Diverse Advarsel mot kjøp på FINN.no

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Er nettopp blitt svindlet i forbindelse med kjøp på FINN.no. Leverte varer var langt fra i den stand de ble opplyst å være og deler av det som ble betalt for manglet i pakken. Selgeren svarer ikke på telefon og avsenderadressen synes fiktiv, da det viser seg at her bor det helt andre personer. Det er heller ikke samsvar med avsenderadressen og selgerens tilholdssted i følge annonser på FINN.no., noe jeg har gjort FINN oppmerksom på, uten noen form for reaksjon eller tilbakemelding på det. Jeg opplever i det hele tatt FINN som likegyldige og lite behjelpelige i saken. Hadde de giddet å gå inn i dialogen mellom selgeren og meg, ville de sett at jeg har betalt for varer jeg ikke har mottatt. De virker med andre ord selv lite opptatt av å luke ut åpenbart useriøse selgere, men viser hele tiden til forbrukerrådet og politianmeldelse. Så inntil videre får selgeren fortsette med sine lurerier. Jeg vil derfor advare andre mot slike "distansehandler" der man ikke har muligheten til å se varene og der man heller ikke vet hvor selgeren bor. I ettertid har jeg hørt at vedkommende selger er en beryktet svindler. Derfor var det kanskje et smart trekk av han å selge til en som bor så langt unna.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Er nettopp blitt svindlet i forbindelse med kjøp på FINN.no. Leverte varer var langt fra i den stand de ble opplyst å være og deler av det som ble betalt for manglet i pakken. Selgeren svarer ikke på telefon og avsenderadressen synes fiktiv, da det viser seg at her bor det helt andre personer. Det er heller ikke samsvar med avsenderadressen og selgerens tilholdssted i følge annonser på FINN.no., noe jeg har gjort FINN oppmerksom på, uten noen form for reaksjon eller tilbakemelding på det. Jeg opplever i det hele tatt FINN som likegyldige og lite behjelpelige i saken. Hadde de giddet å gå inn i dialogen mellom selgeren og meg, ville de sett at jeg har betalt for varer jeg ikke har mottatt. De virker med andre ord selv lite opptatt av å luke ut åpenbart useriøse selgere, men viser hele tiden til forbrukerrådet og politianmeldelse. Så inntil videre får selgeren fortsette med sine lurerier. Jeg vil derfor advare andre mot slike "distansehandler" der man ikke har muligheten til å se varene og der man heller ikke vet hvor selgeren bor. I ettertid har jeg hørt at vedkommende selger er en beryktet svindler. Derfor var det kanskje et smart trekk av han å selge til en som bor så langt unna.
    Er det mulig å si litt mer om saken, slik at flere kan bli advart? Jeg tenker selvsagt ikke på navn o.l., men kanskje geografisk sted for svindelen (bostedsby/sted) og hva slag produkter det er snakk om?
     

    Roger Waters

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.05.2008
    Innlegg
    88
    Antall liker
    26
    Torget vurderinger
    4
    Når det kommer til kjøp og salg på Finn så sjekker jeg alltid vurderinger på de jeg handler med, at de bruker navn i annonsen sin er også en trygghet. Jeg kjøper aldri på finn men har solgt en del stasj og har aldri hatt problemer med de. Sjekk de gjerne opp om det er noe spesifikt å søke de opp med. :)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Er nettopp blitt svindlet i forbindelse med kjøp på FINN.no. Leverte varer var langt fra i den stand de ble opplyst å være og deler av det som ble betalt for manglet i pakken. Selgeren svarer ikke på telefon og avsenderadressen synes fiktiv, da det viser seg at her bor det helt andre personer. Det er heller ikke samsvar med avsenderadressen og selgerens tilholdssted i følge annonser på FINN.no., noe jeg har gjort FINN oppmerksom på, uten noen form for reaksjon eller tilbakemelding på det. Jeg opplever i det hele tatt FINN som likegyldige og lite behjelpelige i saken. Hadde de giddet å gå inn i dialogen mellom selgeren og meg, ville de sett at jeg har betalt for varer jeg ikke har mottatt. De virker med andre ord selv lite opptatt av å luke ut åpenbart useriøse selgere, men viser hele tiden til forbrukerrådet og politianmeldelse. Så inntil videre får selgeren fortsette med sine lurerier. Jeg vil derfor advare andre mot slike "distansehandler" der man ikke har muligheten til å se varene og der man heller ikke vet hvor selgeren bor. I ettertid har jeg hørt at vedkommende selger er en beryktet svindler. Derfor var det kanskje et smart trekk av han å selge til en som bor så langt unna.
    Er det mulig å si litt mer om saken, slik at flere kan bli advart? Jeg tenker selvsagt ikke på navn o.l., men kanskje geografisk sted for svindelen (bostedsby/sted) og hva slag produkter det er snakk om?
    Selgeren holder til på Østlandet og i mitt tilfelle er det snakk om gamle Tandberg-produkter. Har inntrykk av at han tar kontakt når det annonseres etter noe og kan da tilby det som i utgangspunktet kan synes som en svært gunstig pris, helt til du ser varen eller den uteblir. Trolig liten hjelp i dette, men jeg ønsker ikke være mer spesifikk. Bare be folk være litt forsiktige.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    FINN kan være OK, det. Sålenge du har oversikten over HVEM du handler med. Står det "FINN-bruker" istedet for navn på selger, skygger jeg LANGT unna...Diskresjon er dessuten en æressak. Filtrer ut, vær kritisk..bruk rett og slett huet.
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Har solgt og kjøpt en del de siste årene på finn, mye rare ting for så vidt .... har aldri hatt noen problemer, det er snakk om 50+ transaksjoner mellom privatpersoner i mitt tilfelle.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    FINN kan være OK, det. Sålenge du har oversikten over HVEM du handler med. Står det "FINN-bruker" istedet for navn på selger, skygger jeg LANGT unna...Diskresjon er dessuten en æressak. Filtrer ut, vær kritisk..bruk rett og slett huet.
    Jeg har ikke navnet mitt på finn når jeg skal selge noe, men i dialog med kjøper som virker seriøs så oppgis selvfølgelig alle relevante opplysninger.

    Det er ikke sikkert jeg vil alle skal vite hvem jeg er og hvor jeg bor hvis jeg f.eks. annonserer relativt kostbart hifi-utstyr.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Jeg handler kun på HFS.
    Dette er musikk for Høvdingens ører ;D

    _________


    Fra spøk til alvor - denne tråden har vel strengt tatt ingenting i Hi-fi Generelt å gjøre, og det blir litt spesielt å advare folk generelt mot å handle på Finn basert på et enkelt tilfelle som ikke gikk helt som ønsket. MEN, det er dessverre kjeltringer tilstede på alle bruktbørser, og handel på nett har utviklet seg i retning av at vi sender en melding, overfører penger, og regner med at alt går bra. Stort sett så går det bra, for folk flest er ikke kjeltringer, men det er alltid smart å forsikre seg litt bedre før en gjennomfører en overføring av penger til en person en ikke kjenner. Det er alltid smart å ringe vedkommende en skal handle med, og utifra en telefonsamtale så vil en alltid få et bedre inntrykk av hvem en handler med. Det smarteste er selvfølgelig personlig oppmøte for å inspisere.

    I dagens samfunn har så og si alle mobiltelefon, og når en handler noe, så kan en f.eks. be selger sende over noen bilder pr. sms av produktet som ikke fremgår i annonsen. Dette vil bekrefte at produktet faktisk er i selgers besittelse, og at annonsebildene ikke er lånt fra Google. Det kan tenkes at selger befinner seg et annet sted enn varen, eller ikke ønsker å ta bilder, men da har en også muligheten til å stå over handelen.

    En ting en alltid bør varsom med og det er "hemmelige" telefonnummere. Det er mange som reserverer seg mot å stå i offentlige lister, men en ting er sikkert -> det gjør absolutt alle kjeltringer også.

    Jeg skal ikke her gå innpå alt en bør være på vakt etter, men har du en dårlig magefølelse, så følg den følelsen. Ikke ta noen sjanser hvis du føler at ting virker litt merkelig, og bedre å gå glipp av en handel, fremfor å ende med katta i sekken. Det som er viktig er at du som kjøper ikke bare antar at alt er på stell, og sørg for å få litt mer informasjon, og gjør litt research på egen hånd. Det er stort sett alltid noen alarmklokker som bør ringe hvis ting ikke er helt som de bør være, men noen ganger er vi så opptatt av å anskaffe oss akkurat "dette" produktet, at vi overser ting som burde vært lagt merke til. Hvis en handler noe kun basert på annonseteksten og en eller to emailer, så kan det være at en tar en stor sjanse.

    Tråden her er litt Off Topic i forhold til kategorien den ligger innunder, men jeg lar den stå da temaet er høyaktuelt i tiden vi lever i.

    Kom gjerne med tips til andre brukere om hva de kan eller burde gjøre for å sikre seg bedre mot å bli lurt eller kjøpe katta i sekken.

    Hvis det gjelder handler her på HFS, så send gjerne en PM til undertegnede hvis du aner noen ugler i mosen.

    Mvh
    Høvdingen
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Jeg fant ingen andre steder som passet. Kanskje Off-Topic eller kanskje like greit å slette hele tråden? Ellers er jeg veldig enig i det du skriver og innser at jeg har vært naiv og undersøkt for lite, så det skal jeg ta på min kappe. Som du sier; svindel forekommer, så det må man være forberedt på. Det er for så vidt jeg også. Er vel derfor mest skuffet og oppgitt over likegyldigheten hos FINN.no. Men det er min opplevelse. Andre er jo bare såre fornøyd, så da er det vel greit.
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hei. Jeg varslet Finn.no om en bilannonse som jeg fant ut ikke stemte med kjøretøy opplysninger på brreg. Den annonsen ble borte under 1 time etter at jeg varslet. Har en annonse på Finn.no nå hvor jeg har dialog med annonsør, selger kassett spillere og den Tandberg 3034 var jo selvfølgelig blitt solg t imens jeg hadde dialog på meldings siden på Finn. Meeeeen han hadde jo nesten et hav av spillere som jeg da ba han sende meg bilder av, en Nakamichi men bildene tror jeg han glemte a sende meg igår he he. Mistenkelig ? Ja.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Handler litt på finn.no, men stort sett bare på ting jeg kan hente selv.
    Sjekker uansett selger litt.
    • Telefonr - stemmer navn og nr, og adresse
    • Tilbakemeldinger
    • Svarer selger på meldinger?
    • Oppgir selger tlefon-nr hvis det ikke er oppgitt
    • Er pris nogenlunde fornuftig? Les "ikke for godt til å være sant"
    Det siste punktet er ikke helt pålitelig da. Fikk et helt anlegg for 500 kr hos en hyggelig kar i Drammen før jul.
    Thule forsterker, Dali gulvstående et eller annet, Denon CD-spiller og tuner og i tillegg de absolutt dyreste høytalerkablene jeg noen gang har hatt.
    Tuner gikk på søpla.
    CD-spiller er OK.
    Thule/Dali står nå sammen med TV.
    Kona og jeg så "Hovedscenen"på søndagen.
    Quincy Jones orkester spilte Michael Jackson.
    Høyt volum, og høy stemning i heimen, da mor er glad i Mikkels arbeider.

    Da de dro i gang Bad fikk jeg et øre-til-øre-smil fra min kone.
    Et smil jeg stort sett bare ser på forholdsvis blekfete menn på hifi-messa eller lignende steder.
    Ble noget OT på slutten her ...

    Summen er: Vær våken. Kontroller informasjon, og snakk med selger. Da går det stort sett bra
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har to ganger anmeldt svindlere på finn. Begge har blitt innkalt til rettsak og dømt. Sistemann hadde svindlet for totalt 36k fra rundt 20 personer.

    Ikke så veldig smart å ta betalt via vipps hvis man driver med storsvindel
     

    Waqar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.08.2016
    Innlegg
    98
    Antall liker
    52
    Ja, kupp på Finn er noe for seg selv. Har hatt endel av de opp gjennom årene. Så slikt du beskriver det så er ikke alltid lav pris automatisk et tegn på svindel. Les tilbakemeldinger på finn, noen over her her nevner.

    Men det mest sære var at en selger ville at jeg skulle oppgi opplysninger sjekket min tlf nr. For navn osv. Ville at jeg skulle ha med legitimasjon🤣😂

    Det ble for drøyt for meg, greit nok at jeg ikke har et "etnisk" norsk navn, men herregud hva noen tror at de selger at en kjøper uansett hva en utsetter en for.

    Dette gjaldt ikke bilkjøp, men et par høyttalere som vedkommende takket være slikt oppførsel ikke fikk solgt så langt jeg la merke til det på en god stund.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Bare et spørsmål til slutt: Er det vanlig og er det greit at en selger oppgir forskjellige adresser (postnummer) i sine forskjellige annonser?
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Lenge siden jeg har handlet på Finn. Synd at de sluttet med betalingsordningen de hadde for en stund siden. Den var vanntett, selv om det ble et lite påslag i pris.

    Har en gang blitt forsøkt svindlet ved salg. Karen var fra et østeuropeisk land (surprise). Oppgav full postadresse. Etter å ha mailet litt fram og tilbake med Finn-administrasjonen (de har visstnok en liten stab for nettopp å avsløre svindlere) ba jeg karen betale utsalgsprisen før jeg sendte varen. Hørte aldri noe mer. Men jeg formoder at Finn fikk karen fjernet fra sine «medlemsregister». Kanskje.

    Bottom line: Finn bør re-etablere en vanntett betalingsformidling. Hvis de ennå ikke har fått det på plass.

    På HFS, derimot, virker det meste å gå smertefritt;)
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Blir feil synes jeg, å advare noen mot å handle på Norges største bruktbørs, at du har vært uheldig og har dårlig erfaring har lite eller ingenting å si for andre. At vi har finn.no er en bra greie synes jeg, jeg synes det er en utmerket side og setter selgere og kjøpere i kontakt med hverandre, jeg ville ikke vært det foruten.

    Har selv blitt lurt på finn, men ikke for mer enn jeg kunne tape. Var heller ikke mer naiv i forkant enn at jeg visste at det kunne skje, altså var det en risiko jeg valgte å ta, kan da ikke kritisere finn i ettertid for at det skjedde. Jeg kom i kontakt med en kjeltring, et fåtall er det mens de aller fleste er ærlige mennesker.

    Når jeg handler på finn så er det alltid en vurdering hvor høy risiko jeg vil ta, det er uaktuelt for min del å sende en stor sum til en finn-bruker jeg ikke aner hvem er eller vet om at er ærlig - overgår prisen risikoen jeg er villig til å ta og enkelt kan bære om det skjærer seg, da henter jeg selv og betaler kontant eller får noen jeg kjenner som bor nær selger til å ta turen innom og ta en vurdering for meg.

    Leit at du ble lurt og svindlet, men ikke la det ødelegge alt for deg da det er mange hyggelige selgere der ute også og generelt sett har i alle fall jeg vært heldig med dem jeg har handlet med.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Solgte et par høyttalere på finn. Fikk en melding. En kar i Litauen som ville ha dem. Han kunne ordne alt med transport, betaling osv...

    Vel hva skjedde?

    Han overførte penger på forskudd, en uke senere ringte en kar som på veldig dårlig engelsk sa han skulle hente noen høyttalere, han kom til avtalt tid og hentet de. Hørte ikke noe mer...

    Ikke alltid det er ugler i mosen selv om det kan virke slik :)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Greit nok, men jeg tror ikke du har skjønt poenget. Jeg står for tapet, jeg også, og har lagt saken bak meg. Syns likevel det bør være rom for å nevne det når man blir lurt, som en påminnelse for andre om sjansen for å bli svindlet og om hvor vanskelig det kan oppleves hvis man ønsker å forfølge en slik sak. Noe som gjerne resulterer i at man gir opp og bare biter i seg tapet. Tror nok derfor kjeltringer ofte slipper unna i saker med mindre beløp og at dette kan gjøre det fristende å fortsette. Jeg kritiserer ikke finn for å ha blitt lurt, men hadde kanskje forventet litt større iver i å forsøke å forhindre useriøse selgere i å operere. Slik jeg oppfatter innlegget ditt er det nærmest som om svindel er noe man bare må regne med og godta, og så retter du heller skytset mot meg. Husk også at det ikke er alle som har muligheten til å hente selv, som du sier.

    Dette var ment som et svar til Jan-Helge.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Lenge siden jeg har handlet på Finn. Synd at de sluttet med betalingsordningen de hadde for en stund siden. Den var vanntett, selv om det ble et lite påslag i pris.

    Har en gang blitt forsøkt svindlet ved salg. Karen var fra et østeuropeisk land (surprise). Oppgav full postadresse. Etter å ha mailet litt fram og tilbake med Finn-administrasjonen (de har visstnok en liten stab for nettopp å avsløre svindlere) ba jeg karen betale utsalgsprisen før jeg sendte varen. Hørte aldri noe mer. Men jeg formoder at Finn fikk karen fjernet fra sine «medlemsregister». Kanskje.

    Bottom line: Finn bør re-etablere en vanntett betalingsformidling. Hvis de ennå ikke har fått det på plass.

    På HFS, derimot, virker det meste å gå smertefritt;)
    Den betalingsordningen var vel bare safe for kjøper. Om han bestred at han hadde fått noe som samsvarte med det han skulle få fikk selger aldri pengene sine fra Finn.

    Ellers har jeg kjøpt og handlet mye på Finn, med priser på opp i rundt 82 ' uten noe problem. Pleier alltid ringe opp karen og snakke med vedkommende. Videre skriver jeg alltid kontrakt om overføring av penger om dette er fjern- kjøp/salg, slik at jeg har noe å gå til politiet med om ting skjærer seg. Dette kan være noe så enkelt som en mail korr. Men som sagt, man tar alltid en kalkulert risiko.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Bare et spørsmål til slutt: Er det vanlig og er det greit at en selger oppgir forskjellige adresser (postnummer) i sine forskjellige annonser?
    Det høres ikke greit ut.
    Er vel bare å spørre selger om grunnen? Kan være basert på lokasjon hvor utstyr faktisk står p.t., og derav hvor det kan leveres. Spesielt om man ikke sender med post. Folk har bolig nr.2/hybel, landsted/hytte, bedre halvdel med egen bolig hvor utstyret blir benyttet osv. Men det er kanskje bedre å kun operere med registrert boligadresse? Det dumme da er jo at man går glipp av alle de som sorterer på fylker. Som kanskje nærmest er nabo til der utstyr faktisk står.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Viktig å poengtere at man ikke er fri fra svindlere noe sted, heller ikke her på HFS. Det er ikke så mange år siden jeg lot meg lure. Jeg sjekket bakgrunn og stilte kritiske spørsmål, men "kjøpte" forklaringene og gikk i fella.

    Ble nylig kontaktet etter en ønskes kjøpt annonse på Finn. Det hele fremstod som mistenkelig fra starten av og med tidligere lureri i bagasjen, avsluttet jeg kontakten.

    Man bør ha en god følelse om selger før man sender penger avgårde og ikke basere godfølelsen på en god/ lav pris :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    FINN.no har en funksjon som kalles "verifisert bruker". Da vises dette symbolet rett under profilbildet:
    verifisert_bruker.JPG

    Det gjør det iallfall noe tryggere å handle der om man ser etter dette merket. Selv har jeg selvsagt verifisert meg.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Viktig å poengtere at man ikke er fri fra svindlere noe sted, heller ikke her på HFS. Det er ikke så mange år siden jeg lot meg lure. Jeg sjekket bakgrunn og stilte kritiske spørsmål, men "kjøpte" forklaringene og gikk i fella.

    Ble nylig kontaktet etter en ønskes kjøpt annonse på Finn. Det hele fremstod som mistenkelig fra starten av og med tidligere lureri i bagasjen, avsluttet jeg kontakten.

    Man bør ha en god følelse om selger før man sender penger avgårde og ikke basere godfølelsen på en god/ lav pris :)
    Jeg hadde en tilsvarende opplevelse for en liten stund tilbake, da jeg etterspurte noen effektforsterkere.
    Han ba om "bare" 1/3 på forskudd, som ikke var mere enn 1500,-.
    Allikevel var det en del som skurret på bostedadresse og telefonnummer. Så jeg overførte 1,- som bekreftelse på at jeg ville kjøpe produktet. Jeg forklarte ham at jeg ville overføre resten når en sjåførene på jobben plukket og verifiserte at det var ok. Da ble det avlyst med "dette ble mye plunder". Han var kanskje legit, men jeg tok ikke sjansen ihvertfall.
    I ettertid ble jeg kontaktet av Finn med spørsmål om jeg hadde foretatt handel med vedkommende og om jeg hadde blitt lurt.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    FINN kan være OK, det. Sålenge du har oversikten over HVEM du handler med. Står det "FINN-bruker" istedet for navn på selger, skygger jeg LANGT unna...Diskresjon er dessuten en æressak. Filtrer ut, vær kritisk..bruk rett og slett huet.
    Jeg har ikke navnet mitt på finn når jeg skal selge noe, men i dialog med kjøper som virker seriøs så oppgis selvfølgelig alle relevante opplysninger.

    Det er ikke sikkert jeg vil alle skal vite hvem jeg er og hvor jeg bor hvis jeg f.eks. annonserer relativt kostbart hifi-utstyr.
    Hei!

    Jeg er en av dem som står oppført som "FINN-bruker" i annonsene mine på FINN. Årsaken er flere; jeg har ikke ønske/behov for å eksponere meg som selger for andre enn de som er seriøst interessert i det jeg legger ut for salg, og jeg har en travel hverdag der jeg ikke ønsker eller kan bli forstyrret av potensielle kjøpere. Bedre å forutsette kontakt via melding enn å ikke svare på telefon eller sms umiddelbart. Som selger er jeg også interessert i å vite hvem som er potensiell kjøper. Med melding kan jeg sjekke profilen til registrerte FINN-brukere før jeg svarer tilbake. Normalt oppgis også kontaktinfo som gir meg anledning til å sjekke ut vedkommende før jeg tar kontakt.

    Som kjøper velger jeg ikke bort annonsører som velger samme løsning som meg. Jeg sjekker imidlertid så grundig jeg kan før penger sendes dersom reiseavstand er for stor til å møtes. Dessverre har også jeg blitt lurt på FINN. Selger, hans adresse, og hans aktiviteter ble grundig sjekket ut. Handelen var noen lapper, og jeg valgte, nettopp etter det jeg mente var en grundig utsjekk, å overføre pengene på forskudd. FINN ble varslet og politianmeldelse sendt. Fyren hadde "solgt" samme produkt til ti ulike personer. Han ble dømt, kravet henger fortsatt på ham, men pengene ser jeg nok aldri. Et dyrt online-kurs som har motivert meg til større grad av forsiktighet.

    Tidligere ble det sendt ut automatisk anmodning om å gi kjøper og selger omtale etter handel på FINN. Det har jeg ikke opplevd de siste gangene. Få omtaler er nødvendigvis ikke ensbetydende med en useriøs selger. For øvrig er det vel både anledning å hausse opp en useriøs kompis og rakke ned på en selger eller kjøper urettmessig.

    Må presisere at nevnte sak er unntaket. Har hatt mange gode salgs- og kjøpserfaringer på FINN, og også her på sentralen. Jeg har ikke vært tilfreds med alle kjøpene på HFS. Det er lenge siden, i forrige HFS, og ikke store greier, men nok til at man som på FINN, er avhengige av å handle med seriøse folk. Jeg har også valgt å ikke handle med selgere her på HFS, da jeg er ukomfortabel med å overføre store pengesummer på en persons gode navn og rykte. Når det ikke blir respektert og man ikke har anledning til å møtes fysisk, eller på annen måte bekrefte en seriøs handel, ja da får man velge å enten ta sjansen, eller handle gjennom andre kanaler.

    Det finnes mye snadder-hifi pent brukt til hyggelige summer. Trygge og gode måter å handle på er dog en forutsetning. Ansikt til ansikt og et solid håndtrykk er og blir den beste måten å handle på etter mitt syn. Da følger det ofte med en god samtale i tillegg.

    mvh Olav E
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Bare et spørsmål til slutt: Er det vanlig og er det greit at en selger oppgir forskjellige adresser (postnummer) i sine forskjellige annonser?
    Det er vel ikke det aller vanligste i verden, men jeg kan tenke meg noen ganske plausible scenarier. Jeg har f.eks solgt utstyr som jeg har hatt stående på kontoret, som er et annet postnummer enn hjemme.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Hei!

    Jeg er en av dem som står oppført som "FINN-bruker" i annonsene mine på FINN. Årsaken er flere; jeg har ikke ønske/behov for å eksponere meg som selger for andre enn de som er seriøst interessert i det jeg legger ut for salg, og jeg har en travel hverdag der jeg ikke ønsker eller kan bli forstyrret av potensielle kjøpere. Bedre å forutsette kontakt via melding enn å ikke svare på telefon eller sms umiddelbart. Som selger er jeg også interessert i å vite hvem som er potensiell kjøper. Med melding kan jeg sjekke profilen til registrerte FINN-brukere før jeg svarer tilbake. Normalt oppgis også kontaktinfo som gir meg anledning til å sjekke ut vedkommende før jeg tar kontakt.
    Her mener jeg du misforstår litt. Det er ikke sånn at man enten må være «Finn-bruker» ELLER må stå oppført med fullt navn og kontaktinfo i annonsene på Finn. Alle har jo et brukernavn, og mange av disse er kryptiske og helt urelatert til faktisk navn. Man kan også velge å ikke dele telefonnummer i annonse, slik at interessenter må sende Finn-melding. Dette er en måte å drive handel på som fremstår som mye mer seriøs enn å opptre helt anonymt.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Her mener jeg du misforstår litt. Det er ikke sånn at man enten må være «Finn-bruker» ELLER må stå oppført med fullt navn og kontaktinfo i annonsene på Finn. Alle har jo et brukernavn, og mange av disse er kryptiske og helt urelatert til faktisk navn. Man kan også velge å ikke dele telefonnummer i annonse, slik at interessenter må sende Finn-melding. Dette er en måte å drive handel på som fremstår som mye mer seriøs enn å opptre helt anonymt.
    Takk for tipset!

    Dog var poenget, slik jeg oppfattet det, om man brukte fullt navn eller ikke. «FINN-bruker» eller et nick blir for meg det samme. Skal imidlertid for egen del vurdere å bruke eget fornavn i troen på at det inngir mer tillit. Nærliggende å tenke at en svindler ønsker å fremstå som troverdig, og bruke fullt navn, som kan være fake. Da kan jo «FINN-bruker» være den mest seriøse selgeren. :confused:

    Mvh Olav E som egentlig heter mer enn det.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Er nettopp blitt svindlet i forbindelse med kjøp på FINN.no. Leverte varer var langt fra i den stand de ble opplyst å være og deler av det som ble betalt for manglet i pakken. Selgeren svarer ikke på telefon og avsenderadressen synes fiktiv, da det viser seg at her bor det helt andre personer. Det er heller ikke samsvar med avsenderadressen og selgerens tilholdssted i følge annonser på FINN.no., noe jeg har gjort FINN oppmerksom på, uten noen form for reaksjon eller tilbakemelding på det. Jeg opplever i det hele tatt FINN som likegyldige og lite behjelpelige i saken. Hadde de giddet å gå inn i dialogen mellom selgeren og meg, ville de sett at jeg har betalt for varer jeg ikke har mottatt. De virker med andre ord selv lite opptatt av å luke ut åpenbart useriøse selgere, men viser hele tiden til forbrukerrådet og politianmeldelse. Så inntil videre får selgeren fortsette med sine lurerier. Jeg vil derfor advare andre mot slike "distansehandler" der man ikke har muligheten til å se varene og der man heller ikke vet hvor selgeren bor. I ettertid har jeg hørt at vedkommende selger er en beryktet svindler. Derfor var det kanskje et smart trekk av han å selge til en som bor så langt unna.
    Kanskje finn.no synes du er likegyldig som ignorerer dems advarsel om å aldri forhåndsbetale ?!
    Jeg tar alltid den lille ekstra kostnaden til postoppkrav. Da gjenstår bare den lille restrisiko om at det kommer gråstein i posten, som jeg heldigvis aldri har opplevd.
    Det som jeg synes er dårlig er at de fjernet "Trygg handel" for så å si at de jobbet med ny betalingsløsning, den teksten har stått uforandret veldig lenge nå...noe som gjør at jeg tviler på at de jobber med en betalingsløsning?!
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Som Komfort nevner; det tror jeg er min konklusjon også, aldri forhåndsbetale, uansett hvor troverdig det ser ut. Løsningen blir da som nevnt Postoppkrav.

    I de tilfeller der varen har høy vekt, stort volum eller høy verdi, sett deg i bilen etc og møt opp, se varen, før du Vippser pengene. Jeg har selv kjørt langt for å oppnå trygg overlevering for begge parter.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Testet litt annonsering på Finn og her med og uten Tlf. nummer. Hadde ett par annonser noen dager uten Tlf. nummer , men i går så la jeg til tlf. nummer og da har det hittil i dag vært 5 oppringninger fra +47 og deretter 9 siffre, gidder ikke ta de men litt irriterendes.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Selvsagt er det surt å bli "tatt" av en svindler på Finn, men å advare mot å handle på Finn fordi man har gått på EN smell blir vel litt i overkant.
    Sett i sammenheng med hvor mange handler som foregår via Finn hver dag er vel dette statistisk sett et ikkproblem.
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    116
    Solgte et par høyttalere på finn. Fikk en melding. En kar i Litauen som ville ha dem. Han kunne ordne alt med transport, betaling osv...

    Vel hva skjedde?

    Han overførte penger på forskudd, en uke senere ringte en kar som på veldig dårlig engelsk sa han skulle hente noen høyttalere, han kom til avtalt tid og hentet de. Hørte ikke noe mer...

    Ikke alltid det er ugler i mosen selv om det kan virke slik :)
    Det der er en klassisk opptakt til svindel. En betaler varene. Noen helt andre henter hvoretter han som betalte vil hevde at han aldri har hentet og dermed er svindlet. Sørg for å verifisere at det er samme person som betaler og henter...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Gikk helt fint dette. Er noen måneder siden nå. Det var sms korrespondanse mellom alle involverte :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn