Accuphase's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Hei, melder meg inn i venneklubben.

    M1

    På tide vi får rapport om E-800. Finner ingen erfaringer eller tester av den ennå. Og hva må man betale for en? :D
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    På tide vi får rapport om E-800. Finner ingen erfaringer eller tester av den ennå. Og hva må man betale for en? :D
    Mener den ligger på ca 175k her hos svenne....litt bedre i Norge vil jeg tro...

    mvh
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    627
    Antall liker
    340
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Hei og takk for en hyggelig velkomst:)
    Min korte betraktning fra juni i år av beistet E-800. Denne har som E-650 en ekstrem byggekvalitet, men mer kraft og kontroll i lydbilde. En bedre volumkontroll med den fult balanserte AAVA-volumkontrollen fra C3850 og som Accuphase sier det E-800 has the technical features of “Ultra Low Noise” and “Super High Damping Factor” mulighet for DAC og RIAA kort, et stort kinderegg.
    Min første Accuphase var E-650, deretter brukt CD spiller, liker spesielt kvaliteten, lydsignatur/ klangen/ oppløsningen. Har benyttet diverse forsterkere med klasse D og A/B og Rør tidligere og må si liker spesielt godt klasse A.
    Spiller på ht med bånd elementer fra BG-Radia (Bohlender Graebener), noe som passer klasse A svært godt syntes jeg.


    M1
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Hei og takk for en hyggelig velkomst:)
    Min korte betraktning fra juni i år av beistet E-800. Denne har som E-650 en ekstrem byggekvalitet, men mer kraft og kontroll i lydbilde. En bedre volumkontroll med den fult balanserte AAVA-volumkontrollen fra C3850 og som Accuphase sier det E-800 has the technical features of “Ultra Low Noise” and “Super High Damping Factor” mulighet for DAC og RIAA kort, et stort kinderegg.
    Min første Accuphase var E-650, deretter brukt CD spiller, liker spesielt kvaliteten, lydsignatur/ klangen/ oppløsningen. Har benyttet diverse forsterkere med klasse D og A/B og Rør tidligere og må si liker spesielt godt klasse A.
    Spiller på ht med bånd elementer fra BG-Radia (Bohlender Graebener), noe som passer klasse A svært godt syntes jeg.


    M1
    Spiller nå med E-650 og DP-430, har testet DP 67/DP-500/DP65V tidligere og har du mulighet så test med enten DP-430/560 om det er mulig, du vil oppleve forbedringer som står i stil med E-800. imo...

    mvh
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    627
    Antall liker
    340
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Hei og takk for tips. Muligen når anledningen byr seg. DP67 benyttes kun drivverk med DAC 50.
    M1
     

    Freako

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    90
    Har bestilt den med dac-50 som støtter DSD.
    En lille advarsel:
    Dac-50 er udmærket, det er ikke det. Men husk venligst at trække strømstikket ud af din forstærker, når du monterer eller afmonterer din DAC-50.
    Jeg har brændt nogle modstande i min intergrerede fordi jeg bare slukkede forstærkeren. Det er ikke nok, strømstikket skal ud af forstærkeren. :)

    Og så vil jeg da gerne melde mig i venneklubben også :)
    Accuphase fan for life...
     
    Sist redigert:

    Freako

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    90
    Hva forskjellen eventuelt innebærer er ikke godt å si. Uansett et ekstremt lav støygulv på E-370. Skal prøve den som preamp etterhvert.


    Final
    Jeg har en E-370+DAC-50, der spiller med Dynaudio Contour 20 højttalere, hvilket efter min mening er en særdeles vellykket kombination, og jeg har lyttet til en E-480 på et sæt store Focal højttalere (som jeg egentlig ikke brød mig så meget om p.g.af Beryllium diskanterne). Men bortset fra den indlysende forskel på højttalerne, lød det ikke som om der var den helt store forskel på E-370 og E-480. Man skal nok noget højere op på produktlisten, før forskellene bliver meget tydelige, men det er naturligvis bare min mening. Men det er ikke utænkeligt at der er flere komponenter i AVAA kredsløbet, måske en transistor mere pr. side, og selvfølgelig mere power i 480'erens strømforsyning.
     

    Freako

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    90
    (*/*)

    Håber det, å for for fanden, er en sjikkelig utålmodig personlighet, som ikke har det bra med ventetid.

    ;)
    Med de rigtige højttalere, vil du føle du er i hifi-himlen med en E-470. No worries, men husk at forbinde den med korrekt polaritet. Der er en verden til forskel...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Med de rigtige højttalere, vil du føle du er i hifi-himlen med en E-470. No worries, men husk at forbinde den med korrekt polaritet. Der er en verden til forskel...

    ??
     

    Freako

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    90
    Hei, mener der stod 1,0mm2 på kablerne der var med til både forsterker og CD avspiller.

    Ja det skulle ikke forundre om der kan opstår side effekter, ved brug av DC og net filter, der har der jo være skrevet atskillige sider om inde her.

    Men det er også helt klart at man risikere at få et effekt tab ved at benytte et 1,0 eller 1,5 mm2 kabel i sammenligning med et på 2,5mm2.

    Indenfor detsvarte fag er det ret velkendt at vinkelsliber trekker væsenlig bedre vis der benyttes 2,5 kontra 1,5 mm2 forlenger kabler.

    Vedr Audio er der jo altid en større sjanse for forhøyet antenne effekt med jo mere kobber der kobles til kæden.

    Andre støykilder der kan nevnes:

    Micro ovn, plasma og Oled skerme, fjernstyrte elektriske gres klippere, samt alt det andet på forskjellig bølge lengde der flyver rundt i luften..

    Fremtidens ideelle lytte rom er Bly indskermet.

    Med til sagen kjerne , er der nogle av derre Accuphase bruger der har gjort jer nogen erfaringer med at benytte andre kabler?

    En ting er Teori, men det er jo altid bra at pr;ve teori ut i praktisk,for at se om teorien faktisk stemmer.

    Vis de praktiske Fakta viser et andet resultant, er det jo teorien som trenger en mustering ;)
    Jeg benytter Pangea strømkabler til alle apparater, gauge 14 (=1,63 mm2), og til min E-370 benytter jeg gauge 9 (=2,91 mm2). Pangea kablerne er meget veludførte, og ekstremt godt skærmede.
    Forstærkeren er tilsluttet rett in i væggen, men andre apparater er tilsluttet strømskinne med støjfilter imellem. Ingen støj eller problemer, og særdeles fin lyd fra forstærkeren.
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Att rörförstärkare skal vara kopplade till last/HT när de är på är känt, men gäller samma regel på transistor? Med andra ord, kan jag låta min A-60 stå på utan att vara tillkopplad högtalare?
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    609
    Antall liker
    555
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Att rörförstärkare skal vara kopplade till last/HT när de är på är känt, men gäller samma regel på transistor? Med andra ord, kan jag låta min A-60 stå på utan att vara tillkopplad högtalare?
    Det kan du, men tør jeg spørre hvorfor ?

    Mvh.
    Rolf
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Det kan du, men tør jeg spørre hvorfor ?

    Mvh.
    Rolf
    Efter jag flyttat stereon 90 grader kommer ena högtalaren helt intill peisen. Nu när peissäsongen är här flyttar jag bort högtalaren när det skal fyres. Saken är den att säkringen till kursen Accuphasen står på, utlöses av och till vid påslag av A-60n så av den grund (plus att den hjälper gott å hålla värmen i stuen om vintern) kunde jag tänkt mig å låta Accuphasen stå på, men koppla från och flytta högtalaren när det skal fyres.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder forforsterkere og uttalelsen fra den kjære HCS om at C3900 duger kan en ikke annet enn å le. Undertegnede har jeg en C2450 og den spiller ræva av alt annet jeg har hørt. Selvsagt slett utstyr, men A75 og 2xP4500 med signal fra CD spilleren med nummer 750 og høyttalere oppkalt etter et høyt fjell i Asia låter det som intet annet. Når man dessuten er så lykkelig at fabrikantens 800+801 kombo kan kobles via en Kondo og GPA åpen baffel, vell... Fuck it. Dette rasket får det meste til å virke som hjemmesløyd og tullball. Når Service med stor S, entusiasme (E) og oppfølging (O) uten sidestykke fra BO og Håvard følger med blir saken enkel. Bryr en seg om musikk, Accuphase folkens.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Når det gjelder forforsterkere og uttalelsen fra den kjære HCS om at C3900 duger kan en ikke annet enn å le. Undertegnede har jeg en C2450 og den spiller ræva av alt annet jeg har hørt. Selvsagt slett utstyr, men A75 og 2xP4500 med signal fra CD spilleren med nummer 750 og høyttalere oppkalt etter et høyt fjell i Asia låter det som intet annet. Når man dessuten er så lykkelig at fabrikantens 800+801 kombo kan kobles via en Kondo og GPA åpen baffel, vell... Fuck it. Dette rasket får det meste til å virke som hjemmesløyd og tullball. Når Service med stor S, entusiasme (E) og oppfølging (O) uten sidestykke fra BO og Håvard følger med blir saken enkel. Bryr en seg om musikk, Accuphase folkens.
    Hehe, var egentlig mest for å se om venner av dette merket er en oppvakt gjeng, Norges foreløpig eneste C-3900,til bortimot 400k. Men ingen leet et øyenbryn over at den står trygt ute på en gård på Toten.. Ellers følger jeg deg i dine antagelser Dire, tror ikke jeg har sett noe så godt skrudd hifi dippedutt før. Og lyden, ja den er der..
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    609
    Antall liker
    555
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Efter jag flyttat stereon 90 grader kommer ena högtalaren helt intill peisen. Nu när peissäsongen är här flyttar jag bort högtalaren när det skal fyres. Saken är den att säkringen till kursen Accuphasen står på, utlöses av och till vid påslag av A-60n så av den grund (plus att den hjälper gott å hålla värmen i stuen om vintern) kunde jag tänkt mig å låta Accuphasen stå på, men koppla från och flytta högtalaren när det skal fyres.
    Prøv å unngå kortslutning når du kobler til fra da, det kan gå en del strøm der vet jeg;-)
    NB! min dobler også som varmekilde:)) meget miljøvenlig:))
    Mvh.
    Rolf
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    609
    Antall liker
    555
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hur upplever du A-60 på ATC, Rolf?
    Meget bra, stålkontroll og silkehansker på en gang og i stand til å levere forvrengningsfritt uansett volum også lavt(!) har hatt denne i flere år nå og savner ingenting:)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.073
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hehe, var egentlig mest for å se om venner av dette merket er en oppvakt gjeng, Norges foreløpig eneste C-3900,til bortimot 400k. Men ingen leet et øyenbryn over at den står trygt ute på en gård på Toten.. Ellers følger jeg deg i dine antagelser Dire, tror ikke jeg har sett noe så godt skrudd hifi dippedutt før. Og lyden, ja den er der..
    Tror sikkert den er grei, men jeg venter på C-3950 før jeg kjøper😂
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Hehe, var egentlig mest for å se om venner av dette merket er en oppvakt gjeng, Norges foreløpig eneste C-3900,til bortimot 400k. Men ingen leet et øyenbryn over at den står trygt ute på en gård på Toten.. Ellers følger jeg deg i dine antagelser Dire, tror ikke jeg har sett noe så godt skrudd hifi dippedutt før. Og lyden, ja den er der..
    Da vet vi hvor landbruksoppgjøret havnet :cool:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Prøv å unngå kortslutning når du kobler til fra da, det kan gå en del strøm der vet jeg;-)
    NB! min dobler også som varmekilde:)) meget miljøvenlig:))
    Mvh.
    Rolf
    Å la en forsterker stå på 24/7 reduserer levetiden med ca 90%... varme+Tid= tidlig død
    Klasse A gjør det bare enda værre. Prøv heller å fikse sikringsproblemet.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Å la en forsterker stå på 24/7 reduserer levetiden med ca 90%... varme+Tid= tidlig død
    Javel, 90% faktisk?

    Frågade Håvard på Lyric när jag köpte min A-60 och fick till svar att det var problemfritt med Accuphase. Åtminstonde om vintern.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Accuphase er topp kvalitet og varer lenge , men det er nå slik at feks en powesupply kondensator holder ett vist antall timer ved en gitt temperatur,, blir det varmt og i drift lenge bruker man fortere opp levetiden. Betyr kanske ikke noe for de som bytter hvert 3 år, men 10 og 20 år vil kunne få gradvis degradering til ... Poff!
    Ville du latt Porschen stå på tomgang hele året når den ikke brukes?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ser poänget och tvivlar inte, men du skriver 90% degradering av Accuphase samtidig som importören och återförsäljaren av märket säger att det är problemfritt.

    Äger ingen Porsche så ser inte relevansen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    Vel... som tidligere Porsche eier og innehaver av kl.A forsterkere i over 40 år (inkl. et knippe Accuphase) - jeg har ALDRI latt forsterkerne stå på når de ikke er i bruk. Elektronikk slites, og varme er et av problemene. Ikke noe poeng i å la de stå på, ved påslag tar det normalt alt fra 10-30 min. til de når stabil temperatur og låter best. Å la de stå på konstant eller lengre perioder uten bruk påvirker garantert levetid og øker risikoen for uhell type spenningsspiker og annet nettgrums.

    Har du forresten erfart logistikken og kostnadene ved service/rep av 50 kg. Accuphase beist? :cautious: :cautious:
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Joda, ser den och som jag skrev så tvivlar jag inte. Men det Balle skriver är att en ny Accupahse med en förväntad levetid på, skall vi säga 20 år, tar kvällen efter 24 månader om den står på hela tiden. Sånn ca. Lyric menar det inte har något att säga. Det var egentligen det med 90% jag ställde mig tvivlande till i en Accuphase-förstärkare när förhandlaren menar det inte spelar någon roll.

    Jag bär inte 50 kg förstärkare Sluket. Jag rullar de rätt in och ut med säckakärra.. ;)
     
    Sist redigert:

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Klasse A forsterkere er nå laget slik, at uten signal ut til høyt., går effekten over til varmeproduksjon. Jo høyere man spiller jo lavere temperatur på kjølesystem/ -ribber. Derfor mener nå jeg at særskilt KlA konstruksjoner bør slåes av når de ikke brukes. Jo høyere tomgangsstrømmen er jo viktigere er det.

    Mvh
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    609
    Antall liker
    555
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Accuphase er topp kvalitet og varer lenge , men det er nå slik at feks en powesupply kondensator holder ett vist antall timer ved en gitt temperatur,, blir det varmt og i drift lenge bruker man fortere opp levetiden. Betyr kanske ikke noe for de som bytter hvert 3 år, men 10 og 20 år vil kunne få gradvis degradering til ... Poff!
    Ville du latt Porschen stå på tomgang hele året når den ikke brukes?
    Om forsterkeren varer 50 eller 100 år spiller vel liten rolle ?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er mer at den spiller dårlig eller svikter etter 7 år
    Lar du Porchen stå på tomgang i garasjen 24 timer i dogmet på 3000rrpm bare for å ha varm motor ved start?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Bra for deg , men bare tull å holde på sånn, det er helt uten reelle grunner . Hva med brannfaren, summen av alt som står på øker risikoen.
    Men noen folk lar jo bilen stå ulåst på tomgang mens de er på do på CircleK også, sikker samme folka ...
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Är du säker på att det stoppar där? En gång såg jag en som var känd för å ha på förstärkaren dygnet runt gå mot rött.. 😬 De är helt galet riskikovilliga de där alltså.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.200
    Torget vurderinger
    49
    Det er ingen tvil om at det går ut over forsterkerens levetid og ha den på 24/7, og hevde noe annet er bare tull, men folk må jo få gjøre som de vil.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Det är nog ingen som är oenig med dig om att elektronik inte har bra av att stå på i all avighet, men Balle påstod att en ny Accuphase-förstärkare tar kvällen efter 24 månader (med 20 års förväntad levetid) om den står på dygnet runt. Nu har han ändrat sig till 7 år. Håvard på Lyric sa att det inte hade noe å si, när jag frågade honom.

    Det var egentligen hela saken. Min står stort sett av genom hela sommaren, men kan tänka mig ha den på i perioder nu under vintern. Av praktiska orsaker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn