral klang nå. Hvordan er det for Accuphase? Er det varmere lyd i litt eldre (10 - 15- 20år) forsterkere enn de aller siste? Og gjelder det i såfall både klasse A-modellene og AB?

    Noen som kjenner sin Accuphase godt nok til å si noe om dette?
    Jeg har hatt Accuphase A-20 og A-30. Og har A-60. Da jeg gikk over fra A-30 til A-60 ble jeg oppmerksom på hvor varmklingende A-30 var. Forsto raskt at i mine ører spilte A-60 med så mye høyere oppløsning at den ble nøytral i forhold til A-30. Vet ikke om det stemmer, men mulig A-30 høres "varmere" ut pga at den spiller med mindre oppløsning.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Stadige diskusjoner det der, hvorvidt en subjektivt varmere klang skyldes frelvensgang eller økt forvrengning. Jeg for min del kan ikke forstå annet enn at det er fekvensgangen - med en hevelse i øvre bass/nedre mellomtone og/eller en avdempet nedre diskant - som gjør klangen varmere. De fleste transistorforsterkere har jo målbar forvrengning på latterlig lavt nivå, om det e to eller fire nuller bak kommaet spiller vel ingen rolle. Hvis dette hadde betydnng skulle vel rørforsterkere (som gjerne har 10-100 ganger mer forvrengning enn trasistorforst.) lyde varmt alle som en. Og det gjør de jo ikke. Begrepet oppløsning blir for meg littt uklart, da det er vanskelig å se for seg at forsterkere jobber med særlig ulike "raster" i forsterkningen. De forsterker vel lyden opp uten å "sile" signalet på noe vis. Uklart som sagt.

    Setter du sammen en nøytral kilde, en nøytral forsterker og et par nøytrale høyttalere får man vel det mange vil kalle en nøytral lyd. Problemet er bare at tar man seg en tur på konsert med klassisk musikk er den lyden gjerne betydelig mørkere enn stereoanlegg-nøytral. I hvertfall det jeg har hørt av klassisk live. Og ikke spesielt detaljert heller og ingen pin-point plassering av instrumenter etc. Men betydelig mer ørevennlig og behagelig lyd enn på stereoen hjemme!

    Skal ikke kuppe tråden med min utlegninger så det får holde:)
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Luxman M-05 var meget god når den kom, men må nok se seg forbigått når vi skriver 2017.
    Hvis man tenker nøytralitet og subjektive opplevelser av masse detaljer - som jeg altså først og fremst tror kommer av en frisk frekvenskurve - så er det nok riktig. Hvis man tenker på følelsen av å glemme at man lytter på innspilt musikk fordi lyden er homogen, lettflytende, søt, varm, analog om du vil - så er M-05 det beste jeg har hørt. Hadde et par Zapsolute kl A forsterkere i mange år. De ble solgt etter en uke med M-05 på lån fra en kompis. De var fargeløse, spinkle og blodfattige i forhold til Luxmanen. Jeg ville aldri trodd på forhånd at det skulle være så stor forskjell, faktisk.

    Den M-05'en satte standarden for meg i søket på ny forsterker. Hadde en NAD M3 en stund og den var overraskende god, men ble nå likevel solgt. Nå er det helt sikkert mye bra der ute, men ser altså for meg at Accuphase kan ha noe lignende....

    A-30 er nevnt, er det integrert som har tilsvarende signatur? 308?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn