Diverse Advarsel mot kjøp på FINN.no

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Spent på om dem får taki denne fyren, virke som det er mange som blir kontaktet av samme nå? Rart han får holde på....
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    236
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    2
    Legg til navnet tomkvassnes. Kontakter på ønsket kjøpt annonser på finn. Prøvde seg på å selge et par fostex ft17h på en annonse jeg har ute.
    Første bildet fant jeg ikke, men bilde to fikk treff i Google på ei russisk side.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Sikkert samme som prøvde å selge meg et par Doxa høyttalere. Fikk et bilde fra en utstilling.
     

    RuneSound

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.05.2018
    Innlegg
    58
    Antall liker
    150
    Sted
    Kr. Sand
    Torget vurderinger
    1
    NB! Da er svindleren på gang igjen, han skal selge meg Ortofon SPU med bilder fra google... han bruker nå tlf nr 98018013
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    NB! Da er svindleren på gang igjen, han skal selge meg Ortofon SPU med bilder fra google... han bruker nå tlf nr 98018013
    Han er jo politianmeldt. Opererer under flere navn og andre nr også. Thomas og Adam, ringer det noen bjeller på disse navnene?
    Nordlending?
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fikk melding på telefonen med bilder fra en «Knut» med nummer 97702XXX, etter at jeg la ut «ønskes kjøpt» på Finn.no
    Ble mistenksom siden han ikke sendte melding via Finn.
    Søkte opp bildene hans, de lå ute på en nettside, og var heller ikke av samme versjon av forsterkeren jeg ønsket.

    Svarte han og ba han sende egne bilder, ikke fra Internett..
    Den er grei, svarte han... Fikk aldri noen bilder fra han.
    Han svarte heller ikke på hvilken årsmodell forsterkeren var.

    Finn.no ville ikke advare mot han, siden han tydeligvis opererer i grenseland.

    PS: Jeg har fjernet de siste tre sifferne i nummeret da det ikke er tillatt å henge ut folk på grunnlag av "mulig svindel". Mvh Høvdingen
     
    Sist redigert av en moderator:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Nå ringte han til meg også. 4 minutter etter jeg la ut en ø.k. annonse. Jeg ba han ryke.....
    tlf nr 98018013
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    En av flere grunner til at jeg ikke har telefonnummer synlig på finn.
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    En ting dere bør tenke på er at "vurderingene" på Finn.no er langt ifra å stole på. Det eneste kriteriet for å få en vurdering er at man har hatt skriftlig kontakt med en person innenfor den gitte annonsen.

    Så en hvilken som helst luring kan lage en fiktiv annonse, slå seg sammen med en kompis og utveksle to ord i Finn's meldingssystem, deretter markere annonsen som solgt og vips! .. Der kan man få vurdering ifra sin like lure kompis. Holder du på sånn mange nok ganger så får man en imponerende liste med vurderinger.

    En annen ting jeg har merket meg er at folk legger veldig mye tillit til teksten "Har vært på Finn.no i xx år". Dette ligger som åpen tekst under "Min Profil" og kan forandres av bruker helt uten problemer. Lyst til å få det til å se ut som om du har vært på Finn.no siden tjenesten åpnet i 2000? Vel da er det bare å gå inn på sin profil og redigere noen tall.

    Personlig kjøper jeg ALDRI noe som ikke er så lokalt at jeg kan hente det selv. Selger jeg noe SKAL jeg ha forhåndsbetalt eller det blir sendt i oppkrav.

    Frog79
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    98018013 og 98018021 har kontaktet meg på øk annonse. opplagt svindel, og mistenkelig nære nummer?

    Disse har flere svindel rapporteringer på div steder som tar hånd om slikt. Jeg har personlig fått bekreftet at disse er svindlere.
     
    Sist redigert:

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Er jo helt vilt at han får holde på. Men tydeligvis greit å drive slik business i norge :p.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    En ting dere bør tenke på er at "vurderingene" på Finn.no er langt ifra å stole på. Det eneste kriteriet for å få en vurdering er at man har hatt skriftlig kontakt med en person innenfor den gitte annonsen.

    Så en hvilken som helst luring kan lage en fiktiv annonse, slå seg sammen med en kompis og utveksle to ord i Finn's meldingssystem, deretter markere annonsen som solgt og vips! .. Der kan man få vurdering ifra sin like lure kompis. Holder du på sånn mange nok ganger så får man en imponerende liste med vurderinger.

    En annen ting jeg har merket meg er at folk legger veldig mye tillit til teksten "Har vært på Finn.no i xx år". Dette ligger som åpen tekst under "Min Profil" og kan forandres av bruker helt uten problemer. Lyst til å få det til å se ut som om du har vært på Finn.no siden tjenesten åpnet i 2000? Vel da er det bare å gå inn på sin profil og redigere noen tall.

    Personlig kjøper jeg ALDRI noe som ikke er så lokalt at jeg kan hente det selv. Selger jeg noe SKAL jeg ha forhåndsbetalt eller det blir sendt i oppkrav.

    Frog79
    I karaktersystemet kan man klikke på hver enkelt bruker som har lagt inn karakter, da vil man se historikken til hver av disse igjen og så videre. Ser greit om karakterene er reelle. Det er lett gjennomskuelig om svindlere faker en del positive karakterer, kjeltringer skriver dårlig. Du er paranoid om du tror at alle på finn er ute etter å svindle deg. Beste er å ringe å ta en prat, da får man et greit inntrykk. Selv pleier jeg å google selger. Om adressen stemmer, tlf og samtale er ok, fyren er på facebook eller andre medier med samme navn, så er det i orden. Jeg har aldri blitt lurt på finn faktisk, men har selvsagt fått tvilsomme henvendelser som blir ignorert. Bruker man sunn fornuft går det bra.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det stemmer nok. Fikk SMS fra dette nummer vedr en øk annonse jeg har på Finn på noe høyttalerelementer til gitarkabinett. Jeg ble umiddelbart litt mistenksom da han hadde 4 stk (8ohm), hvilket er litt uvanlig. Vi utvekslet noe info, men da jeg ba om han kunne sende noen bilder, ble det stille.
    Litt vanskelig å finne bilder av disse på nett, bortsett fra web.katalogbilder.
     

    durabit71

    Fersking
    Ble medlem
    31.08.2020
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Ålgård
    Jeg har også utført mange kjøp på finn. Med lokal kjøper så er det jo greit. Men i fjor ble jeg lurt av en dame med ID-konto. Jeg forhåndsbetalte til konto for en smarthusdings. Det var heldigvis under 2000 kroner. Finn var kjappe med å passivisere denne brukeren. Jeg valgte også å politianmelde tyveriet. Man skulle tro at det skulle være enkelt å følge opp denne saken når både identiteten og kontonummeret hennes var kjent - men neida - politiet i Sandnes henla saken pga. ressursmangel.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Snublet nettopp over en kar som prøver å selge meg en AN M2 Line med bilder fra denne annonsen:

    Fikk SMS med bilder men ba han sende via Finn. Fikk beskjed at han hadde prøvd, men at han fikk opp noe "bank-id-greier"... Sendte tilbake bilde av annonsen på nett. Etter det var stille gitt. En kar som kaller seg Kay. Noen som har vært borti han?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Snublet nettopp over en kar som prøver å selge meg en AN M2 Line med bilder fra denne annonsen:

    Fikk SMS med bilder men ba han sende via Finn. Fikk beskjed at han hadde prøvd, men at han fikk opp noe "bank-id-greier"... Sendte tilbake bilde av annonsen på nett. Etter det var stille gitt. En kar som kaller seg Kay. Noen som har vært borti han?
    Var nummeret ett av de i post #134?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Mistenkelig likt nr (98674603) som jeg viste til i innlegg #137 og som @dogg-e også har nevnt. "Løpende" nr på kontantkort?

    Det kunne jo vært interessant å spurt om man kunne vippse - for vipps.no/bank må jo ha tilgang til hvilke konto som er knyttet opp, eller...?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Apropos Vipps - kan brukes til å sjekke identiteten bak telefonnummer. Fant for eksempel personen bak nummeret i #128. Dukker det ikke opp noe resultat i Vipps er det i hvert fall bare å styre unna, mener jeg. Selv om jeg selvsagt har et nylig eksempel på salg til en person som ikke hadde Vipps... :)
    Men da hadde jeg i hvert fall møtt ham.
     

    toral1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Innlegg
    176
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    13
    da har jeg fått tilbud for fjerde gang fra han. nummeret han brukte var ukjent nummer 93681795.

    ved kontakt sier han at det er jobbnummeret.

    spør ham om privatnummeret.

    etter det " tysnad"
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Ny lokkeannonse. 4k bd øk. En "selgertype" med mosjøen dialekt (nordland). nummer 98674525. Kunne ikke sende bilder av spiller på finn, kun mms :) legg merke til 9867xxxx
     
    Sist redigert:

    kjetil71

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Innlegg
    320
    Antall liker
    108
    Sted
    Ein plass i Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Da er vi i gang igjen, denne gang med nr 980 39 241. Tok kontakt vedr en streamer jeg ønsker å kjøpe via Finn. Sendte meg noen bilder av en sølvfarget modell. Jeg påpekte at jeg var på jakt etter den sorte utførelsen - og jammen hadde han en i sort utførelse liggende å slenge som jeg kunne kjøpe. Alle bilder fra nettet, samt på 100 V
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Da er vi i gang igjen, denne gang med nr 980 39 241. Tok kontakt vedr en streamer jeg ønsker å kjøpe via Finn. Sendte meg noen bilder av en sølvfarget modell. Jeg påpekte at jeg var på jakt etter den sorte utførelsen - og jammen hadde han en i sort utførelse liggende å slenge som jeg kunne kjøpe. Alle bilder fra nettet, samt på 100 V
    Rapportert til 180 og telefonterror.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Er nok bare "midlertidige" nummer han opererer med. Rart dem ikke blir tatt :p.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    SVINDLER !!!

    986 74525

    Karen heter Thomas Ekland
    Har kontonummer 8317 30 30862

    "solgte" meg et par drivere som aldri kom...

    Bilder jeg fikk var uten noe data på hvor eller hvilket...

    Har lagt inn sak hos Politi ,Finn og kredittkort selskap.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.555
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Det høres ikke greit ut.
    Sikkert ikke vanlig, men jeg pleier oppgi postnummer der varen står. Har en eiendom i Valdres og en i Oslo. (Men skriver gjerne i annonsen at varen står på x, men kan tas med til y neste gang.) Ellers har det alltid gått bra når jeg har kjøpt via Finn, også varer som sendes i posten. Men jeg tar jo noen forholdsregler med tanke på å se på vurdering, salgshistorikk, hva som sies om produktet, osv.
    Selv foretrekker jeg personlig overlevering, men har også sendt i posten.
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    224
    Torget vurderinger
    2
    98674525 har kontaktet meg flere ganger angående ønskes kjøp av Merlin VSM. Hevder han har flere av modellene jeg ønsker, men kan ikke legge frem bilder/bevis for dette. Virker å være meget beruset under samtale, nordpå dialekt.
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    98674525 har kontaktet meg flere ganger angående ønskes kjøp av Merlin VSM. Hevder han har flere av modellene jeg ønsker, men kan ikke legge frem bilder/bevis for dette. Virker å være meget beruset under samtale, nordpå dialekt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn