Accuphase's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Har egentlig ikke skjønt det med håndtak på ting som veier under 100 kg. Og egentlig er de håndtakene ofte litt klønete å bære i, hvis en da ikke bare skal ta forsterkeren i markløft. Pass bare på at knapper og beltespenner er god tildekt og ta et realt tak under og løft den opp i stående posisjon. Da er det bare å gå dit du vil helt uanstrengt. Det bør gå greit med amper opp til 60-70 kg. De som er større fraktes på hjul og løftes kortere avstander - så enkelt;)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.991
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Accuphase har fine håndtak på siden også :). I front er vel for å kunne røske de tyngste ut av racket.... samt se barkst ut.

    De bak er vel mer for å beskytte terminaler etc. bak.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Har egentlig ikke skjønt det med håndtak på ting som veier under 100 kg. Og egentlig er de håndtakene ofte litt klønete å bære i, hvis en da ikke bare skal ta forsterkeren i markløft. Pass bare på at knapper og beltespenner er god tildekt og ta et realt tak under og løft den opp i stående posisjon. Da er det bare å gå dit du vil helt uanstrengt. Det bør gå greit med amper opp til 60-70 kg. De som er større fraktes på hjul og løftes kortere avstander - så enkelt;)
    Hmm... Ikke helt sikker på at dette med "uanstrengt" passer helt på oss som sliter kontorstoler 7 til 8 timer om dagen:rolleyes:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Har egentlig ikke skjønt det med håndtak på ting som veier under 100 kg. Og egentlig er de håndtakene ofte litt klønete å bære i, hvis en da ikke bare skal ta forsterkeren i markløft. Pass bare på at knapper og beltespenner er god tildekt og ta et realt tak under og løft den opp i stående posisjon. Da er det bare å gå dit du vil helt uanstrengt. Det bør gå greit med amper opp til 60-70 kg. De som er større fraktes på hjul og løftes kortere avstander - så enkelt;)
    Hmm... Ikke helt sikker på at dette med "uanstrengt" passer helt på oss som sliter kontorstoler 7 til 8 timer om dagen:rolleyes:
    For å være hyggelig fjerner vi bare en null for kontorfolket:)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    E850 med 100 W klasse A 4 Ohm og 25 % mindre dist. enn E650 - da snakker vi - selv om den sikkert vil koste litt. Antar den også kan utrustes med streamer.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Har egentlig ikke skjønt det med håndtak på ting som veier under 100 kg. Og egentlig er de håndtakene ofte litt klønete å bære i, hvis en da ikke bare skal ta forsterkeren i markløft. Pass bare på at knapper og beltespenner er god tildekt og ta et realt tak under og løft den opp i stående posisjon. Da er det bare å gå dit du vil helt uanstrengt. Det bør gå greit med amper opp til 60-70 kg. De som er større fraktes på hjul og løftes kortere avstander - så enkelt;)
    Uanstrengt å løfte en kantete metall klump på 60-70 kg "dit du vil".. nei, den er jeg ikke med på. Så da får du bare kalle meg en pingle ;) Selv pleier jeg å sette en grense ved 50 kg før jeg får tak i hjelp. Såklart, mer enn det går også men det er noe med å passe på både rygg og utstyr. I alle brukermanualer vedlagt produkter over 30 kg står det gjerne eksplisitt: "Do NOT try to move or lift the amplifier by yourself" eller noe i den dur ;)
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    4.023
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Har egentlig ikke skjønt det med håndtak på ting som veier under 100 kg. Og egentlig er de håndtakene ofte litt klønete å bære i, hvis en da ikke bare skal ta forsterkeren i markløft. Pass bare på at knapper og beltespenner er god tildekt og ta et realt tak under og løft den opp i stående posisjon. Da er det bare å gå dit du vil helt uanstrengt. Det bør gå greit med amper opp til 60-70 kg. De som er større fraktes på hjul og løftes kortere avstander - så enkelt;)
    Uanstrengt å løfte en kantete metall klump på 60-70 kg "dit du vil".. nei, den er jeg ikke med på. Så da får du bare kalle meg en pingle ;) Selv pleier jeg å sette en grense ved 50 kg før jeg får tak i hjelp. Såklart, mer enn det går også men det er noe med å passe på både rygg og utstyr. I alle brukermanualer vedlagt produkter over 30 kg står det gjerne eksplisitt: "Do NOT try to move or lift the amplifier by yourself" eller noe i den dur ;)
    Hur ofta behöver du flytta?
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    E850 med 100 W klasse A 4 Ohm og 25 % mindre dist. enn E650 - da snakker vi - selv om den sikkert vil koste litt. Antar den også kan utrustes med streamer.
    E-650 spec_L.png


    25% mindre dist. Vil man høre noe særlig forskjell på akkurat det :confused:

    E-650 er eneste integrerte med balansert AAVA (på et kort).

    AAVA board_L.png


    Her må det være et vesentlig kompromiss sammenlignet med separat preamp, tatt i betraktning hvor forskjellig disse låter :confused:
    Det må være mer å hente her enn å senke forvregning på effektdelen?
    Jeg er egentlig forbauset over at AAVA på et kort med bare integrerte kretser kan bli veldig bra?
    Men det må tydeligvis bli bedre enn potentiometer, ellers hadde de ikke gjort det.

    Her er innmaten i billigste preamp C-2150:
    C-2150 innmat_L.png

    Her er eneste balanserte preamp, toppmodellen C-3850:
    c-3850_mother_L.jpg
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Hvorfor så mye interesse for nye A-48? Den er jo bare en liten oppgradering av A-47.

    Jeg antar at en brukt A-60 vil låte bedre og være betydelig billigere. A-48 er designet med langt flere kompromisser.
    A-60 har langt mere påkostede komponenter (også har den håndtak). Ny tech har neppe tatt igjen dette :confused:

    A-60(45kg) og A-48(33kg)
    A.60 bilde_L.jpg
    A-48 innmat_L.jpg
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    612
    Antall liker
    560
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kan i hvert fall bekrefte at A-60 er super;-)
    Hvorfor så mye interesse for nye A-48? Den er jo bare en liten oppgradering av A-47.

    Jeg antar at en brukt A-60 vil låte bedre og være betydelig billigere. A-48 er designet med langt flere kompromisser.
    A-60 har langt mere påkostede komponenter (også har den håndtak). Ny tech har neppe tatt igjen dette :confused:

    A-60(45kg) og A-48(33kg)
    Vis vedlegget 556526 Vis vedlegget 556527
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.415
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Hvorfor så mye interesse for nye A-48? Den er jo bare en liten oppgradering av A-47.

    Jeg antar at en brukt A-60 vil låte bedre og være betydelig billigere. A-48 er designet med langt flere kompromisser.
    A-60 har langt mere påkostede komponenter (også har den håndtak). Ny tech har neppe tatt igjen dette :confused:

    A-60(45kg) og A-48(33kg)
    Vis vedlegget 556526 Vis vedlegget 556527
    er det jeg har prøvd å si og :rolleyes: pluss at det er 1,2kv forsyning i A-60 er vel rundt halvparten i A-48 there you go :) hadde heller gått for en brukt A-60 om jeg var inne for det enn en A45-48
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.415
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Hvorfor så mye interesse for nye A-48? Den er jo bare en liten oppgradering av A-47.

    Jeg antar at en brukt A-60 vil låte bedre og være betydelig billigere. A-48 er designet med langt flere kompromisser.
    A-60 har langt mere påkostede komponenter (også har den håndtak). Ny tech har neppe tatt igjen dette :confused:

    A-60(45kg) og A-48(33kg)
    Vis vedlegget 556526 Vis vedlegget 556527
    er det jeg har prøvd å si og :rolleyes: pluss at det er 1,2kv forsyning i A-60 er vel rundt halvparten i A-48 there you go :) hadde heller gått for en brukt A-60 om jeg var inne for det enn en A45-48 eneste ankepunktet med A-60 er jo mangelen på vu-metere
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Fordelen med min A-36 og A-45//:48 er at de får plass i reolen mens alt over må på gulvet og er dermed innen rekkevidden til en 3åring... og ja Skikkelige VU metrre savnes på de store, kvifor kan vi ikke få det?

    Produksjonen er stanset av utgangstransistorene A-36...47 så alle de nye modellene har andre utgangstransistorer så det kommer vel en A-37snart også...
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Hvorfor så mye interesse for nye A-48? Den er jo bare en liten oppgradering av A-47.

    Jeg antar at en brukt A-60 vil låte bedre og være betydelig billigere. A-48 er designet med langt flere kompromisser.
    A-60 har langt mere påkostede komponenter (også har den håndtak). Ny tech har neppe tatt igjen dette :confused:

    A-60(45kg) og A-48(33kg)
    Vis vedlegget 556526 Vis vedlegget 556527
    er det jeg har prøvd å si og :rolleyes: pluss at det er 1,2kv forsyning i A-60 er vel rundt halvparten i A-48 there you go :) hadde heller gått for en brukt A-60 om jeg var inne for det enn en A45-48 eneste ankepunktet med A-60 er jo mangelen på vu-metere
    Men den har jo instrumenter som viser mye mer nøyaktige data over forbruket...?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Forbruk? Meterne viser spenning ut omregnet til watt i 8ohm. (P=UxU/R=UxI) De største dyreste angir aktuell Watt (spenningxstrøm).
    Syns nå analoge viser metere er penest og klassisk og lettere å lese.
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Har både A60-45-30. Estetisk sett er kanskje meterne på 45 penest, men 60 er langt langt lettere å lese aktuell watt med. Man må du helt innat a-45 for å få noe vettugt ut av avlesingen, og utsvinget er så vidt jeg vet også basert på 8 ohms last - så for meg med 16ohms driver på ampen blir tallet noe feil.

    Jeg bruker faktisk meterne for å se hvor mye effekt det går, og da er meterne på A-60 best (og korrekt uavhengig av last)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Oi det var litt av en samling ! Grattis.
    Jepp med 16 ohms last blir watten det halve av 8. Men det er ikke helt dumt med «dumme « metere heller, da de viser det forsterkeren gir i spenning ut. Og en ideell forsterker leverer en gitt spenning som er X ganger inngangsignalet ,uavhengig av last, ikke watt.
    Så A-36 leverer 15.5Volt RMS ved 0dB på meteret, A-48=19V, A-60/75=21.9V og A-250=28.3

    Dette er i klasse A , som du sikker vet leverer alle mer enn dette men da i Klasse AB , ca 1.4 ganger(+3dB) mer spenning , men da nærmer man seg forsyningspenningen og klipping.

    For nerdene kan man videre utledet at forsyningsspenningen ( + og -) er det doble av tabellen over , og så at energien i kondensatorene i strømforsyning kan beregnes som 1/2*C*U*U . Så A-250 har 7 ganger så mye energi tilgjengelig som A-36 ., mens A-48 har dobbelt så mye energi som A-36. Og det koster...selv om kjøleribbene koster og veier mest kanskje :)
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Takk, det tok litt tid å få samlet alle tre:)

    De analoge meterne er fine, men jeg må huske hvilke streker som er hva for å kunne bedømme på avstand den reelle effekten. Også må jeg dele på 2 for 16-ohmern min. Sånn sett har A-45 en lett jobb, tror ikke jeg har sett peaker over 2W der. Enda mindre i A-30.
    Av en eller annen grunn har jeg likt det best å slå av alle meterne på rekka den siste tiden.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    16 Ohm ,hvilke høyttalere er det da ? Orangutan? Audionote? Diy?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    De står i et aktivt delt oppsett der A-45 driver en TAD TD-4003 kompresjonsdriver i horn. Følsomheten ligger på 112db/1w +
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Nyttig eller ikke, i displayet på A-60 kan man bl.a. få vist antall driftstimer og software versjon. Og man kan sette bias til det halve slik at det blir en A-30.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Ser at det allerede er nevnt at Accuphase kommer men en ny integrert forsterker E-800 her er noen flere bilder av denne..!
    Denne skal ifølge kilder få den samme "balanced AAVA volume control" som sitter i C-3850, den er en klasse A forsterker og skal yte 50w i 8ohm, 100w i 4ohm og 200w i 2ohm, den har også en dempingsfaktor på 1000. Vekt ca. 36kg
    Prisen i Japan ca 980000 yen (eksl skatt) kommer i November måned.

    e-800_front_close.jpg

    e-800_back.jpg

    e-800_inside_front2.jpg

    e-800_option_inserted.jpg

    e-800_aava_assy.jpg

    e-800_power_amp_unit.jpg
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.415
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    havner vel på ca samme pris som en A-70 her i Norge den da :p men ser massiv ut da og var vel på tide dem kom med en større Klasse A integrert :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Kom over denne.....

    acc 2018.jpg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Som nylig Accuphase-ägare ger jag mig till känna i vännegruppen. En A-60 har tagit över för två Rogue M-180. Gör en strålande jobb sammen med en Convergent Audio Technology SL1 Ultimate förförstärkare, men kunde tänkt mig att se hur den spelar med en C-2120/2150. Är det någon som vill byta så sänd mig en PM.

    02F4E5C5-5188-4B78-B3DC-28787DC014EF.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Den ble "billigere" enn jeg hadde fryktet...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hva er levetiden på Accuphase klasse A forsterkerne? Jeg tenker på varmeutviklingen og komponentlevetid.
    Hvordan låter de i forhold til Klasse A/B forsterkerne?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.991
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Accuphase er laget for å holde lenge.. mye av vekta ligger nok i å få varmen bort.

    Klasse A/B er ikke noe garanti for levetiden.. se spesielt på Krell, hvor det skiftes ofte komponenter..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn