Politikk, religion og samfunn Aftenpostens valgomat

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.806
    Torget vurderinger
    1
    Snål valgomat det der. Jeg er visstnok enig med Rødt!

Andre valgomater har truffet mer korrekt!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg er visst også litt mer sosialistisk enn jeg antok. Jeg har tatt to av dem i dag, og fikk høre Rødt på den ene, og SV på den andre. Sist kunne jeg visstnok sitte på tinget for Venstre. Det er nok er et mer treffende resultat, om enn ikke helt riktig det heller.

Jeg tror rett og slett de mangler svaralternativer. Når man skal ta stiling til en påstand, det er stort sett det man skal, langs en skala fra helt uenig til helt enig, og alternativet i midten hele veien er 'vet ikke', så mangler det et alternativ: Opprettholde dagens nivå/ordninger/løsninger/praksis.

En annen ting er hva de forskjellige alternativene inneholder. Jeg er for eksempel for en kraftig justering av vårt forhold til EU. Men ikke med intensjon om større adgang til proteksjonisme for norsk jordbruk. Jeg er ute etter å få tilbake identitetskontroll ved grensepasseringer. Da blir det mulig for oss å håndheve krav om at utlendinger i landet skal kunne forsørge seg selv under sitt opphold. Jeg vil at vi skal ha mulighet til å bestemme litt mer om hvor mange utenlandske kjeltringer vi skal ha i landet. Hvordan stemmer dette synet med hva valgomaten legger i de samme rudt formulerte påstandene?

Sist redigert av en moderator:

mariusaa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Antall liker
    583
    Torget vurderinger
    9
    FRP, og jeg var ikke spesielt overrasket over det..

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Frp, ikke overasket. Men problemet er at der jeg er uenig med FrP er jeg det så jævlig til gangs!

Tror ikke Kystpartiet var alternativ i denne valgomaten!?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det ble ganske jevnt løp mellom de fleste partiene de har somlet seg til å ta med.

deph.jpg

Men det er jo skuffende at undesøkelsen ikke inneholder noen av de viktige sakene i valgkampen som overvåkning, DLD, de drakoniske åndsverkslovene, stasisamfunnet vi er på vei til å skape... samt at ikke det viktigste partiet og årets nykommer, Piratpartiet, er et alternativ.

NRK sin er litt bedre, de har etter påpekning endret sin valgomat til å ta med et par av de viktige sakene.

Det er selvfølgelig helt uaktuelt å stemme på noen andre en Piratpartiet i år. :)

http://www.aftenposten.no/nyheter/i...r-overvaking_-mens-nordmenn-tier-7267041.html

Tyskerne raser over overvåking, mens nordmenn tier

Overvåkingsavsløringene til Snowden har blitt en av de heteste valgkampsakene i Tyskland. I Norge er de fleste politikerne tause.

Sist redigert av en moderator:

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.586
    hmmm, det ser ut som jeg er 27% enig med framskrittpartiet. Mystisk. Tviler på at jeg kommer til å stemme på dem.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Får samme parti i alle disse valgomatene

valg.jpg

Overrasket over den KRF'n der, må ha blingset på ett spm eller to - 60 spm tross alt

G

Gjestemedlem

Gjest
    Snur man litt på tallene på disse undersøkelsene viser det seg jo at alle som har tatt testen her er 70-80% uenig i samtlige partiers programmer. Det er vel kun en person som har ett parti så lavt som 60% uenig med hva de står for.

På tide å tenke litt utenfor boksen etterhvert når det gjelder partivalg?

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.340
    Torget vurderinger
    1
    MDG, interessant resultat.... FrP på sisteplass, ikkje so veldig overraskande.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.806
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg tok den lange testen ble jeg mest enig med Senterpartiet. Tett fulgt av Krf (huff!), SV, AP og Rødt (36-32%). På begge er jeg mest uenig med Høyre fulgt av Frp....

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Har tatt disse tester ett par ganger i det siste.

Første gang var jeg mest enig med Sp, andre gang tror jeg det var de Grønne, men er ikke helt sikker.
    Havnet på Rødt nå som nr 1. og SP som nr. 2 - sist på lista havnet Venstre.

G

Gjestemedlem

Gjest

Første gang var jeg mest enig med Sp, andre gang tror jeg det var de Grønne, men er ikke helt sikker.
    Din stemmerett er herved tilbakekalt. :)

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310

Din stemmerett er herved tilbakekalt. :)
    For å øke blodtrykket enda mere, så kan jeg innrømme at jeg stemte SV i 2005.

Angret allerede etter en uke.

Men blir hverken Rødt eller SP nå i September.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    I dag var ddet fremdeles Rødt på første, så SP og som nummer 3 De Grønne...

AP og Høyre kom langt ut i rekka.

T

Torget

Gjest
    Høyre/Frp, men vet ikke det helt.

Sist redigert:
    K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    høyre, venstre og frp for min del. jeg kvier meg for å stemme på fylliker og barnehagetanter som jeg oppfatter at alle partier er. Med små variasjoner

G

Gjestemedlem

Gjest
    høyre, venstre og frp for min del. jeg kvier meg for å stemme på fylliker og barnehagetanter som jeg oppfatter at alle partier er. Med små variasjoner
    Finner man ikke noe som er bra nok er det jo bare å bruke dagen til noe bedre enn å stemme. Å ikke stemme er også et valg. Ofte et godt et.

De fleste partier har saker eller elementer ved dem som diskvalifiserer dem.

Høyre og AP har DLD, totalovervåkning og stasisamfunnet som sine hjertesaker.
    SP er et gjennomkorrupt xenofobisk sugerørsparti.
    Krf er relgiøse formyndere som vil at alle skal behandles som små barn, under deres åsyn
    SV er formynderiske barnehagetanter, samme ulla som Krf
    V nekter å gjøre noe som helst hvis de ikke får med seg Krf til å holde i hånden hele tiden. Et parti som er handlingslammet uten en religiøs støttekontakt er ubrukelig.
    Frp har liten respekt for mennesker og er villige til å selge hele Norge til høstbydende
    MPD har en prest på førsteplass i Hordaland

Så ingen av disse er aktuelle. Så om man ikke finner et mindre parti man liker, så er det bare å bruke dagen til noe mer nyttig. Som å legge kabal eller sole seg.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valgomat.jpg
    Bortsett fra at jeg er så totalt uenig i noen av hjertesakene til KrF og SP at jeg heller sitter hjermme enn å stemme på de, så stemmer dette ganske bra med de tre partiene som jeg teller på knappene om jeg skal stemme på, og de 4 til venstre stemmer også veldig bra med de minst aktuelle. Helt klart så moderat, middle of the road og politisk korrekt at noen sikkert blir kvalm.

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Partitesten - TV 2

Denne ga en liste som går sånn: DNA, H, SP, V, MDG, KRF, FRP, R, SV. Dette var mer som forventet.

Jeg regner strengt tatt SP, MDG og KRF som interesseorganisasjoner snarere enn politiske partier, så de er det bare å stryke. Ingen overraskelse at DNA, H og V ligger høyt, heller ingen overraskelse at de små særinteressepartiene uten sterke meninger om de store tingene sniker seg innimellom. Hva gjør man med resultatet? Lurer på om det ikke blir Venstre. Litt fordi AP begynner å bli litt mette, litt fordi de har en snøballs sjans i helvete for å fri seg fra dagens koalisjon uten å tape et valg i mellomtida, litt av taktiske grunner og et håp om et realistisk borgerlig alternativ til H og FRP.

Det er ikke fritt for at jeg fryser på ryggen når jeg forestiller meg Per Sandberg som (meget sannsynlig) ny justisminister. Det er noen mennesker man ganske enkelt ikke vil ha som sjef....

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Aftenposten gav H (46%) -FRP (45%) -V (31%)
    TV2 gav - FRP-H-V

Stemmer i grunn godt det....

Mvh
    OMF

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.758
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Ikke overrasket: 55 prosent SV, 51 prosent Rødt, 45 prosent AP og 42 prosent grønt.
    Krf og FRP betryggende langt nede.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    valgte kun på magefølelsen og vet ikke på de sakene som jeg ikke har peiling (det ble mange vet ikke)
    Fullscreen_11.08.13_12_27.jpg

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Artige disse valgomatene, har nå prøvd 3 forskjellige og havner på det samme partiet hver gang. Men greia er det at det er et parti jeg absolutt ikke hadde tenkt å stemme på, partiet jeg har tenkt å stemme til topps kommer på 4-5 plass hver gang:). Jeg er på kollisjonskurs med meg selv. Så hva stemmer jeg på da, ansikt eller saker? Må en liten revurdering til her tenker jeg, saker må komme foran utstråling (som om det er noen norske politikere som innehar slikt...) og generel syting..

G

Gjestemedlem

Gjest
    Artige disse valgomatene, har nå prøvd 3 forskjellige og havner på det samme partiet hver gang. Men greia er det at det er et parti jeg absolutt ikke hadde tenkt å stemme på, partiet jeg har tenkt å stemme til topps kommer på 4-5 plass hver gang:). Jeg er på kollisjonskurs med meg selv. Så hva stemmer jeg på da, ansikt eller saker? Må en liten revurdering til her tenker jeg, saker må komme foran utstråling (som om det er noen norske politikere som innehar slikt...) og generel syting..
    Disse valgautomatene er litt farlige. De er konstruert for å manipulere folk til å stemme på store partier. Dette oppnås ved å kun ta med de sakene som er vesentlig for disse partiene, og utelukke eller ikke gi deg tilsrekkelig mulighet til å vekte det som virkelig betyr noe.

Det er f.eks. KUN NRKs automat som har tatt med en av de viktigste politiske sakene på denne siden av århundrskiftet, Datalagringsdirektivet. Og de tok den kun med etter påtrykk fra bekymrede publikumere.

Så ta ikke disse automatene som annet enn billig underholdning på linje med "hvilken tyggis er du".

Klarer man ikke tenke ut hvilket parti man bør stemme på på egenhånd bør man strengt tatt ikke stemme i det hele tatt.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Tenkte jeg skulle forhåndsstemme i mårra, så slipper jeg å bry meg om lavmåls-debattene på TV. Hva jeg skal stemme aner jeg ikke, men heller litt mot Piratpartiet, i og med att jeg digger faren til Pippi.
    Piratpartiet (Norge) - Wikipedia

Sist redigert:
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Disse valgautomatene er litt farlige. De er konstruert for å manipulere folk til å stemme på store partier. Dette oppnås ved å kun ta med de sakene som er vesentlig for disse partiene, og utelukke eller ikke gi deg tilsrekkelig mulighet til å vekte det som virkelig betyr noe.

Det er f.eks. KUN NRKs automat som har tatt med en av de viktigste politiske sakene på denne siden av århundrskiftet, Datalagringsdirektivet. Og de tok den kun med etter påtrykk fra bekymrede publikumere.

Så ta ikke disse automatene som annet enn billig underholdning på linje med "hvilken tyggis er du".

Klarer man ikke tenke ut hvilket parti man bør stemme på på egenhånd bør man strengt tatt ikke stemme i det hele tatt.
    Det ble skrevet med noen baktanker ja:)...

Det partiet som kom som no. 1 hver gang er forøvrig et veldig lite ett..:)

Klarer å tenke sjæl og det er veldig fint synes jeg for da har jeg lov til å stemme.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.586
    Hmmm, jeg vurderer sterkt å gi faen i hele greia.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn