Diverse Advarsel mot kjøp på FINN.no

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Takk @bambadoo , men er ikke interesseret i at kontakte ham da 1. han tydeligvis ikke er i besiddelse af de højttalere, og 2. jeg skal bare ha´ mine penge igen.
    Jeg ved fra kommunikasion med @Brombrom, at han også har fundet ud af, hvor han bor, hvem han er, hvordan han ser ud, har talt med hans arbeidsgiver, og har tænkt sig at besøge ham på et tidspunkt. @Brombrom betalte uheldigvis med Vipps, så hans problemstilling er lidt anderledes end min med PayPal.
    Jeg venter og ser, til PayPal har taget stilling.
    Men takker for "Sherlock"-arbeidet (y)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hasse.... snakket du med fyren på det telefonnummeret? I fjor en gang var det en sak som gikk her, hvor tlf.nummer som ble oppgitt var til en eldre dame i Tromsø, som selvfølgelig ikke hadde noe med saken å gjøre......
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jo... snakkede med ham på det telefonnummeret.
    Forstod ikke så veldig meget af, hvad han sagde :D.... Men spurgte ham specifikt, om det var sikkert, at høyttalerne var mine, og jo.... helt sikkert.
    Da havde han vist allerede bildt @Brombrom inn, at jeg havde trukket mig og solgt dem til ham også :devilish:
    Sidste besked fra ham var den 4/1 kl. 19.30 hvor jeg bad om trackingnummer. Han skrev, at har slett ikke var kommet til det endnu, og han stadig var på job.
    Siden da.......... Ingenting.
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Det ser ut til at jeg har blitt lurt av en fyr på finn.no.
    Heldigvis ingen stor sum; 3200kr. Skulle vært to Rel subwoofere. Ser de fortsatt ligger ute, så vær varsom. Rent prinsipielt har jeg ikke lyst til å la han slippe unna så lett, så vil ikke si så mye om hvem det er. Men ligger ikke så mange Rel subwoofere på finn i det lavere prissjiktet..
    Akkurat nu ringte selgeren meg (Ikke hørt fra han siden jeg Vippset pengene på torsdag). Han beklaget at han ikke hadde fulgt opp, og mente han skulle få sendt de. Hyggelig virket han og, så da satser vi at skjegget ikke var i postkassen likevel☺
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Jo, det er en del "artige" skruer på Finn, som tydeligvis tror at de kan slippe unna med det meste...
    Hva tenker man straffen for dette blir da? Nada null nix annet enn et par pinlige samtaler.

    Så klart de kan holde på. Det blir ikke reaksjoner før det er 10-20 saker på dem og da er gjerne 3 mnd arbeidsvisum utgått og de mest aktive er reist hjem.

    Som politimannen sa til meg etter jeg hadde innbrudd. Tyven ble tatt på fersken noen timer senere i et annet brekk, men Tanberg preampen min var vekk. "Vi vet hvem som bruker ta imot tyvegodset så egentlig er det fristende å gi deg navn/adresse slik at du kan ta med deg noen sterke kamerater. Men det er ikke så enkelt dessverre."

    Fyren som var på besøk fikk vel noe slikt som 5 mnd samledom for 20-30 saker nesten 2 år senere. Først når han var dømt fikk jeg vite navnet hans.

    Ellers kjenner jeg selv på stresset når jeg handler og venter på saker. Derfor forsøker jeg være litt på hugget og poster oppdateringer og gjerne bilder når det kreves litt omfattende pakkejobb som tar tid. Også veldig greit med Posten som nå selger adresselapp på nett. Slik kan man berolige med å sende sporing rett etter penger er mottatt.
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Ingrid Merete Sæther
    Sykehusveien 118200 Fauske
    Veibeskrivelse
    929 94 469
    902 50 436
    469 03 801

     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Greier dem å opprette telefonnummer på andre personer? :O. Enda så blir det ikke tatt tak i?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Rart med det:

    Når man annonserer/ø.kj. etter sjeldne hønsetenner, så plinger det plutselig inn en melding: "Jeg har en sånn xxx". Et kjapt søk på gule sider viser at telefonnummert har vært søkt 5 ganger siste uken + intet navn eller sted. Jada, da må vi vel stille et kontrollspørsmål da? Dette er en dac. Hva vil et godt kontrollspørsmål være?

    Hva med: "Jeg trenger Dacen med fiberoptisk USB utgang. Har den det"?
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Vil ikke legge det ut. Det kan jo være at jeg tar feil, og da står jeg med skjegget i postkassen.

    Men når nummeret er hemmelig/ikke tilknyttet navn, personen ikke identifiserer seg med navn eller på en annen måte prøver å fremstå troverdig, da blir jeg litt mistenksom. Nå svaret på spøsmålet jeg høflig stillte også var feil, da tror jeg det er best å bare styre unna.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Når en mulig selger ikke vil oppgi navn engang, - stå over!!! Det finnes da ingen fornuftig grunn til ikke å oppgi navn når man vil selge noe??
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Rart med det:

    Når man annonserer/ø.kj. etter sjeldne hønsetenner, så plinger det plutselig inn en melding: "Jeg har en sånn xxx". Et kjapt søk på gule sider viser at telefonnummert har vært søkt 5 ganger siste uken + intet navn eller sted. Jada, da må vi vel stille et kontrollspørsmål da? Dette er en dac. Hva vil et godt kontrollspørsmål være?

    Hva med: "Jeg trenger Dacen med fiberoptisk USB utgang. Har den det"?
    men nå er dette en advarsel gruppe da, så da er jo ikke dette en advarsel egentlig.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ja, ser den. Nå vet jeg jo ikke om det var noe muffens, men spesielt troverdig virket det ikke.

    Sjekket nummeret i dag på gule sider, og i dag var det 17 som hadde søkt på dette nummeret mens det var 5 i går. Jeg følger litt med og ser om det blir flere søk på dette nummeret.

    edit: Ser at det er kommet flere søk på dette nummeret. Tyder vel på aktivitet på/rundt Finn. Så hvis 98864380 ringer og har noe for salg, ville jeg vært varsom.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Trist med disse kjeltringene som lurer folk for penger.
    Men grunnen til at disse menneskene kan drive på som de gjør med å lure noen tusenlapper her og noen tusenlapper der fra flere ulike enkeltpersoner, er at vinning vs negative konsekvenser går i deres favør. Politiet legger for lite ressurser i å ta disse menneskene og straffereaksjonene er for milde.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Jeg kjenner til en sak der en svindler som hadde svindlet og bedratt et titalls offer ble dømt til ca 2.3 millioner i erstatning. Siden vedkommende ikke har inntekt eller eier noe på papiret trenger vedkommende heller ikke å betale én eneste krone. Alle offerene trodde staten forskutterte disse pengene, for så å kreve de tilbake med kraftige renter til svindleren. Men sånn er det altså ikke. Ene offeret ble fralurt 350.000 som skulle til livsforlengende operasjon. Svindleren kjører nå rundt i Tesla S alt utstyr og 530 HK.
    Satt på spissen med et glimt av humor, har man ikke så altfor mye i mot å sitte på all inclusive noen måneder i ny og ne er det en grei måtte å tjene 1 mill netto i året på. Strafferammene på slikt er latterlig lave.
    Å bli tatt for Finn svindel er fryktelig enkelt, de er kørka hvis de tror at de kommer unna. Men det handler sjelden om pengene for sånne, mer kicket og tilfredsstillelsen av å lure andre-og føle seg smarte og påkjenne andre sorg og frusturasjon.
    Jeg tror god gammeldags buksevann og j..... er det eneste som hjelper på å stoppe sånne.
     
    Sist redigert:

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Vil også tilføye at det å være et anerkjent medlem på et forum ikke gjør de mindre sannsynlige som svindlere. En på AvForum med 2000 innlegg fremstod alltid seriøs, så jeg sendte 2 subber til han i god tro. Gjorde aldri opp for seg.
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Gruppen Svartelista på facebook, har en grei liste over svindlere. Verdt å få med seg.
     

    Nilzen74

    Medlem
    Ble medlem
    03.10.2017
    Innlegg
    40
    Antall liker
    23
    Sted
    Oslo
    Er nettopp blitt svindlet i forbindelse med kjøp på FINN.no. Leverte varer var langt fra i den stand de ble opplyst å være og deler av det som ble betalt for manglet i pakken. Selgeren svarer ikke på telefon og avsenderadressen synes fiktiv, da det viser seg at her bor det helt andre personer. Det er heller ikke samsvar med avsenderadressen og selgerens tilholdssted i følge annonser på FINN.no., noe jeg har gjort FINN oppmerksom på, uten noen form for reaksjon eller tilbakemelding på det. Jeg opplever i det hele tatt FINN som likegyldige og lite behjelpelige i saken. Hadde de giddet å gå inn i dialogen mellom selgeren og meg, ville de sett at jeg har betalt for varer jeg ikke har mottatt. De virker med andre ord selv lite opptatt av å luke ut åpenbart useriøse selgere, men viser hele tiden til forbrukerrådet og politianmeldelse. Så inntil videre får selgeren fortsette med sine lurerier. Jeg vil derfor advare andre mot slike "distansehandler" der man ikke har muligheten til å se varene og der man heller ikke vet hvor selgeren bor. I ettertid har jeg hørt at vedkommende selger er en beryktet svindler. Derfor var det kanskje et smart trekk av han å selge til en som bor så langt unna.

    Det høres mistenkelig likt som en opplevelse jeg hadde nylig på finn.no. Fikk omsider tak i broren som stod registrert på samme adresse. Varen kom frem som vrak og finn vil ikke foreta seg noe uten politianmeldelse.

    Mvh Thomas
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Han ringte meg i går vedr. min ø.k.-annonse 1 min. etter at den var lagt ut, introduserte seg ikke, bare babla av gårde fra første sekund om at han hadde så greie fraktmuligheter via jobben sin, men hadde ingen bilder, kvittering eller annen info å sende meg. Jeg skulle bare betale, så kom "objektet" (han ordla seg slik) på døra. Jeg ble meget mistenksom med en gang, da jeg omtrent ikke slapp til for å få prate en gang. Vedkommende svarte heller ikke på henvendelse på sms i ettertid. Stinker svindelforsøk lang vei.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Synes som om ønskes kjøpt annonser på Finn er ren bingo.....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kritisk sans er et must, Og HVIS du er usikker, ikke bruk annonsen. Sjekk språk, telefonnummer, vurderinger. Og sjekk om vedkommende faktisk bor på den oppgitte adressen. Hvis annonsen ser for god ut til å være sann, da er den oftest det. Ha is i magen, vent til det du eventuelt søker kommer på god pris hos respektert forhandler. GI F...I Å BRUKE NETTET TIL Å HANDLE HVIS DU IKKE ABSOLUTT MÅ...FORSKUDDSBETAL ALDRI. Og TREFF selgeren selv hvis du kan.

    Transaksjoner er aldri vellykka hvis ikke alle involverte parter er fornøyd. Insister på salgsmelding og på original emballasje hvis du ikke kan hente selv eller få levert. Og ta vare på den selv også!! Flere vil kjøpe det du evt. selger hvis de ser at du faktisk tar vare på det. Priser skal være realistiske, men ikke for billige heller. FORVENT å betale bedre for "ekte vare"- det er den verd. Og VÆR VILLIG til å kjøpe nytt. Falsk økonomi er mer utbredt enn du tror..Betal alltid bedre for kvaliteten du VEIT holder mål. Og ha bestandig en margin. Legg mer i potten for entydig bedre varerr istedet for å rigid holde deg til et budsjett. Markedskunnskap og kildesjekk er viktig.

    OG VIT ALTSÅ HVEM DU HANDLER MED..

    Det er mine tips..
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.392
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Kritisk sans er et must, Og HVIS du er usikker, ikke bruk annonsen. Sjekk språk, telefonnummer, vurderinger. Og sjekk om vedkommende faktisk bor på den oppgitte adressen. Hvis annonsen ser for god ut til å være sann, da er den oftest det. Ha is i magen, vent til det du eventuelt søker kommer på god pris hos respektert forhandler. GI F...I Å BRUKE NETTET TIL Å HANDLE HVIS DU IKKE ABSOLUTT MÅ...FORSKUDDSBETAL ALDRI. Og TREFF selgeren selv hvis du kan.

    Transaksjoner er aldri vellykka hvis ikke alle involverte parter er fornøyd. Insister på salgsmelding og på original emballasje hvis du ikke kan hente selv eller få levert. Og ta vare på den selv også!! Flere vil kjøpe det du evt. selger hvis de ser at du faktisk tar vare på det. Priser skal være realistiske, men ikke for billige heller. FORVENT å betale bedre for "ekte vare"- det er den verd. Og VÆR VILLIG til å kjøpe nytt. Falsk økonomi er mer utbredt enn du tror..Betal alltid bedre for kvaliteten du VEIT holder mål. Og ha bestandig en margin. Legg mer i potten for entydig bedre varerr istedet for å rigid holde deg til et budsjett. Markedskunnskap og kildesjekk er viktig.

    OG VIT ALTSÅ HVEM DU HANDLER MED..

    Det er mine tips..
    🤡
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Gjelder ikke kun HiFi, det virker være omfattende aktivitet på finn.no nå, fra svindlere som spør om man kan sende varen.
    Tilsynelatende etablerte brukere, noen til og med med tilsynelatende gode anbefalinger fra andre finn brukere.
    Både eksotiske og trauste, norske brukernavn.

    Ganske lett å avsløre, men sier ifra allikevel og sendt notis til finn.
    Selger litt ski utstyr og snowboard, nøyaktig samme melding fra 3 forskjellige brukere ila siste timer:

    «Hei! Jeg er interessert, kan du sende den?»
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BritFI: En klassisk "forget it"-annonse der..
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Å spørre om selger vil sende er da helt OK i seg selv.... noen vil jo kun selge uten å løfte en finger selv, så kun henting på døra gjelder..
    Å bare sende uten tilstrekkelig kontakt med kjøper om navn, adresse, oppgjør etc blir bare for dumt....
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Absoulutt, Auditor.

    Og avsløres av dårlig grammatikk. Nytt for meg er at svindlerene har profiler med anbefalinger også fra andre finn brukere.
    Leser man disse, så er også der grammatikken ikke god, men noen kan nok bli lurt.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Den meldingen er en standardmelding hos Finn.....
    Å pokker! Da beklager jeg innlegget her! Da kan henvendelsene godt faktisk være legitime, Ihvertfall noen av dem.
    Får oppheve blokkeringer og sjekke nærmere. Takk:)

    Så dere bruker altså setninger med feil grammatikk ift det dere skal selge..hmmm;?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Det er «barnelærdom» ift pishing o.l., at når det er feil i grammatikk ift det som annonseres så blokkerer du.
    Så når jeg selger ski,bindinger,støvler o.l. og får nevnte setning, så ringer bjella naturlig nok.
    Altså, frem til du gjorde meg oppmerksom på at dette er en standard melding.
    Trykkleif er noe annet.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Poenget her er å opprette personlig kontakt med selger, sile info med kritisk sans og vite hvor man skal - og ikke skal- slå til på et produkt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn