Diverse Advarsel mot kjøp på FINN.no

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.256
    Antall liker
    9.044
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Problemet er at hennes sak vil stå sterkere i rettsystemet enn din. For individets integritet ansees som mer verdifult enn materielle gjenstander eller penger. Gitt at det ikke er offentlige som er blitt offer.

    Dette er samme som da jeg hadde innbrudd og tyven var tatt. Jeg fikk ikke informasjon om hvem vedkommende var før etter dom var falt. Det vil si personen er beskyttet fram til rettsystemet har funnet vedkommende skyldig.

    Jeg ser hvorfor man har et slikt system gitt at man ikke ønsker forutrette uskyldige. Men det brurde være nulltoleranse for slik på plattformer som Finn, FB mm.

    F.eks. finn sitt karaktersystem ser ut som det er laget av samme folkene som i sin tid hadde utarbeidet deres såkalte sikker betaling som var spesialutviklet for enkel svindel hvor hverken finn eller den svenske banken tok noe ansvar.

    Finn burde åpne for å gi karakter fra kjøper uten at selger har initsiert dette. Samme så burde man kunne gi karakter når man selger en av flere gjenstander i samme annonse. eks. musikk og film er bedre med en fellesannonse enn 1200 enkeltannonser.
    Dessverre virker det som finn ikke drives fram av flinke og logisk tenkende utviklere delaktig i avgjørelser lenger. Men heller blitt en del av Schibsted suppa som greit gir blaffen i personvern m.m. Måtte si opp avisabonnement pga all dritten de laster inn kundene sine datamaskiner og som ikke kan blokeres siden tjenesten da slutter virke.
    En sjangse jeg fint tørr å ta da jeg strengt tatt ikke har hengt vedkommende ut, men informert om svindel og deres forsøk på identitetstyveri da de prøvde framstå som meg :)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Sender ikke oppkrav lenger uten at kjøper betaler frakt begge veier på forskudd. Frustrerende å få pakke i retur fordi kjøper ombestemte seg eller ikke rakk å hente i tide eller Posten aldri varslet mottager.

    Siste opplevde jeg selv med en pakke fra UK. Posten refundrte mine fraktutgifter men eBay selger refunderte selvsakt ikke varen han fikk i retur med ditto kostnad med returfrakt.
    Enig med forhånds betaling. Men holder vel 1 vei med frakt. Ombestemmer han seg da og ikke henter, hadde jeg ikke betalt noe som helst tilbake uansett
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Enig med forhånds betaling. Men holder vel 1 vei med frakt. Ombestemmer han seg da og ikke henter, hadde jeg ikke betalt noe som helst tilbake uansett
    Posten er som vanlig pålitelig med ulik praksis. Jeg har fått krav på returfrakten.

    Den absolutt teiteste opplevelsen jeg har med Post i Butikk var da jeg gjenbrukte en av Posten esker og fikk pålegg om å kjøpe ny eske og pakke om pakken min med den nye esken. Jeg ble trolig den lykkeligste kunden Posten har da de lanserte kjøp av adresselapp på nett ;)
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    981
    Antall liker
    1.575
    Sted
    Hamar
    Denne kontoen var litt fishy. Sier ikke det er svindel, men ikke finn-betaling, ikke vipps, kun bankoverføring og når jeg spurte om fullt navn og adresse var det med en gang en annen interessent på gang...

     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Denne kontoen var litt fishy. Sier ikke det er svindel, men ikke finn-betaling, ikke vipps, kun bankoverføring og når jeg spurte om fullt navn og adresse var det med en gang en annen interessent på gang...

    Med 33 positive tilbakemeldinger (bl.a. fra kjente hifi folk) tror jeg dette er greit.
    Finn-betaling finnes ikke.

    Tenker denne er grei og at det var noe annet som skurret :)
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    981
    Antall liker
    1.575
    Sted
    Hamar
    Ok. Jeg er egentlig klar for å handle pga tilbakemeldingene, men litt skeptisk om jeg ikke får navn og adresse.

    Med 33 positive tilbakemeldinger (bl.a. fra kjente hifi folk) tror jeg dette er greit.
    Finn-betaling finnes ikke.

    Tenker denne er grei og at det var noe annet som skurret :)
    Kjente ikke noen av navnene selv, så takk for opplysningen!
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    890
    Antall liker
    3.116
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Ok. Jeg er egentlig klar for å handle pga tilbakemeldingene, men litt skeptisk om jeg ikke får navn og adresse.



    Kjente ikke noen av navnene selv, så takk for opplysningen!
    Har handlet med denne karen selv. Ingen problemer med han, bortsett fra at han ikke har Vipps :).
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    8
    Har også handlet med ham. Han kjøpte av meg. Ikke noe problem. Jeg sendte til Hamresanden😊

    Veleik
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    981
    Antall liker
    1.575
    Sted
    Hamar
    Har chattet mer på finn. Hyggelig fyr, alt i orden.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Denne kontoen var litt fishy. Sier ikke det er svindel, men ikke finn-betaling, ikke vipps, kun bankoverføring og når jeg spurte om fullt navn og adresse var det med en gang en annen interessent på gang...

    En må rapportere da og ikke syte innpå her.
    Uten at folk rapporterer, så får de holde på å svindle folk
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    De aller fleste som har blitt lurt i denne tråden er ifm. "ønskes kjøpt" annonser av...skal vi kalle det, sære dingser?
    Iallfall for allmuen.
    Da inviterer man alle luringene.

    Har man ikke da "svindelantennene" oppe, vil jeg påstå det i stor grad er selvforskyldt om man blir lurt.
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Kostet rundt 10-12.000 ny i "standard non-MX" versjon. De fleste kjenner vel til Maxwell, men greit å advare mot fyren nå og da.

     

    GSi-Turbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Innlegg
    91
    Antall liker
    36
    Der ser man, bare at en fyr ikke har vipps eller ikke søkbart telefon nr så er han "sansynligvis" en svindler. Og noen andre sier språket er ett tydelig tegn på svindel, eller mangel på sådan. Solgte en Dac ifjor til en fyr på finn der første mld var denne (kopiert inn) Legg merke til at han kaller dac-en for en forsterker:) Men forklarte han selvsagt at det var en dac for å være sikker på at han skjønte hva han skulle kjøpe, og det var han.

    Hi den forsterker intresan jeg villig å kjøpe kan do prisen gå ned nede i prisen kan do sende post kravet?

    Jeg ga fyren ett tilbud på litt rimeligere pris (jeg skulle opprinnelig ha 7000 men sa han skulle få den for 6000) og sa at hvis jeg skal sende postoppkrav så skal jeg ha betalt 1000kr på forskudd før jeg sender den og setter restbeløpet på 5000 som postoppkrav. 1min etterpå hadde jeg 1000kr på vipps. 1 uke etterpå fikk jeg ny mld fra han: Hi jeg veldig fornøyd med den kjøp tusen takk. Ett veldig raskt og hyggelig salg der, men startmelding som sikkert mange andre ville ignorert tipper jeg. Kanskje til og med rapportert som svindelforsøk :) :)


    Så litt dårlig gramatikk og setningsoppbygging eller at man kaller en dac for en forsterker behøver ikke være farlig i det hele tatt, hverken for kjøp eller salg. Og ett tips til dere som ikke finner gode løsninger når du kjøper noe (å ikke vil betale mange tusen i forskudd) Si at du kan overføre 1000kr på forskudd, og at han sender den i oppkrav med restbeløpet. Da blir du ihvertfall "bare" svindlet for 1000kr i verste fall, istedenfor mange tusen. Samme kan gjøres andre vei også, for hvis du ikke vil betale mange tusen i forskudd så er det ikke sikkert jeg heller er så giret på å vipse deg 12.000kr for noe du skal selge. Men får du 1000kr på vipps eller bankoverføring så skal det MYE TIL for at ikke dem henter ut pakken fra posten når den er kommet fram.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Avtaler som inkluderer delbetaling av oppgjør på forhånd kan være fornuftig i mange tilfeller. Har selv gjort det som både kjøper og selger flere ganger.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    981
    Antall liker
    1.575
    Sted
    Hamar
    Der ser man, bare at en fyr ikke har vipps eller ikke søkbart telefon nr så er han "sansynligvis" en svindler.
    Jeg hatt ikke sagt at det sannsynligvis er svindel, kun vært usikker og fått backing på at alt var i orden. Delvis skyldtes det uvante forhold som du nevner, samt uheldig timing for min del. Jeg fikk etterhvert gode grunner til at ting var som de var og har null motforestillinger til å handle med ham senere.

    Men enig i det du skriver om språk osv. Det i seg selv er ingen grunn. Strengt tatt bør delbetaling normaliseres, det gir bedre sikkerhet/lavere risiko for alle seriøse.
     

    GSi-Turbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Innlegg
    91
    Antall liker
    36
    Ikke delbetaling, for hvis en forsterker eller høyttalere koster 50.000 vil ikke jeg gi han 25.000 eller 15.000 på forskudd hvis jeg vet lite om han (og ikke gidder bruke 4 timer på detektivarbeid om personen, men velger å stole på han)

    Men 1000kr på forskudd er mer enn nok for å gjennomføre handelen trygt for begge parter.
    Da er du sikret å maks tape 1000kr hvis dette er en svindler, og han er sikret at du 99.5% henter ut pakken fra posthuset hvis han sender oppkrav. han har allerede fått betalt både frakt, returfrakt og litt for arbeidet hvis kjøper ikke henter ut pakken fra posten likevel.

    Jeg har ihvertfall praktisert denne metoden i mange år, med stort hell. For jeg tilbyr å gjøre det samme motsatt vei også. Hvorfor skal personen i andre enden overføre 15.000 på forskudd til meg før jeg sender? Det er ikke fair :)
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Hvis ikke jeg har misforstått, så er ikke pakker fullforsikret gjennom Posten. Forsikringen dekker vel opp til kr. 10.000? Så hvis en kostbar pakke ikke blir hentet ut av kjøper, og denne blir skadet/stjålet i postforsendelse på vei tilbake til selger, så kan tapet bli større for selger.
     

    tob

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    29
    Antall liker
    24
    Sted
    5235 Rådal
    Torget vurderinger
    2
    Hvis ikke jeg har misforstått, så er ikke pakker fullforsikret gjennom Posten. Forsikringen dekker vel opp til kr. 10.000? Så hvis en kostbar pakke ikke blir hentet ut av kjøper, og denne blir skadet/stjålet i postforsendelse på vei tilbake til selger, så kan tapet bli større for selger.
    Pakke sendt som "ekspress neste dag" har forsikringssum på kr. 50.000,-
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvis ikke jeg har misforstått, så er ikke pakker fullforsikret gjennom Posten. Forsikringen dekker vel opp til kr. 10.000? Så hvis en kostbar pakke ikke blir hentet ut av kjøper, og denne blir skadet/stjålet i postforsendelse på vei tilbake til selger, så kan tapet bli større for selger.
    Sendes det som bedriftspakke, er det 50.000kr? Express over natten er 50.000 vertfall.
    MEN DA MÅ det sendes som bedriftspakke. BRING.
    Private kan og ta kontakt med de.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hvis ikke jeg har misforstått, så er ikke pakker fullforsikret gjennom Posten. Forsikringen dekker vel opp til kr. 10.000? Så hvis en kostbar pakke ikke blir hentet ut av kjøper, og denne blir skadet/stjålet i postforsendelse på vei tilbake til selger, så kan tapet bli større for selger.
    Man kan forsikre en forsendelse uten at det koster skjorta om det overskrider det posten dekker. Kjenner dog ikke detaljene bare at det går. Har gjort det mange ganger ifm med jobb men det er noen andre som har ordnet med forsikringen.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Man kan forsikre en forsendelse uten at det koster skjorta om det overskrider det posten dekker. Kjenner dog ikke detaljene bare at det går. Har gjort det mange ganger ifm med jobb men det er noen andre som har ordnet med forsikringen.

    Hvordan? Sendte et objektiv som var verdt 30.000kr og det var umulig å få forsikret over 10.000kr gjennom posten. Ringte til og med forsikringselskap om dette, men var ikke praktisk mulig. Tok sjansen likevel og det gikk bra.....
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan? Sendte et objektiv som var verdt 30.000kr og det var umulig å få forsikret over 10.000kr gjennom posten. Ringte til og med forsikringselskap om dette, men var ikke praktisk mulig. Tok sjansen likevel og det gikk bra.....
    Les over her.. evntuelt les posten.no
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Pakken skulle til utlandet.....
    Hvordan? Sendte et objektiv som var verdt 30.000kr og det var umulig å få forsikret over 10.000kr gjennom posten. Ringte til og med forsikringselskap om dette, men var ikke praktisk mulig. Tok sjansen likevel og det gikk bra.....
    Søker du på transport forsikring så dukker det opp mange tilbydere, men mulig de stort sett retter seg mot bedrift.
     

    GSi-Turbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Innlegg
    91
    Antall liker
    36
    Dette var åpenbart Ben Reddik Fy Fasan.
    Hehe ja han hadde ikke ett Norsk navn, men fyren var kjempehyggelig å snakke med. og vipset i tillegg over den 1000lappen jeg ville ha som sikkerhet, nesten FØR jeg hadde trykket "send" på meldingen om det :)

    At han også etter handelen da han hadde mottatt dac-en, skreiv at han var fornøyd og takket for handelen, syns jeg er fint.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Gjelder ikke private. Kun firma.....
    Ringte dem

    Hadde forøvrig store problemer med å returnere B&W 803D3 til Hi-Fi klubben. Ingen ville røre dem. Klarte å få det til gjennom et transportfirma i Bodø med biler som kjørte her lokalt.....
    Merkelig.. Jeg fikk de til å hente en palle med høyttalere utom Trondheim langt uti gokk og sende til meg på jobb.
    Privat så ble videresendt Bergen avd.
    1750 kr med moms tik de for det.
    Skal gå an.
    Men jeg kontaktet vel de på jobb vi bruker jobbmessig til transport. Og de videresendte pga privat sa de.
    ------
    Har sendt de en mail, så får vi se hva de svarer om de har en mailadresse for private
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Trikset er gjerne å sende til jobb og fra jobb. Mine nåværende ML høyttalere ble kjøpt av en på vestlandet. Han tok de med på jobb og sendte de til meg på jobb. Gikk veldig smertefritt. Årsaken til at de ikke vil kjøre privat er at ingen er hjemme på dagen og ingen kan løfte av med truck osv.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Trikset er gjerne å sende til jobb og fra jobb. Mine nåværende ML høyttalere ble kjøpt av en på vestlandet. Han tok de med på jobb og sendte de til meg på jobb. Gikk veldig smertefritt. Årsaken til at de ikke vil kjøre privat er at ingen er hjemme på dagen og ingen kan løfte av med truck osv.
    Ja jeg kunne f.eks bestilt transport på Equinor regning.. 😜
    Men nei..
    Det jeg gjorde sist, var å ta kontakt med de jeg bruker hos Bring, og så videre sendte de mail til de som tok seg av privat. Jeg skrev jo at det var privat.
    Men å sende til jobb er jo smart.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ja jeg kunne f.eks bestilt transport på Equinor regning.. 😜
    Men nei..
    Det jeg gjorde sist, var å ta kontakt med de jeg bruker hos Bring, og så videre sendte de mail til de som tok seg av privat. Jeg skrev jo at det var privat.
    Men å sende til jobb er jo smart.
    Det går helt fint å gjøre dette privat. Du bare gir beskjed til speditør hvor godset skal plukkes opp og leveres. Hvis du bestiller noe på nett så kan du som regel velge hvor varen skal levers - hjemme eller annen adresse f.eks jobb. I verste fall får du vel regningen til godkjenning på jobb og da tar du bare å betaler den selv - det går helt fint hos oss i alle fall om du kontakter de som distribuerer regninger.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn