Aesthetix`venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Har brukt en Janus mot ARC uten problemer Bortsett fra litt brum fra RIIA. Regner med at du kun kan bruke bal? Hva meD kablene, er de riktig koblet( tenker innvendig)?
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Har brukt en Janus mot ARC uten problemer Bortsett fra litt brum fra RIIA. Regner med at du kun kan bruke bal? Hva meD kablene, er de riktig koblet( tenker innvendig)?
    REF 75 har kun balansert input ja, har et par transparent ultra xlr mm2 fra dac til janus og klotz fra janus til ref 75.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Aesthetix og AR fikk jeg ikke til, rett og slett ikke prøvde "alt", men uten hell. Nå har jeg en Music reference rm-200 mk2 og det spiller så englene synger. Janus er forøvrig vannvittig bra og beste rørkombo så langt er Philips sq 6922 og Brimar cv4004 12ax7. Telefunken 12ax7 smooth plate har jeg også, grisedyrt rør, men får ikke fot av det , låter som ss og til tider for lys i klangen. Om noen har tips til andre gode rør til Aesthetix så fyr løs. Kjøper gjerne 6922/12ax7 rør for å teste videre. Siemens virker spennende.
     
    Sist redigert:

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Mullard, men de er svindyre. Blir bare dyrere og dyrere ettersom det stadig blir mindre av dem. Nå har ikke jeg prøvd alle 6922 rør, men fikk inntrykk av at det var mindre forskjeller på dem enn 12AX7.
     
    Sist redigert:

    jarste

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.06.2012
    Innlegg
    119
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    6
    Hei! Er det noen i Norge som er forhandler av Aesthetix? Jeg er på utkikk etter ny RIAA og da er Rhea høyt oppe på listen. Er det noen som har hørt på denne og kan si noe om lyden og støynivå?
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Hei! Er det noen i Norge som er forhandler av Aesthetix? Jeg er på utkikk etter ny RIAA og da er Rhea høyt oppe på listen. Er det noen som har hørt på denne og kan si noe om lyden og støynivå?
    Tror Mala gjør det, de hadde noe Aesthetix når jeg var der for kort tid siden.
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.861
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Hei! Er det noen i Norge som er forhandler av Aesthetix? Jeg er på utkikk etter ny RIAA og da er Rhea høyt oppe på listen. Er det noen som har hørt på denne og kan si noe om lyden og støynivå?
    Vi selger Aesthetix i Norge
     
    Sist redigert av en moderator:

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Har hatt Janus signatur med RIIA, veldig bra lyd, kanskje litt mørk, men samtidig detaljert. Noe støy var det med RIAA’en, litt jordingsbrum I høyre kanal. Fabrikken og forhandler i Sverige fikset problemet med Ca 80% uten kostnader for meg. Veldig fornøyd med det! Etter det var støyen til å leve med. Kan absolutt anbefale A.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Aesthetix og AR fikk jeg ikke til, rett og slett ikke prøvde "alt", men uten hell. Nå har jeg en Music reference rm-200 mk2 og det spiller så englene synger. Janus er forøvrig vannvittig bra og beste rørkombo så langt er Philips sq 6922 og Brimar cv4004 12ax7. Telefunken 12ax7 smooth plate har jeg også, grisedyrt rør, men får ikke fot av det , låter som ss og til tider for lys i klangen. Om noen har tips til andre gode rør til Aesthetix så fyr løs. Kjøper gjerne 6922/12ax7 rør for å teste videre. Siemens virker spennende.
    Jeg spilte lenge på en calypso. (har den fortsatt, men det er en stund siden jeg har spilt på den). Men har rulla en god del rør og fant ut at mullard cv4004 hadde en fantastisk klang, men i lengden ble det litt for mye «komfortfjæring». Mazda 12 ax7 ble favoritt istedenfor inntil jeg prøvde telefunken smooth plate, som var i samme gata, bare bedre. 6922 fikk jeg aldri noen favoritt av knyttet til calypso; jeg konkluderte med at hvilket 6922 par som var det beste, hang sammen med hvilken power amp jeg brukte.
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jag spelade en stund på en Rhea. Flexibel, flera ingångar, massa gain och super byggkvalitet/ägarglädje. Flott med fjärrkontroll till gain/impedansjustering från lyssningsposition. Hade aldrig problem med støy, men här hade rören mycket att säga med 10 rör. Fick problem med den en kväll, men svenska importören (den gången) ordnade allt och det gratis(!) på grund av relativt lång väntetid på delar. Helt supert.

    Med det sagt så var det den RIAA som gett minst upplevd ändring i karaktär när gain/impedansen ändrades. Många andra RIAAer som responderar mer på detta än det jag upplevde mer Rhean.

    plus : flexibel, massa gain, tre ingångar, byggkvalitet, support vid problem, topplocket sitter fast med borrelås. (Helt fantastiskt vid rörrullning)

    minus : Kanske litt för anonym den gången hos mig, har upplevt andra RIAA-trinn som mer dynamiska.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Jag spelade en stund på en Rhea. Flexibel, flera ingångar, massa gain och super byggkvalitet/ägarglädje. Flott med fjärrkontroll till gain/impedansjustering från lyssningsposition. Hade aldrig problem med støy, men här hade rören mycket att säga med 10 rör. Fick problem med den en kväll, men svenska importören (den gången) ordnade allt och det gratis(!) på grund av relativt lång väntetid på delar. Helt supert.

    Med det sagt så var det den RIAA som gett minst upplevd ändring i karaktär när gain/impedansen ändrades. Många andra RIAAer som responderar mer på detta än det jag upplevde mer Rhean.

    plus : flexibel, massa gain, tre ingångar, byggkvalitet, support vid problem, topplocket sitter fast med borrelås. (Helt fantastiskt vid rörrullning)

    minus : Kanske litt för anonym den gången hos mig, har upplevt andra RIAA-trinn som mer dynamiska.
    Helt enig ang gain, liten skilnad. Vet ikke om det er PU som avjør sånt?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gain skulle ju vara oavhängig av pickup, men impedansen upplevs som individuellt hur pickupen reagerar. Med Rhean upplevde jag dock att »alla»pickuper jag använde påverkades mindre av impedansförändring genom Rhea än andra RIAA-trinn. Kanske bara inbillning, men kommer ihåg att det slog mig gång på gång.
     

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Her er et Aesthetix brukerforum: https://www.whatsbestforum.com/threads/aesthetix-io-users-group.31402/page-17

    Jeg har bare litt erfaring med stepups, men på min Aesthetix Io låt det bedre uten, og Glenn på A bekreftet det på epost.

    Dersom man har problemer med rør kan det være grunn til å bestille et standard rørsett fra Aesthetix. Eller, bare som backup. Det siste rørsettet jeg fikk fra dem, virket håndplukket – meget bra støysvake rør. Selv om jeg foretrekker NOS, er de bra å ha som backup. Jeg ble særlig imponert over JJ ECC83 som de hadde plukket ut – svært lite støy, klar forbedring fra tidligere russki/kina.

    På A Io er «trøkket» på rørene i første forskertrinn temmelig ekstremt. Rørene her gir – hva kan det være – 70-80 prosent? – av lydkvaliteten. Mulig Rhea er noe mer tilgivende – vet ikke. Så kunsten, her, er å kombinere gode musikalske rør med minst mulig støy. Jeg har Telefunken NOS, som – gradvis – gir mer støy (dessverre). De brukes fortsatt, fordi støyen fra selve rillen på plata er klart høyere enn rørstøyen. Og de låter klart mer musikalsk, etter min smak, mens de nye rørene inkludert JJ låter mer solid-state. Men obs, noen liker dette bedre, inkludert Michael Fremer i en anmeldelse jeg leste – så mulig jeg bør spille dem inn mer. Men alt i alt, for meg er det Telefunken som gjelder, framfor f eks Psvane og et par andre jeg har prøvd.

    Jeg ble eier av Aesthetix Io for mange år siden, jeg hadde flaks, og fikk den til en god pris, brukt. Senere oppgraderte jeg - sendte den til fabrikken i USA. Det kostet en del, men jeg har ikke sett meg tilbake. Reparasjoner kan midlertid være et problem. Min Io brøt sammen to år etter oppgraderingen. Viste seg at volumkontrollene var slitne og måtte skiftes. Sært/dyrt å måtte sende den over Atlanteren, og så vente lenge (nesten et år) på å få den tilbake. Håper dette nå blir løst, for norske brukeres vedkommende.
     

    tomekatomek

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.08.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    8
    Hei.

    Har noen en Calypso Signature til salgs? Eller noen over den? Ta kontakt!
     

    Perfect sense

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.05.2010
    Innlegg
    332
    Antall liker
    202
    Sted
    Stockholm / Sverige
    Vi har en Romulus Signature, Janus Eclipse och en Mimas med DAC + RIAA till salu om det finns intresse hos någon i denna tråd.

    / Marcus
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    Er det noen som har erfaring med Mimas og kan beskrive lyden og kvalitetene? Får fine anmeldelser på nett, men savner spesielt mer inntrykk rundt hodetelefon inngangen og gjerne den oppgraderte klasse A versjonen.
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    Etter at jeg skrev siste post her så fikk jeg muligheten til å teste ut Mimas ett par uker av Sveinung hos Mala. Som utgangspunkt har denne integrerte forsterkeren det meste jeg ønsker om jeg velger å gå for en "alt i en boks". Har ofte valgt å benytte pre + effekt i mine seriøse oppsett, men er svak for integrerte forsterkere for sin enkelhet.

    -Førsteklasses hodetelefonforsterker. Benytter hodetelefoner over 50% av tiden jeg lytter til musikk og den er mao viktig for min del.
    -Rør i pre. For en som i utgangspunktet foretrekker "rør lyd", men som ikke ønsker å rote for mye med kostnad og det praktiske er dette ett perfekt kompromiss.
    -Mulighet for dac kort og eventuelt phono kort. Denne holder høy kvalitet ift pris.
    -HT Bypass
    -Meget god byggekvalitet/høy eierglede. Lekker i sølv som jeg testet.
    -Fantastisk lyd som tross alt er det viktigste.

    Jeg fikk kun høre hodetelefonforsterkeren som standard. Klasse A blir tilgjengelig på nyåret og skal være enkel å ettermontere. Standard versjonen overrasket meg positivt. Drev Sennheiser HD800s og Sony MDR-Z1R uten problemer og med ett meget god resultat.

    Mimas er spesiell og en komponent som traff meg med sin nesten unike musikalitet og spilleglede. Ble mye musikk under test perioden uten at jeg følte noe trang til å finne frem referanselåtene og det er ett godt tegn. Har testet og eid flere velkjente integrerte forsterkere og Mimas er min soleklare favoritt hva gjelder integrerte forsterkere i relativt voksen prisklasse. Likevel føler jeg ikke at den er overpriset, heller motsatt. Ser man etter en integrert forsterker i dette prissegmentet så bør Mimas stå høyt på shortlisten. Skal definitivt eie en Aesthetix på ett eller annet tidspunkt.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Pga flere forsterkningstrinn er det alfo&omega at de mest støysvake rørene plasseres i første forsterkningstrinn.
     
    Sist redigert:
    V

    vinyl-mannen

    Gjest
    Er eier av et RHEA, vært nede en stund.
    Har fått en kraftig brum, jording ser ut til å være ok. Rør neste? Håper på litt hjelp.
    20230910_165010.jpg
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Kommet plutselig eller ifm noe endringer i oppsett / oppkobling?
     
    V

    vinyl-mannen

    Gjest
    Ifm oppkobling etter lang tid uten bruk.
    Er byttet rør til disse jeg har avbildet med et mellomstykke. Sikkert ikke optimalt.
    Lagt ved rørtyper anbefalt fra produsent.
    20230910_220519.jpg
    20230910_220525.jpg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Skulle ikke være noe feil med det, om du bruker 6N2P-EV som v1-v2-v3 eller v4.
    Feilen skulle så være dårlig koppling i adapter/mellemstykke.
    Vel ikke vanskeligt å prøve med de originale ECC83/12AX7 i stedet, for å se om brum forsvinner.
    Gjør det det, vet du hvor feilen ligger.

    Forskjellen på de to rør er, at 6N2P "bare" har 6,3 volt glød mellem ben 4 & 5, hvor 12AX7 har en 6,3 volts glød
    fra ben 4 til ben 9 og en maken til fra ben 5 til ben 9. Vil du kjøre 6,3 volt på 12AX7 må du derfor kortslutte ben 4 & 5 og kjøre spenning mellem disse og ben 9. 6N2P har en skjerm mellem de to triodehalvdele på ben 9.
    Bortset fra disse forskjellene er 6N2P å betrakte som en russisk version av 12AX7 ;)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Gode rør typer som er beskrevet originalt er lett tilgjengelig.
    Ikke kluss det til med noe annet.
    Et adapter blir aldri bedre enn ikke noe.
    Mange historier om feilproduserte adaptere.
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    Etter noen uker med betenkningstid ble det kjøp av Aesthetix Mimas. Erstatter ett forsterkersett til 410.000 og jeg har konkludert med at lyden av Mimas til langt under halve prisen er å foretrekke for meg. Måtte gå noen runder før jeg konkluderte da det er nesten naturstridig at en integrert forsterker skal være rimelig suveren ett over dobbelt så dyrt forsterkersett av høy kvalitet. Preferanser og synergi er ikke ubetydelige faktorer. Hvorvidt dette inntrykket vedvarer etter lengre egenerfaring vil bare tiden vise 🙂

    Forsterker er i bestilling og ankommer iløpet av første halvdel av november. Kan ikke huske sist jeg såg såpass frem til å motta en ny komponent.
     
    Sist redigert:

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Etter noen uker med betenkningstid ble det kjøp av Aesthetix Mimas. Erstatter ett forsterkersett til 410.000 og jeg har konkludert med at lyden av Mimas til langt under halve prisen er å foretrekke for meg. Måtte gå noen runder før jeg konkluderte da det er nesten naturstridig at en integrert forsterker skal være rimelig suveren ett over dobbelt så dyrt forsterkersett av høy kvalitet. Preferanser og synergi er ikke ubetydelige faktorer. Hvorvidt dette inntrykket vedvarer etter lengre egenerfaring vil bare tiden vise 🙂

    Forsterker er i bestilling og ankommer iløpet av første halvdel av november. Kan ikke huske sist jeg såg såpass frem til å motta en ny komponent.
    Grattis,det er en ekstremt god forsterker!perfekt integrert med rør samt mosfet utgangstrinn🙂. Kan nesten ikke tenke meg en bedre integrert uten at det vil koste sinnsykt mye mer.
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    Ny forsterker på plass i racket. :) Spilt på den siden lørdag. Sies å trenge 400timer før den yter optimalt.

    Mitt tidligere inntrykk består, denne modellen har noe svært spesielt ved seg. Flere bilder og inntrykk kommer etterhvert.


    20231128_114439.jpg
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    497
    Antall liker
    77
    Ny forsterker på plass i racket. :) Spilt på den siden lørdag. Sies å trenge 400timer før den yter optimalt.

    Mitt tidligere inntrykk består, denne modellen har noe svært spesielt ved seg. Flere bilder og inntrykk kommer etterhvert.


    Vis vedlegget 973711
    Spennende Corison, gratulerer! Jeg har en liknende, bare i svart, stående i stua. Helt enig med din beskrivelse - lyden er helt fenomenal. Brukes sammen med et par Tannoy 15" Arden her. Ser du har DAC kortet, kjøpte du RIAA også?
    Ser fram til flere inntrykk :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: gs

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    Takk for det. Har kun dac kortet foreløpig.

    Mimas har en tonalitet og musikalitet som er nesten vanedannende synes jeg. Det får meg til å ville sitte meg ned foran anlegget for å høre på musikk og ikke bare lyd. Er ikke det hele poenget med denne hobbyen? Nå er "jakten på min egen hale" slutt for veldig lang tid fremover. Utrolig mye godlyd og funksjoner/muligheter i en og samme boks.

    Jeg vurderte Aesthetix Pallene + Dione under hjemlån av Mimas for ett par mnd siden. Dette er i hovedsak pre+effekt løsningen av Mimas. Ofte fristende med noe bedre på papiret, men tok ikke sjansen å miste noe av det jeg hørte under test av Mimas. Noen konstruksjoner har bare den x faktoren og det er noe svært tiltalende med den enkelheten en integrert gir i form og praksis for å ikke snakke om kostnad. Mimas har med god margin overtatt tronen som "best value" hifi produkt av de produkter jeg har testet/eid siste 30 år. Hva mer trenger jeg egentlig? Dyrere er definitivt ikke garantert bedre (basert på dyrkjøpt egenerfaring). 🙂
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn