Acoustc Solid Classic Wood vs. Avid Diva

jakket

Medlem
Ble medlem
21.01.2003
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Er det noen der ute som har testet Acoustic Solid Classic Wood?

Jeg har en Avid Diva nå som jeg har problemer med å spille slik jeg vil.
Jeg bruker en Origin Live OL-1 Arm og Ortofon Rondo Blue pu, jeg har nå en Avid Diva som drivverk som i utgangspunktet sulle ha en solid bass.

Jeg føler det er litt mye fokus på mellomtone og diskant, det er ikke hard lyd men heller at det er lavt volum på bassen. Håper dette vil forbedre seg med en Acoustic Solid spiller. Har du noen formening om dette?

Riaa’n jeg bruker er en Project tube box II. Har testet ASR Mini Basis uten at dette gjorde noe med volumet i bassen.

Det er kanskje noen eiere der ute som kan prøve å beskrive hvordan det låter?
Jeg vet det er vanskelig å beskrive lyden av et drivverk hvis man ikke har en referansearm og pu, men disse 2 spillerene er jo bygd opp på 2 forskjellige prinsipper der hvor den ene har fjæroppheng og den andre"Acoustic Solid" er fast montert med mdf splint og veier ca.dobbelt så mye som Avid Diva.

Mvh

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei ,jeg har hørt den sorte til Fryd hifi ,oppsatt med en originlive arm,og en benz pu..( L2).spillte på en ganske dyr riia fra audiovalve...det hele spiller med rykende dynamikk, og luft , nå skal det legges til at jeg er stor fan av benz lyd da , men verket er virkelig flott ,selv om det er hakket over den du har sett på , det oser av kvalitet av dette verket , og motoren er koblet til tallerken med noe tynnt fiskesnøreliknende greier ,ser virkelig flott...ut.Høres veldig bra ut også ,i mine ører da i allefall.....spillern sto på en vegghylle når jeg hørte den.

finishen er også ekstrm på disse verkene fra den Tyske? produsenten.

Hvordan du matcher den med armen din kan sikkert Fryd Hifi i Asker svare bedre på ,

Tror dette er såpass nytt her på berget , at for å gjøre deg opp en mening bør du ta kontakt med Håkon hos Fryd å få hørt på denne.....alternativt Maxwell hifi dersom du er sørfra.

Nå skal vel ingen velge for DEG , men jeg vil allikevel holde en knapp på soliden.....og den veier mye! noe som lover godt mht til stabilitet , lagrene i disse spillerne sies å være svært gode også ,det er jo og viktig.

...valgets kval.....bor du ikke langt unna Asker ,hadde jeg i allefall beskuet nærmere før du bestemmer deg!!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Finish og finish fru blom... Vi så en del varianter av Acoustic Solid i München. Personlig var jeg langt fra imponert over finish og design (men det er jo en høyst subjektiv betraktning). Lydmessig skal jeg ikke mene noe bestemt. De billige modellene ser bedre ut enn en del av de mer påkostede.

Kjenner ikke Diva jakket, men storebroren har i hvert fall bass i bøtter og spann. Har du vesentlig mer bass på cd?

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Lite bass ::) Har du rett VTA? Er armrøret lavere ved PU enn ved opplagring?(da kan slikt oppstå) Eller passer PU dårlig til arm? Stifttrykk,hva med det? Forøvrig syns æ av og til det kan oppleves som mer bass på cd da den ofte e meir "one-note"-bass(belive it or not) ASR-RIIA som du har testa virke iallefall dønn nøytral,så da skal det ikkje være no problem der...Sjekk justeringer evt test en annen PU...
mvh Filip

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei, dette er interessant...fordi du at det blir lite bass av å ha pu en lavere enn armbasen.....nå er jeg ingen guru , men skrur selv på dette ,go opplever att bassen forsvinner når pu en kommer høyere enn armbasen (tenkt i forhold til vannrett linje...

Er pu med NEGATIV vta det samme som at pu befinner seg på ett lavere pungt enn armbasen?? eller motsatt,,

Altså armen " heller ned mot headshell= negativ VTA?

Dette har jeg lurt fælt på , og det gjør tydligvis mange andre og , for jeg har fått så mye forskjellig svar på dette at det er tilnærmet 50% som mener det ene vice versa...kan være rimelig frustrerende når man skal forklare noe etc....

Har bare sett fryd sitt verk...det så veldig fint ut det i allefall.

På min spiller (vpi/jmw er det best kropp Og bass med røret svakt hellende mot headshell uansett.......ikke mye men bittelitt gjør susen .....forskjellene på denne justringen er som himmel og helvete her i allefall ;)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
PU høyere enn armbase/hellende bakover= fyldigere bass + negative og positive bieffekter
PU lavere enn armbase/hellende forrover= mere diskant + negative og positive bieffekter

Dette er kort fortalt slik jeg opplever det her hos meg.

EDIT:
Forøvrig bra lesestoff fra Svalander.
Men jeg har erfart at det ikke bare finnes fasiter....

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
emotikon skrev:
PU høyere enn armbase/hellende bakover= fyldigere bass + negative og positive bieffekter
PU lavere enn armbase/hellende forrover= mere diskant + negative og positive bieffekter

stemmer med det som står i de linkene i mitt forrige innlegg ;) Stemmer veldig bra,fins ingen fasit..kunne ikkje vært meir enig

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
F.E. skrev:
emotikon skrev:

stemmer med det som står i de linkene i mitt forrige innlegg ;)
Jepp, i grove trekk :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Det normale er vel at man opplever mer, men med fare for bløt sådan, bass om armbasen senkes og vtaen gjøres mer negativ.
Stiftetrykket er på mange måter vel så viktig for VTA som heving og senking av armen. Dette fordi det interessante med VTA er stiften (og cantileverts) vinkel i forhold til vinylen.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
emotikon skrev:

EDIT:
Forøvrig bra lesestoff fra Svalander.
Men jeg har erfart at det ikke bare finnes fasiter....
ser man det ,her virker det helt motsatt , pussig egentlig, skrudde fra
med armbasen lavest...og oppover...det låter definitivt best i bassen når pu "henger"
altså.....bøir veldig lys klang,lite bass med pu høyere enn armbase her...og vi snakker store endringer i lyden ved lite skruing.....jeg velger å la øret bestemme ,så lenge det speller bra får det være den ene eller andre veien for meg... ;)

jakket

Medlem
Ble medlem
21.01.2003
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Det ser ut som Acoustic Solid Classic Wood blir løsningen, her er det hele mye bedre enn på Aviden. Det kan selfølgelig ha noe med matching å gjøre, men det hele falt på plass med Classic Wood. Anbefaler en prøvelytt på denne Trond hos Maxwell er en hyggelig kar.

Takker for svar.

Mvh

Topp Bunn