Adytons venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Det høres ut som et supert oppsett du har. Jeg innbiller meg at fremoverrettet bass spiller bedre enn "alt i ett-løsningen" i de nye Imagic Reference med integrert bassløsing. Har du hørt siste modell som står på OHC nå?
    Har ikke hørt de siste, har hørt de forrige Adyton Reference og bass modulene til Audio Insight , personlig liker jeg bassene i Front sikkert en smak sak 🎼
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    jeg deler de omtrent likt som før, nå 120 HZ har prøvd 90 HZ og rundt der men Illusjon er mere tung drevne så en del justering er gjort og volum på Bassene er nå nede på 30% da du må gi mere Volum for å spille like høyt på Illusjon, med Imagic var de på 50% , Illusjon spiller mye mere detaljert en Imagic mere luft behagelig men samtidig dynamisk , men jeg er stor fan av Imagic den dag i dag (som du sikkert vet er Illusjon dipoler)
    Har du noen gang målt forskjell i feksvensrespons på de forskjellige oppsettene - det kunne vært interessant å se?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg hadde 2 stk oppgraderte Cordis 1.8 (ny toppplate og fjernet strømfilter), ikke signature-modell, satt opp slik at det ene trinnet var koblet med venstre kanal til vestre fronthøyttaler, og det andre trinnet med høyre kanal til høyre front.
    For meg ble balanseforskyvningsproblemet så forstyrrende at det overskygget all godfølelse jeg opprinnelig hadde og har med disse effekttrinnene.
    Hadde de vært matchet tipper jeg at jeg aldri ville ønsket meg noe annet, men dette lar seg ikke gjøre i ettertid.
    Likevel, 909en presenterer noe helt annet når det kommer til følelsen av bunnløs kraft i mitt oppsett.
    Den får bassen i mine transmisjonslinjer til å sitte som et skudd og leverer mye mer trøkk i bassen enn 2x Cordis.
    Det irriterer meg tidvis at jeg ikke fortsatt kan sette Cordisene tilbake og kryssjekke. Jeg husker de som nydelige i toppen og med en deilig bassgjengivelse.
    909en er antakeligvis litt varmere og mer "korrekt" ? Litt mer "rørlyd"?

    Jeg tipper @Skink_123 har en god formening om 909 vs 2 x Cordis. Han har i det minste fått mine lytteerfaringer i retur og hans beskrivelse av 909 før den kom inn i stua stemmer meget godt med mine erfaringer i ettertid.
    Beklager feil tråd men sier det likevel, jeg har aldri sett eller hørt noen på OHC spille på Burmester 909 eller 911, kun 956, samt selvfølgelig masse varianter Adyton, synes det er merkelig ...

    Well ... 909 vokser jo ikke akkurat på trær
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Beklager feil tråd men sier det likevel, jeg har aldri sett eller hørt noen på OHC spille på Burmester 909 eller 911, kun 956, samt selvfølgelig masse varianter Adyton, synes det er merkelig ...

    Well ... 909 vokser jo ikke akkurat på trær
    Haraldo jeg har hørt at 956 er en god Match med Adyton og at 911 ikker er noen god Match ,909 har jeg ikke hørt noe negativt om med Adyton 🎼
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Haraldo jeg har hørt at 956 er en god Match med Adyton og at 911 ikker er noen god Match ,909 har jeg ikke hørt noe negativt om med Adyton 🎼
    Jeg kan faltisk ikke huske å ha hørt 956 mot Adyton, kun mot Audio Physic og Burmester høyttalere, såvidt jeg kan huske er det alltid brukt Cordis mot iMagic ...:unsure:

    men det er en annen synergi på gang.... Adyton mot Audio Physic:love:
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Vis vedlegget 694285
    Målinger fra Illusjon og impetus og en med Imagic og Impetus vêr ikke om det gir noe svar til deg Vis vedlegget 694283 ,Nr1 Vis vedlegget 694282
    Interessant det. Begge er hos deg satt opp til å ha en forholdsvis flat kurve, men Audio Insight Illusion har kanskje 2-3dB høyere nivå i diskantområdet. Alt annet like (og det er det nok ikke) så ville de da gi litt mer opplevelse av luft, detaljer og klangrikdom i toppen. Adyton Imagic vil nok på sin side kanskje være litt mer tilgivende ovenfor feks dynamisk komprimerte låter og moderne pop/rock.
     
    Sist redigert:

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.072
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    3
    Noen som vet input impedansen på Adyton Cordis 1,7 Effektforst. .
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg hadde 2 stk oppgraderte Cordis 1.8 (ny toppplate og fjernet strømfilter), ikke signature-modell, satt opp slik at det ene trinnet var koblet med venstre kanal til vestre fronthøyttaler, og det andre trinnet med høyre kanal til høyre front.
    For meg ble balanseforskyvningsproblemet så forstyrrende at det overskygget all godfølelse jeg opprinnelig hadde og har med disse effekttrinnene.
    Hadde de vært matchet tipper jeg at jeg aldri ville ønsket meg noe annet, men dette lar seg ikke gjøre i ettertid.
    Likevel, 909en presenterer noe helt annet når det kommer til følelsen av bunnløs kraft i mitt oppsett.
    Den får bassen i mine transmisjonslinjer til å sitte som et skudd og leverer mye mer trøkk i bassen enn 2x Cordis.
    Det irriterer meg tidvis at jeg ikke fortsatt kan sette Cordisene tilbake og kryssjekke. Jeg husker de som nydelige i toppen og med en deilig bassgjengivelse.
    909en er antakeligvis litt varmere og mer "korrekt" ? Litt mer "rørlyd"?

    Jeg tipper @Skink_123 har en god formening om 909 vs 2 x Cordis. Han har i det minste fått mine lytteerfaringer i retur og hans beskrivelse av 909 før den kom inn i stua stemmer meget godt med mine erfaringer i ettertid.
    Det er "noe" med "store" forsterkere ja :love:
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Jeg kan faltisk ikke huske å ha hørt 956 mot Adyton, kun mot Audio Physic og Burmester høyttalere, såvidt jeg kan huske er det alltid brukt Cordis mot iMagic ...:unsure:

    men det er en annen synergi på gang.... Adyton mot Audio Physic:love:
    Har heller ikke hørt Adyton Imagic på Burmester men vet at de har spilt med Burmester forsterkere ved flere anledninger også på Gracili , her 1,6 med Burmester Integrert forsterker og dine favoritt Subber :)

    1F6D7D44-8BA6-4161-8445-90809763ED6A.jpeg
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Beklager feil tråd men sier det likevel, jeg har aldri sett eller hørt noen på OHC spille på Burmester 909 eller 911, kun 956, samt selvfølgelig masse varianter Adyton, synes det er merkelig ...

    Well ... 909 vokser jo ikke akkurat på trær
    OHC har hatt 909 og 911 i flere oppsett, også kombinert med Adyton, så du har nok bare vært der på feil tidspunkt :) Når jeg kjøpte 909, stod den feks koblet opp med de nye imagic reference. Jeg har også sett og hørt 911 i kombo med gracili.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    OHC har hatt 909 og 911 i flere oppsett, også kombinert med Adyton, så du har nok bare vært der på feil tidspunkt :) Når jeg kjøpte 909, stod den feks koblet opp med de nye imagic reference. Jeg har også sett og hørt 911 i kombo med gracili.
    Gracili har vi brukt 101, 956, 911 av forsterkere på fra Burmester og Adyton HT generelt, 051, 101(ikke bruk denne med basser med høyttalerkabel på eldre modeller Imagic da den kan ta båndet i diskanten) 036, 082, 032, 956, 911, 909 og nå står imagic Reference med 911 mono å spiller her. Alt avhengier av hva vi har i utstilling og hva kunder ønsker.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Har heller ikke hørt Adyton Imagic på Burmester men vet at de har spilt med Burmester forsterkere ved flere anledninger også på Gracili , her 1,6 med Burmester Integrert forsterker og dine favoritt Subber :)

    Vis vedlegget 694368
    Er dette virkelig optimal oppstilling av subwofere? .... jeg lurer på om Rhea II spiller bedre med de aktive elementene fremoverrettet. Jeg kjører i alle fall slik nå og lurer på om det er hakket bedre, tightere, @Skink_123 kjører også sine Rhea II med de aktive elementene fremover-rettet

    Lurer også på hvorfor subéne står midt mellom høyttalerne og veggen, bør de ikke stå enten i linje med iMagic line source for best mulig timing, eller klin i veggen for bedre room gain?

    Jeg kjører dem nå så tett inn mot hjørnet som mulig og med de aktive elementene fremover.... får dem ikke helt inn i hjørnet da der er bass traps....
    Ikke kontroll på tid og fase, men snart ...
     
    Sist redigert:

    Nidaros

    Ble medlem
    27.12.2014
    Innlegg
    246
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Vet at det er en del her inne som fortsatt bruker Adyton XP3 som forsterker i hifi-sammenheng. Jeg kjenner denne forsterkeren fra PA-sammenheng på tidlig nittitall; XP3 var selve industristandarden for alle som var på veien med PA. (At XP3 var selve marerittet for ryggen til alle som måtte lempe rack med to, tre eller fire XP3-er i, er en helt annen sak. :) )

    I en annen tråd er det nylig diskutert XLR-tilkobling mellom effekttrinn og høyttalere.

    Spørsmål:
    Hvordan kobler dere opp XP3 til høyttalere i hifi-sammenheng? Er utgangene endret for å kunne benytte alminnelige hifi-kabler, eller benyttes de originale hunn XLR-kontaktene på baksiden av effekttrinnet?
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Er dette virkelig optimal oppstilling av subwofere? .... jeg lurer på om Rhea II spiller bedre med de aktive elementene fremoverrettet. Jeg kjører i alle fall slik nå og lurer på om det er hakket bedre, tightere, @Skink_123 kjører også sine Rhea II med de aktive elementene fremover-rettet

    Lurer også på hvorfor subéne står midt mellom høyttalerne og veggen, bør de ikke stå enten i linje med iMagic line source for best mulig timing, eller klin i veggen for bedre room gain?

    Jeg kjører dem nå så tett inn mot hjørnet som mulig og med de aktive elementene fremover.... får dem ikke helt inn i hjørnet da der er bass traps....
    Ikke kontroll på tid og fase, men snart ...
    Det er vel sikkert ikke helt optimalt , men det funket kanskje best sånn i det rommet der, regner med de har brukt litt tid på å sette det opp, jeg kjørte mine på linje med Imagic når jeg hadde de men så er ikke rommet mitt bass fattig heller motsatt, best å prøve litt forskjellig.
     
    Sist redigert av en moderator:

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    742
    Antall liker
    435
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Spørsmål:
    Hvordan kobler dere opp XP3 til høyttalere i hifi-sammenheng? Er utgangene endret for å kunne benytte alminnelige hifi-kabler, eller benyttes de originale hunn XLR-kontaktene på baksiden av effekttrinnet?
    XP3 på Meyer MSL3 og 650 subber. Det var tider det!

    Litt usikker på hva du mener med hun xlr og høytalere? Alle xp3'ene jeg var borti hadde banan/skrukobling for høytalere, hun xlr for signal inn. Samme med "kopiene" som kom fra de som kjøpte opp restlageret og tegningene (soundcraft?).

    Husker 2x xp3 bak ett aktivt delefilter fikk sparka skikkelig liv i audio vector høytalerne jeg hadde rundt årtusenskiftet.
    Problemet var kun at hybelen var i 4.etg uten heis. Samt at veggene var laget av "papp" mellom hyblene i kollektivet.
     

    Nidaros

    Ble medlem
    27.12.2014
    Innlegg
    246
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    XP3 på Meyer MSL3 og 650 subber. Det var tider det!

    Litt usikker på hva du mener med hun xlr og høytalere? Alle xp3'ene jeg var borti hadde banan/skrukobling for høytalere, hun xlr for signal inn. Samme med "kopiene" som kom fra de som kjøpte opp restlageret og tegningene (soundcraft?).

    Husker 2x xp3 bak ett aktivt delefilter fikk sparka skikkelig liv i audio vector høytalerne jeg hadde rundt årtusenskiftet.
    Problemet var kun at hybelen var i 4.etg uten heis. Samt at veggene var laget av "papp" mellom hyblene i kollektivet.
    Hmmm... Kan det være jeg husker feil? Det er jeg er helt sikker på, er at det var XLR hann-plugger bak på PA-høyttalerne (og at XP3-racket var alt for tungt). Mulig det ikke var XLR bak på selve forsterkerne, men at det var er rack-skinne som det sto XLR hunn-plugger på.

    Takk for tilbakemelding. Føler for øvrig med deg: 2 x XP3 + 4.-etasje + Pappvegger = Dårlig kombinasjon. :)
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    742
    Antall liker
    435
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Hmmm... Kan det være jeg husker feil? Det er jeg er helt sikker på, er at det var XLR hann-plugger bak på PA-høyttalerne (og at XP3-racket var alt for tungt). Mulig det ikke var XLR bak på selve forsterkerne, men at det var er rack-skinne som det sto XLR hunn-plugger på.

    Takk for tilbakemelding. Føler for øvrig med deg: 2 x XP3 + 4.-etasje + Pappvegger = Dårlig kombinasjon. :)
    Ja, var xlr bak på høytalere på tidlig 90 tall. Holdt lengre på scenemonitorer.
    Men kan ikke huske å ha sett det bak på xp3.
    Finner ingen bilder av bakplata på google, men på alle hvor man ser innmaten er det klart at det er bananplugger der.
    Men ja, tunge var de!

    For å slippe viftestøy var xp2 (mener jeg det var) ett godt alternativ ved aktiv drift av hjemmehøytalere.

    Men ja, var ikke noe problem når naboene prøvde å overdøve en fest med en liten hankestereo :)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Er dette virkelig optimal oppstilling av subwofere? .... jeg lurer på om Rhea II spiller bedre med de aktive elementene fremoverrettet. Jeg kjører i alle fall slik nå og lurer på om det er hakket bedre, tightere, @Skink_123 kjører også sine Rhea II med de aktive elementene fremover-rettet

    Lurer også på hvorfor subéne står midt mellom høyttalerne og veggen, bør de ikke stå enten i linje med iMagic line source for best mulig timing, eller klin i veggen for bedre room gain?

    Jeg kjører dem nå så tett inn mot hjørnet som mulig og med de aktive elementene fremover.... får dem ikke helt inn i hjørnet da der er bass traps....
    Ikke kontroll på tid og fase, men snart ...
    Alle rom er forskjellige :)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Tja, før brukte de vel Raven 1 i Adyton Imagic. Den som står i Air ser litt annerledes ut...
    Raven har sluttet å produsere både Raven 1 og 2, !jeg har brukt Raven 2 i mange år. Ble en annen verden i forhold til alle de dometweeterne jeg brukte. Tror Raven leverer denne linesource båndelementet på rundt 12kg til produsenter med systemer i millionklassen. Blir minst $3000 for et par i USA. Hær blir det nok rundt 40k for et par med frakt og avgifter. Hvis en for sendt det med Jetcarrier så blir det betydelig mindre frakt.
    Sist jeg hørte et produkt av Geir Fredriksen, var på 80 tallet m Multicell i en HIFI forretning i Inherredsveien i Trondheim hvor han jobbet og demostrerte Multicell for meg. Ble imponert den gangen også:)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Neste uke ”får” jeg inn en Trinnov Amethyst og Adyton Cordis 1.8 signature samtidig, det er jo en ganske drøy oppdatering altså,

    jeg kan vel si jeg gleder meg ... jeg har ellers en Auralic G1 streamer, Benchmark DAC1 (den blir pensjonert), Krell KAV 400xi (går inn på kontoret) , Audio Insight IsoVolt 3K, Primare R20 RIAA. Studer A727 CD spiller, 4 stk Audio Physic Rhea II, Audio Physic Avanti III, Ariston Rd 40 platespiller (helvete, mangler pickup p.t.);)
    Jeg hadde et par Sonus Faber Guarneri Evolution, men de ble solgt da Avanti’ene kom inn

    Det er også et par Duntech PCL-15 i bakhånd, jeg har lest på Internet at noen mener det er de beste imaging speakers på markedet, ever, uansett pris, det er vel kanskje en overdrivelse men det er en understatement at det blir spennende å kjøre dem med Trinnov og 4 stk Rhea II

    Jeg vet vel hva jeg skal gjøre neste helg:cool:

    (”får” er vel ikke det riktige ordet å bruke her:ROFLMAO:)

    jeg tipper nok det blir en del ekstra hakk musikkglede fremover nå, den som har vært instrummentell gjennom hele prosessen er evig optimistiske @Skink_123
    (bilder kommer)
     
    Sist redigert:

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er nyskjerrig på hva et strømfilter vil tilføre anlegget. Snakket med ohc og de sa at isovolt er den beste løsningen de har. Jeg er ute etter en enkel løsning som tar både innstrålt og dc støy. Har prøvd å lese folks erfaringer her. Inntrykket er at noen ikke synes det er noen oppgradering. Andre bruker det sammen med isotek eller annet og er fornøyd. Må den brukes i kombinasjon med annet for å bli bra? Bør jeg heller satse på ps audio regenerator, eller bare kose meg videre med musikken? 😀
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er nyskjerrig på hva et strømfilter vil tilføre anlegget. Snakket med ohc og de sa at isovolt er den beste løsningen de har. Jeg er ute etter en enkel løsning som tar både innstrålt og dc støy. Har prøvd å lese folks erfaringer her. Inntrykket er at noen ikke synes det er noen oppgradering. Andre bruker det sammen med isotek eller annet og er fornøyd. Må den brukes i kombinasjon med annet for å bli bra? Bør jeg heller satse på ps audio regenerator, eller bare kose meg videre med musikken? 😀
    Hvis du har mulighet til det så prøv hjemme selv før du kjøper noe. Jeg har meget god erfaring med strømfilter når jeg bruker gode strømkabler.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg er nyskjerrig på hva et strømfilter vil tilføre anlegget. Snakket med ohc og de sa at isovolt er den beste løsningen de har. Jeg er ute etter en enkel løsning som tar både innstrålt og dc støy. Har prøvd å lese folks erfaringer her. Inntrykket er at noen ikke synes det er noen oppgradering. Andre bruker det sammen med isotek eller annet og er fornøyd. Må den brukes i kombinasjon med annet for å bli bra? Bør jeg heller satse på ps audio regenerator, eller bare kose meg videre med musikken? 😀
    IsoVolt 3k var forskjellen, jeg begynte å høre på musikk igjen :giggle:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg satte også IsoVolt 3K inn i et anlegg med Auralic Aries G2, /m Leo klokke, Soulution 330 forsterker og Piega MLS3, med/uten IsoVolt synes jeg det var dramatisk forskjell, dette er et anlegg til 800.000+
    I et billigere anlegg er nok forskjellen klart større :cool:
     

    Velocette

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.12.2003
    Innlegg
    54
    Antall liker
    7
    Sted
    A.Agder
    Jeg melder meg herved inn i venneforumet Adytons venner.

    Har vært medlem siden 2003. Men har ikke vært særlig aktiv de siste årene.

    I loftstua har jeg Adyton Cordis 1.6 Signature og Adyton Temper.

    Spiller sammen med Sony CDP X-3000 ES og Thorens TD 321 mk. 3 med Mørk UP 4/6

    Patos Lyric 302.

    Håper det er flere på forumet som har disse relativt rimelige Adyton forsterkerne, som kan dele med sine erfaringer.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn