Aerial Acoustics venner !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Hei, kan noen si noe om den lydmessige forskjellen på modellene 7T og 9?

    Jeg fant bare én test av 9 og noen få brukertilbakemeldinger, mens 7T er godt dekket på disse frontene. Jeg skal bruke dem i et rom på ca 35 kvm hvor jeg heldigvis opplever lite booming i bassen (gammelt trehus er langt bedre enn betong i så måte).

    Hilsen Kaptein Ufattelig
     

    Inter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.06.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    24
    Sted
    Oslo
    Jeg eier model 9. De står i et rom som er ca 30kvm og er betong i veggene. Det boomer ikke stort her, så et trehus er nok godt innafor.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    image.jpg
    Litt Aerial reklame.
     
    Sist redigert:

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg hatt mine Aerial Acoustic 7T i rundt halvannen måned, og FOR noen
    høyttalere de er! Overlegent den beste lyden jeg har hatt i eget hjem!

    Det er bare så herlig silkemykt og samtidig oppløst fra bunn til topp at det er en fryd. Holografi, smekk, naturlighet, alt virker å være på plass. Jeg bare nyyyyter!

    Jeg skal komme tilbake med mer siden. Noen fler med 7T her?

    Noen som skal til Horten og høre på den nye, spennende 6T?

    Kaptein Ufattelig
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg hatt mine Aerial Acoustic 7T i rundt halvannen måned, og FOR noe høyttalere de er! Overlegent den beste lyden jeg har hatt i eget hjem!

    Det er bare så herlig silkemykt og samtidig oppløst fra bunn til topp at det er en fryd. Holografi, smekk, naturlighet, alt virker å være på plass. Jeg bare nyyyyter!

    Jeg skal komme tilbake med mer siden. Noen fler med 7T her?

    Noen som skal til Horten og høre på den nye, spennende 6T?

    Kaptein Ufattelig

    Hei KapteinUffattelig

    Det er hyggelig lesing og se at dere er fornøyde.

    Lykke til
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Takk for det, hifipuristen.

    Kona har vært med og prøvehørt de fleste høyttalerne jeg har vurdert siste halve året og når vi fikk høre 7T bare snudde vi oss mot hverandre og sa enstemmig at "De her må vi ha!" :) Kjekt med enighet i heimen.
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Slenger inn et par bilder av oppsettet.

    På bildene står høyttalerne med ca 210 cm innbyrdes avstand, noe som passer bra til rock. Når jeg spiller klassisk, jazz og enkel akustisk musikk er lyden best med ca 240-250 cm avstand. Toe-in omtrent slik at aksene krysser like foran meg. Stuen er et ca 8x3.7 m rektangel med et 3x2 m karnapp til høyre i bildet. Og det er en 2.1x2 m skyvedørsåpning til gangen til venstre i bildet, bak peisen. Lytteposisjon varierer med humør og sjanger, fra ca 2 m til 5 m. Bilde nr 2 viser lytteposisjon ca 3.5 m fra høyttalerne :)

    Stue i tilnærmet normal tilstand
    IMG_4421_bright_resample.jpg


    Stue i lyttetilstand
    IMG_4426_resample.jpg


    Noen få akustikktiltak, samt man tager hva man haver. Barnegreier har rollene som diffusorer :)
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Aerial Acoustic 7T er diskré vakre og gir meg stor eierglede. De har en svært god finish, mine i blank svart metallic. Toppflaten heller noe ned mot lytteren, et par-tre cm. Subtilt og sikkert gunstig for å redusere stående bølger i kabinettet. Men fortsatt ikke nok helning til å unngå at folk vil sette fra seg vaser, vinglass og annet fanteri på dem. Hrmf.

    IMG_4431_resample.jpg


    Jeg spiller hovedsaklig fra pc (via JRiver) med Devialet 200 forsterker. Squeezebox Touch er til for at madammen kan spille fra Spotify. Finnes sikkert mer elegante måter å gjøre dette på, men det fungerer ihvertfall.
    IMG_4429_resample2.jpg


    IMG_4437_resample.jpg


    Rent og pent. Og veldig, veldig bra!
    IMG_4438_resample.jpg


    2 stk. 7.1" basser pr side. Kanskje sub-optimalt for 4x18" bassfreaks (pun intended), men langt dypere bass enn jeg hadde forventet. Devialeten bidrar også til det stooore dypet.
    IMG_4440_resaample.jpg


    Sånn, det får holde for denne gang :)

    Kaptein Ufattelig
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Flott oppsett Kaptein. Var selv å hørte på Devaliet 200 for et par uker siden. Første inntrykk er godt. Men vanskelig å si entydig med helt ukjent oppsett. Aerial virker også spennende. Håper det blir anledning å få hørt dem. Devaliet leverer i allefall dynamikk!
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Hvar i Horten og fikk hørt på T 6. Kansje den beste lyden på messa.
     

    janbra

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2004
    Innlegg
    17
    Antall liker
    45
    Unboxing av Aerial Acoustics 20T V2 høyttalere.

    Legger ved noen bilder fra utpakking av mine nye 20T høyttalere. Mye "hardt arbeid" ligger nok foran meg, for å finne den optimale plasseringen, men førsteinntrykket er lovende.

    DSC00369.jpg
    DSC00370.jpg
    DSC00371.jpg
    DSC00372.jpg
    DSC00373.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Definer "hardt" arbeid :)

    Grattis med knall høytalere !
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Utrolig flotte.. 6T og 7T har definitivt kommet på min "2015 lytterunde" liste :).
     

    Lespaul

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    45
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har hørt både 6T og 7T?

    Lurer på hvor stor forskjell det hadde vært mellom disse i et minde rom (25 kvm).
    I forhold til bass hadde sikkert 6T vært lettere å få til, men mellomtonen blir jo også ofte slankere når man går ned i størrelse.
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Flott oppsett Kaptein. Var selv å hørte på Devaliet 200 for et par uker siden. Første inntrykk er godt. Men vanskelig å si entydig med helt ukjent oppsett. Aerial virker også spennende. Håper det blir anledning å få hørt dem. Devaliet leverer i allefall dynamikk!
    Takk for det, James. Jeg kjøpte Devialet uhørt og angrer ikke en meter. Har inntrykk av at den og Aerial 7T spiller hverandre gode; både kompletterer og forsterker hverandres styrker. De spiller veldig åpent og ærlig og da følger gjerne dynamikken med på lasset :) Ihvertfall her. Håper du får mulighet til å høre noen av de nyere Aerial-modellene om ikke lenge!
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen som har hørt både 6T og 7T?

    Lurer på hvor stor forskjell det hadde vært mellom disse i et minde rom (25 kvm).
    I forhold til bass hadde sikkert 6T vært lettere å få til, men mellomtonen blir jo også ofte slankere når man går ned i størrelse.
    Jeg foreslår du hører med forhandleren, Kjetil hos Intrepid AV. Jeg tror demorommet hans er rundt den størrelsen (25 kvm) og han har erfaring med begge høyttalerne der. Jeg tror ikke han er av typen som pusher på deg den dyreste bare fordi det er den han har størst margin på, så jeg tror du vil få et brukbart ærlig svar fra ham.
     

    Holy Grail

    Fersking
    Ble medlem
    06.11.2014
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Til lykke "Janbra" med dine lækre T20. Jeg har selv fået fingre i et sæt originale kabinetter. Jeg har fundet de originale mellemtoner men mangler stadig at finde en diskant der passer. Kender du (eller andre) den diskant der er brugt i T20?
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Jeg har en nabo/kammerat som har fått seg Aerial Acoustics - Model 6T kjøpt etter det som må ha vært en vellykket demo på Horten messa.
    Jeg ble for et par dager siden invitert på en prøve lytt etter han hadde brukt noen timer/dager på målinger, plasserings optimering, og innspilling (ca 100 timer)

    Det blir brukt en Jeff Rowland Continuum 500 forsterker, VPI platespiller med VPI arm og Soundsmith pu som er laget spesielt til VPI armen, videre brukte vi en Hegel CD spiller da hans Audio Analogue CD spiller var på service.
    Rommet er ca 4x4 meter og det er noen akustiske tiltak der for å optimalisere akustikken i et kvadratisk rom.

    Litt om lyden.
    Klang balansen oppleves nøytral og høyttaleren er dynamisk så det holder både på micro og makro dynamikk.
    Vi spilte endel forskjellig musikk både klassisk piano, blues/rock, og jazz var på menyen.

    Skriver noen ord og legger ved noen musikk eksemplene som vi brukte.

    Første låt ut var Stevie Ray Vaughan albume Couldn't Stand the Weather, låt Tin Pan Alley (aka Roughest Place in Town)
    Jeg var litt spent på om de relativt slanke og pene høyttalerne kunne hamle opp med bassen som presenteres på denne låte, det brukes her relativt dype toner som også har bra nivå, jeg må si at høyttaleren spilte dette på meget overbevisende måte.
    Her presenteres rappe kantslag på tromma og Stevie gitarspill var dynamisk og med over bevisende strengeseprasjon og klang fra Stratocasteren.

    Som en Blues/rock/soul man ville jeg høre Beth Hart og Joe Bonamassa fra albumet Don't Explain, låta I'd Rather Go Blind, en personlig favoritt.
    Her ønsker jeg personlig en relativt rik tonal karakter både av Beth`s stemme og Joe`s gitar, noen høyttalere kan bli litt kliniske på denne låten og det fjerner noe av soul preget som jeg synes denne låten kler så godt.
    T6 vartet opp igjen med nøytral klang balanse og flott mikrodynamikk fra beth`s stemme som jeg faktisk ikke kan erindre å ha lagt merke til før.
    Stemmen og gitaren hadde nokk "soul" preg til at låten ble mer en godkjent.

    Neste låt ut er fra HIFI albumet Jazz at the Pawnshop og låta Limehouse blues.
    De som kjenner denne vet at dette er et opptak med få (to) mikrofoner og har en fantastisk live følelse fra publikum i salen og er dermed godt egnet til en perspektiv test.
    Låta starter med publikum som sitter og prater "virkelig i bakgrunnen" stemmene til publikum kom fra godt bak høyttalerne og brettet seg ut over et stort område bak høyttalerne, det er også lett å skille ut småprat fra publikum og musikken noe som gir en bluesklubb gjenger som meg hyggelige assosiasjoner om å være til stede.
    Her er deilig trommespill med visper og jeg liker veldig godt xylofonen og klangen dens, piano og klarinett lyder også veldig overbevisende.
    Stå bassen sitter som ei kule. Musikerne plasseres perspektiv messig flott utover "senen".

    Neste låt som imponerte dynamikk og detaljerings messig vare fra High Fidelity Reference CD No. 8 og kutt nr 4: Marilyn Mazur's Future Song - Drum-Duo
    Detter er en meget dynamisk tromme/perkusjons sak som virkelig fikk vist seg fra en god side på disse høyttalerne og opplevdes meget engasjerende og med god detaljering, det ble blant annet spilt noen kjappe drag på noe klokke spill greier som ingen av oss hadde hørt like tydelig og uanstrengt før, vi satt begge og smilte brett når dette kuttet var overstått.

    En subjektiv oppsummering fra en musikk interessert gjest er at dette låt fortreffende bra og med høy grad av detaljering uten å virke påtrengende.
    Høyttaleren tegner også opp et flott og relativt naturlig perspektiv.
    Jeg har hørt noen konstruksjoner hvor slike bullet diskskanter kan være noe annmasende over tid, men det var ikke tilfeller her.

    Vi fikk dessverre ikke testet en annen perspektiv sak som jeg liker å bruke.
    Nemlig Hans Theessink album Hard Road Blues og låt Shotgun Blues.
    Denne kan varte opp med naturlig tregulv tramping meget dynamisk gitarspill og blues stemme.
    Her har de gode høyttalerne plassert trampinga på gulvet og gitar og stemme på korrekte fysiske høyder.
    Jeg får ta med denne lakmustesten til neste lytte sesjon vi skal ha.

    Høyttaleren responderer godt på fintrimming av plasering og spiller i dette tilfelle nesten uten toe inn, og med en liten tilt forover.
    Frontene var vel ca 1 meter fra veggen bak HT og Ca 50-60 cm fra sideveggene antar jeg.
     
    Sist redigert:

    janbra

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2004
    Innlegg
    17
    Antall liker
    45
    Etter tre kvart år med "hardt" arbeid, henimot totalutskifting av øvrige komponenter, og diverse akustiske tiltak, er det på tide å vurdere 20T høyttalerne.

    Det er liten tvil om at vi snakker om referansehøyttalere. Jeg har hørt et og annet anlegg med referanse ambisjoner, og den lyden jeg har nå har konkurrerer med dem alle. Jeg hører detaljer i musikken, oftest det som kalles timbre, som jeg aldri har hørt før. Overtoner, typisk fra piano og trommer, kommer tydelig frem. Svært god romfølelse, med betydelig dybde i lydbilde. Det er også interessant at selv små endringer i forutsetningene for høyttalerne, være seg elektronisk eller akustisk, er tydelige. Selvom høyttalerne har et relativt lite elementareal, er det overraskende hvor "fysisk" opplevelsen blir, selv ved moderate lydnivåer.

    Hvis man er på jakt etter høyttalere på øverste hylle, som ikke har noen "ekstreme" kvaliteter, som ikke gjør noe nummer av seg selv, men som formidler musikken på en naturlig måte, må 20T V2 oppleves.

    Jan

    Oppsett_front.jpg
    Oppsett_side.jpg
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    889
    Antall liker
    433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Jeg har også 20T, men ikke v2. Uansett, så kjenner jeg meg veldig godt igjen i beskrivelsen din, Jan. Jeg ser du har et par sub'er stående. Mener du virkelig at du trenger disse? Jeg har aldri tenkt tanken... Jeg spiller i et ganske hardt dempet rom på ca 35 m2.
     

    janbra

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2004
    Innlegg
    17
    Antall liker
    45
    OlaR

    Det er naturligvis ikke mulig å svare et entydig ja eller nei på det spørsmålet. 20T går veldig dypt. V2 er forbedret, kontra V1. For meg er det veldig vesentlig med muligheten for en fysisk opplevelse av musikk (slik jeg får på konserter). Idag produseres (og reproduseres) det veldig mye musikk (både på vinyl og digitalt) med langt bedre (og mer) bass enn tidligere. For å være sikker på at jeg får med meg de laveste tonene, med "fullt" volum, i full kvalitet, har jeg valgt å gå for fire (veldig gode) Theta monoblokker, og to gode subber, som jeg deler på ca 30 Hz.

    Du, og andre, kan selvfølgelig ha helt andre oppfatninger/prioriteringer, enn meg.

    Jan
     

    R.Y

    Medlem
    Ble medlem
    11.07.2009
    Innlegg
    24
    Antall liker
    6
    Sted
    Ørland. Sør-Trøndelag
    Noen som vet hvorfor ingen forhandler Aerial i norge lengre? Vet 20T v2 er ute av produksjon og blir erstattet av 30T i årsskiftet 2020/21.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Tror den siste importør som holt til i Moss har lagt ned, finner i hvertfall ikke firmaet lengere på nett. Veldig hyggelig kar, så trist vist dette er lagt ned på grunn av lite salg.
    Kabinettene til 20T og andre tidligere modeller ble produsert i Danmark av Hornslett møbelfabrikk som desverre ble konkurs og nåværeende kabinetter blir vel laget i Kina. Har selv Lr5 og Cc5 som og har kabinetter fra danmark.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    889
    Antall liker
    433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Hadde 20T for et års tid siden - savner dem fortsatt!
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Tror den siste importør som holt til i Moss har lagt ned, finner i hvertfall ikke firmaet lengere på nett. Veldig hyggelig kar, så trist vist dette er lagt ned på grunn av lite salg.
    Har han gitt seg? Synd, i så fall. Han var veldig entusiastisk og tok bare inn merker han selv hadde stor sans for. Det gjør kanskje de fleste forhandlere ??????

    Aerial Acoustics hadde fortjent mer kjennskap her hjemme, men når dollarkursen steg til 8 og 9, ble det vel vanskelig å konkurrere.

    Selv har jeg eid 7T i 6 år og er fortsatt strålende fornøyd med hvor naturlig de formidler alt jeg kaster på dem. Men klart, de har jo ingen 18-tommere ??????
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan vil du beskrive lyden i lr5?
    Er redd for og si noe om lyden siden jeg sliter med dårlig hørsel, det finnes forholdsvis mye omtale på nett, bruker mine i kompani med en Paradigm sub 2. Ser du bor forholdsvis langt unna, ellers kunne du kommet på en demo.
     

    R.Y

    Medlem
    Ble medlem
    11.07.2009
    Innlegg
    24
    Antall liker
    6
    Sted
    Ørland. Sør-Trøndelag
    Da er Audio Agenten blitt impotør av Aerial. 20t v2 er også gått ut av produksjon og blir erstattet av 30t i årsskiftet 20/21 etter planen.
    audioagenten.com
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.498
    Sted
    Sunndalsøra
    Aerial er et merke jeg har stor sans for, da spesielt at de har eller kansje forsatt bruker Raven bånddiskanter? Jeg har hatt erfaring m. Raven R-2 som jeg har bruk i en DIY system som jeg synes lyder veldig bra:) Vet at Aerial har brukt R-2 i 20-T modellen en stund. Litt spent på hva som vil bli brukt i 30-T modellen. Raven Studio har sluttet å lage R-2 diskanten men har Point source og Line source diskanten. Sistnevte har en vekt på ca 12 kg, og er ganske kostbar. Merket Nola er vel noen av produsentene i USA som bruker. Men da blir det systemer i million klassen. Ser ut til at Aerial vil holde seg til et mere ''rimelig'' nivå :) Jeg kan bare si, at har det kommet en highend bånd diskant inn i systemet, så er det bare å spe på med det beste som er tilgjengelig.
     
    Sist redigert:

    Audio Agenten

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.03.2020
    Innlegg
    48
    Antall liker
    122
    Sted
    Brekstad
    Aerial holder kortene tett til brystet ang 30T. Så blir spennende og se hva de kommer med. Har store forhåpninger til 30T med tanke på de mindre modellene de har nå med de kvaliteten de leverer. Aerial bet virkelig hva de holder på med.
     

    JVP

    Fersking
    Ble medlem
    29.12.2008
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Har Aerial 6T på prøvelytting hjemme hos meg nå. Aerial 6T er veldig engasjerende, meget detaljerte, flott dynamikk og med en meget voksen bass i disse "småe" høyttalerne. Størrelsen i betraktning, så spiller disse STORT😊 Meget positivt overrasket over de.
    Tester de igjennom Audio Agenten, som er en meget hyggelig og profesjonell kar. Har handlet litt utstyr fra han tidligere, og han anbefales på det sterkeste 👍
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Aerial holder kortene tett til brystet ang 30T. Så blir spennende og se hva de kommer med. Har store forhåpninger til 30T med tanke på de mindre modellene de har nå med de kvaliteten de leverer. Aerial bet virkelig hva de holder på med.
    30.T. Har vert snakket om i 4-5 år, så ikke hold pusten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn