Accuphase's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    1.159
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen her inne som har kjennskap til Accuphase C-27 og/eller C-37 riaa og kan si litt om hvordan de spiller, gjerne sammenlignet med andre riaa-trinn?
     

    Rockefot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2008
    Innlegg
    163
    Antall liker
    84
    Hadde C-27 i nesten 4 år. Beste transistor riaa jeg har prøvd hjemme. Spiller dønn kontrollert over hele registeret med stoisk ro uten noe som stikker seg ut.

    Sammenlignet med feks CJ Premier 15 som jeg også har spiller CJ litt mer livlig med rikere klang feks på piano. Men har ikke samme kontroll i bunn og topp som C-27.

    Litt mindre lydscene på C-27, men ikke plagsomt. Mer som 55 vs 65 tommer TV.

    C-27 heller en tanke mot syntetisk/kunstig/transistorpreg vs saftig rørpreg , men spiller mer hifi- riktig og skårer litt mer poeng sum totalt.
    Min Prem 15 er helt original. Kunne sikkert hentet mer på å bytte rør og diverse modifiseringer, men synes det er gøy å kjøre den originalt.

    Til bruktprisen er Prem 15 latterlig god. Faktisk så bra ytelse/pris forhold at jeg beholder den som en slags moro referanse. Forsåvidt også C-27, men C-27 ble for dyr å ha stående bare pga pur eierglede etter at jeg fikk meg Myajima forforsterker med innebygget riaa som har de beste kvalitetene til både C-27 og Premier 15.

    I tillegg har C-27 to mc og en mm med justerbar load på frontpanelet/ on the fly som bare funker. Sinnsyk byggekvalitet får du med på kjøpet.

    Ps. Solgte min C-27 for en stund tilbake.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    1.159
    Torget vurderinger
    10
    Tusen takk for fyldig svar. Jeg kunne godt tenkt meg en Accuphase riaa også for å matche øvrige Accuphase-utstyr i design og byggekvalitet. C-27 høres ut som en helt grei sak. Finner den ikke hos Lyric, så det er vel en utgått modell. Hva må man regne med å betale for en slik? Jeg har underveis AD-50 som er nyeste riaa-kort. Du har ikke tilfeldigvis noen kjennskap til denne, eller det tidligere riaa-kortet AD-30?
     

    Rockefot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2008
    Innlegg
    163
    Antall liker
    84
    Bare hyggelig om jeg kan bidra litt her inne!
    Må bare presisere at jeg opplevde C-27 som mye mer enn en helt grei sak, men det var vel en underdrivelse fra deg, hehe.

    C-37 er etterfølgeren til C-27 og kom for ca 3 år siden. Mye mer likheter enn forskjeller. Litt andre knapper etc på front, og noen mindre "oppgraderinger" innvendig som sikkert kan diskuteres. C-27 finner du i pdf format på Accuphase hjemmeside under "product museum".
    Nypris hos Lyric var vel 87000, som er ca det samme som C-37 i dag vil jeg tro. Bare pling på hos Lyric og spør gjerne etter Håvard?

    Har ikke hørt AD - kortene til Accuphase. Men de kan vel lite trolig spille like fullt som en forseggjort riaa, der Accuphase ønsker å konkurere med det ypperste i high end verdenseliten uansett pris.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    2.294
    Torget vurderinger
    1
    Henger med på de andre her, utrolig vakkert og en lyd jeg foreløpig bare kan drømme om.
    Jeg liker også stereobenken din minst like godt og er på utkikk etter en slik, kan du si noe mer om hvor du har fått tak i den?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.165
    Antall liker
    8.254
    Torget vurderinger
    12
    Fordelen med AD-kortene er at man trenger kun kretsen og et par RCA evt XLR. Man betaler ikke for kabinett og strømforsyning. Slik sett bør man kunne få mesteparten av lyden for en brøkdel av pengene, men jeg antar at Accuphase har en klar ide om dette. Den separate enheten er nok noe bedre enn den innebygde, men sistnevnte gir mest for pengene.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.669
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Når Accuphase kommer med en ny modell, så er det som regel små endringer, altså mere evolusjon enn revolusjon. I dette tilfellet, C-27 mot C-37, så er forskjellen dog stor, og forsterkerkretsen til RIAA-trinnet er fullstendig redesignet. Accuphase har m.a.o. valgt en helt annen løsning for C-37 enn de valgte for C-27. Se figuren under.

    c-27_vs_c-37.PNG


    Erfaringer med C-27 vil derfor fortelle mindre enn normalt om hva man kan forvente av C-37.

    C-37 vil dog være tilgjengelig for produktdemonstrasjon hos oss en gang i løpet av året.
     
    Sist redigert:

    Rockefot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2008
    Innlegg
    163
    Antall liker
    84
    Støy var aldri tema med C-27. Stille som en mus hele dagen.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    En solskins dag ;)

    5E898893-18AB-4CCA-955E-A2C248D22A2A.jpg


    Ad-50 Riaa kort ankommet.

    9F12148B-66EC-44FA-8ABE-A1230F58DF4C.jpg


    Og bra ser det jo ut.

    Nogen platespiller combinationer som gør det special bra sammen m Accuphase?

    Er blevet javle glad i:

    ED5BE04F-5FE4-4E4C-8962-EB25B0199271.jpeg


    I combination m:

    E3CED0BA-AF67-459B-A9B8-EA3F20254F40.jpg
    C000D8BB-95A1-41BD-A030-F77A84AA94BC.jpg


    Dac 50 kortet.

    Så glad! ;) at yderlige komponenter fra Japan til kæden, er bestilt og vil ankomme i Maj :cool:

    Mvh.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    1.159
    Torget vurderinger
    10
    En solskins dag ;)

    Vis vedlegget 491080

    Ad-50 Riaa kort ankommet.

    Vis vedlegget 491081

    Og bra ser det jo ut.

    Nogen platespiller combinationer som gør det special bra sammen m Accuphase?

    Er blevet javle glad i:

    Vis vedlegget 491083

    I combination m:

    Vis vedlegget 491084 Vis vedlegget 491085

    Dac 50 kortet.

    Så glad! ;) at yderlige komponenter fra Japan til kæden, er bestilt og vil ankomme i Maj :cool:

    Mvh.
    Du slo meg på målstreken. Min AD-50 er også på vei fra Oslo. Veldig spent på den.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ikke helt sikker på det, solgte Miracord, en for en tid tilbage, og må ud på marked og finde en ny plate spiller igen.
    Mulig det blir en Linn, men meget andet der spørger i periforien her, og Joachim Von And penge tank, er ikke ubegrenset.

    Så du kommer nok først over målstreken ;)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    4.820
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Noen som kan si hvilke modeller fra Accuphase som har AAVA-teknologien?

    Fattet litt interesse i dette da jeg ønsker å prøve ut Accuphase på mine horn høyttalere (106db'ish) så trenger ikke mye effekt.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.669
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Alle forforsterkere og integrerte forsterkere benytter nå AAVA teknologien. På eldre modeller vil det nok variere.

    C-3850 kan for tiden høres på vårt Trio eller Miracoli hornoppsett :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.804
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Accuphase e650 må være helt genialt på horn med høy følsomhet ;)
     

    Inter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.06.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    24
    Sted
    Oslo
    Noen som har hatt AD-40 og nå har fått AD-50 som kan si noe om det er noen forskjeller? Jeg har AD-40, så er jo så klart interessert i en eventuell "oppgradering".
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    5.299
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Har DAC 40, men mangler AD 40. Nesten ikke til å leve med at bare en av innstikkmulighetene på min E-370 er benyttet.:cool:
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.804
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Accuphase satte ting på plass hos meg iallefall. Har lyst på mer, men er så mange prosjekter utenfor HIFI som tar pengene nå :p.

    Men ekstremt fornøyd med dagens Accuphase oppsett, og har enda ikke kommet over noe som treffer meg bedre, lydmessig.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.467
    Antall liker
    26.642
    Torget vurderinger
    24
    Hadde C-27 i nesten 4 år. Beste transistor riaa jeg har prøvd hjemme. Spiller dønn kontrollert over hele registeret med stoisk ro uten noe som stikker seg ut.

    Sammenlignet med feks CJ Premier 15 som jeg også har spiller CJ litt mer livlig med rikere klang feks på piano. Men har ikke samme kontroll i bunn og topp som C-27.

    Litt mindre lydscene på C-27, men ikke plagsomt. Mer som 55 vs 65 tommer TV.

    C-27 heller en tanke mot syntetisk/kunstig/transistorpreg vs saftig rørpreg , men spiller mer hifi- riktig og skårer litt mer poeng sum totalt.
    Min Prem 15 er helt original. Kunne sikkert hentet mer på å bytte rør og diverse modifiseringer, men synes det er gøy å kjøre den originalt.

    Til bruktprisen er Prem 15 latterlig god. Faktisk så bra ytelse/pris forhold at jeg beholder den som en slags moro referanse. Forsåvidt også C-27, men C-27 ble for dyr å ha stående bare pga pur eierglede etter at jeg fikk meg Myajima forforsterker med innebygget riaa som har de beste kvalitetene til både C-27 og Premier 15.

    I tillegg har C-27 to mc og en mm med justerbar load på frontpanelet/ on the fly som bare funker. Sinnsyk byggekvalitet får du med på kjøpet.

    Ps. Solgte min C-27 for en stund tilbake.
    Og den står nå hos meg, ankom i skiftet januar/februar.
    Det har vært et vinterhalvår med mye nytt utstyr, Studer A80, Bergmann Galder med Odin og Schick i tillegg til en ny pickup fra Vdh. Og til slutt Accuphase før ny forforsterker ankom. Hvorfor denne lange introen, jo fordi jeg ikke har konkludert på hvordan jeg opplever lyden. Men, førsteinntrykket samsvarer med det Rockefot har. Jeg liker C-27 best med pickuper som har noe varme og fylde og så langt synes jeg den spiller glimrende med EMT TSD og EMT TMD mens den på Jan Allaerts MC2 Finish Gold, Vdh Colibri XCP blir litt anemisk. Noe bedre igjen på Dynavector XV-1s men så langt har den ikke klart å skyve modifisert Rogue + eksterne trafoer ned fra tronen.

    Når det gjelder innstillingsmuligheter så er den mer fleksibel enn Rockefot sier, den har tre innganger, hver av de konfigureres fritt mht gain og impedanse. Jeg opplever nok at MM-delen i C-27 er bedre enn den innebygde headampen og at C-27 kan låte noe fyldigere med ekstern trafo. Jeg har gjort litt hjemme med møblering/akustikk og vil derfor ta en ny runde senere for å sjekke om konklusjonen blir den samme etter at anlegget totalt sett er dratt mer mot det varme.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    4.820
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Mange fristelser på Torget nå :rolleyes:

    MEN, ett enkelt spørsmål, om man ikke trenger 180w i 8ohm (E-470) vil da E-370 være ett bedre valg? (økonomisk)
    Er det forskjell på kvaliteten sett bort fra effekt?
    Eventuelt helt ned til E-270 som har ett litt annet utsende jeg ikke helt klarer å bestemme meg for.. :confused:

    Sikler mest på E-650, men må selge mye av det jeg har stående, og det frister :rolleyes::confused:
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.669
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Det vil ikke bare være effekten som øker når man klatrer oppover på klasse AB stigen, men også kvaliteten på delene brukt i designet og selve designet.

    Det positive i disse dager er at alle de integrerte nå kommer med AAVA-teknologien i pre-amp delen. Dette gir et merkbart kvalitetsløft selv for innstegsmodellen E-270.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    De forskellige intergrete modeller benytter sig vel også av forskjellige udgangs transistorer,- alt andet lige vil det sikkert bevirke at de forskellige modeller variere lidt på klang filosofien.

    Mvh
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    1.159
    Torget vurderinger
    10
    Hehe... ikke alt som er like "pent" ifra den bedriften :p. Sikkert bra da.
    Hva er galt med den? Synes den er kjempefin og hadde gjerne skaffet en slik om ikke DAB hadde blitt påtvunget oss.
     

    alfolebt

    Medlem
    Ble medlem
    24.05.2011
    Innlegg
    21
    Antall liker
    5
    Lurer på en ting. Har en Accuphase E-408 som låter bra. Kan noen si meg hva potensialet er å eventuelt å bytte den med E-650 eller tilsvarende? På høytalerfronten kjører jeg IMF fra -80 tallet. Dette låter hysterisk gromt den dag i dag!
    NOK 105 000,- før rabatt for en integrert forsterker på 2x 30 Watt, riktignok klasse A, er relativt voksent. ;)
     

    alfolebt

    Medlem
    Ble medlem
    24.05.2011
    Innlegg
    21
    Antall liker
    5
    Hei.
    Var det så at du hadde bytta ut din E-470 med denne E-650?
    Hva mener du er forskjellen mellom disse to forsterkerne?
    Har en E-408 i kombinasjon med IMF RSPM Mk IV som låter bra!
    Noen andre som har IMF i kombinasjon med Accuphase?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    1.159
    Torget vurderinger
    10
    Hei.
    Var det så at du hadde bytta ut din E-470 med denne E-650?
    Hva mener du er forskjellen mellom disse to forsterkerne?
    Har en E-408 i kombinasjon med IMF RSPM Mk IV som låter bra!
    Noen andre som har IMF i kombinasjon med Accuphase?
    Jeg vet ikke om dette er rettet til meg, men jeg har i alle fall begge i hus nå og har sammenlignet dem en del. E-470 kjøpte jeg i begynnelse av mars og den har fått noen timers spilletid, men kanskje ikke tilstrekkelig for å gjøre seg opp noen sikker formening om potensialet, vil kanskje noen mene. E-650 ble kjøpt 23.04. Da den ble koblet inn første gangen opplevde jeg at det skjedde noe med bassen i forhold til E-470. Litt vanskelig å si sikkert, men kanskje litt fastere og tyngre. Dette var overraskende fordi jeg i utgangspunktet syntes bassen i E-470 var veldig bra. Etter hvert som jeg sammenlignet ble jeg imidlertid litt mer usikker på om jeg egentlig hørte noen forskjell. Uansett, begge oppleves veldig bra på dette området og også ellers. Uten tvil det beste jeg har hatt i hus. Forskjellene mellom E-470 og E-650 opplever jeg som veldig små, men muligens vil dette kunne endres med litt mer tilspilling av sistnevnte. Jeg er i alle fall blitt fortalt at E-650 endrer seg merkbart etter en tid. Jeg kom etter hvert til at jeg ville beholde E-470, fordi prishoppet opp til E-650 er betydelig, og valgte å legge ut E-650. Pga. manglende interesse for den har jeg nå besluttet å gi den litt mer spilletid, nå når jeg har muligheten. Jeg vil uansett og med hånden på hjertet gi begge min varmeste anbefaling. Til tross for kun 2x30watt oppleves E-650 svært kraftig og mer enn nok til mitt bruk på Dynaudio Special 25. Hadde kanskje fryktet den ville bli litt veik.
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    1.159
    Torget vurderinger
    10
    Siden jeg er så godt i gang med å skryte av Accuphase, tenkte jeg også å slå et slag for DP 430. Jeg er i utgangspunktet vinylmann og spiller sjelden CD, selv om jeg i mange år har hatt det jeg anser som en ganske oppegående CD-spiller, nemlig Eximus CD10. Hadde derfor ikke drømt om at jeg noen gang skulle berømme lyden fra en CD-spiller, men synes altså det er på sin plass her. I noen kvelder nå har jeg lyttet til en god del kjente CD'er og bare blitt mer og mer overrasket og begeistret over godlyden fra DP 430. I tillegg en nydelig spiller sammen med øvrige Accuphase. Virkelig artig.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.630
    Antall liker
    3.818
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har Naim, men følger med i tråden med litt lengsel.

    Kjøpte en gang en Accuphase E-307 fra Tor og er vel den hi-fi komponenten jeg husker best å ha hatt. Ikke at jeg vil ha E-307 tilbake - med den lydfilosofi som da var - men Accuphase ga en eierglede som ingen annen komponent kommer i nærheten av. Et smykke, bygd med pasjon.

    Var innom Lyric for en måneds tid siden bare for å døyve abstinenser, for å se og skru litt på knottene. De hadde en E-270 framme, men den gjorde nytten. 😊
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Siden jeg er så godt i gang med å skryte av Accuphase, tenkte jeg også å slå et slag for DP 430. Jeg er i utgangspunktet vinylmann og spiller sjelden CD, selv om jeg i mange år har hatt det jeg anser som en ganske oppegående CD-spiller, nemlig Eximus CD10. Hadde derfor ikke drømt om at jeg noen gang skulle berømme lyden fra en CD-spiller, men synes altså det er på sin plass her. I noen kvelder nå har jeg lyttet til en god del kjente CD'er og bare blitt mer og mer overrasket og begeistret over godlyden fra DP 430. I tillegg en nydelig spiller sammen med øvrige Accuphase. Virkelig artig.
    Har også en DP430 i bestilling.
    Lurer lidt på om du har sammen lignet Dac innstikk kortet til forsterkeren med dac inngangen på DP-430?
    Såvidt jeg kan se kunne det se ut til at DP 430 har dobbelt så mange dac impliseret i sammen ligning m Dac 50 innstikk kortet til forsterkeren.
    Spørsmålet er her om gevinsten ved flere dac i DP 430, opvejes av en kortere signal vei i innstikk forsterker combination, da det eller ser ut til at det er samme type dac der benyttes i begge produkter.

    Vis der er andre her , med insigt, skal de være velkommen til at gi deres besyv med.

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn